AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #1 Skrevet 3. november 2020 Lurer på om vi kan få lån til å kjøpe leiligheten vi vil ha. Hva tror dere?? Prisantydning på leiligheten er 3,3 mill Kausjonist 15 % av summen: ja. Årsinntekt brutto: 1,1 mill gjeld: lånekassen 190 000 kr, forbrukslån 20 000 kr. Egenkapital: 0. Anonymkode: b9896...101
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #2 Skrevet 3. november 2020 1, 1 mill i inntekt og dere har hverken nedbetalt forbrukslån eller spart noe som helst? Dere vil trenge kausjonist på langt mer enn 15% av summen, det er bare ca EK kravet. Anonymkode: b2346...71e 24 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #3 Skrevet 3. november 2020 Dere vil mest sannsynlig ikke få lån når dere har forbrukslån, særlig i de store bankene. Mange banker sier nei til dette, fordi dere har normal/høy inntekt, ingen sparepenger, og er i minus på forbruk. Hvordan skal dere få betalt ned 3,3 mill når dere ikke har betalt ned 20 000 kr med 1,1 mill i inntekt? Det er sånn bankene må ta hensyn til. De er også opptatt av at dere skal ha fast inntekt, og ingen betalingsanmerkninger. Bil, barn og kredittkort trekker ned lånekapasiteten. Når det er sagt, så kan dere i teorien låne 5 x inntekt. Har dere bil eller barn blir det mer som 4x inntekt. Da vil dere fortsatt, i teorien, være innafor, da dere kan låne 4,4 mill. Søk i en liten lokalbank, sett gjerne opp et budsjett for hvordan dere skal begynne å spare. Ha en plan for hvordan dere skal betale kjøpsomkostninger. Vis at dere bryr dere om egen økonomi. Dere må ha mer enn 15% i kausjon. De anser lånesummen som 85% av boligens verdi, og vil ha sikkerhet for alt over dette. Det blir nærmere 600 000 kr i kausjon, ofte mer om dere er risikokunder. Anonymkode: fb06c...4ff 12
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #4 Skrevet 3. november 2020 Hvorfor i alle dager har dere forbrukslån med en sånn inntekt? Anonymkode: 43db8...d0a 23
Navani Skrevet 3. november 2020 #5 Skrevet 3. november 2020 Tviler sterkt på at dere får lån med 0 egenkapital og 20.000 i forbrukslån. Fjern det først, dere har jo gode lønninger, så forstår ikke at det er noe dere har men ingen oppsparte midler? 10
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #6 Skrevet 3. november 2020 Vi fikk låne 2,9 med 1,4 i inntekt. Hadde lån på 200.000 på bilen, 300.000 i lånekassen og 400.000 i forbrukslån. Forbrukslånet ble ikke nevt en eneste gang. Anonymkode: e3c22...24c
Pappi Skrevet 3. november 2020 #7 Skrevet 3. november 2020 Forbrukslån bør man jo prøve å unngå uansett inntektsnivå. Mer uheldig å ta opp slike lån med lav inntekt enn med høy. 1.1M i inntekt for to voksne er vel ganske normalt, og jeg tror dere får lån. Betalingshistorikk kan påvirke bankens beslutning. 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #8 Skrevet 3. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Lurer på om vi kan få lån til å kjøpe leiligheten vi vil ha. Hva tror dere?? Prisantydning på leiligheten er 3,3 mill Kausjonist 15 % av summen: ja. Årsinntekt brutto: 1,1 mill gjeld: lånekassen 190 000 kr, forbrukslån 20 000 kr. Egenkapital: 0. Anonymkode: b9896...101 Du gir for lite info. Banken tar hensyn til om dere har barn, bil og hvor mye utgifter dere har. Har dere faste jobber som er sikre mot coronapermittering? Banken ser på egenkapital, da det sier noe om evne til å spare. Noe som igjen sier noe om evne til å nedbetale et lån. Men mulig kausjonist kan dekke for EK. Trodde ikke banker ga boliglån når man hadde forbrukslån, men det er sikkert forskjellig fra bank til bank. Anonymkode: 064f5...0ec
Gjest Lille Potet Skrevet 3. november 2020 #9 Skrevet 3. november 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi fikk låne 2,9 med 1,4 i inntekt. Hadde lån på 200.000 på bilen, 300.000 i lånekassen og 400.000 i forbrukslån. Forbrukslånet ble ikke nevt en eneste gang. Anonymkode: e3c22...24c Hvilken bank var det? Jeg lurer, for en slik bank vil jeg ikke ha et kundeforhold til.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #10 Skrevet 3. november 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi fikk låne 2,9 med 1,4 i inntekt. Hadde lån på 200.000 på bilen, 300.000 i lånekassen og 400.000 i forbrukslån. Forbrukslånet ble ikke nevt en eneste gang. Anonymkode: e3c22...24c Høres helt vilt ut. Men når alt kommer til alt er det dere selv dere lurer om dere vil få betalingsproblemer senere, ikke banken. Når fikk dere lånet, nylig eller flere år siden? Anonymkode: 064f5...0ec 4
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #11 Skrevet 3. november 2020 Jeg tror dere får boliglån, dere har god inntekt og relativt lite gjeld. Banken kan gi opptil fem ganger inntekt i lån, men trekker fra eksisterende gjeld og de trekker noe hvis dere har barn og/eller bil eller andre type forpliktelser av økonomisk art. Om dere har fast jobb eller ikke spiller også en rolle, inntekten du forespeiler må være av en relativt fast og forutsigbar art. Dersom dere har feks varierende inntekt eller ikke fast jobb, kan dette feks påvirke hvorvidt dere får lån eller ikke. (Mange her kommenterer at man ikke får boliglån dersom man har forbruksgjeld, men det stemmer ikke, såfremt forbruksgjelden ikke er på et sånt nivå at dere ikke klarer å håndtere boliglånet og det tenker jeg ikke at den er her. Det sagt er det selvsagt best for dere å betale ned denne så fort som mulig da de ofte har skyhøye renter på slike lån). Anonymkode: e4cc0...290 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #12 Skrevet 3. november 2020 36 minutter siden, Pappi skrev: Forbrukslån bør man jo prøve å unngå uansett inntektsnivå. Mer uheldig å ta opp slike lån med lav inntekt enn med høy. 1.1M i inntekt for to voksne er vel ganske normalt, og jeg tror dere får lån. Betalingshistorikk kan påvirke bankens beslutning. Banken vår fortalte at folk med god inntekt og 0 i oppstarte midler får beskjed om å spare. De får ikke lån, for selv om de har god inntekt, viser de at de ikke bruker pengene bra. De har ekstremt høyt forbruk. De menneskene pleier å få sjokk, for inntekten er jo der, men måten de bruker penger på viser at de ikke har forstått økonomi. Anonymkode: a843d...688 4
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #13 Skrevet 3. november 2020 Dere skal gå fra 0 sparing og overforbruk til å betjene et boliglån på over 3 mill? Tenker det er lurt å lære å spare først, jeg, dere kommer til å få sjokk. Med 1,1 mill i inntekt har dere antakelig utbetalt minst 60000 i måneden? Begynn med å spare halvparten av det når dere har betalt ned forbrukslån med neste lønning, så har dere EK rimelig kjapt og får velvilje fra banken som ser at dere virkelig både vil og evner dette. Lån på 3,3 mill koster i dag ca 13500 i mnd, og så kan jo renta fort stige. 1 % ekstra rente på 3 mill er 30000 i året, altså 2500 i mnd. Får du rente på 4 % er rente plutselig 10000 i mnd alene, og så kommer avdrag oppå det. Stresstest til banken er 7 % ca nå, dvs knapt 25000 i mnd. Dere må også kunne betale felleskostnader i tillegg. Så: for at vise at dere klarer dette: sparing sparing sparing! Anonymkode: c41f1...7b8 4
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #14 Skrevet 3. november 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Lurer på om vi kan få lån til å kjøpe leiligheten vi vil ha. Hva tror dere?? Prisantydning på leiligheten er 3,3 mill Kausjonist 15 % av summen: ja. Årsinntekt brutto: 1,1 mill gjeld: lånekassen 190 000 kr, forbrukslån 20 000 kr. Egenkapital: 0. Anonymkode: b9896...101 neppe Anonymkode: 12604...aa5
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #15 Skrevet 3. november 2020 1 time siden, Lille Potet skrev: Hvilken bank var det? Jeg lurer, for en slik bank vil jeg ikke ha et kundeforhold til. før så hadde ikke bank tilgang til informasjon om forbrukslån hos lånetakere. det har de nå og dermed vil forbrukslånet per dags dato tatt med i beregningen. det gjorde de ikke før Anonymkode: 12604...aa5 5
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #16 Skrevet 3. november 2020 Vi ender opp med ca 6,4 mill i gjeld med en inntekt på ca 1,350 mill i året. 2 biler og 2 barn. Har riktignok ca 600 000 kr i egenkapital i boligen vi har nå, men størsteparten av sikkerheten er i boligen som skal bygges. Synes det høres ekstremt rart ut om dere ikke skulle få 3,3 mill. Men kausjonisten må realkausjonere for mye mer enn 15%. (og før noen påpeker det, vi hadde ikke gått for et så høyt lån om vi ikke hadde bygget oss 2 millioner i pluss og nei vi har ingen problemer med å betjene det og ja vi har bombesikre jobber) Anonymkode: 00e0f...592
Gjest Lille Potet Skrevet 3. november 2020 #17 Skrevet 3. november 2020 (endret) 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: før så hadde ikke bank tilgang til informasjon om forbrukslån hos lånetakere. det har de nå og dermed vil forbrukslånet per dags dato tatt med i beregningen. det gjorde de ikke før Anonymkode: 12604...aa5 Takk for at du forklarer meg, men jeg er klar over det. Personen som skrev at hen fikk huslån med høy kredittgjeld la det frem på en måte som kan oppfattet som at det hadde skjedd nylig. Men jeg skjønner at hen skryter på sitt sære vis. Som om at det er noe å skryte av. Endret 3. november 2020 av Lille Potet
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #18 Skrevet 3. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dere skal gå fra 0 sparing og overforbruk til å betjene et boliglån på over 3 mill? Tenker det er lurt å lære å spare først, jeg, dere kommer til å få sjokk. Med 1,1 mill i inntekt har dere antakelig utbetalt minst 60000 i måneden? Begynn med å spare halvparten av det når dere har betalt ned forbrukslån med neste lønning, så har dere EK rimelig kjapt og får velvilje fra banken som ser at dere virkelig både vil og evner dette. Lån på 3,3 mill koster i dag ca 13500 i mnd, og så kan jo renta fort stige. 1 % ekstra rente på 3 mill er 30000 i året, altså 2500 i mnd. Får du rente på 4 % er rente plutselig 10000 i mnd alene, og så kommer avdrag oppå det. Stresstest til banken er 7 % ca nå, dvs knapt 25000 i mnd. Dere må også kunne betale felleskostnader i tillegg. Så: for at vise at dere klarer dette: sparing sparing sparing! Anonymkode: c41f1...7b8 Jeg skjønner ikke dette. Vi vet ikke noe om leieutgiftene deres. Ofte er det billigere å eie enn å leie. Spesielt nå når renta er lav. Er ikke SÅ høye månedlige utgifter med et lån på 3,3 millioner. Det blir vel 16 000 måneden i året eller noe - de får sikkert ca over 60 000 utbetalt i måneden. Hvorfor skulle ikke det gå? I tillegg betaler de ned til seg selv - sånn at lånet gradvis blir mindre. Synes heller ikke det er noe rart at de ikke har noe særlig med sparepenger. Er ikke alle som er koko etter å spare. Kanskje de har kost seg med pengene sine - reist på ferie osv. Et forbrukslån på 20 000 er ingenting å skrike om. De betaler det ned lett om de bestemmer seg for det. Men hvorfor spør dere heller ikke en bank istedenfor et forum?? Akkurat DET skjønner jeg ikke. Anonymkode: 45b9a...0e9
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #19 Skrevet 3. november 2020 3 timer siden, Lille Potet skrev: Hvilken bank var det? Jeg lurer, for en slik bank vil jeg ikke ha et kundeforhold til. Sparebank 1. Er 2 år siden. Skal sies at vi hadde ikke så god inntekt før for ca 3 år siden. Gjelden var mye høyere. Nå er forøvrig forbrukslånet borte, fikk flettet det inn i huslånet. Anonymkode: e3c22...24c
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #20 Skrevet 3. november 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner ikke dette. Vi vet ikke noe om leieutgiftene deres. Ofte er det billigere å eie enn å leie. Spesielt nå når renta er lav. Er ikke SÅ høye månedlige utgifter med et lån på 3,3 millioner. Det blir vel 16 000 måneden i året eller noe - de får sikkert ca over 60 000 utbetalt i måneden. Hvorfor skulle ikke det gå? I tillegg betaler de ned til seg selv - sånn at lånet gradvis blir mindre. Synes heller ikke det er noe rart at de ikke har noe særlig med sparepenger. Er ikke alle som er koko etter å spare. Kanskje de har kost seg med pengene sine - reist på ferie osv. Et forbrukslån på 20 000 er ingenting å skrike om. De betaler det ned lett om de bestemmer seg for det. Men hvorfor spør dere heller ikke en bank istedenfor et forum?? Akkurat DET skjønner jeg ikke. Anonymkode: 45b9a...0e9 Hvis du har et forbruk på 60000+ er det ikke lett å skjære bort 1/3. Ja, lånet er billigere nå, men 13500 i mnd merkes nok godt om man er vant til å bruke løs som TS tydeligvis er når hun har endt opp med forbrukslån tross en helt Ok inntekt. Går renta opp til normalt nivå snakker vi hellere 20000 i mnd bare på lånet. I tillegg kommer vedlikehold og fellesutgifter, fort vekk 5000-6000 dette også (si at kjøkken og bad har levetid på 10 år og kost på 300000 tilsammen, da må man sette av 2500 bare til dette per måned). Klart at dette er relevant - og det er ganske avgjort noe banken vil ta med i betraktning ift estimering av sannsynligheten for at TS og mannen ikke klarer å betale tilbake lånet. Bare se på luksusfellen, så skjønner du at veldig mange sliter. Anonymkode: c41f1...7b8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå