Gjest Anonym Bruker Skrevet 3. november 2020 #1 Skrevet 3. november 2020 KG er eit forum for kvinner, og der det utvilsamt er flest kvinner som deltar, men også åpen for at menn skal kunne ta del i diskusjoner. Har lagt merke til at flere tråder handler om arbeidsfordeling innenfor hjemmet, og dette ofte er tilsynelatende eit sentralt tema hos mange kvinner. Muleg eg tar feil, men uenighet omkring arbeidsfordeling virker å vera innfallsporten til at flest kvinner tar initiativet til samlivsbrudd. Synes det er oppsiktsvekkende at eg ikkje har sett ein eneste Tråd / Innlegg der menn har klaget over kvinners deltagelse til arbeidsfordeling i hjemmet. De fleste både menn og kvinner vet utmerket godt at eier ein hus, hage , jobb hytte, båt etc, så er ein avhengi av en fornuftig arbeidsfordeling for at det hele skal gå rundt. Arbeidet handler om langt mer en bare oppvask, tørke støv, støvsuging, klesvask, tilsyn av barna m.m. Mange velger idag å bo i en leilighet , rekkehus etc. og der er ikkje arbeidsbyrden tilsvarende som for dem som bor i eneboliger m/ 1 mål m/ hage. Kanskje er det slik at når menn og kvinner snakker om omsorgsansvar så snakker de om 2 forskjellige ting, og de ser på omsorg m/ 2 forskjellige øyne.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #2 Skrevet 3. november 2020 Deler det meste 50/50. Vi jobber begge fullt, har stor enebolig med stor hage. Ingen hytte. Mannen tar all plenklipping, mens jeg tar all luking, da jeg hater klippe plenen (er allergisk), og han hater å luke. Ellers deler vi det meste likt. Begge skifter dekk på bilen, begge maler, snekrer, vasker bad og klær, leverer/henter i bhg, lage rmat, osv osv. Anonymkode: 73a3c...eaa
Epictetus Skrevet 3. november 2020 #3 Skrevet 3. november 2020 I alle diskusjoner av denne type må vi huske at selv om det er riktig at kvinner bidrar mest i hjemmet, viser det beste datagrunnlaget vi har (SSBs tidsbrukundersøkelse) at hvis du vurderer jobb+hjemmearbeid er det menn som har det største arbeidspresset, og minst fritid (i snitt, så det vil være helt riktig at anektdotisk vil det være avvik). Så det er nok riktig at menn ikke klager mye på kvinners bidrag i hjemmet, men det vil nok være menn som lurer på om ikke kvinnen kan bidra mer med inntektsbringende arbeid. 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #4 Skrevet 3. november 2020 Har ikke barn da. Men har hus, hage, båt, to biler. Jeg gjør vel egentlig det meste av husarbeid. Ikke i følge han da. For han har jo gjort en kjempejobb om han har satt på plass varer 3 dager uken og vasket trappen en gang. Han sier han gjør det meste ute (hage, bil båt), så da får jeg gjøre mest inne. Men det stemmer jo ikke akkurat. Nå er ikke plenen klippet siden september, dekkene skal snart skiftes (men jeg deltar og hjelper også da), båten bytter vi på. Han er ikke så nøye på at alt skal se 100% pent og skinnende hele tiden. Jeg må heller ikke ha den 100% pent og ryddig rundt meg, men det bør være såpass at vi ikke stresser om det kommer en telefon fra et familiemedlem som vil svippe innom, om 30min. Nå har jeg også hjemmekontor og han tror automatisk jeg har mer "fri" da. Han forstår ikke at jeg da vil ha det sånn noenlunde rundt meg. Tror veldig få ville sittet på et rotete kontor med støv liksom. Så ja, her er det en betydelig skjevfordeling. Har kjeftet og mast før, men kommer ingen vei. Har bare begynt å gjøre mer selv da. Da er nå i alle fall han er fornøyd siden jeg ikke kjefter. Ikke beste løsning, men vi kan jo ikke akkurat krangle hele tiden heller. Anonymkode: 4466e...c5c
Gjest Anonym Bruker Skrevet 3. november 2020 #5 Skrevet 3. november 2020 (endret) Det at menn klager tilsynelatende mindre over arbeidsfordelingen kan kanskje ha sin årsak til at menn er mer tilfreds med arbeidsfordelingen en kvinner. Er vel ikkje dermed sagt menn bidrar mindre en kvinner til fellesgodene ? Når ein kjører / går seg ein runde i mange byggefelt ser ein mange velstelte hager, hus, nye biler og gjer seg tanker om hvem som har bidratt. På båthavnen ligger den blankpolerte båten å skinner, og de fleste som har båt veit hvor mye arbeid som ligg bak m/ vedlikehold, og ansvar. Eller det kan vera den finmalte hytta på fjellet hvor det meste er reist sjølv, og ser uttil å vera på stell. Båten å hytta på fjellet er rekrasjonsted for hele familien, men de ferreste kvinner snakker om arbeid-og ansvarsfordelingen her. Mange klager idag over tidsklemma, og kanskje er det kvinner som hever røysta høyest her. ? Det meste handler om prioriteringer / planlegging, og her handler det om god kommunikasjon,fagkunnskaper, ansvarsfordeling. Endret 3. november 2020 av Anonym Bruker
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #6 Skrevet 3. november 2020 Du kan ikke dele ting likt. Vi er voksne, gjør det som må gjøres vi. Sitter ikke å diskuterer dette. De som holder på å syte og klage over at de gjør for mye er som regel drittunger. Stakkars-meg-mennesker, gale feminister som går inne i offerrollen med en gang. Anonymkode: 0d876...bde
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #7 Skrevet 3. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan ikke dele ting likt. Vi er voksne, gjør det som må gjøres vi. Sitter ikke å diskuterer dette. De som holder på å syte og klage over at de gjør for mye er som regel drittunger. Stakkars-meg-mennesker, gale feminister som går inne i offerrollen med en gang. Anonymkode: 0d876...bde Dette har ikke noe med feminister å gjøre. Vennligst ikke misbruk begrepet. Anonymkode: 67b85...61c 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #8 Skrevet 3. november 2020 48 minutter siden, Anonym Bruker skrev: Det at menn klager tilsynelatende mindre over arbeidsfordelingen kan kanskje ha sin årsak til at menn er mer tilfreds med arbeidsfordelingen en kvinner. Er vel ikkje dermed sagt menn bidrar mindre en kvinner til fellesgodene ? Når ein kjører / går seg ein runde i mange byggefelt ser ein mange velstelte hager, hus, nye biler og gjer seg tanker om hvem som har bidratt. På båthavnen ligger den blankpolerte båten å skinner, og de fleste som har båt veit hvor mye arbeid som ligg bak m/ vedlikehold, og ansvar. Eller det kan vera den finmalte hytta på fjellet hvor det meste er reist sjølv, og ser uttil å vera på stell. Båten å hytta på fjellet er rekrasjonsted for hele familien, men de ferreste kvinner snakker om arbeid-og ansvarsfordelingen her. Mange klager idag over tidsklemma, og kanskje er det kvinner som hever røysta høyest her. ? Det meste handler om prioriteringer / planlegging, og her handler det om god kommunikasjon,fagkunnskaper, ansvarsfordeling. Hva er det du vil frem til egentlig? At menn både gjør mest og klager minst? Definitivt ikke korrekt. Anonymkode: f50df...7d6 5
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #9 Skrevet 3. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dette har ikke noe med feminister å gjøre. Vennligst ikke misbruk begrepet. Anonymkode: 67b85...61c Joda, du har mange typer feminister. Så er ikke noe fasitsvar på det begrepet lenger. Anonymkode: 0d876...bde
Gjest Elder Millennial Skrevet 3. november 2020 #10 Skrevet 3. november 2020 Vi fordeler ikke noe arbeid, men tar det som må gjøres fortløpende. Ingen klager på at den andre ikke gjør noe. Jeg spør heller aldri om mannen min kan ta husarbeid eller andre gjøremål rundt huset, vil jeg ha noe gjort gjør jeg det bare selv.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #11 Skrevet 3. november 2020 46 minutter siden, Anonym Bruker skrev: Det at menn klager tilsynelatende mindre over arbeidsfordelingen kan kanskje ha sin årsak til at menn er mer tilfreds med arbeidsfordelingen en kvinner. Er vel ikkje dermed sagt menn bidrar mindre en kvinner til fellesgodene ? Når ein kjører / går seg ein runde i mange byggefelt ser ein mange velstelte hager, hus, nye biler og gjer seg tanker om hvem som har bidratt. På båthavnen ligger den blankpolerte båten å skinner, og de fleste som har båt veit hvor mye arbeid som ligg bak m/ vedlikehold, og ansvar. Eller det kan vera den finmalte hytta på fjellet hvor det meste er reist sjølv, og ser uttil å vera på stell. Båten å hytta på fjellet er rekrasjonsted for hele familien, men de ferreste kvinner snakker om arbeid-og ansvarsfordelingen her. Mange klager idag over tidsklemma, og kanskje er det kvinner som hever røysta høyest her. ? Det meste handler om prioriteringer / planlegging, og her handler det om god kommunikasjon,fagkunnskaper, ansvarsfordeling. Skulle ønske båten var solgt, vi bruker den jo nesten ikke. Det er jeg som beiser (mest). Jeg vasker hus og klær. Ser til at ungene gjør lekser og kjører til aktiviteter. Mannen gjør selvfølgelig mye. Men han velger stort sett hva han har lyst til. Finner store og viktige prosjekter der han kan føle seg flink, og som liksom må prioriteres. Og så blir alt det andre igjen til meg. Anonymkode: 4158a...159 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #12 Skrevet 3. november 2020 Pga av at min samboer er syk så faller 80% av vedlikehold på hus og hytte på meg. Hagearbeid 100% . Matlaging 50%. Oppfølging av barn 90% ( levering , henting, bursdager, vennebesøk , aktiviteter, skole) . Har leder jobb og jobber 100% og noen timer på kveld og helger når det passer for barnet. Er jeg sliten?....JA Anonymkode: 416ce...fa7
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #13 Skrevet 3. november 2020 Har valgt moderne og lettstelt. Har vaskehjelp, hjelp i hagen, middagspakker i perioder, varmekabler i trapp og oppkjørsel (mot snø/is), og kjøper inn hjelp med en gang noe må fikses eller monteres. Utover det gjør vi over tid omtrent like mye. Er jeg på jobbreise en uke kan jeg vite at jeg kommer tilbake til et hus som er like ryddig, at sunne middager har blitt servert hver dag, og at alt annet er på stell inn i helgen. Er han syk tar jeg over ting han normalt gjør i stedet for at det ikke blir gjort før han er bedre. Den som står opp først rydder oppvaskmaskinen, den som kommer hjem først lager middag. Og ingen av oss er av typen som setter seg på sofaen med en skjerm når det er noe som kan gjøres - det er nok det avgjørende. Anonymkode: 894ab...00c 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #14 Skrevet 3. november 2020 Tror menn klager mindre om ting til andre.. altså de lufter ikke problemer på samme måte som kvinner gjør? Hvert fall ikke på forum. Hos oss: 2 små barn (2 aktive, krevende og tette gutter), hus, hytte, 2 biler. Jeg er fulltidsstudent og han jobber MYE, og har en del reisevei. Jeg har nesten alt av henting og levering i bhg, og er alene med de morgen og ettermiddag. Mannen pleier å legge de når han kommer hjem (de ser han ikke så mye i hverdagen så viktig å få noe pappatid). Han tar nettene (sovner veldig lett igjen etter han har vært innom, mens jeg ligger våken). I helgene står han ofte opp tidlig med guttene, og jeg har de alene litt når jeg står opp hvis han vil sove ekstra. Felles aktiviteter utover dette. Husarbeid deles sånn tålig likt. Jeg har klesvask, han rydder litt mer på kvelden. Jeg lager mest middag, mens han rydder/vasker kjøkkenet og tar oppvaskmaskinen. Vi har vasking hver 14. Dag. Jeg har nok litt mer husarbeid enn han, men han tar litt mer utendørs (minimalt da vi har en plen som klippes på 10 min og veldig liten parkeringsplass som skal måkes og sjeldent snø). Men vi føler selv det går sånn tålig opp i opp, og vi velger ofte oppgaver som vi trives best med. Han har alt av avtaler i forhold til håndverkere, verksted osv. Mens jeg planlegger økonomien (felles). Vi gjør ikke oppussing og dekkskift selv, vi betaler heller for dette. Ellers er det jeg som har oversikt og kontroll over ungenes klær og utstyr. Vi er inne i en såpass hektisk periode nå, at det føltes mest som vi prøver å holde hodet over vann. Og akkurat nå er guttene ganske krevende å ha alene og man får ikke gjort mye fornuftig utenom å ta vare på de. Anonymkode: e4fbe...313
Nymerïa Skrevet 3. november 2020 #15 Skrevet 3. november 2020 Jeg har vært gift i mange år og vi har ikke noen vedtatt fordeling. Vi gjør det som må gjøres. Han tar seg vel mer av klesvask enn meg og jeg vasker gulv oftere enn han. Det er bare blitt sånn. Han er en oppegående, norsk mann så da tar han seg av sine egne barn med like stor selvfølge som meg. Jeg ser i trådene som handler om konflikt at TS bruker begrepet "Han hjelper nesten aldri/ lite/ ikke til." Jeg tror feilen ligger allerede der. Når man kritiserer noen for å ikke hjelpe til har man i utgangspunktet plassert ansvaret hos seg selv. Og da går det galt. Hos oss er det ikke slik at en av oss har ansvaret for arbeidet som gjøres for familien og den andre er ment å hjelpe til. Så har vi heller ingen krangler om dette. 2
Helgeline Skrevet 3. november 2020 #16 Skrevet 3. november 2020 Det er jo mange nyanser her da. Noe av det du nevner er ting som kanskje mannen er mest investert i. Som båt, hytte, bil. Mye hobbyprosjekter rundt omkring....🤪 Selv om jeg er enig i at det blir feil at kona klager over at det ikke er fifty-fifty-fordeling av jobben innomhus hvis mannen har fullt opp med fex krevende oppussingsarbeid. Men når man har flere barn og begge jobber fullt, må man nesten kunne kreve at stell og oppfølging av barn, matlaging, rydding og leksehjelp blir ivaretatt av mannen når kona ex er på senvakt, selv om han gjør mye også utafor huset. Hvis ikke går det jo ikke rundt.
Helgeline Skrevet 3. november 2020 #17 Skrevet 3. november 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har valgt moderne og lettstelt. Har vaskehjelp, hjelp i hagen, middagspakker i perioder, varmekabler i trapp og oppkjørsel (mot snø/is), og kjøper inn hjelp med en gang noe må fikses eller monteres. Utover det gjør vi over tid omtrent like mye. Er jeg på jobbreise en uke kan jeg vite at jeg kommer tilbake til et hus som er like ryddig, at sunne middager har blitt servert hver dag, og at alt annet er på stell inn i helgen. Er han syk tar jeg over ting han normalt gjør i stedet for at det ikke blir gjort før han er bedre. Den som står opp først rydder oppvaskmaskinen, den som kommer hjem først lager middag. Og ingen av oss er av typen som setter seg på sofaen med en skjerm når det er noe som kan gjøres - det er nok det avgjørende. Anonymkode: 894ab...00c Det siste du sier er viktig. Utrolig provoserende hvis en av partene setter seg ned når den andre jobber. Når vi kommer fra jobb begynner gjerne mannen min med middag, da begynner jeg med støvsuging, leksehjelp ol. Så setter vi oss ned sammen etterpå.
Trolltunge Skrevet 3. november 2020 #18 Skrevet 3. november 2020 (endret) Vi har en bra fordeling nå, men også her ble det brudd på grunn av urimelig arbeidsfordeling. Jeg ga under tvil mannen en ny sjanse, da han hevdet å ha gått i seg selv og erkjent at han ikke hadde tatt sin del av ansvaret for verken barn eller hjem. Vi skrev opp alt og fordelte mellom oss. Selv om jeg fikk tilbake en mann som hadde erkjent at han gjorde for lite tror jeg han fikk sjokk over hvor mye omtrent halvparten av ansvaret var. Ting hadde blitt omtalt som "Det er da ingen jobb!" når jeg sto for det meste alene. Nå tar han omtrent halvparten (litt mindre enn det faktisk) av hva jeg stort sett gjorde alene, og absolutt ingenting omtales som "Det er da ingen jobb!" lenger. Innkjøp for eksempel. Han valgte selv å ha ansvar for det, og han ante ikke omfanget av oversikt man må ha, og evne til å planlegge, observere og notere seg hva man trenger i huset. Nå snakker han om det som om det er på nivå med å styre en middels stor bedrift. 😆 Menn tar ofte i veldig stor grad ting kvinner gjør som en selvfølge, og undervurderer innsatsen i det. De tror det nærmest skjer av seg selv. Min mann har for eksempel aldri vasket et vindu eller et skap, og tror visst fremdeles at vi har en husnisse som sørger for at det er jevnt rent jevnt over. Han kan fremdeles påstå at jeg har gjort ingenting en dag jeg har vasket et par timer, og mene at jeg iallefall burde lage middag, for han har jo handlet, og jeg har gjort ingenting. Det fungerer likevel nå, fordi han tar sitt ansvar, som avlaster meg nok, og han lytter nå til hva jeg sier at jeg har gjort, og tar innover seg at det skjer mye han ikke nødvendigvis ser der og da, men har forstått at ikke skjer av seg selv. Han synes han gjør MYE nå, men jeg gjør fremdeles mer, og selv om han kan tro litt på husnissen fremdeles har han iallefall vedkjent at det er jeg som er husnissen. Dermed tar han seg inn igjen når han ramler utpå å være urimelig i påstander om at han har stått mest på. Det gjorde han ikke før. Da gjorde jeg iallefall 90% av alt, og han tenkte ikke over annet enn egen lille innsats. Jeg tror at mange menn ikke har peiling, og undervurderer hva kvinner har av ansvar. Tror at ting bare skjer av seg selv, eller ikke er noe jobb egentlig. Jeg er glad for at min mann iallefall har forstått mer. Ja såpass at han faktisk selv ofte tar initiativ til å gi innsats utover avtalt, fordi han selv føler på at sin del er mye, men vet at jeg har mer. Tidligere... ja vi hadde vært skilt nå om han var som da. Endret 3. november 2020 av Trolltunge 3
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #19 Skrevet 3. november 2020 Veldig tradisjonelt egentlig. Han tar så og si alt av "mannfolkarbeidet", jeg har hjulpet til litt med å male huset, men bare i kanter og på karmer. Bilen aner ikke noe om når eller hvor dekkene blir skiftet, det bare skjer i min verden. Gresset blir også kort og pent helt av seg selv. Vi har vært sammen i fire år, og jeg tror jeg kan telle på en hånd de gangene han har laget middag. Men vi trives godt med denne fordelingen. Tror ikke mannen min vet hvilken størrelse i sko barna bruker, men det har jeg kontroll på. Må si at jeg har en fantastisk mann, veldig takknemlig for det livet vi har sammen. Anonymkode: b2d1b...4c9
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #20 Skrevet 3. november 2020 Jeg har vært alene med barna, gammelt hus og stor tomt og gjort alt i mange år. Jeg er ikke i tvil om at det såkalte «kvinnearbeidet» er mest omfattende. Skulle hatt en kone... Anonymkode: 96588...1a1 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå