AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #1 Skrevet 3. november 2020 Jeg har søkt og søkt og søkt på jobber og får ikke napp. Men så...fikk jeg en ide. Jeg gikk inn på forskjellige sider der det blir lagt ut stillinger, fant en stilling, sendte mail hvor jeg skrev at jeg ønsker praksisplass og la ved cv. Ble ringt dagen etter, dro på intervju en dag senere. Fikk praksisplass og jobbet i praksis i 2 mnd og vipps så fikk jeg stillingen etter endt praksis. Tenkte jeg skulle dele dette med dere 🙂 Anonymkode: 05344...2b5 10
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #2 Skrevet 3. november 2020 Hvordan da praksis? Anonymkode: 35640...7d5
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #3 Skrevet 3. november 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Fikk praksisplass og jobbet i praksis i 2 mnd Altså jobbet gratis i to mnd og så fikk du ansettelse? Eller ble stillingen betalt av NAV? Anonymkode: c6968...ed4
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #4 Skrevet 3. november 2020 Ja, og det er fordi du er på tilbudssiden og viser hva du står for. Det er verd noe og jobben er fortjent din. Til info: På aap kan man velge selv hvor man vil ha praksisplass med mindre nav finner en til deg først. Dette er det nok ikke mange som vet. Anonymkode: 3ff5f...2f8 3
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #5 Skrevet 3. november 2020 Dette funker nok svært få steder, så tipset ditt holder ikke. Jobbe gratis med betaling av nav er helt uaktuellt for de fleste. Anonymkode: 2ecc4...ca2 3
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #6 Skrevet 3. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Altså jobbet gratis i to mnd og så fikk du ansettelse? Eller ble stillingen betalt av NAV? Anonymkode: c6968...ed4 Jeg er arbeidsledig og går på dagpenger. Jeg fant praksisplassen selv. Jobbet 2 mnd i praksis også fikk jeg da denne stillingen som lå ute da jeg søkte praksis hos dem. Så da ble jo stillingen min. Og jeg syntes det var verdt det å jobbe 2 mnd praksis. Heller det en å gå flere mnd med jobbsøking uten noe napp. da fikk jeg jobben jeg hadde lyst på og ferdig med det. poenget mitt med tråden var egentlig «søk praksisplass der du ser det ligger utlyst stilling» det er mange som søker praksisplass ett sted uten å se om de egentlig trenger folk. Ja, da dår du arbeidstrening men veldig liten sjanse for at du blir ansatt. Og da blir man som en kaste ball på forskjellige praksisplasser. ts Anonymkode: 05344...2b5 6
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #7 Skrevet 3. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dette funker nok svært få steder, så tipset ditt holder ikke. Jobbe gratis med betaling av nav er helt uaktuellt for de fleste. Anonymkode: 2ecc4...ca2 Hvorfor er det uaktuelt ? hvis du er arbeidsledig vet du aldri hvor lang tid det kan ta til du får deg en jobb. Så, da er jo sannsynligheten stor at du går mer enn 2 mnd uten å få deg en jobb (dette er selvfølgelig veldig individuelt og kommer veldig an på hva slags utdannelse og erfaring man har fra før), er det ikke bedre da å være i praksis og å få foten innafor ? ts Anonymkode: 05344...2b5
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #8 Skrevet 3. november 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er det uaktuelt ? hvis du er arbeidsledig vet du aldri hvor lang tid det kan ta til du får deg en jobb. Så, da er jo sannsynligheten stor at du går mer enn 2 mnd uten å få deg en jobb (dette er selvfølgelig veldig individuelt og kommer veldig an på hva slags utdannelse og erfaring man har fra før), er det ikke bedre da å være i praksis og å få foten innafor ? ts Anonymkode: 05344...2b5 mange mndr uten lønn? kan ikke få dagpenger mens du jobber gratis, skal jo føre opp alle timene. usikker på hva jobben din er, men svært få seriøse bedrifter godtar dette. Anonymkode: 2ecc4...ca2 3
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #9 Skrevet 3. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: mange mndr uten lønn? kan ikke få dagpenger mens du jobber gratis, skal jo føre opp alle timene. usikker på hva jobben din er, men svært få seriøse bedrifter godtar dette. Anonymkode: 2ecc4...ca2 Selvfølgelig kan du det. Du får bare trekk for lønnet arbeid. Anonymkode: f8a09...786
