Gå til innhold

Bitt av fugleloppe

Anbefalte innlegg

Skrevet

Våknet opp i dag med to bitt på halsen som klør noe jævlig. Tror det må være fuglelopper. Det er en del fugler i takrennen/taksteinen, men jeg skjønner ikke hvordan loppen har kommet inn på soverommet. 

Jeg finner ikke loppene i sengen, og må si jeg ikke ser frem til å legge meg i kveld. Kom til skade for å bildesøke. Skal skifte sengetøy når jeg kommer hjem fra jobb, men kan loppen oppholde seg et annet sted i rommet for så å bite meg på nytt i natt? Eller vil de holde seg i sengetøyet? Noen med loppeerfaring? 

Anonymkode: 764ed...2b4

• Liker 1
Skrevet

De lever ikke lenge i huset, maks en til to uker. Da er de tørket ut. De har sikkert kommet inn gjennom vindu eller ventil. Kanskje får du noen nye bitt, men de går ikke etter blod så det er ikke sikkert.

Anonymkode: d8f45...333

• Liker 2
Skrevet

De er blodsugere, så jeg etter å ha googlet, men de kan ikke formere seg på menneskeblod, så de dør raskt ut.

Skrevet

Rist alt av sengetøy (ute) og støvsug resten etter beste evne. De overlever 2-3 dager innendørs. Det er ikke noe farlig med bittene, men ekkelt å legge seg og vente på at de skal bite.

Anonymkode: de91d...456

• Liker 2
  • 2 uker senere...
Skrevet
På 3.11.2020 den 14.43, AnonymBruker skrev:

De lever ikke lenge i huset, maks en til to uker. Da er de tørket ut. De har sikkert kommet inn gjennom vindu eller ventil. Kanskje får du noen nye bitt, men de går ikke etter blod så det er ikke sikkert.

Feil. Loppene er som sommerfuglene, de har flere livsfaser; egg, «larve», loppe osv. Er det én, er det garantert mange der. De formerer seg som bare dét, og eggene kan overleve i opptil 18 måneder. Få vekk fuglene i nærheten. Spesielt de som er på tak og i takrenner! Du må mest sannsynligvis fryse overmadrass og seng, for dette er nesten umulig å bli kvitt. Alt av klær må vasker over 60 grader og tørketromles. 

Anonymkode: ff081...f92

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Feil. Loppene er som sommerfuglene, de har flere livsfaser; egg, «larve», loppe osv. Er det én, er det garantert mange der. De formerer seg som bare dét, og eggene kan overleve i opptil 18 måneder. Få vekk fuglene i nærheten. Spesielt de som er på tak og i takrenner! Du må mest sannsynligvis fryse overmadrass og seng, for dette er nesten umulig å bli kvitt. Alt av klær må vasker over 60 grader og tørketromles. 

Dette er bare tull! Vi har tre katter som drar meg seg fuglelopper inn rett som det er. Vi har aldri gjort noe for å bli kvitt de, og de blir borte av seg selv. 

Du kan evt bytte sengetøy. Noe mer er ikke nødvendig.

Anonymkode: 14fbc...4ab

• Liker 8
Skrevet (endret)

Jeg har hørt at det er katter som tar med seg fuglelopper inn.  Jeg våknet opp med 2 bitt fra fuglelopper. Vet ikke om det var samme loppe eller to forskjellige. Skiftet ikke på sengen og fikk bare de to bittene. Det er min erfaring da. 

Endret av Yeyo
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan være andre lopper enn fuglelopper. Finnes mange tusen arter lopper.

• Liker 1
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fuglelopper formerer seg bare på fugler..

Anonymkode: 74ef9...e65

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er bare tull! Vi har tre katter som drar meg seg fuglelopper inn rett som det er. Vi har aldri gjort noe for å bli kvitt de, og de blir borte av seg selv. 

Du kan evt bytte sengetøy. Noe mer er ikke nødvendig.

Anonymkode: 14fbc...4ab

Birdmites.org så ser du at enkelte typer fuglelopper lager enorme problemer for folk. Man blir helt oppspist og alt av tekstiler i hjemmet blir infisert. Tilogmed eiendeler i tre, papir, bøker etc. Les deg opp før du uttaler deg.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fuglelopper formerer seg bare på fugler..

Feil. Noen typer bruker mennesket som vert. En kvinne i california ble innlagt på sykehus med det. Da var de i respiratorsystemet og hele kroppen hennes. Det var fuglereir på taket. Histoplasmose er noe man kan få til slutt av det. Det er ikke tull.

Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Feil. Noen typer bruker mennesket som vert. En kvinne i california ble innlagt på sykehus med det. Da var de i respiratorsystemet og hele kroppen hennes. Det var fuglereir på taket. Histoplasmose er noe man kan få til slutt av det. Det er ikke tull.

Noen typer i Norge..?

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen typer i Norge..?

Noen arter/typer fuglelopper...

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen arter/typer fuglelopper...

Vi bor altså i Norge, så gjelder det du skriver for ts?

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi bor altså i Norge, så gjelder det du skriver for ts?

Tror du ikke det finnes i Norge? Venninne fikk ødelagt alt av klær og eiendeler da hun leide en infisert leilighet med reir på taket. Huden ble helt oppspist. Det er like mye her som ellers i verden. Men lite kunnskap.

Skrevet

Det er ikke fuglelopper på denne tiden av året. De kommer på våren når fuglene bygger reir. Gjerne er det katter som drar det med seg.

Anonymkode: 1d01c...1d4

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er ikke fuglelopper på denne tiden av året. De kommer på våren når fuglene bygger reir. Gjerne er det katter som drar det med seg.

Anonymkode: 1d01c...1d4

De kan overleve i opptil 18 måneder. Tror du at de er helt utryddet når kulda kommer? Les deg opp på det istedenfor å synse og mene.... 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...