AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #1 Skrevet 3. november 2020 Jeg er i den situasjonen nå at jeg må avlaste tarmene mine for en kort periode. Jeg har vært igjennom noe tilsvarende før, men da skulle jeg gå på ren flytende diett. Riktig så streng trenger jeg ikke være nå, jeg kan for eksempel se hvordan jeg reagerer på litt havregrøt eller smoothies, men stort sett skal jeg ha mat/drikke som påvirker mage/tarm minimalt. Klare supper og buljonger er helt klart noe jeg må ha i meg, yoghurt, smoothies og grøt kan jeg prøve, men hvilke andre ting kan jeg prøve? (Næringsdrikker er veldig dyre, men ikke så veldig gode, så det blir maks 2 av dem om dagen) Anonymkode: db609...d6c
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #2 Skrevet 3. november 2020 Det bør du spørre legen din om. Det er umulig å vite hva det er du må skåne tarmene dine for.. Anonymkode: 9a9f0...5d8
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #3 Skrevet 3. november 2020 Legen sa "Unngå alt fast. Drikk supper, tynn te, cola, næringsdrikker, og ellers må du bare prøve deg frem. Får du vondt må du prøve noe annet". Det er sikkert andre som har gjort det samme, og som har gode råd å komme med. Anonymkode: db609...d6c
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #4 Skrevet 3. november 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er i den situasjonen nå at jeg må avlaste tarmene mine for en kort periode. Jeg har vært igjennom noe tilsvarende før, men da skulle jeg gå på ren flytende diett. Riktig så streng trenger jeg ikke være nå, jeg kan for eksempel se hvordan jeg reagerer på litt havregrøt eller smoothies, men stort sett skal jeg ha mat/drikke som påvirker mage/tarm minimalt. Klare supper og buljonger er helt klart noe jeg må ha i meg, yoghurt, smoothies og grøt kan jeg prøve, men hvilke andre ting kan jeg prøve? (Næringsdrikker er veldig dyre, men ikke så veldig gode, så det blir maks 2 av dem om dagen) Anonymkode: db609...d6c Ville holdt meg unna havregrøt, mens havresuppe går. Hvit ris, fiskeboller, fiskepudding, kylling og loff er noe av det du kan spise. Hør med legen som ab over sa. Ellers kan du jo lage supper av alt jeg nevner. Anonymkode: c56d7...a49
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #5 Skrevet 3. november 2020 Dersom legen sa at du burde drikke næringsdrikker, fikk du de vel på blå resept? Hvis ikke, kan du be om det. Anonymkode: 9d75e...e29
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #6 Skrevet 3. november 2020 Sør-Amerikansk havredrikk: Avena. Kan lages av andre kornsorter. Ris, havreris, quinoa, Byggryn, bokhvete, hisje. (Men ikke Mais for det er tungt fordøyelig.) Fruktsuppe eller fruktpuré av skrelt frukt. grønnsaksmos, supper. Kylling, kalkun. Meieriprodukter. Nøtter. Anonymkode: 8116a...e3d
Eneri Skrevet 3. november 2020 #7 Skrevet 3. november 2020 Hvis poenget først og fremst er konsistensen på det som skal fordøyes og ikke feks innhold som gluten/ laktose, så kan jo en stavmikser være en god investering. Kan lage suppe med mye forskjellig og så bruke stavmikser for å få den jevn, tynn og uten biter. Samme prinsipp med smoothie med frukt/bær/Biola+kanskje noe havregryn eller frø.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #8 Skrevet 3. november 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er i den situasjonen nå at jeg må avlaste tarmene mine for en kort periode. Jeg har vært igjennom noe tilsvarende før, men da skulle jeg gå på ren flytende diett. Riktig så streng trenger jeg ikke være nå, jeg kan for eksempel se hvordan jeg reagerer på litt havregrøt eller smoothies, men stort sett skal jeg ha mat/drikke som påvirker mage/tarm minimalt. Klare supper og buljonger er helt klart noe jeg må ha i meg, yoghurt, smoothies og grøt kan jeg prøve, men hvilke andre ting kan jeg prøve? (Næringsdrikker er veldig dyre, men ikke så veldig gode, så det blir maks 2 av dem om dagen) Anonymkode: db609...d6c Sier som over, hva skal tarmen avlastes for? Fett, fiber, sukkerarter, osv osv? Konsistensen er jo lik så lenge du tygger den godt. Hvis den skal skånes for sukker og fiber er kan smoothies være ven dårlig idé avhengig av hva de er laget på, siden de gjerne er proppfulle av fruktsukker og fiber. Grøt som i type risengrynsgrøt hadde definitivt ikke vært skånemat for meg (mens semulegrøt er bedre, av en eller annen grunn), men kanskje det er det for deg? 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Dersom legen sa at du burde drikke næringsdrikker, fikk du de vel på blå resept? Hvis ikke, kan du be om det. Anonymkode: 9d75e...e29 Fullt så enkelt er det nok ikke. Er flere krav som må oppfylles for blå resept enn at "legen sa det". Anonymkode: 7a6cf...58a
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #9 Skrevet 4. november 2020 Takk for svar og tips alle sammen. Tarmen har dårlig motilitet, og "skånekost" skal prøves for å se om jeg blir bedre av det. Som sagt, tidligere har jeg gått på ren flytende diett, men legen mente at det ikke var nødvendig denne gangen, jeg kunne prøve ting med litt mer substans. Jeg får ikke næringsdrikker på blå resept, siden dette er en kortvarig behandling, og dette ikke er en "godkjent" behandling for denne typen problemstilling. Anonymkode: db609...d6c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå