reiseglad Skrevet 3. november 2020 #1 Skrevet 3. november 2020 Hva tror du kommer nå? Helsetjeneste? Private samlinger? Barn, ungdom, fritidsaktiviteter?
NorthernLight Skrevet 3. november 2020 #2 Skrevet 3. november 2020 (endret) Det er bra. Norge hadde ikke hatt så mye smitte nå hvis det hadde blitt innført strengere tiltak for lenge siden. Vi har hatt for milde tiltak...Man burde også gitt bøter som svir til de som driter i påbud med munnbind, fester i hopetall osv.. Endret 3. november 2020 av NorthernLight 28
Blekkulfina Skrevet 3. november 2020 #3 Skrevet 3. november 2020 Tipper de strammer ytterligere inn på private samlinger/ store arrangementer, samt obligatorisk testing av arbeidere fra utlandet. Håper også at skoler og barnehager går over til rødt nivå i røde områder med mye smitte, men har mine tvil dessverre... 7
Møkkalei Skrevet 3. november 2020 #4 Skrevet 3. november 2020 Jeg synes det er hårreisende at ungdomsskoler og vgs driftes slik det gjør per nå. Jobber i VGs og det eksisterer ikke smittevern. Ungdommene gir blanke f og jeg er sikker på at de er symptomløse superspredere. At det går ann! Man må jo være dum som ikke ser dette! 32
Møkkalei Skrevet 3. november 2020 #5 Skrevet 3. november 2020 5 minutter siden, Blekkulfina skrev: Tipper de strammer ytterligere inn på private samlinger/ store arrangementer, samt obligatorisk testing av arbeidere fra utlandet. Håper også at skoler og barnehager går over til rødt nivå i røde områder med mye smitte, men har mine tvil dessverre... Nei om så folk faller som fluer i gatene må skolene holdes åpne. Ungdommen rakler visst ikke hjemmeskole 2-3 uker så vi kan foreta full lock down, som er eneste løsning?!! Hvorfor ser ikke myndighetene dette? Vi har vel råd til full lock down inntil vi får stålkontroll? Istedenfor halvveis greie i flere måneder. 7
UnderCover Skrevet 3. november 2020 #6 Skrevet 3. november 2020 -bare matbutikker, apotek og post åpent. -familier med etternavn fra a-d får handle fra kl 8-11, e-h fra kl 11-14 osv. -grensene kun åpen for transport-handel -portforbud med bot mellom kl 21-05. Vips, så ordner en del seg. 17
Møkkalei Skrevet 3. november 2020 #7 Skrevet 3. november 2020 Akkurat nå, UnderCover skrev: -bare matbutikker, apotek og post åpent. -familier med etternavn fra a-d får handle fra kl 8-11, e-h fra kl 11-14 osv. -grensene kun åpen for transport-handel -portforbud med bot mellom kl 21-05. Vips, så ordner en del seg. Helt enig!!! Hvorfor skjønner ikke politikerne dette!? Alle tåler 4 uker lock doen bedre enn flere måneder med restriksjoner . Er jo det som tar knekken på dem. Over tid, tapt inntekt over tid. 12
Månebedotten Skrevet 3. november 2020 #8 Skrevet 3. november 2020 Jeg er i lærerpraksis for tiden, og håper de går til rødt nivå på skolene nå. Synes det er paradoksalt at jeg som bor i Bergen skal begrense antall nærkontakter privat, mens på skolen er jeg sammen med 60 elever hver dag. For ikke å snakke om at jeg som student allerede er en risiko for skolen, all den tid jeg bor i et trangt kollektiv med 9 andre, er avhengig av kollektiv transport og to deltidsjobber... Det er bare et spørsmål om tid. 13
UnderCover Skrevet 3. november 2020 #9 Skrevet 3. november 2020 (endret) 3 minutter siden, Møkkalei skrev: Helt enig!!! Hvorfor skjønner ikke politikerne dette!? Alle tåler 4 uker lock doen bedre enn flere måneder med restriksjoner . Er jo det som tar knekken på dem. Over tid, tapt inntekt over tid. Ja! Og i tillegg burde ikke folk fått lov og møtes, slik som den første reaksjonen til folk var i mars. Endret 3. november 2020 av UnderCover 3
Gjest Senil Skrevet 3. november 2020 #10 Skrevet 3. november 2020 (endret) 6 minutter siden, UnderCover skrev: -bare matbutikker, apotek og post åpent. -familier med etternavn fra a-d får handle fra kl 8-11, e-h fra kl 11-14 osv. -grensene kun åpen for transport-handel -portforbud med bot mellom kl 21-05. Vips, så ordner en del seg. Ja, klart aleneforsørgere som jobber innen helse ikke skal få handlet mat, eller noen som jobber i tiden der deres etternavn passer inn. Må sjekke opp med turnusen om jeg får handlet denne uke. De må jo stramme inn på områdene der det sprer seg. Gå ut med infotavler, reklamefilmer mm som viser RETT bruk av munnbind, og ikke minst la antibac og munnbind gies på blåresept for de med lav inntekt. sprite hender før og etter man rører ett munnbind feiler de aller fleste på. Samme med at de putter tøymunnbind i lomma og bruker det igjen samme dag. For å ikke nevne manko på smitteverndunker til å kaste munnbindene i. Endret 3. november 2020 av Senil Klarer ikke rettskrivning
Møkkalei Skrevet 3. november 2020 #11 Skrevet 3. november 2020 4 minutter siden, UnderCover skrev: Ja! Og i tillegg burde ikke folk fått lov og møtes, slik som den første reaksjonen til folk var i mars. Helt opplagt strategi!!! Jeg vet ikke hvorfor de kjører mildere tiltak nå enn i mars, smitterekordene kommer jo på løpende bånd! Nei jeg har mista litt troen på våre folkevalgte. De virker lite strategiske 6
UnderCover Skrevet 3. november 2020 #12 Skrevet 3. november 2020 (endret) 4 minutter siden, Senil skrev: Ja, klart aleneforsørgere som jobber innen helse ikke skal få handlet mat, eller noen siom jobber i tiden der deres etternavn passer inn. Må sjekke opp med turnusen om jeg får handlet denne uke. De må jo stramme inn på omerådene der det sprer seg. Gå ut med infotavler, reklamefilmer mm som viser RETT bruk av munnbind, og ikke minst la antibac og munnbind gies på blåresept for de med lav inntekt. sprite hender før og etter man rører ett munnbind feiler de aller fleste på. Samme med at de putter tøymunnbind i lomma og bruker det igjen samme dag. For å ikke nevne manko på smitteverndunker til å kaste munnbindene i. Bestill mat, eller få noen til å handle for seg (slik som i mars. Ingen døde av sult, av å få mat på døren i mars). Butikker må få tiltak som gir dem mulighet til å levere mat også. Edit: Dette er faktisk så alvorlig at folk klarer og ordne seg om de må, for en liten periode. Endret 3. november 2020 av UnderCover 4
Møkkalei Skrevet 3. november 2020 #13 Skrevet 3. november 2020 6 minutter siden, Månebedotten skrev: Jeg er i lærerpraksis for tiden, og håper de går til rødt nivå på skolene nå. Synes det er paradoksalt at jeg som bor i Bergen skal begrense antall nærkontakter privat, mens på skolen er jeg sammen med 60 elever hver dag. For ikke å snakke om at jeg som student allerede er en risiko for skolen, all den tid jeg bor i et trangt kollektiv med 9 andre, er avhengig av kollektiv transport og to deltidsjobber... Det er bare et spørsmål om tid. Det er et overgrep mot oss lærere, det er det!! Vi er testkaniner og skal ikke skjermes for viruset. Ufattelig at vi finner oss i det! Synes nok er nok. Er drittlei av å vandre i smittebomber daglig pga noen prosentdel ungdommer/barn ikke klarer seg hjemme i noen uker. Jeg spør igjen,hva med sommerferien????? Merker jeg begynner bli kraftig irritert. 25
Gjest Senil Skrevet 3. november 2020 #14 Skrevet 3. november 2020 1 minutt siden, UnderCover skrev: Bestill mat, eller få noen til å handle for seg (slik som i mars. Ingen døde av sult, av å få mat på døren i mars). Butikker må få tiltak som gir dem mulighet til å levere mat også. Det fungerer nok ikke for alle. Jeg har ingen som kunne handle for meg, er helsearbeider og må på jobb hver dag. Og ikke minst er det viktig å også tenke på at samfunnet skal ha en økonomi også etter dette. Er ikke kun koronaen å ta hensyn til. Jeg vil også mine barn skal ha et samfunn med gratis skoler og helsevesen for alle.
UnderCover Skrevet 3. november 2020 #15 Skrevet 3. november 2020 Akkurat nå, Senil skrev: Det fungerer nok ikke for alle. Jeg har ingen som kunne handle for meg, er helsearbeider og må på jobb hver dag. Og ikke minst er det viktig å også tenke på at samfunnet skal ha en økonomi også etter dette. Er ikke kun koronaen å ta hensyn til. Jeg vil også mine barn skal ha et samfunn med gratis skoler og helsevesen for alle. Les det jeg skriver om levering fra butikker. En liten periode går helt fint. Hva i allverden skulle du gjort om det ble krig? 6
Møkkalei Skrevet 3. november 2020 #16 Skrevet 3. november 2020 Akkurat nå, UnderCover skrev: Les det jeg skriver om levering fra butikker. En liten periode går helt fint. Hva i allverden skulle du gjort om det ble krig? Nei da hadde visst folk omkommet. Spesielt de sårbare barna. De klarer seg ikke uten skolen de, det er livbøyen deres 2
Gjest Senil Skrevet 3. november 2020 #17 Skrevet 3. november 2020 1 minutt siden, UnderCover skrev: Les det jeg skriver om levering fra butikker. En liten periode går helt fint. Hva i allverden skulle du gjort om det ble krig? Kjempet i første rekke, som jeg gjør nå..
zemer Skrevet 3. november 2020 #18 Skrevet 3. november 2020 4 minutter siden, Møkkalei skrev: Det er et overgrep mot oss lærere, det er det!! Vi er testkaniner og skal ikke skjermes for viruset. Ufattelig at vi finner oss i det! Synes nok er nok. Er drittlei av å vandre i smittebomber daglig pga noen prosentdel ungdommer/barn ikke klarer seg hjemme i noen uker. Jeg spør igjen,hva med sommerferien????? Merker jeg begynner bli kraftig irritert. Barna skjermes heller ikke, de tar fort med seg smitten hjem. Foreldrene som jobber feks i butikk og helsevesenet blir smittet, søsken i bhg og andre skoler blir smittet osv.. 5
Tanuki Skrevet 3. november 2020 #19 Skrevet 3. november 2020 Bor ikke i Norge nå så bare lurer; hva skjer med smittedporing og karantene? I landet jeg bor er det antibac flasker, temperaturmåler i alle khøpesentre og offentlige bygg+ inntill nylig måtte man oppgi tlf nummer eller kode slik at man lett kunne spores om smitte ble oppdaget på steder en har oppholdt seg. Hadde høyest antall smittede, etter Kina, i vinter, men ingen lockdown.
Gjest Linny111 Skrevet 3. november 2020 #20 Skrevet 3. november 2020 Regler de har i andre land er: -Stopp av alkoholsalg på serveringssteder - eventuelt stenge dem helt + butikker og treningssenter -Ikke lov til å forlate egen kommune/fylke -Strenge innstramminger på hvor mange man får ha på besøk/møte og hvor -Portforbud på visse tidspunkt -Totalt portforbud Jeg regner ikke med at det blir så fryktelig strengt i Norge egentlig. Innstrammingene har ikke vært så strenge så langt. Men å stenge skoler blir nok det siste som skjer. Det er fryktelig strengt i England nå, men skoler er fortsatt helt åpne.
Anbefalte innlegg