Gå til innhold

Føler meg ikke trygg på jobb lengre. Rettigheter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes vi er i en forferdelig tid nå. Jeg jobber også i bolig. Smitten er nær og antallet smittede "rundt oss" øker. Jeg føler vi har lite tiltak på min jobb. Alt skal være som "normalt". Vi er drillet i bruk av smittevernutstyr, har fått opp dispensere med håndsprit flere steder, det er strenge tiltak for pårørende osv. F.eks må pårørende bruke munnbind ved besøk. Men vi som jobber der skal ikke. Vi er daglig i fysisk kontakt (f.eks stell) med minst 5 brukere. Alle er i risikogruppe. Vi får beskjed om å omgås folk minst mulig på fritiden. Alle er jo forsiktig, men mange har jo flere barn/familiemedlemmer osv som man også må omgås. Og de kan jo også dra med seg smitte. 

Pga. dette er jeg også veldig bekymret da min mor bor i underetasjen min. Hun er i risikogruppen og til daglig hjelper jeg henne. Jeg bruker selvsagt munnbind da. 

Jeg har så lite lyst å jobbe pga. dette. Jeg føler meg ikke trygg på jobb. Jeg vet det er en sjanse for å bli smittet tilfeldig på f.eks buss eller butikk, men synes det er så utrolig at ikke en gang vi som er de i risikogruppen fysisk nærmest skal få mulighet til å beskytte de / oss via munnbind. 

Noen som vet rettighetene til de innen helse/omsorg? Hva skjer f.eks om jeg blir smittet via jobb? Da viser det seg jo at hvis vi hadde brukt munnbind så kunne vi redusert smitte. Får man erstatning da? Kan jo også se for meg medieoppslag om at lege/hjelpepleier/vernepleier osv. har smittet en bruker og at det kunne vært unngått ved bruk av munnbind. 

Anonymkode: 50a84...09a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sykehuset i Hammerfest ble stengt ned og der viste det seg at de ikke hadde brukt munnbind. Skjer ikke noe mer enn mange smittede og pasienter som måtte sendes til andre sykehus

Anonymkode: 622f0...73b

Skrevet

Men skremme de som ikke forstår er greit? Hva tror du munnbind og avstand gjør for de du jobber for? 

Jobber på bolig og 90% av de som bor der vil ikke forstå og bli livredde. Men vi har så klart laget grupperinger på jobb også, man har kun 3 brukere i løpet av en uke. Tøft for oss som har nå kun de tungste, men så kalrt mer enn greit.

Anonymkode: f75fe...3a5

Skrevet

Ta en prat med verneombudet. Se om det kan finnes løsninger, også andre enn bruk av maske. 

Anonymkode: f38a2...7f3

Skrevet

Du kan jo lufte tankene dine til verneombud, men det er jo likt i alle andre yrker nå med menneskekontakt. Brukerne dine er vel mindre på vift enn de 25 barna og foreldrene på avdelingen min der jeg jobber ila en uke..

Anonymkode: 9bb85...358

Skrevet

"Har ikke lyst til å jobbe", nei, da kan jo jeg jobbe for deg. Har nemlig vært permittert siden 18. mars og jeg ville gitt lillefingeren min for å ha en trygg jobb nå. 

Anonymkode: d333e...792

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobber i hjemmesykepleien og er innom 12-15 stk pr vakt....Det er med livet som innsats.

Anonymkode: a1b2b...5e7

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men skremme de som ikke forstår er greit? Hva tror du munnbind og avstand gjør for de du jobber for? 

Jobber på bolig og 90% av de som bor der vil ikke forstå og bli livredde. Men vi har så klart laget grupperinger på jobb også, man har kun 3 brukere i løpet av en uke. Tøft for oss som har nå kun de tungste, men så kalrt mer enn greit.

Anonymkode: f75fe...3a5

Slik er det ikke hos oss. Er hos ulike brukere hele tiden. Dette er ikke brukere som reagerer på munnbind. Munnbind er brukt ved annen type smitte før. Noen synes også det kult med munnbind...

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan jo lufte tankene dine til verneombud, men det er jo likt i alle andre yrker nå med menneskekontakt. Brukerne dine er vel mindre på vift enn de 25 barna og foreldrene på avdelingen min der jeg jobber ila en uke..

Anonymkode: 9bb85...358

Sant nok, men blir de smittet er det jo via oss. Ikke noe kjekt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...