Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjæresten min er sjukemeldt og har gått til psykolog i snart 2 år. Hun har fått en personlighetsforstyrrelse som diagnose, men hun vil ikke snakke noe særlig om hva slags, eller hva hun og psykologen snakker om.

Forholdet vårt blir bare dårligere og hun nekter å kompromisse om ting. Hun skjeller meg ut og vil ikke si unnskyld for noe av de stygge tingene hun kaller meg. Jeg har prøvd så langt det er mulig å være der for henne, men vet ikke lengre om jeg orker dette. 

Hun vil at jeg skal flytte inn til henne og hjelpe henne å komme på beina igjen, og noe som jeg i utgangspunktet ikke er avvisende til, men når hun ikke kan si at hun skal holde opp med å kjefte og anklage meg for mye galt, vet jeg ikke om det vil dette.

Jeg forsøker å oppmuntre henne til å være aktiv, planlegge hverdagen og være positiv, men ingenting av dette gjør hun. Sier jeg noe blir det bråk. Hva skal jeg gjøre?

Anonymkode: 0c4d2...635

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Run for the hills.

(Ja, ok, om du absolutt vil satse på henne - be om en fellestime hos psykologen hvor du tar opp hvor utfordrende du opplever situasjonen eller søk familieterapi hos familievernkontoret. Men man har ikke frikort for å være slem selv om man skulle ha en personlighetsforstyrrelse). 

Anonymkode: 41104...460

• Liker 14
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjæresten min er sjukemeldt og har gått til psykolog i snart 2 år. Hun har fått en personlighetsforstyrrelse som diagnose, men hun vil ikke snakke noe særlig om hva slags, eller hva hun og psykologen snakker om.

Forholdet vårt blir bare dårligere og hun nekter å kompromisse om ting. Hun skjeller meg ut og vil ikke si unnskyld for noe av de stygge tingene hun kaller meg. Jeg har prøvd så langt det er mulig å være der for henne, men vet ikke lengre om jeg orker dette. 

Hun vil at jeg skal flytte inn til henne og hjelpe henne å komme på beina igjen, og noe som jeg i utgangspunktet ikke er avvisende til, men når hun ikke kan si at hun skal holde opp med å kjefte og anklage meg for mye galt, vet jeg ikke om det vil dette.

Jeg forsøker å oppmuntre henne til å være aktiv, planlegge hverdagen og være positiv, men ingenting av dette gjør hun. Sier jeg noe blir det bråk. Hva skal jeg gjøre?

Dette er den raskeste måten å ødelegge deg selv på. NEI, IKKE FLYTT SAMMEN MED NOEN FOR Å REDDE DEM! 

Anonymkode: ecf61...3e1

• Liker 15
Skrevet

Redd deg selv. 

Jeg tviler sterkt på at hun kommer til å forandre seg hvis du flytter inn, da vil dere gå mye mer oppå hverandre og med tid og stunder kommer det garantert til å oppstå nye gnissinger mellom dere som kan ødelegge enda mer. 
Det kan nesten virke som at hun ønsker at du skal flytte inn for å ha mer kontroll på deg også, i og med at hun anklager deg for div??

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, GulSitron skrev:

Redd deg selv. 

Jeg tviler sterkt på at hun kommer til å forandre seg hvis du flytter inn, da vil dere gå mye mer oppå hverandre og med tid og stunder kommer det garantert til å oppstå nye gnissinger mellom dere som kan ødelegge enda mer. 
Det kan nesten virke som at hun ønsker at du skal flytte inn for å ha mer kontroll på deg også, i og med at hun anklager deg for div??

Hun anklager meg mest for å være en gjerrig og utnyttende person. En person som kun tenker på seg selv og driter i henne. Dette stemmer overhode ikke. Hun har visst en del sjalusi, en gang slo hun meg da hun mente at jeg hadde sjekket opp ei dame på en fest. Det stemte ikke. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hun anklager meg mest for å være en gjerrig og utnyttende person. En person som kun tenker på seg selv og driter i henne. Dette stemmer overhode ikke. Hun har visst en del sjalusi, en gang slo hun meg da hun mente at jeg hadde sjekket opp ei dame på en fest. Det stemte ikke. 

Du må ikke flytte inn med henne!! Hun er voldelig og ikke frisk nok til å være i et forhold. 

Anonymkode: a71ff...42c

• Liker 7
Skrevet

Det høres ut som om hun har mer enn nok med seg selv, og ikke tilfører verken deg eller forholdet noe positivt.

• Liker 6
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er veldig bekymringsfullt, og du bør ta din egen indre magefølelse på alvor. En diagnose er ingen fripass til å behandle andre mennesker stygt. Det hun driver med er psykisk mishandling. Kutt henne ut. Du fortjener så mye mer enn personangrep, slag og beskyldninger. ❤️

• Liker 7
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var det jeg tenkte. Ikke flytt inn med henne før hun evt har blitt friskere og klarer å se seg selv og sine handlinger utenfra. 

Vold, både fysisk og psykisk, er ikke greit uansett hvor psykisk syk man er. Du kan ikke fikse henne eller redde henne på bien måte, men du kan hjelpe henne på vei og heie på henne - men den største jobben må hun klare på egenhånd.

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

...en gang slo hun meg da hun mente at jeg hadde sjekket opp ei dame på en fest. Det stemte ikke. 

Løøøp!

Anonymkode: 6918a...d69

• Liker 1
Skrevet

Ikke flytt sammen i før ting er bedre i hvert fall. Jeg ville satt som en forutsetning for at forholdet skal fortsette at du eller dere begge får en time hos hennes psykolog slik at du kan fortelle hvordan du føler det, hvordan hennes oppførsel påvirker deg og hvordan hun faktisk behandler deg. Det er ikke din oppgave å redde henne og å få livet hennes på stell, og det kommer heller aldri til å skje når hun ikke er villig til å snakke med deg om hva slags personlighetsforstyrrelse hun har, hva denne innebærer og hva konkret hun og psykologen jobber med. 

Har selv bodd sammen med en person med narsissistisk personlighetsforstyrrelse, og det var hverken bra for meg eller han. Etter forholdet var over skrev jeg et brev til psykologen hans om hvordan han var å leve sammen med, og selv om det hjelper han nå, så burde dette ha vært gjort FØR vi flyttet sammen, og ikke etter forholdet var over. 

Pass på deg selv, TS, og igjen - IKKE flytt sammen med noen for å fikse dem, det ødelegger deg. 

Anonymkode: a7610...f6c

• Liker 3
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke flytt sammen i før ting er bedre i hvert fall. Jeg ville satt som en forutsetning for at forholdet skal fortsette at du eller dere begge får en time hos hennes psykolog slik at du kan fortelle hvordan du føler det, hvordan hennes oppførsel påvirker deg og hvordan hun faktisk behandler deg. Det er ikke din oppgave å redde henne og å få livet hennes på stell, og det kommer heller aldri til å skje når hun ikke er villig til å snakke med deg om hva slags personlighetsforstyrrelse hun har, hva denne innebærer og hva konkret hun og psykologen jobber med. 

Har selv bodd sammen med en person med narsissistisk personlighetsforstyrrelse, og det var hverken bra for meg eller han. Etter forholdet var over skrev jeg et brev til psykologen hans om hvordan han var å leve sammen med, og selv om det hjelper han nå, så burde dette ha vært gjort FØR vi flyttet sammen, og ikke etter forholdet var over. 

Pass på deg selv, TS, og igjen - IKKE flytt sammen med noen for å fikse dem, det ødelegger deg. 

Anonymkode: a7610...f6c

Takk for svar. Jeg sliter med å sove og har mye dårlig samvittighet. Har prøvd så mange ganger å snakke med henne og få henne til forstå hvordan jeg føler når hun mister kontrollen. Hun faller liksom inn i en tilstand hvor hun jager seg selv opp i et voldsomt raseri, og/eller begynner å tro at noen er ute etter henne/gjøre livet surt for henbe.. Andre dager er alt bare flott og vi har det bra. Men hun sliter alltid med å takle motgang eller hvis hun blir motsagt. Hun er veldig opptatt av å vinne diskusjoner.

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som diagnosen kan være emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse. Det vil hun med høy sannsynlighet ikke bli frisk av og samlivet vil bli ekstremt krevende. 

Anonymkode: 41104...460

• Liker 5
Skrevet

Her er det både fysisk og psykisk vold! Du ødelegger deg selv ved å bli i dette forholdet! Du skal ikke fikse hennes problemer ved å la henne få utløp for problemene sine ved å utøve vold mot deg

Anonymkode: 97a6b...1e2

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er det både fysisk og psykisk vold! Du ødelegger deg selv ved å bli i dette forholdet! Du skal ikke fikse hennes problemer ved å la henne få utløp for problemene sine ved å utøve vold mot deg

Anonymkode: 97a6b...1e2

Fikser ingenting av det heller, enabler bare og skaper en plattform for det.

Anonymkode: 698fa...f55

Skrevet

TS her.

Takk for alle svar. Jeg greier ikke å nå inn til henne. At forholdet handler er min skyld ifølge henne. Jeg har tydeligvis sviktet henne på alle områder og stiller ikke nok opp. Merkelig nok er det jeg som hjelper henne, men hun er nærmest fraværende når jeg kan trenge litt hjelp. Hun prater nonstop og greier aldri å legge ting bak seg. Ut fra at hun har en personlighetsforstyrrelse er jeg redd for at hun aldri vil eller kan endre seg.

Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Takk for alle svar. Jeg greier ikke å nå inn til henne. At forholdet handler er min skyld ifølge henne. Jeg har tydeligvis sviktet henne på alle områder og stiller ikke nok opp. Merkelig nok er det jeg som hjelper henne, men hun er nærmest fraværende når jeg kan trenge litt hjelp. Hun prater nonstop og greier aldri å legge ting bak seg. Ut fra at hun har en personlighetsforstyrrelse er jeg redd for at hun aldri vil eller kan endre seg.

Jeg har en person i nær familie som er diagnostisert med en særdeles utskjelt personlighetsforstyrrelse.  Denne personen har gått fire år i terapi - og det har hatt utrolig god effekt. Ville bare si at det er mulig å bli bedre - og etter hvert bra. 

I ditt tilfelle så synes jeg (utfra det du skriver) at du blir så dårlig behandlet at du bør avslutte forholdet. 

Anonymkode: ab64d...4f4

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Hadde du vært en ekte og ordentlig mann så hadde du stilt opp for kvinnen din. 

Men du er tydeligvis bare en som er opptatt av deg selv og ditt, eier ikke et snev av empati og helt sikkert mange psykopatiske trekk. 

Anonymkode: f78e7...c9e

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hadde du vært en ekte og ordentlig mann så hadde du stilt opp for kvinnen din. 

Men du er tydeligvis bare en som er opptatt av deg selv og ditt, eier ikke et snev av empati og helt sikkert mange psykopatiske trekk. 

Anonymkode: f78e7...c9e

Premie for månedens dårligste svar på kg. 

Anonymkode: 22e65...7be

• Liker 2
Skrevet
På 3.11.2020 den 15.23, AnonymBruker skrev:

Hallo, sier seg selv hva du skal gjøre. Du avslutter dette.

Greit nok at man har psykiske problemer, men man skal ikke ødelegge den andre parten helt pga sine egne mentale problemer. 

Det at hun vil at du skal flytte inn til henne for at du skal få henne på bena er et stort rødt flagg. Det ender bare i helvete rett og slett. 

Og det at hun ikke sier unnskyld for det stygge hun sier/gjør det er IKKE BRA. 

Du er ikke hennes psykolog eller lege. Du er hennes kjæreste. Men hun ser ikke på deg som kjæreste, men noen som kan fikse henne. Den eneste som kan fikse seg selv er hun selv om hun virkelig vil. Med støtte fra fol rundt seg kan hun fikse seg selv. Men ikke på den måten hun driver på med. Ikke kommuniserer hun med deg riktig, er stgg mot deg, beklager ikke for det hun gjør. 

LØP 

Anonymkode: 154be...365

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...