AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #1 Del Skrevet 3. november 2020 Jeg sykemeldte meg for 2 uker siden pga depresjon og mobbing på jobb. Jeg merker allerede hvor bedre jeg får det med meg selv og livet når jeg ikke er under konstant press og mobbing og stress. Men samtidig er jeg for deprimert til å «fungere» som vanlige. Jeg kjenner at for første gang trenger jeg sykemelding i flere mnd, da tenker jeg opp til 5-6 mnd, slik at jeg kan bli bedre og forbedre karakterene mine til studier i vår. Om jeg sliter meg mer ut nå har jeg null sjans i havet for p begynne på studier, og må utsette igjen, og jeg blir 25 år neste år. Klarer ikke å sitte her og kaste bort livet på å være deprimert og ikke få til noe fordi alt blir for mye for meg. Hva er kriteriene for å kunne sykemelde seg så lenge? Og hva må jeg gjøre, ta en del i etc for at nav skulle godkjenne sykemeldingsgrunn? Anonymkode: dd8de...32e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #2 Del Skrevet 3. november 2020 Legen sykemelder deg, ikke du. Legen må ta avgjørelser om du skal ha sykemelding, jobben kan bestride den. Krever at man ikke kan delta på jobb, ikke en gang litt. Og få 100% sykemelding med lett depresjon er ikke lett eller gunstig. Siden det er viktig å være i aktivitet. Nav godkjenner de aller fleste sykemeldinger legen sender, men jobben din behøver ikke godta det, såfall ikke hvis de vet hva problemene er. Jeg er langtidsykemeldt, dette er godtatt fordi jeg er under behandling, NAV er også klare på at det kan ta over 1 år og følger opp med andre ytelser da. Men jeg har en spesifikk diagnose, med behandlinger og medisiner. Anonymkode: 6e1d7...88a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #3 Del Skrevet 3. november 2020 Du må uansett snakke med legen med jevne mellomrom og dere må komme frem til et behandlingsopplegg. Det er "kravene" i tillegg til sykdom for å være sykmeldt over lang tid. Anonymkode: d3b6f...38f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #4 Del Skrevet 3. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Legen sykemelder deg, ikke du. Legen må ta avgjørelser om du skal ha sykemelding, jobben kan bestride den. Krever at man ikke kan delta på jobb, ikke en gang litt. Og få 100% sykemelding med lett depresjon er ikke lett eller gunstig. Siden det er viktig å være i aktivitet. Nav godkjenner de aller fleste sykemeldinger legen sender, men jobben din behøver ikke godta det, såfall ikke hvis de vet hva problemene er. Jeg er langtidsykemeldt, dette er godtatt fordi jeg er under behandling, NAV er også klare på at det kan ta over 1 år og følger opp med andre ytelser da. Men jeg har en spesifikk diagnose, med behandlinger og medisiner. Anonymkode: 6e1d7...88a Jeg er deprimert, ikke bare lettere, men vært det i flere år og har ikke tatt tak i problemet og det har gått for langt. Har ofte selvmordstanker og ingen håp. Er liksom så tapt. Jeg har ikke tenkt å dra tilbake til jobb, er servitør, og de kan fint erstatte meg med en ny. Hvilken tiltak har du? Og hva tror du jeg må gjennom? Jeg spør for jeg genuint mener dette, ikke for å slippe unna jobb og fordi jeg er lat. Har jobbet hardt og mye siden jeg var 16, og aldri falt meg inn å sykemelde meg noensinne før. Men trenger det nå. Anonymkode: dd8de...32e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #5 Del Skrevet 3. november 2020 Sitat da tenkerjeg opp til 5-6 mnd, slik at jeg kan bli bedre og forbedre karakterene mine til studier i vår. Nå høres det mest ut som du ønsker sykemelding så du kan få mer ro til å studere. Litt spesielt å så tidlig i forløpet bestemme seg for at du trenger 5 -6 mnd, tenker jeg. Anonymkode: c263b...d7c 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #6 Del Skrevet 3. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nå høres det mest ut som du ønsker sykemelding så du kan få mer ro til å studere. Litt spesielt å så tidlig i forløpet bestemme seg for at du trenger 5 -6 mnd, tenker jeg. Anonymkode: c263b...d7c Jeg var tydelig på at jeg ikke klarte både jobb og studier med min nåværende tilstand. Anonymkode: dd8de...32e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #7 Del Skrevet 3. november 2020 Ingen kan si at du får så lang sykmelding. Du får 14 dager (noen ganger en mnd, men tror ikke det er lov lenger) av gangen og ingen forutsigbarhet. Anonymkode: d2dac...fde Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #8 Del Skrevet 3. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg var tydelig på at jeg ikke klarte både jobb og studier med min nåværende tilstand. Anonymkode: dd8de...32e For å være litt ekkel da, hvorfor er det samfunnets problem? Kanskje du må kutte ut en av delene så du slipper å sykmelde deg. Anonymkode: d117f...138 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #9 Del Skrevet 3. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: For å være litt ekkel da, hvorfor er det samfunnets problem? Kanskje du må kutte ut en av delene så du slipper å sykmelde deg. Anonymkode: d117f...138 Har du noen gang vært deprimert? Anonymkode: dd8de...32e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #10 Del Skrevet 3. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Har du noen gang vært deprimert? Anonymkode: dd8de...32e Da mener jeg ikke litt nedstemt av og til, men kronisk deprimert der du ikke klarer å gjøre noe annet enn å ligge i senga og gå på do? Anonymkode: dd8de...32e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #11 Del Skrevet 3. november 2020 Kriteriet er at du er syk over lang tid og at sykmelding er nødvendig fordi du ikke er i stand til å utøve jobb. Men du kan ikke være sykmeldt og samtidig student. Anonymkode: ad0bb...8ca 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #12 Del Skrevet 3. november 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er deprimert, ikke bare lettere, men vært det i flere år og har ikke tatt tak i problemet og det har gått for langt. Har ofte selvmordstanker og ingen håp. Er liksom så tapt. Jeg har ikke tenkt å dra tilbake til jobb, er servitør, og de kan fint erstatte meg med en ny. Hvilken tiltak har du? Og hva tror du jeg må gjennom? Jeg spør for jeg genuint mener dette, ikke for å slippe unna jobb og fordi jeg er lat. Har jobbet hardt og mye siden jeg var 16, og aldri falt meg inn å sykemelde meg noensinne før. Men trenger det nå. Anonymkode: dd8de...32e Men nav vil ikke godta sykemelding fordi du vil gå på skole. Det er også et av punktene i søknad om sykepenger, om du studerer, juger du der, ja så må du betale tilbake det du har fått. Jeg tar detidstudie æ, hopper ikke av fordi jeg kan ta praksis senere, som nå er det de andre studentene er i. Anonymkode: 6e1d7...88a 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #13 Del Skrevet 3. november 2020 Jeg slet med både depresjon, angst, stress på jobb osv. Ble bare sykemeldt i 50% og det var etter at jeg hadde gått til behandling ved siden av full jobb en stund og sa til legen at jeg slet med å få nytt av behandlingen fordi jeg var så utslitt av jobb. Jeg var altså i behandling og fikk likevel bare 50% i 2-3 måneder (fikk 1 måned av gangen). At du vil studere er ikke relevant for sykemelding tror jeg... er man sykemeldt er man vel sykemeldt fra både jobb og studier? Så vil du studere så kan du vel ikke få sykepenger samtidig, da må du heller jobbe deltid og få studielån feks. Jeg kan ikke reglene på dette altså bare synes det høres rart ut at det skal være lov å jobbe med "andre ting" om man er sykemeldt fra jobb. Anonymkode: 51f58...cfa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #14 Del Skrevet 3. november 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingen kan si at du får så lang sykmelding. Du får 14 dager (noen ganger en mnd, men tror ikke det er lov lenger) av gangen og ingen forutsigbarhet. Anonymkode: d2dac...fde Joda, en måned er lov og greit når det er snakk om langtidsgreier. Jeg har det nå. TS, du må uansett jevnlig til legen. Du kan ikke planlegge å være syk i 5-6 måneder, dette kan ta 4 måneder eller 2 år. Anonymkode: 90e68...9e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sessan_ Skrevet 3. november 2020 #15 Del Skrevet 3. november 2020 (endret) 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kriteriet er at du er syk over lang tid og at sykmelding er nødvendig fordi du ikke er i stand til å utøve jobb. Men du kan ikke være sykmeldt og samtidig student. Anonymkode: ad0bb...8ca Dette tror jeg er feil. Hvis man har to jobber kan man nemlig sykmeldes fra den ene jobben men ikke den andre. Eksempel: man har brukket beinet og kan ikke gjøre jobben som servitør, men kontorjobben der man sitter foran en pc går fint. I TS sitt tilfelle er det arbeidsforholdene som er den konkrete årsaken til sykdom. Hun blir dermed syk av å være på jobb, men ikke av å lese skolepensum. (Men jeg er enig i at «overskudd til skole» ikke kan være grunnlaget for sykmelding. Grunnlaget må handle om faktisk sykdom, og i dette tilfellet er sykdommen utløst av arbeidsforholdene. Dette bygger jeg på tidligere tråd som TS har skrevet om emnet, så det forutsetter at det er samme TS, noe jeg med stor sannsynlighet tror det er.) Endret 3. november 2020 av Sessan_ La til siste avsnitt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #16 Del Skrevet 3. november 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men nav vil ikke godta sykemelding fordi du vil gå på skole. Det er også et av punktene i søknad om sykepenger, om du studerer, juger du der, ja så må du betale tilbake det du har fått. Jeg tar detidstudie æ, hopper ikke av fordi jeg kan ta praksis senere, som nå er det de andre studentene er i. Anonymkode: 6e1d7...88a Jeg skal ikke gå skole nå. Jeg tenkte å ta opp fag som privatist. Studier er høsten neste år, da tenker jeg å begynne på studier og se hvordan det går. Men da tenkte jeg ikke å gå på sykemelding Anonymkode: dd8de...32e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sessan_ Skrevet 3. november 2020 #17 Del Skrevet 3. november 2020 Hei TS. Jeg gav deg noen råd i den forrige tråden din også. Syns det er fint at du har kommet deg til legen og fått sykmelding. Nå tror jeg bare du må ta inn over deg at du ikke kan få hele den forutsigbarheten som du ønsker deg. Legen kommer ikke til å sykmelde deg for et halvt år av gangen. Men det er sannsynlig at du i starten vil få sykmelding for 2-4 uker av gangen. Du vil måtte ha jevnlige møter med legen, og etterhvert må du sannsynligvis også ha oppfølgingsmøte med NAV og arbeidsgiver. Det er legen din, sammen med eventuelle spesialister, som må se på et behandlingsopplegg for deg, og finne ut hvordan du skal bli bedre. I den oppfølgingen som kommer nå, så er det viktig at du kommuniserer at dine plager er direkte knyttet til arbeidsplassen, og det du har blitt utsatt for der over lang tid. Det er viktig at lege og behandlere forstår at dette er utløst av ditt arbeidsmiljø. Dette kan gi føringer for hvordan de legger opp til behandlinger og sykmeldinger fremover. Men du kommer ikke til å få 6 måneders sykmelding «just like that». Du må innstille deg på at dette blir en prosess med mange sykmeldinger og mange møter med helsetjenesten. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #18 Del Skrevet 3. november 2020 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du noen gang vært deprimert? Anonymkode: dd8de...32e Ja, jeg har vært langtidssykmeldt flere ganger og går på antidepressiva. Jeg tenker at dersom man ønsker å bli sykmeldt fordi man er for dårlig til å gjøre begge deler, men greier én av delene, så er man ikke så syk? Jeg hadde aldri greid å verken studere eller jobbe i mine perioder som deprimert. Hun greier jo tydeligvis å studere, noe som krever ganske mye av en person. Anonymkode: d117f...138 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #19 Del Skrevet 3. november 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg har vært langtidssykmeldt flere ganger og går på antidepressiva. Jeg tenker at dersom man ønsker å bli sykmeldt fordi man er for dårlig til å gjøre begge deler, men greier én av delene, så er man ikke så syk? Jeg hadde aldri greid å verken studere eller jobbe i mine perioder som deprimert. Hun greier jo tydeligvis å studere, noe som krever ganske mye av en person. Anonymkode: d117f...138 Jeg har også vært langtidssykmeldt grunnet depresjon. Min depresjon var også svært jobbrelatert, selv om det ikke omhandlet mobbing slik det gjør for TS. Jeg fungerte på ingen måte i jobb, men jeg fungerte noenlunde greit på enkelte andre områder i livet. Blant annet hadde jeg en hobby som jeg kunne drive med noen ganger i uken. Denne hobbyen ble jeg sterkt oppfordret til å fortsette med, selv om jeg var sykmeldt fra jobb. Den gav meg mestring, i tillegg til at hodet mitt fikk et avbrekk fra vanskelige tanker. Depresjon finnes i forskjellige «alvorlighetsgrader» og varianter. Det finnes ingen fasit eller noen «riktig måte» å være deprimert på. Noen er for syke til å gjøre noe som helst. Men andre er faktisk i stand til å utføre enkelte oppgaver/aktiviteter, og da er ihvertfall min opplevelse at dette blir oppmuntret til av legen. Hvis TS tror hun kan klare å lese noen VGS-fag som privatist, men ikke fungerer i jobb etter år med mobbing, så syns jeg ikke det er noe merkelig. Det er tross alt to veldig forskjellige settinger, å sitte hjemme med skolebøker versus å skulle stå i jobb med kolleger og sjef rundt seg. Anonymkode: 4e390...6ad 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #20 Del Skrevet 3. november 2020 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men nav vil ikke godta sykemelding fordi du vil gå på skole. Det er også et av punktene i søknad om sykepenger, om du studerer, juger du der, ja så må du betale tilbake det du har fått. Jeg tar detidstudie æ, hopper ikke av fordi jeg kan ta praksis senere, som nå er det de andre studentene er i. Anonymkode: 6e1d7...88a Man får utbetalt sykepenger selv om man er student, men det må opplyses om. Anonymkode: ba5b2...c9b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå