Gå til innhold

Sønn og svigerdatter sure fordi vi ikke ga stor nok fødselsgave

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår sønn og svigerdatter har nylig fått barn, vårt første barnebarn. Vi valgte å gi en ulldress og ett babypledd i fødselgave. Og til dåpen ga vi 2000kr til barnets konto og sølvskje. Vi tenkte at dette er fine gaver, jeg hadde i allefall blitt glad for å få dette. 

Vi merket at de ikke hadde takket for gavene og ikke har tatt kontakt siden dåpen, men tenkte at det har de nok ikke tid til i en hektisk hverdag med baby i hus. Må si jeg ble skuffet og lei meg da min datter fortalte at sønn og svigerdatter var skuffet over gavene. De hadde fortalt henne at de hadde forventet mer av oss, og at mange av deres bekjente hadde fått barnevogn til 10000-12000kr i gave av sine foreldre. Datteren min fortalte at svigerdatter forventet at vi skulle være mer rause, vi som satt så godt i det med nedbetalt hus og penger på bok. 

Jeg vet ikke helt hva jeg skal si. Jeg tenker at dette er fine gaver, vi fikk omtrent det samme av mine svigerforeldre også, den gangen vi fikk vår første. Bortsett fra at barnet fikk 700kr i dåpsgave. Jeg har aldri ansett det som gjerrig eller lite raust, selvom mine svigerforeldre også satt godt i det den gangen. 

Hva tenker dere? Er dette dårlige gaver i følge dagens standarder? 

Anonymkode: 7305f...7b5

• Liker 13
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, ikke dårlige gaver i det hele tatt. 

Ja, noen gir vogn til 12-13 000, noen ikke. Svigers ga oss vogn, til 11 000, og det syntes jeg bare var ubehagelig, jeg likte overhodet ikke å velge vogn når det var svigers som skulle betale. Mine kjøpte bilstol til rundt 2 000.

Jeg driter i prisen på gaven. Denne gangen når vi venter andremann, har vi seriøst alt vi trenger, så det er ikke noen dyre gaver noen kan gi som vi har bruk for. Jeg blir like glad for en hjemmestrikket genser som jeg blir for noe dyrt. 

Anonymkode: 83221...a1f

• Liker 39
Skrevet

Pleier sønnen din å være utakknemlig og storforlangende? 

• Liker 28
Skrevet

Syns det var fin gave jeg :) Fikk selv barn for 1 år siden og var første barnebarn på begge sider.

Skal sies at vi fikk barnevogn fra svigerforeldrene (de er skilt men spleiset på det) og bilstol med base fra min mor. Dette før barnet kom også fikk vi litt småting til fødsel som litt klær osv osv :)

Til dåp fikk vi 10.000,- fra svigerforeldrene som ble satt i fond + litt klær og av mamma fikk vi stokkeseng + klær.

Jeg forventet overhodet ikke at de skulle betale for vogn og bilstol, men kom jo godt med :) Hadde blitt glad for gaven fra dere, men nå syns jeg generelt det er en uting at folk blir misfornøyd med gaver, tenker det er fryktelig utakknemlig.  

Anonymkode: 748d0...dae

• Liker 17
Skrevet

Nei!  Absolutt ikke dårlige gaver!

Anonymkode: b2fe8...cac

• Liker 17
Skrevet

Herregud ... fine verdier må jeg si 🙄

Nei, dette er ikke dårlige gaver. Du skal ikke føle på dette!

Er mange som trenger å jekke seg titusen hakk og banke litt takknemlighet i hodet sitt. Frekt! 

Jeg er oppvokst med å ikke forvente noe pga lite penger og godt er det. Blir aldri skuffet og alltid takknemlig. Jeg forventer ingenting fra mine foreldre den dagen jeg får barn. 

• Liker 17
Skrevet

Kommer selvsagt ann på økonomi, men jeg synes det var litt kjip fødselsgave. Dåpsgaven var helt innafor. 

Vi fikk vogn av mine foreldre og 5000 av svigers (10+ år siden). 

Anonymkode: 78bd4...d61

• Liker 14
Skrevet

Syns dette har begynt å bli ille. Kjempefint å få hjelp, men man kan ikke forvente å få den type hjelp.
Hadde dere snakket om det, eller de ønsket seg barnevogn el. Til deg? 

Anonymkode: 57e25...cb5

• Liker 13
Skrevet

Nei, ikke dårlige gaver i hele tatt. Kanskje litt lite til fødselsgave, men er forskjell på å legge litt mer i kontra betale for barnevogn.

Anonymkode: f8937...caf

• Liker 4
Skrevet

Syns det var veldig fine gaver 😊 

Anonymkode: 7cbfe...c82

• Liker 5
Skrevet

Jeg tenker folk kan jekke ned forventningene sine. 
Da vi fikk vårt første barn fikk vi hjemmestrikket hentesett av min mor og voksipose kjøpt brukt av svigers. Dette er 7 år siden. Til dåpen har vi fått 500-1000 kr til hvert sv barna. Det har ikke falt meg inn å være misfornøyd med slike gaver. Vi kommer begge fra familier med grei økonomi, men det har aldri vært kultur for dyre gaver og gjenbruk er høyt aktet. 
Jeg ville tatt en prat med sønnen din. De kan da ikke seriøst mene at dere skal kjøpe barnevogn som er like dyr som en bruktbil? 😅

Anonymkode: 8bd54...f56

• Liker 34
Skrevet

Nå er jo barnet fortsatt ite, og det blir jo jule- og bursdagsgaver hvert eneste ør fremover. Og sannsynligvis konfirmasjon etterhvert. Så det blir jo mange anledninger å gjøre stas på barnebarnet. Syns sønn og svigerdatterer rimelig storforlangende og frekke. 

• Liker 7
Skrevet

Som det har blitt sagt i andre tråder om samme tema, alle (beste)foreldre må legge seg på et nivå som de kan opprettholde til alle (barne)barn.

Hvis 1.barnebarn får 10 000 til vogn, fødselsgave til 5000, og dåpsgave til 10 000, må barnebarn nummer 2, 3, 4 og 5 få det samme. 

De færreste jeg kjenner har økonomi til dette.

• Liker 30
Skrevet

De burde skjerpe seg og vise litt takknemlighet. Helt fine gaver!

• Liker 7
Skrevet

Så lenge du ikke gjør forskjell når din datter får barn, så syns det jeg er helt innafor😊 Men hvis du ender med å kjøpe en større fødselsgave til din datters barn og større dåpsgave til din datters barn, ja da snakker vi om noe annet. 
Men man kjøper etter det lommeboka tillater, ikke alle har råd til å kjøpe dyre gaver. 

Anonymkode: a2b37...8a1

• Liker 21
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som det har blitt sagt i andre tråder om samme tema, alle (beste)foreldre må legge seg på et nivå som de kan opprettholde til alle (barne)barn.

Hvis 1.barnebarn får 10 000 til vogn, fødselsgave til 5000, og dåpsgave til 10 000, må barnebarn nummer 2, 3, 4 og 5 få det samme. 

De færreste jeg kjenner har økonomi til dette.

Helt enig! Det viktigste er å ikke forskjellsbehandle! 

Anonymkode: a2b37...8a1

• Liker 8
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så lenge du ikke gjør forskjell når din datter får barn, så syns det jeg er helt innafor😊 Men hvis du ender med å kjøpe en større fødselsgave til din datters barn og større dåpsgave til din datters barn, ja da snakker vi om noe annet. 
Men man kjøper etter det lommeboka tillater, ikke alle har råd til å kjøpe dyre gaver. 

Anonymkode: a2b37...

Anonymkode: 7305f...7b5

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vår sønn og svigerdatter har nylig fått barn, vårt første barnebarn.

Dere har passet på å sette en standard som kan følges opp selv om det skulle komme mange barnebarn etter hvert. Jeg vet ikke hvor mange søsken sønnen har, men siden dere også har en datter, er det ingenting som tyder på at det ikke kan komme flere. Det er lurt. Ingen grunn til å gå helt amok med den første og finne ut etter hvert at det går over alle grenser. (Da blir jo datteren deres sur og starter en tråd her om hvor urettferdig det er 😀 )

Når det etter hvert blir jul, fødselsdager osv.: Spør om ønsker i forskjellige prisklasser, eller kjøp gavekort. Det kan virke som om minst én av disse foreldrene er nøye på ting. 

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi merket at de ikke hadde takket for gavene og ikke har tatt kontakt siden dåpen

...men de snakket om saken med datteren deres. Jeg synes dere kan ta opp med sønnen deres at dette ikke er måten å gjøre det på. Alt går bedre når man forteller om forventninger i klartekst (da tenker jeg ikke på gaver eller økonomiske bidrag, men f.eks. om barnevakt, besøk osv.). Ellers kan det bli mange problemer i tiden som kommer. 

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...