Gå til innhold

Skole-PC etter videregående

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg gikk ut av videregående for 3-4 år sid. Vi fikk beholde PCen, usikker om jeg betalte symbolsk pris for det eller ikke. 

PCen funket fortsatt bra, men gammel. Det er ikke nok minne til å gjøre nesten noe som helst. Kan ikke åpne bilder el se på Netflix. 

Samme var det med en annen pc vi hadde (mannen og jeg), men der oppdaterte/formatere til default setting. Nullstilte hele PCen. 

Men siden den andre er Skole-PC, noen som vet om skolen kan oppdatere på nytt? PCen er jo fin den. Eller er det sånn at den funker til den funker, og bare å kaste senere. Noen som har opplevd at det går greit. 

Anonymkode: b63b9...4df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Null sjanse for at skolen gjør dette, da PC-en ikke har noen verdens ting å gjøre med skolen nå.

Kopier filene du vil beholde til en minnepenn, og installer Windows på nytt - så får du en ren installasjon. Er du usikker på hvordan dette gjøres, finnes det mange guider på nettet, og har du ikke minnepenn/DVD med Windows, er det steder på nettet man kan finne dette gratis. Og skulle BIOS/UEFI være låst av skolen med passord, kan du bare sende en mail til skolens IT-avdeling, og spørre om dette; antagelig fikk du denne informasjonen da du betalte for PC-en. Eventuelt kan man låse opp dette selv; søk på modellnavn + reset bios password.

Tidligere kunne man laste ned Windows 7 fra Microsoft sine servere; dette er ikke mulig nå selv om ISO-filene fortsatt er å finne på nettet - Windows 10 kan imidlertid lastes ned, og å få gyldig lisens er enkelt, enten ved å betale noen kroner på ebay, eller ved å velge alternative måter.

Selv har jeg kjøpt flere brukte PC-er som er 8-10 år gamle og de fungerer utmerket til vanlig bruk (eventuelt kan man oppgradere RAM (minne) på egen hånd; DDR3-minne (som eldre PC-er bruker) fås kjøpt for en femtilapp på bruktmarkedet), så grunnen til at PC-en din er treig, er antagelig at den er full av søppel - en ren installasjon tar en halvtimes tid og løser dette; bruk Google om du er usikker på noe; det finnes guider og YouTube-videoer for alt mulig rart, og ting IT-service tar solide summer for, er ting alle kan klare å fikse selv.

Anonymkode: 67b4b...2a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ser du for deg at en skole hvor du ikke er elev skal yte service på en PC som nå er din private eiendom? Skole-PCer er ikke en egen type eller merke, det er en helt normal PC - trenger du service på den finnes det nok av steder som kan hjelpe deg med det mot betaling.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...