Gå til innhold

Noen av deres 2åringer som sover Kun 15-30 min i bhg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Toåringen sover dårlig om natten og vi vurderer at han må sove mindre enn en time i barnehagen. 

Barnehagen på sin side nekter å la barnet sove så lite. De mener at barnet må sove enten 1 time eller ingenting. 

Hva gjør dere?

Anonymkode: cf7db...e1c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det vet jeg ikke, jeg har faktisk en jobb og har ikke tid tid til å ta tiden på hvor lenge sønnen min sover i barnehagen. :) 

Anonymkode: c9bb9...2f5

Skrevet

Skjønner deg, samtidig tar ikke barnehagen helt feil. 15-30 min kan være for lite og føre til at barnet er i ulage når det våkner igjen. Det tar litt tid å komme inn i den dype søvnen. Hør om dere kan forsøke dere på 45 min og eventuelt prøve å legge duppen litt tidligere. Alternativt kan man forsøke kutte hele duppen, men forbered dere da på noen slitsomme ettermiddager. Denne overgangsfasen har vært vanskelig med begge mine, men etter vi hadde kuttet ned duppen til 1 time så droppet vi den helt. Noen ganger kan man veksle litt mellom dupp og ikke dupp også, avhengig av hvor opplagt barnet er den dagen, i en overgangsfase. Vi har det sånn med vår 2 åring nå. 

Anonymkode: 68f70...ed6

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det vet jeg ikke, jeg har faktisk en jobb og har ikke tid tid til å ta tiden på hvor lenge sønnen min sover i barnehagen. :) 

Anonymkode: c9bb9...2f5

Det er vel ingen foreldre som tar tiden... Mange (de fleste? ) barnehager noterer når og hvor lenge barnet har sovet, så man kan se det selv når man henter. 

Anonymkode: 68f70...ed6

• Liker 5
Skrevet

Min toåring sover stort sett 11 timer på natten, med litt korte oppvåkninger. I bhg sover han stort sett ca fra 45min til 1time. Noen ganger bare en halvtime.

Det har vært noen dager han ikke har sovet dupp både i bhg og hjemme. Det har vært rimelig kjipt, plutselig trøtt altfor sent, men for tidlig til å sovne for kvelden.

Anonymkode: 098b0...03e

Skrevet

Som barnehageansatt må jeg si at 15min ikke er noe poeng. Barnet trenger tid til å sovne og gå gjennom søvmfasene før man kan vekke. Da ville jeg heller prøvd en periode uten dagdupp i det hele tatt. Å kreve en hel time høres litt rigid ut fra bhg, men... 

Da min var 2år fikk hun ikke lenger sove i vogn for de hadde ikke plass til vognene. 2åringene skulle sove inne på madrass. Hun hadde ikke sjans å finne roen og sluttet dermed å sove på dagtid da hun var 1år og 10mnd.. (sov i helgene da). Resultatet ble at hun ofte sovnet i vognen på vei hjem fra bhg, eller hadde grusomme ettermiddager siden hun var så trøtt... 

Det er altså veldig individuelt med søvnbehov i den alderen. I bhg min er det noen som slutter rundt da, og noen som fremdeles sover 2 timer når de er 3år...

Anonymkode: 26e19...c38

• Liker 1
Skrevet

Vår sov max 40 minutter i barnehagen en periode før vi kuttet det helt. 40 minutter er en søvnsyklus for ham, så da er han lett å vekke og klar for å leke. 

Anonymkode: 8afaf...e62

Skrevet

Her var det 15 min dupp og til slutt ingenting i toårsalderen ja. Datteren min er nå 6 år gammel og har fortsatt ikke et like stort søvnbehov som sine søsken. Barn er forskjellige. 

Anonymkode: 04c66...8aa

Skrevet

Min sov en time fra han var 2,5 år, halvannen time før det. Hadde en periode det var vanskelig å legge, men han hadde behov for å sove en hel time i bhg. Sluttet da han begynte på storbarnsavd., men da måtte han legge seg kl 18:00 (til 07:00) for å komme seg gjennom dagen i bhg. 

Anonymkode: e4000...9b2

Skrevet

Ville ikke gått under 45 min. Helst en time. 

I en periode må dere kanskje legge ham et par timer senere på kvelden. Mine la seg gjerne kl 21 på slutten av perioden de sov på dagen, og så endret til 18-18:30 når de sluttet å sove på dagen. Deretter gradvis justering til 19 når de var klar for det. 

Anonymkode: 15378...291

• Liker 1
Skrevet

I vår barnehage så får de sove minimum 45 minutter, de mener 30 minutter er altfor lite og ingen vits siden barnet bruker en stund på å sovne for så å bli vekket igjen så raskt. 

Anonymkode: ea0b3...df5

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som det er på tide å kutte dagsoving!

Enig med de ansatte at det ikke har noe for seg når det er under en time. 
Det blir en slitsom periode; jeg var glad vi ikke hadde lang vei fra barnehagen!

Hadde i tillegg to vi måtte holde våkne 🤪

Husker jeg tok dem med ut på verandaen for å holde dem våkne når de holdt på å sovne... det er en overgangsperiode.

Skrevet

15 minutter er jo tortur!!!!!!!

30minutter kan fungere, men det kan også bli ekstremt vanskelig for barnet. Synes det er rart at barnehagen ikke prøver det da.., kanskje ungen din tåler det. Men min erfaring er at det oftest er bedre å kutte soving helt dersom man tror 1 time er for mye. Enkelte barn tåler 30-45minutter, men mange blir bare helt zombie av det og gråter og gråter og gråter når det står opp. Sånn, de har det vondt gråt.

Anonymkode: 7d635...6ff

Skrevet

Min sov ingenting fra han var 1,5 år. Fikk hvilestund mens de andre sov der han og andre som ikke sov hørte på rolig musikk og eventyr.

Anonymkode: 49522...0e1

Skrevet

Barnehagen vår ville ikke vekke før etter minimum en time. De argumenterte med at hjernen i utvikling har behov for søvnen, og vi syns egentlig det er fint at de forholder seg til det. Det ble bare veldig rotete med søvn for oss en periode da toåringen som regel ikke sovnet i barnehagen, men de gangene hun sovnet, sov hun lenge og søvnrutinene hjemme ble forstyrret. Hun ble også urolig om natten og våknet mye. Både de og vi konkluderte med at hun antagelig trengte den søvnen, og så la vi henne heller 1-2 timer senere de dagene hun hadde sovet. Det ble fortsatt litt kluss, men det ble bedre, og det var en overgangsperiode. Nå er hun 2,5 og sovner ikke under hvilen i barnehagen mer, men sover 12 timer om natten. 

Anonymkode: cc510...dc2

Skrevet

Min sluttet å sove når han var 2år og 1 mnd gammel. Han brukte evig lang tid på å sovne om kveldene, men sovnet fort og lenge i barnehagen. Så var der vel en lørdag vi ikke «rakk» sovingen på dagtid, og det gikk supert uten sutring og overtrøtt, og sovnet på 2min på kvelden! Sa fra i barnehagen at vi sku prøve å droppe dagsoving, fikk litt motstand da han ble den eneste som var våken av de minste (og de voksne fikk da er barn å «passe på» når de egentlig brukte tiden på å legge barn, vaske opp etter lunsj, prate/slappe av når barn sov... men uten soving på dag, sovnet minstemann så fort hodet traff puta på kveld, så vi gjorde det slik. 

Anonymkode: cfd9d...cff

Skrevet

Er jo tross alt du som foreldre som bestemmer hvor lenge barnet ditt skal sove, ikke barnehagen....!

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er jo tross alt du som foreldre som bestemmer hvor lenge barnet ditt skal sove, ikke barnehagen....!

Men enig i at 15-30min ikke er noe vits, mest synd på barnet som må vekkes så fort etter å ha sovnet. Bedre å kutte ut sovingen da 

Skrevet

veldig viktig at barnet får søvnen det trenger, så viktig for barnets utvikling. 15-30 min er for lite og ikke godt for barnet som blir vekket når det akkurat har kommet inn i dyp søvn. 

prøv å dropp dagsoving i helgene, men ville holdt igjen litt til i Bhg. 

styrer med det samme med vår toåring

Skrevet

20 minutter gikk veldig fint i en lang periode her. 

Anonymkode: dac2f...004

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...