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #10 Skrevet 3. november 2020 Jeg gjorde også sånn da jeg gikk på dagpenger, gikk som arbeidstrening hos NAV og fikk derfor beholde dagpengene. I utgangspunktet er jeg litt i mot det, fordi det kan misbrukes på flere måter. Men, in desperate times.... Anonymkode: 66dce...5a9 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #11 Skrevet 4. november 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er arbeidsledig og går på dagpenger. Jeg fant praksisplassen selv. Jobbet 2 mnd i praksis også fikk jeg da denne stillingen som lå ute da jeg søkte praksis hos dem. Så da ble jo stillingen min. Og jeg syntes det var verdt det å jobbe 2 mnd praksis. Heller det en å gå flere mnd med jobbsøking uten noe napp. da fikk jeg jobben jeg hadde lyst på og ferdig med det. poenget mitt med tråden var egentlig «søk praksisplass der du ser det ligger utlyst stilling» det er mange som søker praksisplass ett sted uten å se om de egentlig trenger folk. Ja, da dår du arbeidstrening men veldig liten sjanse for at du blir ansatt. Og da blir man som en kaste ball på forskjellige praksisplasser. ts Anonymkode: 05344...2b5 Men du er jo fremdeles arbeidsledig utfra hva du selv skriver. Ser kun en arbeidsgiver som tjener på dette ved å ha en ansatt uten lønn. Anonymkode: e6245...375
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #12 Skrevet 4. november 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig kan du det. Du får bare trekk for lønnet arbeid. Anonymkode: f8a09...786 Ja, men du har jo ingen inntekt. Når du skal jobbe gratis OG heller ikke motta dagpenger. Loven sier at du skal føre opp ulønnet arbeid på meldekortet, dette blir man trekkt for. Anonymkode: 2ecc4...ca2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #13 Skrevet 4. november 2020 8 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, men du har jo ingen inntekt. Når du skal jobbe gratis OG heller ikke motta dagpenger. Loven sier at du skal føre opp ulønnet arbeid på meldekortet, dette blir man trekkt for. Anonymkode: 2ecc4...ca2 NAV oppfordrer til arbeidspraksis, så tviler på at det går utover dagpengene. Bra jobbet, TS! Jeg fikk mange deltid- og sommerjobber på den måten da jeg var student, noe som gjorde det enkelt å få jobb da jeg var ferdig utdannet. Tror arbeidsgivere setter pris på initiativrike arbeidssøkere, ja Anonymkode: 3c317...e6b 2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #14 Skrevet 4. november 2020 Det er ikke lov å jobbe gratis på dagpenger, med mindre man har avtalt det med veileder på Nav kontoret. Anonymkode: d01c7...49d
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #15 Skrevet 5. november 2020 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det ikke nettopp sånn folk flest faktisk skaffer seg fast arbeid da? Folk flest tar vel ikke gratis jobb i to mnd? Anonymkode: c6968...ed4 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #16 Skrevet 5. november 2020 På 3.11.2020 den 15.39, AnonymBruker skrev: Jeg har søkt og søkt og søkt på jobber og får ikke napp. Men så...fikk jeg en ide. Jeg gikk inn på forskjellige sider der det blir lagt ut stillinger, fant en stilling, sendte mail hvor jeg skrev at jeg ønsker praksisplass og la ved cv. Ble ringt dagen etter, dro på intervju en dag senere. Fikk praksisplass og jobbet i praksis i 2 mnd og vipps så fikk jeg stillingen etter endt praksis. Tenkte jeg skulle dele dette med dere 🙂 Anonymkode: 05344...2b5 Jeg har tilbudt å jobbe gratis i 2 mnd men får til svar det har de ikke lov til å ta i mot Anonymkode: 946df...0e7
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #17 Skrevet 5. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har tilbudt å jobbe gratis i 2 mnd men får til svar det har de ikke lov til å ta i mot Anonymkode: 946df...0e7 Det vil jeg også tro er svaret de fleste steder. Det er ingenting som er gratis, og dersom en bedrift skal ha en person på praksis i to mnd så er det noen som må ta regningen allikevel - skal man ha praksisplass må det registreres ett sted, enten i NAV-systemet eller på arbeidsplassen og så må det betales arb.giveravgift og forsikringer osv osv selv om ikke lønn skal registreres. Så jeg tror enten TS har utelatt å si noe, eller noe er feil eller at TS er i en særstilling og vært veldig heldig... Anonymkode: c6968...ed4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå