AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #21 Del Skrevet 3. november 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg har vært langtidssykmeldt flere ganger og går på antidepressiva. Jeg tenker at dersom man ønsker å bli sykmeldt fordi man er for dårlig til å gjøre begge deler, men greier én av delene, så er man ikke så syk? Jeg hadde aldri greid å verken studere eller jobbe i mine perioder som deprimert. Hun greier jo tydeligvis å studere, noe som krever ganske mye av en person. Anonymkode: d117f...138 Jeg tror forøvrig også at du misforstår TS sin intensjon her. Hun har ikke bedt om sykmelding for å ta opp fag, hun har blitt sykmeldt fordi hun ble mobbet på jobb. Men nå som hun først står i sykmeldingen, så forsøker hun å se fremover, og tenke ut hvordan hun skal komme seg videre i livet, så hun slipper å gå tilbake til denne arbeidsplassen eller en liknende jobb. Et steg i denne prosessen er å forsøke å ta opp fag, så hun kan studere på sikt. Anonymkode: 4e390...6ad 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #22 Del Skrevet 3. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Man får utbetalt sykepenger selv om man er student, men det må opplyses om. Anonymkode: ba5b2...c9b Forskjell på deltid og heltid og ikke greit å bruke sykemelding for å gå på skole. Ts må da faktisk cære såpass syk at hun må over på attføring( eller hva det lå heter) først da er det snakk om omskolering. Man kan gå på en skole når man blir sykemeldt og sa deltid ( hvis det gjelder langtidsyke fordi jobb kommer før utdanning, utdanningen koster ikke NAV noe) Anonymkode: 6e1d7...88a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #23 Del Skrevet 3. november 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror forøvrig også at du misforstår TS sin intensjon her. Hun har ikke bedt om sykmelding for å ta opp fag, hun har blitt sykmeldt fordi hun ble mobbet på jobb. Men nå som hun først står i sykmeldingen, så forsøker hun å se fremover, og tenke ut hvordan hun skal komme seg videre i livet, så hun slipper å gå tilbake til denne arbeidsplassen eller en liknende jobb. Et steg i denne prosessen er å forsøke å ta opp fag, så hun kan studere på sikt. Anonymkode: 4e390...6ad Steget som blir korrekte i Ts sin situasjon er jo oppsigelse nå, også ta opp fag. Man får sykemelding og er syk fra 1 jobb. Er den jobben man får sykepenger for, ikke for at ts skal ta opp fag for å bytte jobb. Det må foregå etter endt sykemelding. Anonymkode: 6e1d7...88a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #24 Del Skrevet 3. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg sykemeldte meg for 2 uker siden pga depresjon og mobbing på jobb. Jeg merker allerede hvor bedre jeg får det med meg selv og livet når jeg ikke er under konstant press og mobbing og stress. Men samtidig er jeg for deprimert til å «fungere» som vanlige. Jeg kjenner at for første gang trenger jeg sykemelding i flere mnd, da tenker jeg opp til 5-6 mnd, slik at jeg kan bli bedre og forbedre karakterene mine til studier i vår. Om jeg sliter meg mer ut nå har jeg null sjans i havet for p begynne på studier, og må utsette igjen, og jeg blir 25 år neste år. Klarer ikke å sitte her og kaste bort livet på å være deprimert og ikke få til noe fordi alt blir for mye for meg. Hva er kriteriene for å kunne sykemelde seg så lenge? Og hva må jeg gjøre, ta en del i etc for at nav skulle godkjenne sykemeldingsgrunn? Anonymkode: dd8de...32e Hadde du en lignende tråd for ikke så lenge siden om samme tema? Det er som andre sier her, ikke du, men legen som sykemelder deg. Å legen har ikke lov til å skrive sykemelding for mer enn 1 mnd av gangen. Legen kan umulig vite på forhånd hvor lang sykemelding du trenger. Som sykemeldt så har man også plikter. Man må ha regelmessige timer hos legen, man må på dialogmøter med arbeidsgiver, Nav og ev legen. Og du som er deprimert, kan ikke bare gå hjemme over lang tid uten aktivitet. Aktivitet kan være behandling. Hvilken behandling bestemmes av lege og ev psykolog. Hos psykolog kan du enten få individuelle timer, eller du kan bli satt opp i en gruppeterapi. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ingen kan si at du får så lang sykmelding. Du får 14 dager (noen ganger en mnd, men tror ikke det er lov lenger) av gangen og ingen forutsigbarhet. Anonymkode: d2dac...fde Jeg fikk sykemelding for 2 uker av gangen i begynnelsen, deretter for 1 mnd av gangen. Har nå vært sykemeldt i 1 år. Anonymkode: 78d6d...00e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 3. november 2020 #25 Del Skrevet 3. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg var tydelig på at jeg ikke klarte både jobb og studier med min nåværende tilstand. Anonymkode: dd8de...32e Du kan evt., søke om ekstrastipend hvis du starter på studier, men da må du si opp jobben. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #26 Del Skrevet 3. november 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Da mener jeg ikke litt nedstemt av og til, men kronisk deprimert der du ikke klarer å gjøre noe annet enn å ligge i senga og gå på do? Anonymkode: dd8de...32e skulle du ikke studere under sykemeldingen? Anonymkode: ac903...1ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #27 Del Skrevet 3. november 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg var tydelig på at jeg ikke klarte både jobb og studier med min nåværende tilstand. Anonymkode: dd8de...32e Men da kan du ikke studere. Så enkelt er det. Du vil ikke bli sykmeldt slik at du får tid til å studere - med lønn. Anonymkode: 5a86a...c17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #28 Del Skrevet 3. november 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Forskjell på deltid og heltid og ikke greit å bruke sykemelding for å gå på skole. Ts må da faktisk cære såpass syk at hun må over på attføring( eller hva det lå heter) først da er det snakk om omskolering. Man kan gå på en skole når man blir sykemeldt og sa deltid ( hvis det gjelder langtidsyke fordi jobb kommer før utdanning, utdanningen koster ikke NAV noe) Anonymkode: 6e1d7...88a AAP, Arbeidsavklaringspenger heter det nå https://www.nav.no/no/person/arbeid/arbeidsavklaringspenger/arbeidsavklaringspenger-aap#chapter-1 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Steget som blir korrekte i Ts sin situasjon er jo oppsigelse nå, også ta opp fag. Man får sykemelding og er syk fra 1 jobb. Er den jobben man får sykepenger for, ikke for at ts skal ta opp fag for å bytte jobb. Det må foregå etter endt sykemelding. Anonymkode: 6e1d7...88a Ts må ikke rådes til å si opp stillingen sin mens hun er sykemeldt. Å si opp kan få store økonomiske konsekvenser for ts og hun kan miste rettigheter. Man bør aldri si opp før man enten har en ny jobb eller går på AAP. Anonymkode: 78d6d...00e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #29 Del Skrevet 3. november 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror forøvrig også at du misforstår TS sin intensjon her. Hun har ikke bedt om sykmelding for å ta opp fag, hun har blitt sykmeldt fordi hun ble mobbet på jobb. Men nå som hun først står i sykmeldingen, så forsøker hun å se fremover, og tenke ut hvordan hun skal komme seg videre i livet, så hun slipper å gå tilbake til denne arbeidsplassen eller en liknende jobb. Et steg i denne prosessen er å forsøke å ta opp fag, så hun kan studere på sikt. Anonymkode: 4e390...6ad Det er ikke dette som står i HI. Anonymkode: 5a86a...c17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå