AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #1 Skrevet 3. november 2020 Jeg har fått ørten-hundre mailer de siste ukene om at vår barnehage nå skal ta i bruk TOPI, et verktøy utviklet av Rambøll Consulting som står for "tidlig oppsporing og innsats" og skal benyttes til å identifisere utsatte barn. So far, so good - jeg regner vel egentlig med at barnehager over det ganske land har gjort dette mer eller mindre systematisk de siste årene. I den forbindelse må jeg som forelder signere en samtykkeerklæring, som tillater at barnehagen lagrer all informasjon om barnet digitalt i TOPI-verktøyet. Dette er, såvidt jeg kan se, sensitiv informasjon om alt fra personopplysninger til detaljerte observasjoner av barnets trivsel på alle områder samt eventuelle tiltaksplaner. Og det er her jeg blir litt skeptisk - jeg skjønner jo at all denne informasjonen må lagres et sted, og at det sikkert er tryggere digitalt enn i en ringperm i et låst skap på ped-leders kontor. Allikevel klarer jeg ikke fri meg fra tanken om at det er ørlite granne ubehagelig at all denne sensitive informasjonen om mitt barn skal lagres i et digitalt verktøy utviklet av et privat selskap som jeg vet svært lite om. Jeg har oppsøkt all informasjon jeg kan finne om både det digitale produktet og selskapet, men jeg finner lite om datasikkerheten, hvem som kan tilgå disse opplysningene, hvor ligger de, etc. Som sagt, jeg innser at jeg er en smule paranoid, men jeg synes det er ubehagelig - ikke selve tiltaket, men lagringen av data. Antar at det både er foresatte og ansatte i Oslobarnehager her som kanskje vet mer om dette enn meg og kan komme med noen beroligende ord slik at jeg får signert den samtykkeerklæringen en gang for alle? Anonymkode: 2874e...cbd 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #2 Skrevet 3. november 2020 Ingenting i veien for at du selv kan sende en forespørsel til Rambøll og høre. Du får nok bedre svar der. Anonymkode: 4686e...898 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #3 Skrevet 3. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ingenting i veien for at du selv kan sende en forespørsel til Rambøll og høre. Du får nok bedre svar der. Anonymkode: 4686e...898 Helt sikkert, og det har jeg forsåvidt også gjort tidligere i dag - nå sonderer jeg mer "mammaterrenget"🧐 Anonymkode: 2874e...cbd
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #4 Skrevet 3. november 2020 Jeg mistenker at informasjonen er tryggere i ringpermer en lagret i et system. For det er vanskeligere å bruke det fra ringpermer enn når den er lagret digitalt. Når det er lagret digitalt så kan den sendes til tusenvis av mottakere på et blunk.... Anonymkode: c1d0a...15b 4
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #5 Skrevet 3. november 2020 8 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har fått ørten-hundre mailer de siste ukene om at vår barnehage nå skal ta i bruk TOPI, et verktøy utviklet av Rambøll Consulting som står for "tidlig oppsporing og innsats" og skal benyttes til å identifisere utsatte barn. So far, so good - jeg regner vel egentlig med at barnehager over det ganske land har gjort dette mer eller mindre systematisk de siste årene. I den forbindelse må jeg som forelder signere en samtykkeerklæring, som tillater at barnehagen lagrer all informasjon om barnet digitalt i TOPI-verktøyet. Dette er, såvidt jeg kan se, sensitiv informasjon om alt fra personopplysninger til detaljerte observasjoner av barnets trivsel på alle områder samt eventuelle tiltaksplaner. Og det er her jeg blir litt skeptisk - jeg skjønner jo at all denne informasjonen må lagres et sted, og at det sikkert er tryggere digitalt enn i en ringperm i et låst skap på ped-leders kontor. Allikevel klarer jeg ikke fri meg fra tanken om at det er ørlite granne ubehagelig at all denne sensitive informasjonen om mitt barn skal lagres i et digitalt verktøy utviklet av et privat selskap som jeg vet svært lite om. Jeg har oppsøkt all informasjon jeg kan finne om både det digitale produktet og selskapet, men jeg finner lite om datasikkerheten, hvem som kan tilgå disse opplysningene, hvor ligger de, etc. Som sagt, jeg innser at jeg er en smule paranoid, men jeg synes det er ubehagelig - ikke selve tiltaket, men lagringen av data. Antar at det både er foresatte og ansatte i Oslobarnehager her som kanskje vet mer om dette enn meg og kan komme med noen beroligende ord slik at jeg får signert den samtykkeerklæringen en gang for alle? Anonymkode: 2874e...cbd Deler din bekymring. Blir helt matt over disse problemstillingene. Anonymkode: 94010...fe9
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #6 Skrevet 20. januar 2021 Hei:) Da var turen med TOPI kommet til vår bhg. Hvordan gikk det med dere? Godtok dere lagring? Anonymkode: 6f838...5c2
Benedikte Berg Skrevet 29. september 2021 #7 Skrevet 29. september 2021 Hei. Jeg har vært med helt fra starten av med å ta i bruk TOPI i Norge. Selv er jeg ganske skeptisk, så jeg var veldig spent på da vi gikk i gang med dette prosjektet. TOPI er ikke så nytt egentlig, bare nytt i Norge. I Danmark har det vært i bruk i mange år, og der brukes det i 70 av 90 kommuner. Samtidig som vi skulle begynne med utprøving av verktøyet kom GDPR, det er strenge regler som gjelder i hele Europa for datasikkerhet og personvern. I lys av dette har Datatilsynet gått gjennom rutiner, systemer og krypteringer som brukes, og de har godkjent dette. Hadde det vært mitt barn, så hadde jeg sagt ja. (Og jeg er en sånn mor som ikke har lagt ut ett eneste bilde av mitt barn på Facebook en gang). Fordelene man får på den faglige siden er fantastiske. Følgeforskningen som er gjort i Danmark, viser at barns utfordringer fanges opp 1,5 år tidligere. Man styrker samarbeidet mellom barnehagen og hjemmet. Og det blir systematisk jobbet med, uten at det krever ekstraarbeid fra personalet. Hilsen Bruker og mor
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå