Gå til innhold

Får vi boliglån med disse tallene?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fjern forbrukslånet. Det lukter manglende kontroll på personlig økonomi å ha forbrukslån, det nedbetaler dere med førstkommende lønning. Hvorfor må dere ha kausjonist? Er vel bare å spare opp litt egenkapital. Med den lønna er det fullt mulig å spare opp rundt 1 mill på 2 år, så kan dere få kjøpt et hus til 5-6 mill uten problemer, nå vil dere knapt få lån til å kjøpe et bøttekott på 15 kvm.

Mangel på egenkapital i tillegg til å ha forbrukslån er røde flagg for banken.

Anonymkode: afcc5...e1f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fjern forbrukslånet. Det lukter manglende kontroll på personlig økonomi å ha forbrukslån, det nedbetaler dere med førstkommende lønning. Hvorfor må dere ha kausjonist? Er vel bare å spare opp litt egenkapital. Med den lønna er det fullt mulig å spare opp rundt 1 mill på 2 år, så kan dere få kjøpt et hus til 5-6 mill uten problemer, nå vil dere knapt få lån til å kjøpe et bøttekott på 15 kvm.

«Med den lønna»? De tjener helt gjennomsnittlig hver for seg. Si de har 550.000 hver, det er helt på snittet. Hvis de har bil, barn ++ andre dyre utgifter så klarer de ikke spare 1 million på 2 år uten problemer, med en helt normal lønn.

Ellers er jeg enig i innlegget dit.

Anonymkode: 0931c...3c9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Banken vår fortalte at folk med god inntekt og 0 i oppstarte midler får beskjed om å spare. De får ikke lån, for selv om de har god inntekt, viser de at de ikke bruker pengene bra. De har ekstremt høyt forbruk. De menneskene pleier å få sjokk, for inntekten er jo der, men måten de bruker penger på viser at de ikke har forstått økonomi.

Anonymkode: a843d...688

Skulle ønske alle banker fulgte de retningslinjene!  Har venner som er uføre og lever på halvparten av inntekten til andre jeg kjenner, men som sparer mer. De prioriterer og velger sparing til leilighet fremfor dyr ferie og null sparing. Inntekt sier lite om forbruksmønster og økonomisk sans.  Skulle ønske de som faktisk var flinke til å spare og levde på lite fikk lettere lån enn de med god inntekt som ikke kan vise til et øre spart. Og nei, jeg har god lønn,  blir bare oppgitt over hvordan banker forskjellsbehandler. Man må se helhet, ikke kun inntekt. 

Anonymkode: 064f5...0ec

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du har et forbruk på 60000+ er det ikke lett å skjære bort 1/3. Ja, lånet er billigere nå, men 13500 i mnd merkes nok godt om man er vant til å bruke løs som TS tydeligvis er når hun har endt opp med forbrukslån tross en helt Ok inntekt.

Går renta opp til normalt nivå snakker vi hellere 20000 i mnd bare på lånet. I tillegg kommer vedlikehold og fellesutgifter, fort vekk 5000-6000 dette også (si at kjøkken og bad har levetid på 10 år og kost på 300000 tilsammen, da må man sette av 2500 bare til dette per måned). 

Klart at dette er relevant - og det er ganske avgjort noe banken vil ta med i betraktning ift estimering av sannsynligheten for at TS og mannen ikke klarer å betale tilbake lånet. Bare se på luksusfellen, så skjønner du at veldig mange sliter.

Anonymkode: c41f1...7b8

Allerede skjæres vekk 1/3 i boutgifter, vil jeg anta, hvis de ikke bor gratis. Og det er jo ikke sånn at renta går vipps opp så mye over natta. Alt tyder på at renta vil være lav lenge.. Hvis de er usikre kan de velge fastrente også.. Det går og an å bare betale avdrag en periode. Hvis dere har faste jobber så er det også stor sjanse for at lønna vil stige hvis renta går opp. For renta går jo opp når den norske økonomien "går varm". Det er jo for å begrense veksten...

Jeg tipper dette vil gå helt brillefint. Det der lånet de har er ingenting. Men oppsøk en bank og hør! 

Anonymkode: 45b9a...0e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Allerede skjæres vekk 1/3 i boutgifter, vil jeg anta, hvis de ikke bor gratis. Og det er jo ikke sånn at renta går vipps opp så mye over natta. Alt tyder på at renta vil være lav lenge.. Hvis de er usikre kan de velge fastrente også.. Det går og an å bare betale avdrag en periode. Hvis dere har faste jobber så er det også stor sjanse for at lønna vil stige hvis renta går opp. For renta går jo opp når den norske økonomien "går varm". Det er jo for å begrense veksten...

Jeg tipper dette vil gå helt brillefint. Det der lånet de har er ingenting. Men oppsøk en bank og hør! 

Rettelse: Bare betale renter en periode. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er problem, bankene kaster jo lån etter kunder nå under corona. Halve avdelingen min på jobb har tatt boliglån lå, å ikke nok med det men presset lånet ganske høyt!

Folk he roverdriver iht det forbrukslånene dere har.

vi hadde tre MasterCard og det blir regnet som lån selv om man ikke har brukt en krona av det å det var ingen problem.

fikk lån i år

Anonymkode: a51e6...08c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette ser ut som greie tall :) 

Anbefaler deg å ta en prat med banken, de er veldig hyggelige og ikke minst så kan de gi deg et svar. KG kan nok ikke det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor alle er så negative, det burde ikke være noe problem så lenge dere har kausjonist for 15% egenandel. Dere trenger bare 2,8 mill i lån, det er null problem for en med felles inntekt på 1,1 mill. Ja, dere har forbrukslån, men 20 000 kr er ikke tragisk mye, og det er mange som ikke har sparepenger. Forbruksgjeld og sånne ting trekker ned på hvor mye du kan få i lån. Men i utgangspunktet så er 5 x inntekt 5,5 mill for dere, og med alt som trekker ned så er allikevel 2,8 mill ikke urealistisk. 

Anonymkode: 6e945...4f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke hvorfor alle er så negative, det burde ikke være noe problem så lenge dere har kausjonist for 15% egenandel. Dere trenger bare 2,8 mill i lån, det er null problem for en med felles inntekt på 1,1 mill. Ja, dere har forbrukslån, men 20 000 kr er ikke tragisk mye, og det er mange som ikke har sparepenger. Forbruksgjeld og sånne ting trekker ned på hvor mye du kan få i lån. Men i utgangspunktet så er 5 x inntekt 5,5 mill for dere, og med alt som trekker ned så er allikevel 2,8 mill ikke urealistisk. 

Anonymkode: 6e945...4f4

Eh nei, de trenger 3,3 mill i lån står det jo. De må jo låne den delen som er kausjonert for også, som jo er det kanskje største problemet her; De har ingen egenkapital - noe banken kommer til å være skeptisk til. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.11.2020 den 13.44, AnonymBruker skrev:

Lurer på om vi kan få lån til å kjøpe leiligheten vi vil ha. Hva tror dere?? 

Prisantydning på leiligheten er 3,3 mill

Kausjonist 15 % av summen: ja. 

Årsinntekt brutto: 1,1 mill 

gjeld: lånekassen 190 000 kr, forbrukslån 20 000 kr. 

Egenkapital: 0.

Anonymkode: b9896...101

Som flere har påpekt, er det spesielt å søke boliglån når man ikke har noen oppsparte midler og har forbrukslån.

Det er iallefall 2 negative forhold som ser dårlig ut for dere. Bankene liker folk med fast inntekt, oppsparte midler, god betalingshistorikk og uten forbrukslån. Hvis dere har 1.1 mil brutto, så må dere så fort som mulig betale ned forbrukslånet og begynne å spare.

Du nevner ikke bil, barn og BSU for eksempel. Men siden du skriver 0 i egenkapital, tipper jeg at dere ikke har BSU konto og penger i den. Bil og barn regnes som utgifter og trekker ned beløpet dere kan låne.

