Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg opplever veldig ofte at feite mennesker kommer med unnskyldninger som at de er uheldige med forbrenningen, at akkurat "jeg kan ikke trene, fordi..." bla, bla, bla. Veldig mange av dem er late og lite interesserte i kosthold og det å sette sammen et treningsprogram og kostholdsprogram relatert til trening. Veldig mange av dem sier at tynne folk er så heldige med forbrenningen, osv. mens de feite har en kropp som liksom ikke er tilpasset trening, osv. Det er latskap og unnskyldninger!

Ok, det finnes personer med f.eks stoffskiftesykdommer o.l som er feite, men alt for mange av de feite er bare late mennesker med dårlig kosthold. Jeg bruker å ta meg en runde på Rema og følge litt med på hva de feite putter i handlekurven, og det er potetgull, cola, smågodt, etc. Jeg tar meg selv i å da tenke «å ja, trenger valkene dine enda en cola og en stor sjokolade?»

Alle bør være klare over at kosthold og helse henger sammen, og har man et veldig avslappet forhold til mat og helse, kan man fort bli en belastning for helsesektoren på sikt.

Til dere fleskeberg der ute, opp og stå. Ut i naturen, gå fjelltur og trene litt vekter. Dropp de fire potetgullposene hver lørdag, evt redusere til en og en halv. Selvmedlidenheten deres er bare irriterende å høre på. Sytpeiser. Ta dere litt sammen, så øker respekten.

Anonymkode: 26d5e...e43

• Liker 13
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er du ikke alene om. Du er ikke så spesiell som du tror.

Anonymkode: 00032...6d0

• Liker 7
Skrevet

Du er uvitende og empatiløs.

Anonymkode: 59d45...83d

• Liker 21
Skrevet

Du tar turer på butikken bare for å se hva feite folk putter i handlekurven sin?? 

• Liker 36
Skrevet

Jaja. Er heldigvis så gammel at jeg driter i hva andre mener om meg. Det er herlig👌🏻😘

Anonymkode: 8d514...f7e

• Liker 19
Skrevet

Tja, hadde du visst hvor fort det kan snu seg for deg også, hadde du kanskje ombestemt deg. Hilsen flott dame, som var tykk en liten periode nettopp på grunn av sykdom og skade.

Anonymkode: 025dd...15f

• Liker 10
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er du ikke alene om. Du er ikke så spesiell som du tror.

Anonymkode: 00032...6d0

Er veldig fasinerende med mennesker som tror de er unike i sine meninger 😂 

Vi skjønner vel alle at TS ønsker å fyre folk opp fordi han/hun kjeder seg. 

Anonymkode: 0f8be...ae2

• Liker 12
Skrevet

Du har helt rett! Jeg er lat og dreit i hva jeg putter i meg uten tvil. Men prioriteringen er kanskje på en annen plass. Når jeg var i veldig dårlig psykisk fatning, var mat det eneste som ga meg glede. Så og bli overvektig er ikke alltid pga latskap, eller at man ikke gidder og sette seg inn i kosthold.  Men en trøst for min del. 

Nå er jeg bedre psykisk og er fullt inn for et bedre kosthold, og mere aktivitet. Kanskje ligget litt på latskap noen mnd. Men nå vet vell du ikke hva det vil si og være sykelig overvektig? 

Jeg selv var nylig 110kg, og er så heldig at det ikke har gått utover kroppen min. Men så fort jeg tar ungen på 14kg på ryggen er det så utrolig mye tyngere og gå. Jeg kan ikke tenke meg åssen det er for en på 130-140. Der går det faktisk mye utover ledd og fysisk form. Og for og blir tynnere er kanskje kosthold(mulig vanntrening) eneste utvei, da går det mye tregere og lett og miste motivasjonen da. Er nok ikke så lett og være overvektig som du tror. 

Anonymkode: 4f0d1...cfa

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker å ta meg en runde på Rema og følge litt med på hva de feite putter i handlekurven, og det er potetgull, cola, smågodt, etc. Jeg tar meg selv i å da tenke «å ja, trenger valkene dine enda en cola og en stor sjokolade?»

Sånn helt generelt, uavhengig av vekt og kroppsfasong: Har du tenkt på at husstander kan bestå av flere personer? Jeg har sikkert handlet et tresifret antall liter øl i matbutikker i løpet av mitt liv, men jeg verken liker eller drikker øl selv. Så denne "forskningen" tror jeg er bortkastet tid. 

Og ja, folk som bor i samme husstand kan ha forskjellige spisevaner og ulike kroppstyper. Det er ikke alltid slik at alle i en familie enten er sportslige og sylslanke eller overvektige som lever av søppelmat.

• Liker 17
Skrevet

Hva er feit da? Ser du ned på meg? Jeg er 160 og veier 61 kg..

Anonymkode: 37f45...9df

Skrevet

Jeg skulle ønske jeg selv kunne tillate meg å bli skikkelig tykk. Er så mye god mat og godis jeg ikke får unnet meg fordi jeg må holde vekta på et greit nivå. Lyster på mat hele tiden, blir aldri mett. Krever ganske mye resurser, så forstår godt ikke alle får til

Anonymkode: 5b84c...c71

• Liker 5
Skrevet

Det er mange som blir tykke av dårlig kosthold og som ikke tenker på konsekvenser senere. Men det er det mange som ikke gjør: de som røyker, drikker mye, snuser, misbruker rusmidler, tar opp forbrukslån, spiller bort pengene, har spiseforstyrrelser...  Alle som gjør noe som gir konsekvenser for fysisk og psykisk helse har ting de burde jobbe med. Du har nok også ditt, så hva er det? Tykke mennesker har en godt synlig konsekvens av sin livsstil. Er det bedre med alt som ikke syntes? 

Og jo, mange er tykke som resultat av livsstil men flere faktorer jeg selv har merket spiller inn: 1) alder. Jeg trengte aldri å tenke på hva jeg spiste før, men nå må jeg det. 2) svangerskap. Ofte hjelper det å spise når man er uvel, og noen er uvel hele tiden. 3) medisiner. Litt antipsykotika eller kortison så legger man på seg nesten uansett hva man spiser. 4) skade så man ikke får beveget seg. 

Det går selvsagt Ann å utvise ståldisiplin å gjøre noe med det, noe jeg har gjort og er ikke tykk, men det krever mye. 

En dag så rammer livet deg også. 

Anonymkode: cf8dd...6a3

• Liker 5
Skrevet

Jammen da så!

................................:Knegg:

• Liker 4
Skrevet

Feiting her som både trener, går tur hver dag og spiser frukt og grønnsaker til hvert måltid. Spiser en brødskive (grovbrød) og et eple til frokost, salat til lunsj, en porsjon til middag hvor halve tallerken består av grønnsaker (bruker heller ikke saus og poteter), og to knekkebrød og to rå gulrøtter til kvelds. Drikker bare vann og kaffe til hverdag og et glass brus i helgen. Går utrolig sakte ned i vekt, så dette med at forbrenning er forskjellig blant folk stemmer. Det er forsket på. 

Anonymkode: c1009...e5b

• Liker 10
Skrevet (endret)

Oi, her var det mye uvitenhet. Skremmende.

Fedme henger også i stor grad sammen med psykiske lidelser, særlig ses det i lys av en bakgrunn med omsorgssvikt eller seksuelle overgrep. Jeg har fulgt en del med på serien "my 600lb life" fra USA, og de er alle avhengige av mat. Og da snakker vi ikke bare om at de liker søtsaker og junkfood - de er regelrett avhengig på lik linje som en rusavhengig. Mat er følelsesregulering, mat er trøst, mat er en venn som aldri dømmer. I ytterste tilfeller beskriver disse menneskene at de prøver å beskytte seg selv mot flere voldtekter og seksuelle overgrep gjennom å spise seg så stor at andre ikke skal finne dem attraktive lenger. 

Overvekt er et sammensatt problem. Det handler ikke bare om trening og kosthold, men en rekke andre biologiske, fysiologiske, psykiske og sosiale forhold. Bruk tiden til å lese deg opp, TS, fremfor å lire av deg direkte kunnskapsløse innlegg.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 13
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker å ta meg en runde på Rema og følge litt med på hva de feite putter i handlekurven, og det er potetgull, cola, smågodt, etc.

Selv vil jeg heller ta en skogstur enn å kikke rundt på hva andre putter i handlekurven. 

• Liker 10
Skrevet

Det er bare trist at du har så dårlig selvbilde at du må tenke negativt om andre, for å føle deg bedre. 

Anonymkode: ba1f4...ac2

• Liker 9
Skrevet

Det som er så teit med mennesker som TS er at han/hun snart kommer med kommentarer som:

* Ble dere krenka nå? Bruk heller tiden på treninf

* Se det var det jeg sa. Feite folk sutrer

Osv osv

TS har allerede frarøvet folk muligheten til å komme med en mening uten at det er i hans favør

Anonymkode: 0f8be...ae2

• Liker 11
Skrevet

Du virker litt besatt av andre mennesker som «skiller seg ut» 

Anonymkode: 2ecbf...9a9

• Liker 3
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg opplever veldig ofte at feite mennesker kommer med unnskyldninger som at de er uheldige med forbrenningen, at akkurat "jeg kan ikke trene, fordi..." bla, bla, bla. Veldig mange av dem er late og lite interesserte i kosthold og det å sette sammen et treningsprogram og kostholdsprogram relatert til trening. Veldig mange av dem sier at tynne folk er så heldige med forbrenningen, osv. mens de feite har en kropp som liksom ikke er tilpasset trening, osv. Det er latskap og unnskyldninger!

Ok, det finnes personer med f.eks stoffskiftesykdommer o.l som er feite, men alt for mange av de feite er bare late mennesker med dårlig kosthold. Jeg bruker å ta meg en runde på Rema og følge litt med på hva de feite putter i handlekurven, og det er potetgull, cola, smågodt, etc. Jeg tar meg selv i å da tenke «å ja, trenger valkene dine enda en cola og en stor sjokolade?»

Alle bør være klare over at kosthold og helse henger sammen, og har man et veldig avslappet forhold til mat og helse, kan man fort bli en belastning for helsesektoren på sikt.

Til dere fleskeberg der ute, opp og stå. Ut i naturen, gå fjelltur og trene litt vekter. Dropp de fire potetgullposene hver lørdag, evt redusere til en og en halv. Selvmedlidenheten deres er bare irriterende å høre på. Sytpeiser. Ta dere litt sammen, så øker respekten.

Tror kanskje du skal logge av nettett ett år og få deg en hobby eller noe. God bedring

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...