Gå til innhold

Hvor mye får deres barn 14-17 år i lommepenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hvor mye deres barn i alderen 14-17 år får i lommepenger? Og hva må barna gjøre for pengene?

Vi har en som er 14 og en som er 17.

14 åringen får 150kr i uka, og hun må rydde rommet sitt, og ta ut av oppvaskmaskinen, og ta oppvasken etter middag. 

17 åringen må støvsuge, rydde rommet sitt og vaske badene en gang i uka. Han får 1000kr i måneden. 

Vi dekker busskort, mobilregning og nødvendige klær utenom dette. 

Anonymkode: f10c3...78f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

15-åringen får 550 i mnd og 17-åringen 700 i mnd. De hjelper til masse hjemme, men lommepengene har ingen tilknytning til det.

Anonymkode: de135...8cb

Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

15-åringen får 550 i mnd og 17-åringen 700 i mnd. De hjelper til masse hjemme, men lommepengene har ingen tilknytning til det.

Anonymkode: de135...8cb

Da regner jeg med at dere dekker busskort og mobil? 

Anonymkode: f10c3...78f

Skrevet

Her får 17-åringen 400 kroner i uka HVIS hun har gjort de oppgavene vi har avtalt. Hvis ikke blir beløpet mindre. Hun kan også tjene mer på andre oppgaver innimellom.

Vi dekker også mobil og buss/tog. Klær kjøper vi av og til, men veldig ofte har hun handlet dette selv også for egne penger. Hun kjøper også sminke og andre kroppsprodukter selv.

Skrevet

16 åringen vår får 350kr i uken. 

Anonymkode: 780a1...d0e

Skrevet

2000kr i mnd. Eller 100kr hver skoledag. Lunsj koster og er ca det jeg selv bruker på lunsjvarer hver dag. Uavhengig om ungdommen hjelper til hjemme eller ei. Ungdommen hjelper til uten at jeg spør.

Anonymkode: 827b2...5e1

Skrevet

15-åringen får ingen fast sum. Hun hjelper til hjemme, men det gjør vi alle fordi vi er en familie. Ingen lønner meg for å ta ut av oppvaskmaskinen, og det samme har vært tilfellet for alle barna her i huset.

Hun får penger når hun trenger det hvis vi synes det er ok. Og det gjør vi som regel. Hun er flink med penger, bruker lite, og det er lett å si ja dersom hun en sjelden gang spør om noe. Hadde hun vært et utømmelig sluk hadde selvfølgelig ståa vært en helt annen.

Hun kan få penger for å rydde garasjen, vaske bilen for hånd eller innvendig osv, fordi hun gjør faren eller meg en tjeneste. Det aller, aller meste av pengene sine sparer hun, og hun sløser ikke. Busskort har hun, mobil betaler vi, sminke bruker hun minimalt av. Jeg kjøper hudprodukter (hun er litt plaget av uren hud, så jeg anser det som en nødvendighet og ikke en luksus), samt normal shampo, dusjsåpe og deodorant.

Hun er av typen som sier "jeg har det jeg trenger, jeg har ikke behov for ny genser/bukse/jakke", så de gangene hun faktisk ønsker seg et plagg eller et par sko er det som regel helt innafor. Igjen, hadde hun brukt penger over evne hadde vi garantert hatt en annen tilnærming....

• Liker 2
Skrevet

Vi gir 1000 i mnd hver, men kanskje vi øker nå til 1200 i mnd (2 tenåringer). Vi dekker busskort, mobil, klær osv utenom.

De er ganske takknemlige over det dem får, jeg nevnte at vi kan øke summen litt. Sønnen er fornøyd med lønnen og vi trengte ikke å øke (vi har ikke dårlig råd, så det er nok ikke den grunn han kommenterte det).

Men igjen, er dem blakk og det skjer noe så dekker vi det og 🙈. Dem er flinke å hjelpe til med både faste oppgaver og ellers visst vi spør, flinke på skolen og omtrent null i fravær de siste 4-5 årene 

Anonymkode: c3eab...1a0

Skrevet

Jeg synes mange gir høye beløp i lommepenger! Men skal de da bruke pengene til å dekke ulike aktiviteter på fritiden, som kino og slikt? 
Her får de 100,- i uken og penger når de skal noe utenom. 

Anonymkode: a0559...8f6

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes mange gir høye beløp i lommepenger! Men skal de da bruke pengene til å dekke ulike aktiviteter på fritiden, som kino og slikt? 
Her får de 100,- i uken og penger når de skal noe utenom. 

Anonymkode: a0559...8f6

Går til lunsj, henge med venner og sparing til ting jeg synes er unødvendig. Når jeg vet det minimum koster 50kr for en sunn lunsj, ja da synes jeg 100kr daglig er greit. Kino osv er så klart noe ungdommen betaler selv. Me  skulle det bli tomt før mnd er slutt og noe oppstår, ja så får ungdommen mer. Nå går jeg faktisk kun etter mitt eget forbruk til mat og noe å drikke på jobb hver dag, og har regnet ut etter det.

Anonymkode: 827b2...5e1

Skrevet

15 åringen har liten jobb og skaffer lommepenger selv. Rundt 1000 i mnd.

13 åringen får ved behov. Ca 300 i mnd. Går stort sett til noe mat på dagligvarer før trening.

Skrevet

14 år: 200 kr i uka. Mobil dekkes utenom.Må kjøpe lørdagsgodteri selv, ellers sparer de til ting de vil kjøpe seg.

Anonymkode: f3aa8...b36

Skrevet

14 år: får barnetrygden 

Anonymkode: b1ab8...ca1

Skrevet

13-,åringen får ca 500 i måneden, alt etter hva hun er med på.

De to eldste har ikke fått lommepenger fra 15-års alder, da har de hatt sommerjobb og brukt disse pengene. Fra 16 år har de hatt en ekstrajobb. Forventer likevel at de bidrar i husholdningen som en del av husholdningen. De betaler for mesteparten av klær og sminke. Store ting som ski ol og treningsutstyr/utgifter, sertifikat ol står vi for. 

Anonymkode: f7a76...83a

Skrevet

Her får ingen av våre tre lommepenger, de får når de skal være med venner eller om det er noe de trenger penger til. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...