I deres situasjon vil jeg tro kausjonisten må stille opp med mer enn 15% om banken i det hele tatt er villig å gi dere så mye penger som dere ønsker.

Jeg tipper at dere kanskje kan låne et lavere beløp enn det som trengs for denne leiligheten.

Men svaret får du hos banken.

Bare et eksempel:

Jeg har en venninne som flyttet hit fra utlandet for 4 år siden. Hun startet fra null og har jobbet og spart. Nå har hun rett under 100.000 i sparekonto, null forbrukslån, 0 kredittkort og en grei og sikker årsinntekt rundt 700.000 brutto i året. Hun har bil og ingen barn, leier en liten leilighet i en stor by. Da hun nylig troppet opp hos banken sin for å undersøke muligheten for boliglån og hvilke krav hun må oppfylle, fikk hun beskjed om å fortsette å spare i et par år til og komme tilbake da for å søke. Hun ble fortalt at noe av det viktigste banken ser på er evnen å spare over tid og de roset henne for at hun ikke har kredittgjeld og forbrukslån, men disponerer pengene sine fornuftig og har spart hele tiden. Det lovet godt for henne og hun kunne få boliglån om et par år om hun fortsatt viste at hun kunne spare og ha sunn økonomi. Hun ønsker seg en liten leilighet som den hun leier nå og så for seg å kjøpe for 2-2.5 mil maks. 

Endret av Drizzt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Drizzt skrev:

Som flere har påpekt, er det spesielt å søke boliglån når man ikke har noen oppsparte midler og har forbrukslån.

Det er iallefall 2 negative forhold som ser dårlig ut for dere. Bankene liker folk med fast inntekt, oppsparte midler, god betalingshistorikk og uten forbrukslån. Hvis dere har 1.1 mil brutto, så må dere så fort som mulig betale ned forbrukslånet og begynne å spare.

Du nevner ikke bil, barn og BSU for eksempel. Men siden du skriver 0 i egenkapital, tipper jeg at dere ikke har BSU konto og penger i den. Bil og barn regnes som utgifter og trekker ned beløpet dere kan låne.

I deres situasjon vil jeg tro kausjonisten må stille opp med mer enn 15% om banken i det hele tatt er villig å gi dere så mye penger som dere ønsker.

Jeg tipper at dere kanskje kan låne et lavere beløp enn det som trengs for denne leiligheten.

Men svaret får du hos banken.

Bare et eksempel:

Jeg har en venninne som flyttet hit fra utlandet for 4 år siden. Hun startet fra null og har jobbet og spart. Nå har hun rett under 100.000 i sparekonto, null forbrukslån, 0 kredittkort og en grei og sikker årsinntekt rundt 700.000 brutto i året. Hun har bil og ingen barn, leier en liten leilighet i en stor by. Da hun nylig troppet opp hos banken sin for å undersøke muligheten for boliglån og hvilke krav hun må oppfylle, fikk hun beskjed om å fortsette å spare i et par år til og komme tilbake da for å søke. Hun ble fortalt at noe av det viktigste banken ser på er evnen å spare over tid og de roset henne for at hun ikke har kredittgjeld og forbrukslån, men disponerer pengene sine fornuftig og har spart hele tiden. Det lovet godt for henne og hun kunne få boliglån om et par år om hun fortsatt viste at hun kunne spare og ha sunn økonomi. Hun ønsker seg en liten leilighet som den hun leier nå og så for seg å kjøpe for 2-2.5 mil maks. 

Forbrukslån spiller liten rolle for banken så lenge egenkapitalen er på stell. Det er så mange nordmenn som har forbruksgjeld at det hadde vært dårlig butikk for bankene å unngå disse kundene. Dette er også kundene bankene typisk tjener mest på. En myte det der :) 

Grunnen til at venninen din som er fra utlandet har slitt med å få boliglån er nok ganske sikkert fordi bankene gjerne ønsker 5-6 års historikk på deg før de yter noe form for kreditt til deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan godt være at banken vil ha flere år med historikk når man er fra utlandet. Eller at hun ikke hadde spart nok nå til egenkapital uansett. Hun skulle ikke søke nå, men forhøre seg med hva banken krever for at hun skal få lån. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

«Med den lønna»? De tjener helt gjennomsnittlig hver for seg. Si de har 550.000 hver, det er helt på snittet. Hvis de har bil, barn ++ andre dyre utgifter så klarer de ikke spare 1 million på 2 år uten problemer, med en helt normal lønn.

Ellers er jeg enig i innlegget dit.

Anonymkode: 0931c...3c9

De eier ikke bolig, da klarer de seg fint med rundt 120k i boutgifter i året. De har til sammen rundt 800k netto i året, sparer de 500k i året har de 180k igjen til mat og annet forbruk. Det klarer man fint å leve på, null problem å spare 1 mill på 2 år med 1.1 mill i året, jeg har selv gjort det på mindre enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skulle ønske alle banker fulgte de retningslinjene!  Har venner som er uføre og lever på halvparten av inntekten til andre jeg kjenner, men som sparer mer. De prioriterer og velger sparing til leilighet fremfor dyr ferie og null sparing. Inntekt sier lite om forbruksmønster og økonomisk sans.  Skulle ønske de som faktisk var flinke til å spare og levde på lite fikk lettere lån enn de med god inntekt som ikke kan vise til et øre spart. Og nei, jeg har god lønn,  blir bare oppgitt over hvordan banker forskjellsbehandler. Man må se helhet, ikke kun inntekt. 

Anonymkode: 064f5...0ec

Det er ikke bankenes "feil". Takk politikernes 5x regel.

Egenkapital bør være på plass, men ja jeg er enig i at den 5x regelen burde fjernes. Selv var jeg heldig og fikk 6x på forrige bolig men sliter nå med å få 12x totalt selv om forrige bolig betaler for seg selv og den jeg bor i selv er nedbetalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.11.2020 den 3.22, AnonymBruker skrev:

Jeg vil veldig gjerne se matten din på hvordan en familie med inntekt på 1,1 mill før skatt klarer å spare 1 mill på 2 år :klo: 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Drizzt said:

Jeg vil veldig gjerne se matten din på hvordan en familie med inntekt på 1,1 mill før skatt klarer å spare 1 mill på 2 år :klo: 

Vi er to voksne i 30-årene. Samlet inntekt for oss er ca 1,2 millioner. Vi klarte fint å spare 500 000 kr på et år, og da kuttet vi ikke merkbart, egentlig. Har fremdeles shoppet og spist ute. Vi har begge vært studenter, så vi har gode rutiner i forhold til å leve på lite.

Vi har verken barn eller bil, vel å merke

Anonymkode: cec98...6fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er to voksne i 30-årene. Samlet inntekt for oss er ca 1,2 millioner. Vi klarte fint å spare 500 000 kr på et år, og da kuttet vi ikke merkbart, egentlig. Har fremdeles shoppet og spist ute. Vi har begge vært studenter, så vi har gode rutiner i forhold til å leve på lite.

Vi har verken barn eller bil, vel å merke

Anonymkode: cec98...6fb

Du vet ikke om TS har barn og bil som er store utgifter. Du vet ikke heller hvor mye de betaler nå i leie eller til banken for en annen bolig. Man kan ikke bare anta at det er ''bare'' å spare halvparten av totalbruttolønna på 2 år.

Merk at TS oppgir 0 i egenkapital og noe forbrukslån, så sparing er tydeligvis ikke noe som kommer lett på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
AnonymBruker

Dere stiller veldig svakt mtp at dere har 0,- i EK.

Anonymkode: 4c7ae...f7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dere stiller veldig svakt mtp at dere har 0,- i EK.

Anonymkode: 4c7ae...f7b

de har sikkert ordna seg nå, to år senere...

Anonymkode: e9dc9...77b

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...