Gå til innhold

Varsler ytterligere innstramminger

Fremhevede innlegg

Skrevet

De kommer aldri til å bli strengt nok her. 

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Gjest Sprettballen
Skrevet
4 minutter siden, Tanuki skrev:

Bor ikke i Norge nå så bare lurer; hva skjer med smittedporing og karantene? 

De sa på pressekonferansen at smittesporingen er utfordrende, og at kapasiteten i de hardest rammede områdene begynner å bli sprengt.

Det mest alvorlige er visst likevel at andelen positive prøver (rundt 2 %) er så høy at det viser høye mørketall. 

Skrevet
1 minutt siden, Sprettballen said:

De sa på pressekonferansen at smittesporingen er utfordrende, og at kapasiteten i de hardest rammede områdene begynner å bli sprengt.

Det mest alvorlige er visst likevel at andelen positive prøver (rundt 2 %) er så høy at det viser høye mørketall. 

Uff, lykke til! Bor i Sør Korea og smitten her er heldigvis begrenset til klynger.

Skrevet
22 minutter siden, UnderCover skrev:

Bestill mat, eller få noen til å handle for seg (slik som i mars. Ingen døde av sult, av å få mat på døren i mars). Butikker må få tiltak som gir dem mulighet til å levere mat også. 

Edit: Dette er faktisk så alvorlig at folk klarer og ordne seg om de må, for en liten periode.

Hva skal jeg gjøre da? Jeg er i praksis i en by hvor jeg ikke kjenner noen. Bestille mat er vel dyrere enn å handle selv.

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, The Kitten skrev:

Hva skal jeg gjøre da? Jeg er i praksis i en by hvor jeg ikke kjenner noen. Bestille mat er vel dyrere enn å handle selv.

Det burde være mulig for matbutikker og levere mot et rimelig tillegg, i sånne situasjoner. Jeg lager ikke tilbudene her, jeg bare sier hvordan jeg synes de burde være.

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, UnderCover skrev:

Det burde være mulig for matbutikker og levere mot et rimelig tillegg, i sånne situasjoner. Jeg lager ikke tilbudene her, jeg bare sier hvordan jeg synes de burde være.

Jeg er ikke interessert i å betale for levering. 

• Liker 9
Skrevet
20 minutter siden, Linny111 skrev:

Regler de har i andre land er:
-Stopp av alkoholsalg på serveringssteder - eventuelt stenge dem helt + butikker og treningssenter
-Ikke lov til å forlate egen kommune/fylke
-Strenge innstramminger på hvor mange man får ha på besøk/møte og hvor
-Portforbud på visse tidspunkt
-Totalt portforbud

Jeg regner ikke med at det blir så fryktelig strengt i Norge egentlig. Innstrammingene har ikke vært så strenge så langt. Men å stenge skoler blir nok det siste som skjer. Det er fryktelig strengt i England nå, men skoler er fortsatt helt åpne.

Jepp, smart dersom man ønsker en resensjon som varer et tiår eller to med 50% arbeidsløshet.

• Liker 4
Skrevet

Lykke til med enda strengere tiltak. Prøv heller å skjerme de aller mest sårbare gruppene. Denne strategien med å slå hardt ned på viruset nasjonalt fungerer dårlig, og konsekvensene er ikke bra verken for økonomien eller for helsen til mange. 

• Liker 14
Skrevet
29 minutter siden, Møkkalei skrev:

Det er et overgrep mot oss lærere, det er det!! Vi er testkaniner og skal ikke skjermes for viruset. Ufattelig at vi finner oss i det! Synes nok er nok. Er drittlei av å vandre i smittebomber daglig pga noen prosentdel ungdommer/barn ikke klarer seg hjemme i noen uker. Jeg spør igjen,hva med sommerferien????? 

Merker jeg begynner bli kraftig irritert. 

Dere blir "ofret" av regjeringen.. Klart at det er stor sjanse for at en lærer blir smittet av covid-19 når man omgås så mange mennesker. 

• Liker 4
Skrevet

Spennende at de strammer inn. Men, jeg tror egentlig ikke det er så mye som skal til annet enn konsekvenser for de som bryter de vi allerede har. Kanskje det kunne vært bra å begrense reising for å ikke spre smitten og enda strengere tiltak for fremmedarbeidere. Det har også vært bra å oppmuntre til mer bruk av munnbind. Mange ting har jeg likt ble anbefalt, som kun en person i familien i butikken samtidig, lengre åpningstider, flere busser, pålagt test ved grensen mm, men det tror jeg ikke kommer.

Skrevet

Latterlig! Stenger de idrettshallene, treningssenterne og skolene igjen så blir jeg kraftig provosert. Det er ingenting som tyder på at dette er arenaer som bidrar mye til smittespredningen, men er svært viktig for manges fysiske og mentale helse og sosiale liv. Hvis det stenges så blir jeg å gi pokker i alt av smitteverntiltak som jeg kan komme unna med..

• Liker 10
Gjest Dr.Oetker
Skrevet

Han Bent snakka så vidt jeg fikk med meg i intervju med nrk kun om arbeidsinnvandring. Tror ikke det blir noe særlig mer innstramming for de aller fleste av oss i praksis.

Jeg håper inderlig at hele husstanden blir satt i karantene når et medlem er i karantene, spesielt når det er påvidt smitte hos et medlem.

Gjest Villfisker
Skrevet
40 minutter siden, The Kitten skrev:

Ikke jeg heller. Maten er mer enn dyr nok allerede.

Skrevet
50 minutter siden, Møkkalei skrev:

Jeg vet dere vil det! Dere savner jo også tiltak, jeg vet jo det, for jeg snakker med elever hver dag som også synes det er sykt! De lyver så det renner av dem på pressekonferansene, som at det er kritisk å stenge skolene noen uker. Absolutt ikke! Jeg er sikker på at det kan senke spredningen radikalt. Og i mellomtiden utarbeide gode rutiner for smittevern på alle skoler. F.eks å dele skolen 50/50 hvor halvparten har hjemmeundervisning og halvparten er på skolen, også bytte på annenhver dag. Da får man ned antall elever og lærerne kan møte opp trygt hver dag, samt undervise digitalt noen dager.

Helt enig med deg. 

Men jeg tror det handler om noe så enkelt som at flere elever ikke greier å følge opp, om de må gjøre jobben selv. 

Jeg går på skole selv, med mange elever som er en del yngre enn meg, men også på min alder. Selv de faller av, og kobler "hjemmearbeid" med "fri". 🤦🏼‍♀️Og det gjelder voksne mennesker liksom. 

Skrevet
1 hour ago, Møkkalei said:

Det er et overgrep mot oss lærere, det er det!! Vi er testkaniner og skal ikke skjermes for viruset. Ufattelig at vi finner oss i det! Synes nok er nok. Er drittlei av å vandre i smittebomber daglig pga noen prosentdel ungdommer/barn ikke klarer seg hjemme i noen uker. Jeg spør igjen,hva med sommerferien????? 

Merker jeg begynner bli kraftig irritert. 

Er ganske mange andre enn bare lærere som ikke skjemmes for viruset.

• Liker 2
Skrevet
41 minutter siden, The Kitten skrev:

Du kan handle på en tid av døgnet hvor det er lite folk i butikken, etter kl 21 eller før kl ni på morgenen. Du er mulig å se når du googler opp butikken, når det er høyest trafikk der, og begrense seg til tidspunktene med lite kunder (på samme måte som du kan med restauranter og spisesteder)

• Liker 3
Skrevet
16 minutter siden, tom1986 skrev:

Latterlig! Stenger de idrettshallene, treningssenterne og skolene igjen så blir jeg kraftig provosert. Det er ingenting som tyder på at dette er arenaer som bidrar mye til smittespredningen, men er svært viktig for manges fysiske og mentale helse og sosiale liv. Hvis det stenges så blir jeg å gi pokker i alt av smitteverntiltak som jeg kan komme unna med..

Jeg er ikke så hyppig innom skoler og idrettshaller, men treningssenteret mitt er jeg på 3 -4 ganger i uken, og da så tidlig om morgenen som mulig. Da er det god plass. Men en dag gikk jeg forbi på kveldstid, og det var helt fullt. Jeg ble rett og slett ganske sjokkert over mengden folk som fikk lov å være der på samme tid. Så enten må treningssentrene ta grep selv, og begrense mengden folk i hele åpningstiden, ellers tror jeg at det blir stengt på ny. Noe jeg er helt enig med deg ville være veldig leit.

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, LilleMumi skrev:

Er ganske mange andre enn bare lærere som ikke skjemmes for viruset.

Jada, så klart er det også økt risiko for alle som jobber i butikk, for eksempel. Men selv om de møter masse folk hver dag, så har de ikke masse NÆRKONTAKTER. Det er jo det som er hele poenget, og grunnen til at lærere reagerer. Vi har ingenting å beskytte oss med, bare prøv å hjelpe en elev med et komplisert mattestykke med 1 meters avstand, uten å forstyrre andre elever. Det går ikke! Smittevernet er så godt som ikke-eksisterende. Det er overhodet ikke det samme som å jobbe på sykehus med fullt smittevernsutstyr, eller å jobbe bak en disk med pleksiglass. Dessuten er det ingen som har sagt at det kun er lærere som tar all risiko, og at ingen andre yrker er utsatte. Selvfølgelig er det det. Men når man er lærer eller lærerstudent selv så er det jo naturlig at man uttaler seg om skolene spesifikt. 

• Liker 8
Skrevet
39 minutter siden, NorthernLight skrev:

Dere blir "ofret" av regjeringen.. Klart at det er stor sjanse for at en lærer blir smittet av covid-19 når man omgås så mange mennesker. 

Da blir de butikkansatte også ofret? Hvor mange tror du ikke ansatte i en matbutikk har kontakt med iløpet av en dag? Folk som har veldig ulike holdninger til avstand og håndhygiene. Kunder som legger i fra seg varer de ikke vil ha, og som de ansatte må rydde opp i. Varer på kassabåndet. Kunder som bare må bøye seg over pleksiglasset for å høre hvor mye varene koster, til tross for at det står på skjermen foran dem. Listen over hva de butikkansatte utsettes for hver eneste dag er laaaaang.

Jeg tror nok at lærernes hverdag gir mer rom for å ha kontroll på avstand enn hverdagen for de fleste butikkansatte.

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, UnderCover skrev:

-bare matbutikker, apotek og post åpent.

-familier med etternavn fra a-d får handle fra kl 8-11, e-h fra kl 11-14 osv.

-grensene kun åpen for transport-handel

-portforbud med bot mellom kl 21-05.

Vips, så ordner en del seg.

Riktig! 

• Liker 2
  • Opprett ny...