Gå til innhold

Hvordan skal barnet sove på flyet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mann og jeg skal ta med oss vår da 3,5 måned gamle gutt til syden. Det jeg lurer på er hvordan han skal få sove ombord i flyet. Vi kommer ikke til å ta med noen soft bag, kun bil sete, og lurer på hvordan dere som har små barn har reist med dem. Regner med han kan sove litt i bilsete, men han burde jo ha en form for "seng". Turen tar jo nesten 5 timer. Noen andre tips jeg kan få med meg??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har sett noen fly har en seng de kan feste på veggen om man sitter foran.

Skrevet
Har sett noen fly har en seng de kan feste på veggen om man sitter foran.

Tror dette er blitt vanlig på fly reiser nå. Jeg reiser selv til syden til helgen og tar utgansgspunkt i at dette er der. Tror de må ligge oppi disse ved opp og ned flygning, men er ikke sikker med tanke på amming for å ikke få "dotter" i ørene. Du kan jo ta en tlf å sjekke, men tror de har tilstekkelig med utstyr ombord.

Vi skal reise med en gangske så sein flygning og jeg håper virkelig at de har sånn seng ombord. For tulla skal med rett sove for natten ved den tiden.

Skrevet

Når jeg har reist charter har det alltid vært flere babyer ombord enn det er plasser på 1. rad i flyet, så har sett mange med babyene på fanget... Ville nok tatt en telefon til flyselskapet og forhørt meg litt. Man er ikke garantert fast seteplassering med mindre man har betalt for dette hos de selskapene som tilbyr dette.

Gjest porselen
Skrevet

Da jeg reiste til syden i sommer så sov babyene i fanget på mor eller far, også den babyen som var med på første rad - moren hadde med dynen inn som babyen lå på i fanget hennes. Ta ingenting som en selvfølge, sjekk alt før dere drar.

Skrevet

Sånn seng som henger på veggen på føste rad må bestilles på forhånd - og så kan ikke barnet være over 6 mnd - det er en kilosbegrensning på babyen også, men den husker jeg ikke i farten. Regner med at info er å finne på SASBraathens hjemmesider.

Babyen må nok uansett sitte på fanget når man tar av og lander.

Da vi reiste til Gran Canaria i sommer hadde vi vippestolen med. Vi satt på første rad så der var det akkurat plass til å kile den ned mellom setene og veggen. Det er ikke sikkert at dere får lov til dette, det er opp til det enkelte kabinpersonale å bestemme dette.

Sitter man lengre bak i flyet, vil nok eneste alternativ være å ha babyen på fanget.

Skrevet

Bassinette, flyseng, må bestilles på forhånd. Om man ikke får dette må barnet sitte i fanget til foreldrene. Alder og vekt begrensningene for bassinette varierer fra selskap til selskap.

Vi hadde f.eks bassinette til Vesla tur/retur USA da ho var 7/8 mnd. Vi reiste med KLM og de la vekt på høyde og vekt, så siden Vesla er liten av vekst var det null problem..

Bassinetten kan bare brukes når man er oppe i luften, ikke når man letter, lander eller om det oppstår turbulens.

Om barnet må sitte i fanget ditt får man ofte en egen sele som man fester på sin egen sele til barnet. Dette gjelder ikke alle flyselskaper, så det kan være lurt å sjekke dette.

Skrevet

trur man må be om slke senger ja.. og disse kan kun plasseres vise steder i flyet.

blant annet foran på midtrekka.men også andre steder på visse fly.

Er det charterfly er nok mulighetene til å ha det andre steder enn bare foran på midtrekka mindre....foran på siderekkene er det jo svært sjelden mulighet til å feste en slik seng, og dere vil nok heller ikke få sitte der.. (fordi dere har med barn.. der skal det jo kun sitte friske og raske mennesker over en viss alder (og under enn annen en sikkert).. dette fordi de må kunne hjelpe til dersom det blir nødvendig med en nødlanding... men enkelte flyselselskaper mener jeg ikke er så strenge på dette..bare dere ikke sitter der under take off og landing.. og det er en "sikket" person i nærheten som kan hjelpe til i steden for dere)Er dre heldige kan dere få et sete med stor benplass... er jo lettere dette på rutefly enn på charter.. (og på charterfly har jeg på følelsen at de beste plassene fort blir reservert)..

Sønnen deres må sitte på fanget til en av dere under take of og landing.

Da pleier man å få et ekstra belte som man fester i sitt eget.. .

men som sagt før-- ikke alle flyselskap har dette ekstra belte..

så om man da tar ungen under sitt eget belte eller om man bare må "holde godt fast" vet jeg ikke

Skrevet

Under letting og landing og ved turbulens må barnet være fastspent med belte akkurat som alle andre. Man får et belte til barnet som festes i beltet til den som har ungen på fanget.

Jeg har alltid hatt barn sovende på fanget. Slitsomt, men utrolig hva som går når man må. Har også lagt barn ned på gulvet ved føttene mine på medbrakt dyne noen ganger.

Største problemet er som regel å få barnet til å sovne :forvirret:

Skrevet

Vi var i Frankrike å Emma Karoline var 8 mnd. Det var god plass på flyet, så sov ho i sete vedsidan av meg. det gjekk kjempe bra.

Under letting og landing drakk ho melk, eller smokken og det funka kjempe fint. Turen og reisa gjekk over all forventning.

Eit lite tips er å ta med ein bæresele el. som barnet kan bli bært i på flyplassen. Den var gull verdt! Emma karoline sov også litt i den før vi kom på flyet.

Skrevet

Vi har hatt med softbag når vi ikke har fått plass forrest. Synes det er mye mer behagelig å ha baby i en sånn bag på tvers over fangene våre (lettere for mor og far å flytte på seg og skifte stilling) enn å ha henne sovende rett på fanget.

Det kan jo hende bilstol også funker, men hvor skal du ha den? Dere har vel ikke eget sete til en så liten baby, og gulvplass er det jo ikke alltid flust av?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...