Gå til innhold

Poenggrenser høyere utdanning 2021

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Som dere vet har poenggrensene i år vært skyhøye pga korona og fritak fra eksamen for 2001-kullet. Jeg har som mål å komme inn på medisin i Oslo vår, men har 5,95 i snitt. I fjor var snittet 5,91 i Oslo vår, men den har økt til 60,2 i år. Tror dere jeg har en sjans for å komme inn? At snittet faller? 2002-kullet må jo mest sannsynlig ha eksamen, og koronasituasjonen blir forhåpentligvis bedre til jeg skal søke nå i februar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er usikker på hvordan det er på medisinstudiet, men jeg har flere venninner som har havnet på en venteliste på andre studielinjer ettersom snittet var lavere enn poenggrensa, og likevel kommet inn. Du har jo et særdeles godt snitt, så det er bare å krysse fingrene og håpe det beste. Kommer dog an på hvor mange søkere det er.

Tenk at poenggrensa er over 60, da høyeste karakter en kan oppnå er 6. Ikke rart at mange må dra til Danmark for å studere medisin.. 

Anonymkode: 0843c...f8e

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg er usikker på hvordan det er på medisinstudiet, men jeg har flere venninner som har havnet på en venteliste på andre studielinjer ettersom snittet var lavere enn poenggrensa, og likevel kommet inn. Du har jo et særdeles godt snitt, så det er bare å krysse fingrene og håpe det beste. Kommer dog an på hvor mange søkere det er.

Tenk at poenggrensa er over 60, da høyeste karakter en kan oppnå er 6. Ikke rart at mange må dra til Danmark for å studere medisin.. 

Forskjell på snitt og poenggrense, noe TS tydeligvis heller ikke klarer å holde styr på... Alle som skal inn på medisin har realfagspoeng. 

Anonymkode: 654d9...00f

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Alle som skal inn på medisin har realfag, så i realiteten kan snittet være under 6.

Anonymkode: a82b3...1c5

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Forskjell på snitt og poenggrense, noe TS tydeligvis heller ikke klarer å holde styr på... Alle som skal inn på medisin har realfagspoeng. 

Nei det forstår jeg godt, er ikke bare å holde styr på heller.

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva hadde dem i snitt? Lå den langt under poenggrensa?

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja du har rett, mente poenggrense

Skrevet
9 timer siden, Avgangselev2020 skrev:

Hva hadde dem i snitt? Lå den langt under poenggrensa?

Hun ene var ganske langt under poenggrensa, jeg husker ikke eksakt hvilket snitt hun lå på, men hun var på 40.plass på ventelista og kom likevel inn. Dette var HRM studie, Human Resource Management. Var nok mange som takket nei til studieplassen. Hun søkte da med andregangsvitnemål. 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun ene var ganske langt under poenggrensa, jeg husker ikke eksakt hvilket snitt hun lå på, men hun var på 40.plass på ventelista og kom likevel inn. Dette var HRM studie, Human Resource Management. Var nok mange som takket nei til studieplassen. Hun søkte da med andregangsvitnemål. 

Da fikk jeg litt håp! I år var jeg på 33, plass i Bergen som hadde 60,1 i poenggrense. Kanskje det er mulig😂

Skrevet
3 timer siden, Avgangselev2020 skrev:

Da fikk jeg litt håp! I år var jeg på 33, plass i Bergen som hadde 60,1 i poenggrense. Kanskje det er mulig😂

Viktig å holde håpet oppe, lykke til! :) 

Skrevet

Hvis du vil være helt sikker kan du jo ta opp et fag eller to i vår? Jeg holder på med det nå, ved siden av fulltidsjobb. :)

Anonymkode: f2072...22e

• 2 uker senere...
Skrevet
På 4.11.2020 den 17.05, AnonymBruker skrev:

Hvis du vil være helt sikker kan du jo ta opp et fag eller to i vår? Jeg holder på med det nå, ved siden av fulltidsjobb. :)

Anonymkode: f2072...22e

Det hjelper ikke noe med mindre han vil søke som andregangskvoten. Da kan han heller ikke komme inn før om 3-4 år.

Anonymkode: 2d888...118

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...