AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #1 Skrevet 3. november 2020 Jeg gikk ut av videregående for 3-4 år sid. Vi fikk beholde PCen, usikker om jeg betalte symbolsk pris for det eller ikke. PCen funket fortsatt bra, men gammel. Det er ikke nok minne til å gjøre nesten noe som helst. Kan ikke åpne bilder el se på Netflix. Samme var det med en annen pc vi hadde (mannen og jeg), men der oppdaterte/formatere til default setting. Nullstilte hele PCen. Men siden den andre er Skole-PC, noen som vet om skolen kan oppdatere på nytt? PCen er jo fin den. Eller er det sånn at den funker til den funker, og bare å kaste senere. Noen som har opplevd at det går greit. Anonymkode: b63b9...4df
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #2 Skrevet 5. november 2020 Null sjanse for at skolen gjør dette, da PC-en ikke har noen verdens ting å gjøre med skolen nå. Kopier filene du vil beholde til en minnepenn, og installer Windows på nytt - så får du en ren installasjon. Er du usikker på hvordan dette gjøres, finnes det mange guider på nettet, og har du ikke minnepenn/DVD med Windows, er det steder på nettet man kan finne dette gratis. Og skulle BIOS/UEFI være låst av skolen med passord, kan du bare sende en mail til skolens IT-avdeling, og spørre om dette; antagelig fikk du denne informasjonen da du betalte for PC-en. Eventuelt kan man låse opp dette selv; søk på modellnavn + reset bios password. Tidligere kunne man laste ned Windows 7 fra Microsoft sine servere; dette er ikke mulig nå selv om ISO-filene fortsatt er å finne på nettet - Windows 10 kan imidlertid lastes ned, og å få gyldig lisens er enkelt, enten ved å betale noen kroner på ebay, eller ved å velge alternative måter. Selv har jeg kjøpt flere brukte PC-er som er 8-10 år gamle og de fungerer utmerket til vanlig bruk (eventuelt kan man oppgradere RAM (minne) på egen hånd; DDR3-minne (som eldre PC-er bruker) fås kjøpt for en femtilapp på bruktmarkedet), så grunnen til at PC-en din er treig, er antagelig at den er full av søppel - en ren installasjon tar en halvtimes tid og løser dette; bruk Google om du er usikker på noe; det finnes guider og YouTube-videoer for alt mulig rart, og ting IT-service tar solide summer for, er ting alle kan klare å fikse selv. Anonymkode: 67b4b...2a3
Daria Skrevet 5. november 2020 #3 Skrevet 5. november 2020 Hvorfor ser du for deg at en skole hvor du ikke er elev skal yte service på en PC som nå er din private eiendom? Skole-PCer er ikke en egen type eller merke, det er en helt normal PC - trenger du service på den finnes det nok av steder som kan hjelpe deg med det mot betaling. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå