AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #1 Skrevet 3. november 2020 Hei! Dere som har to tette, hvor en går i barnehage og man enda er i permisjon med baby; hvordan gjør dere det med barnehagedager? Har dere eldste noen dager hjemme av og til, kortere dager osv? jeg kjenner litt på dårlig samvittighet for å sende eldste i barnehagen hver dag, når jeg er hjemme med baby. Men de gangene jeg er alene med de lenge av gangen, blir det ofte svært kaotisk, og baby sine behov får lett for å komme i siste rekke til tider, da 2-åringen krever mer sin plass, og har mye energi å få av seg. Nå som baby har blitt litt større (7 mndr) kjenner jeg mer på at det kanskje er overkommelig å ha de hjemme samtidig, så fremt det er muligheter for oss å komme oss litt ut og leke oss. 2-åringen får kortere dager i bhg, men blir som regel levert så han rekker å spise frokost i bhg, og hentet etter frukt. Dette fordi han synes å ikke like bli levert for sent, når gruppene er kommet godt i gang med dagen, og han ikke får litt kvalitetstid med de som er der før dagen er i gang. Hva gjør andre? Og hva er deres erfaringer i denne situasjonen? Anonymkode: 2f9f1...764
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #2 Skrevet 3. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Dere som har to tette, hvor en går i barnehage og man enda er i permisjon med baby; hvordan gjør dere det med barnehagedager? Har dere eldste noen dager hjemme av og til, kortere dager osv? jeg kjenner litt på dårlig samvittighet for å sende eldste i barnehagen hver dag, når jeg er hjemme med baby. Men de gangene jeg er alene med de lenge av gangen, blir det ofte svært kaotisk, og baby sine behov får lett for å komme i siste rekke til tider, da 2-åringen krever mer sin plass, og har mye energi å få av seg. Nå som baby har blitt litt større (7 mndr) kjenner jeg mer på at det kanskje er overkommelig å ha de hjemme samtidig, så fremt det er muligheter for oss å komme oss litt ut og leke oss. 2-åringen får kortere dager i bhg, men blir som regel levert så han rekker å spise frokost i bhg, og hentet etter frukt. Dette fordi han synes å ikke like bli levert for sent, når gruppene er kommet godt i gang med dagen, og han ikke får litt kvalitetstid med de som er der før dagen er i gang. Hva gjør andre? Og hva er deres erfaringer i denne situasjonen? Anonymkode: 2f9f1...764 Høres ut som du gjør det som er riktig for deg! Lever han i bhg med god samvittighet. Babyen trenger også mamman sin. Når du har kortere dager på 2 åringen så får han jo både vært i bhg å leke, og være sammen med deg. du kan fint ta han fri når du føler for det, men ikke føl at du må gjøre det. Anonymkode: 876c2...fb2 11
Sunshineyellow Skrevet 3. november 2020 #3 Skrevet 3. november 2020 Hva med å gi korte dager? 10-14? Når minste er litt eldre så kan det være lettere å ha eldste hjemme.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #4 Skrevet 3. november 2020 1 minutt siden, Sunshineyellow skrev: Hva med å gi korte dager? 10-14? Når minste er litt eldre så kan det være lettere å ha eldste hjemme. Han sover enda på dagen, ca 1130-13, så da rekker han ikke noe nesten med de som er der, hverken lek eller måltid. Per nå så spiser han nesten ikke frokost hjemme, og fått høre av de i bhg at han koser seg veldig med frokosten sammen med de der. Grunnen til at jeg henter etter frukt er jo gjerne fordi det er «lettere» å hente han når han er mett og fornøyd, enn at sulten, og gjerne må vente på mat pga babyens behov. Liten kabal å få opp, men det går seg nok til etterhvert:-) -ts Anonymkode: 2f9f1...764
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #5 Skrevet 3. november 2020 Du spør etter erfaringene til de med to tette. Det er tre år mellom mine eldste- så ikke så tett, men svarer likevel. Vår eldste gikk stort sett i barnehagen selv om jeg var i permisjon. Min tanke var at permisjonen er for å ta seg av babyen- og da må den sitt behov komme først i de timene. Hos oss leverte ofte far ca halv ni, så hentet jeg. Hentet gjerne ca kl 15, så gikk vi hjem. Den gåturen hjem var veldig koselig- for da sov gjerne babyen, og jeg kunne ha full fokus på eldste. Det hendte jeg hadde eldste hjemme- men det ble lett til litt kjeftete stemning. Hadde egentlig ikke noe dårlig samvittighet for å sendte eldste i barnehagen. Anonymkode: 8fa14...269 4
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #6 Skrevet 3. november 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Høres ut som du gjør det som er riktig for deg! Lever han i bhg med god samvittighet. Babyen trenger også mamman sin. Når du har kortere dager på 2 åringen så får han jo både vært i bhg å leke, og være sammen med deg. du kan fint ta han fri når du føler for det, men ikke føl at du må gjøre det. Anonymkode: 876c2...fb2 Takk for svar ❤️ Anonymkode: 2f9f1...764
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #7 Skrevet 3. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du spør etter erfaringene til de med to tette. Det er tre år mellom mine eldste- så ikke så tett, men svarer likevel. Vår eldste gikk stort sett i barnehagen selv om jeg var i permisjon. Min tanke var at permisjonen er for å ta seg av babyen- og da må den sitt behov komme først i de timene. Hos oss leverte ofte far ca halv ni, så hentet jeg. Hentet gjerne ca kl 15, så gikk vi hjem. Den gåturen hjem var veldig koselig- for da sov gjerne babyen, og jeg kunne ha full fokus på eldste. Det hendte jeg hadde eldste hjemme- men det ble lett til litt kjeftete stemning. Hadde egentlig ikke noe dårlig samvittighet for å sendte eldste i barnehagen. Anonymkode: 8fa14...269 Takk for svar:-) ja, jeg også tenker at permisjonstiden er jo i utgangspunktet forbeholdt babyen, og om han ikke var her ville jeg jo jobbet, og 2-åringen hatt fulle dager i bhg. Men så er den den samvittigheten da. Vi har jo uansett mer bedagelige dager nå, når jeg rekker gjøre klar det meste til middag før han hentes, og så får vi lengre ettermiddag i lag med mer tid til kos, enn bare matlaging, svisj svosj og så er det natta. Anonymkode: 2f9f1...764 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #8 Skrevet 3. november 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar:-) ja, jeg også tenker at permisjonstiden er jo i utgangspunktet forbeholdt babyen, og om han ikke var her ville jeg jo jobbet, og 2-åringen hatt fulle dager i bhg. Men så er den den samvittigheten da. Vi har jo uansett mer bedagelige dager nå, når jeg rekker gjøre klar det meste til middag før han hentes, og så får vi lengre ettermiddag i lag med mer tid til kos, enn bare matlaging, svisj svosj og så er det natta. Anonymkode: 2f9f1...764 Ja, jeg tenkte også sånn- at det var bedre at jeg laget middagen klar før jeg hentet (istedet for å hente enda tidligere) fordi da fikk jeg bedre tid til barna når vi kom hjem. Min eldste var ganske sjalu, og da var slike ting viktig. Jeg synes du har løst det fint for begge barna dine, så ingen grunn til dårlig samvittighet! Anonymkode: 8fa14...269
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #9 Skrevet 3. november 2020 Kommer til å sende henne i barnehagen. Kanskje ikke hver dag, må jo bare se det an litt. Blir iallfall barnehagen fra 9-15, kjernetiden er 0930-1400, så får vi bare ta det derfra. Hun trives veldig godt i barnehagen, så jeg har ikke dårlig samvittighet for det. Anonymkode: 878b9...9d5
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #10 Skrevet 3. november 2020 Jeg har ikke dårlig samvittighet, for å si det slik! Kjører kortere dager, hen har veldig godt av å få ut energien med jevnaldrende. Anonymkode: 9c2e7...1e2 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #11 Skrevet 3. november 2020 Min eldste hadde kortere dager, og en fridag på sparket i ny og ne. Vi hadde ikke fast fridag, men hadde han hjemme når vi hadde lyst eller han var sliten. En dag annen hver uke kanskje. Syntes det var perfekt sånn😊 Anonymkode: 2ac84...ab3 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #12 Skrevet 3. november 2020 Kommer til å sende i barnehagen, må se det litt an, hun trenger å leke og ha det gøy med jevnaldrende. Men, kan få til kortere dager og hjemmedager. Anonymkode: dc096...531
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #13 Skrevet 3. november 2020 Eldste min hadde det mye bedre i barnehagen sammen med vennene sine enn hjemme med meg og baby. Så han var der 8-1530 hver dag. Prøvde å levere etter frokost noen ganger, men det ble helt krise for eldste. Jeg tenkte at babyen fortjente den oppmerksomheten og rolige dagene som eldste fikk da han var baby, og hadde null dårlig samvittighet for å ha eldste i barnehagen. Skal også sies at eldste var en SVÆRT krevende toåring med store raserianfall hjemme, psyken min hadde ikke tålt å ha han hjemme stadig vekk. Anonymkode: a0e56...cec 1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 3. november 2020 #14 Skrevet 3. november 2020 Har to tette og hadde begge hjemme. Det var slitsomt, men er veldig glad for at jeg gjorde det. De begynte i barnehagen sammen. Folk må gjøre det som passer for dem, men personlig synes jeg det er litt rart å sende helt små barn i barnehage hver dag når man en hjemme i permisjon. Når man får nummer to er man jo en "erfaren" forelder, og bør kunne klare å ta seg av begge på en gang. Jeg syntes det var vanskeligere å være alene med mitt første barn hele dagen enn å være alene med to da jeg fikk den yngste. En 1-2-åring har ikke store behov for å leke med andre unger. Har man veldig krevende barn (enten den eldste eller den yngste, eller begge), eller man er veldig dårlig selv, forstår jeg at man trenger avlastning, men er man frisk og barna er "normale" er det et valg jeg ikke ville tatt selv, nei.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #15 Skrevet 3. november 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kommer til å sende henne i barnehagen. Kanskje ikke hver dag, må jo bare se det an litt. Blir iallfall barnehagen fra 9-15, kjernetiden er 0930-1400, så får vi bare ta det derfra. Hun trives veldig godt i barnehagen, så jeg har ikke dårlig samvittighet for det. Anonymkode: 878b9...9d5 Vi har hatt storebror i barnehagen 9-15 hver dag mens jeg har hatt permisjon. Men han har fått lange ferier. Babyen, som nå er 9 mnd, våkner fortsatt mange ganger på natta, og begge barna er tidlig oppe, så jeg trenger å hente meg inn litt når minste sover på dagen. Det får jeg ikke gjort dersom jeg skal ha begge hjemme. Fikk prøvd meg på det i koronastengingen i vår, og jeg ble så utslitt av å aldri få hvile, at jeg endte opp med fødselsdepresjon. Tre-åringen trives dessuten i barnehagen, og liker forutsigbarhet, så vi har holdt oss til det. Anonymkode: 0ba25...069 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #16 Skrevet 3. november 2020 Det er 2 år mellom mine. Hadde litt dårlig samvittighet for å sende i barnehagen, men hadde kortere dager. Det å ha begge hjemme samtidig ble gjerne ikke så koselig som jeg hadde håpet, fordi de hadde så utrolig ulike behov. Brukte masse tid på å amme, og da var jeg ikke så tilgjengelig for eldste. Det endret seg mye da minste begynte å sitte selv. Da var det mye enklere å være med begge. Fikk noen kommentarer fra barnehagen om jeg ikke «ville» ha eldste mer hjemme, men som nevnt; det var ikke så lett de første månedene. Anonymkode: 45ea2...5ca 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #17 Skrevet 3. november 2020 Jeg tenker at folk må ta det valget ut ifra hva som funker best for familien som helhet. Er ingen fasit som sier at det ene nødvendigvis er bedre enn det andre. Hvis yngste er veldig krevende og mor er veldig sliten tror jeg helt klart at det er best for eldste å være mer i barnehagen. Da kan man jo også få samlet et overskudd som gir mulighet for mer kvalitetstid med eldste når han/hun først er hjemme. Her jobbet far turnus, så jeg var alene med begge et par helger i måneden. Sendte eldste i barnehagen de dagene far jobbet dagtid og hadde han hjemme de dagene vi var to voksne og fikk dermed mye kvalitetstid med eldste uansett. Tror det ville vært veldig trått for han å gå hjemme med meg og baby hver dag, og ikke minst så fikk jeg utnyttet tiden der eldste var i bhg og minste sov til å fikse husarbeid og middag, slik at tiden med begge barn hjemme ble mindre travel. Anonymkode: d151d...c6b
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #18 Skrevet 3. november 2020 Her her 2 åringen i barnehagen fra 0930 til 14 (kjernetiden) stort sett hver dag. Hatt fri et par ganger. Synes det går fint, så lenge jeg har planlagt litt gjerne dagen før (funnet frem perler,tegnesaker og litt småsnacks til eldste) så jeg får ammet. Minste er 1 mnd 🙂 Gjør det som passer dere du. Anonymkode: c34b3...a4c
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #19 Skrevet 3. november 2020 21 minutter siden, Anonymus Notarius skrev: Har to tette og hadde begge hjemme. Det var slitsomt, men er veldig glad for at jeg gjorde det. De begynte i barnehagen sammen. Folk må gjøre det som passer for dem, men personlig synes jeg det er litt rart å sende helt små barn i barnehage hver dag når man en hjemme i permisjon. Når man får nummer to er man jo en "erfaren" forelder, og bør kunne klare å ta seg av begge på en gang. Jeg syntes det var vanskeligere å være alene med mitt første barn hele dagen enn å være alene med to da jeg fikk den yngste. En 1-2-åring har ikke store behov for å leke med andre unger. Har man veldig krevende barn (enten den eldste eller den yngste, eller begge), eller man er veldig dårlig selv, forstår jeg at man trenger avlastning, men er man frisk og barna er "normale" er det et valg jeg ikke ville tatt selv, nei. Nå var min 2 år og 8 mnd da han ble storebror, så han hadde allerede gått et år i barnehage og fått mange venner. Ikke sikkert det er mitt svar du sikter til. Men: Min eldste våknet hylende hver dag (også før minste ble født) og hadde sammenhengende raserianfall til han var levert i barnehagen. Der roet han seg. Hvordan mener du det skulle gått å ha han hjemme hele dagen? Hvordan skulle både han, baby og mine behov blitt dekket? Hvor skulle han vært når jeg skulle trille minste i søvn? Han hadde nektet å være med. Hvordan skulle jeg klart å dekke eldstes behov når jeg satt og ammet i timesvis? Skulle jeg latt være å amme fordi det ikke hadde passet inn i hverdagen til storebror? Tror du det er bra for baby å måtte bli oversett hele dagen fordi eldste er den som skriker høyest? Og nei, eldste hadde det ikke vanskelig hjemme men er en gutt med mye følelser og hadde dessverre mye raseri på den tiden. Jeg satt og gråt hver dag etter at han var levert i barnehagen og følte meg som verdens verste mor. Å ha han hjemme hadde gitt med en alvorlig psykisk knekk og ødelagt forholdet mitt til han for alltid. Han var «normal» som du så fint kaller det, men slet med å regulere følelsene. Ikke alle ønsker å utbrodere svaret sitt her, det er tøft å tenke tilbake på den tiden selv om det er fire år siden. Det kan hende det skjuler seg slike historier blant fler av de som har svart at de hadde eldste i barnehagen, så vær forsiktig med å dømme. Kjenner for øvrig ingen som har holdt eldste hjemme når de har hatt baby, de fleste ser at også de små har behov for venner å leke med. Anonymkode: a0e56...cec 3
Melena Skrevet 3. november 2020 #20 Skrevet 3. november 2020 14 mnd mellom mine.. Eldste veldig aktiv og sosial. Kort fortalt var det omsorgssvikt å holde eldste hjemme🙈 Så leverte med GOD samvittighet 0930-15 hver dag. Sånn holdt alle parter seg fornøyde! Man må jo vurdere hvordan man best oppfyller barnas behov, samt holde eget hode (og samvittighet) over vann😬
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå