Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min kone har dette som kjærlighetspråk, det er ikke mitt språk. Hvordan kan jeg lære meg å vise kjærlighet med å snakke hennes språk ?

mann43

Anonymkode: 2dc7c...f35

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dere bare ett språk?

Jeg har alle 5 kjærlighetsspråkene jeg. Jeg har flere også. Å compartmentalize kjærlighet synes jeg blir for snevert egentlig.

Anonymkode: 1a1f5...cd5

• Liker 2
Skrevet

Hva mener du? At hun trenger kos, holding i hånden og uendelig bekreftelse? 

Det er meningen man skal gi kjærlighet, men det er ikke meningen man skal gi når det ikke er naturlig for en. Noen har veldig ulike behov, og det kan være et problem. Det blir feil å lage skuespill. 

Anonymkode: 02f1b...b8f

• Liker 1
Skrevet

Ta hånden hennes når dere er ute og går. Gi henne en klem. Tilby henne å sitte i armkroken når dere ser på film. Legg en hånd på korsryggen hennes når du går forbi henne på kjøkkenet. Kyss henne farvel når dere drar på jobb. Legg deg inntil henne i skje på kvelden (uten baktanker).

Du må selvfølgelig kjenne på hva du selv er komfortable med av dette, men det er gjerne ikke så mye som skal til.

Hva er ditt språk da? Hvis dere har vært ærlig med hverandre om dette så vil jo hun også begynne å legge mer merke til hva du faktisk gjør for å vise kjærlighet. Kanskje er det noe som kan kombineres?

Hilsen en som også har fysisk nærhet som et av mine kjærlighetsspråk.

Anonymkode: 478a0...582

• Liker 6
Skrevet

Er kommunikasjon ett av disse språkene mon tro?

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta hånden hennes når dere er ute og går. Gi henne en klem. Tilby henne å sitte i armkroken når dere ser på film. Legg en hånd på korsryggen hennes når du går forbi henne på kjøkkenet. Kyss henne farvel når dere drar på jobb. Legg deg inntil henne i skje på kvelden (uten baktanker).

Anonymkode: 478a0...582

Jeg har også fysisk nærhet som ett av mine to hovedspråk, og det er disse småtingene som er verdifulle i min hverdag. Heldigvis er mannen lik, så her er det ikke noe vi trenger å tenke over. Vi er som regel borti hverandre hver gang vi er innen et par meter fra hverandre. Strekker ut en hånd når vi går fordi. Sitter nært. Kyss og klem er alltid siste vi gjør før vi går fra hverandre og første vi gjør når vi ses igjen. Siste før vi sovner og første når vi våkner. Stryker over armen når vi ser tv. Sitter med biena sammen under bordet når vi spiser middag. Kysser mye. Lager ofte middag sammen, og holder rundt hverandre når vi har en ledig hånd.

Forstår at dette kan være too much for mange, og når du ikke har fysisk nærhet som hovedspråk er det selvfølgelig ikke naturlig eller nødvendig å gjøre alt dette hele tiden. Det er bare eksempler på situasjoner der man kan "lure inn" litt fysisk kontakt i hverdagen. Ofte er det bedre med mange småting enn å "ta igjen" alt om kvelden. Det trenger ikke koster verken tid eller kalorier, men det kan være nødventig å være oppmerksom på det hvis det ikke kommer naturlig. 

Anonymkode: ff6e8...bcd

• Liker 8
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har dere bare ett språk?

Jeg har alle 5 kjærlighetsspråkene jeg. Jeg har flere også.

Så du har ikke lest boka? 

Anonymkode: 852b3...d7c

• Liker 2
Skrevet

Er kommunikasjon ett av disse språkene mon tro?

Nei. Det er noe alle ønsker. 

• Liker 1
Skrevet

Min kone har dette som kjærlighetspråk, det er ikke mitt språk. Hvordan kan jeg lære meg å vise kjærlighet med å snakke hennes språk ?

mann43

Anonymkode: 2dc7c...f35

Kjæresten og jeg er veldig like, begge er kosete. Eksen lærte jeg å holde hender, pjuske meg i håret, gi meg blikk, kose i sofaen mm. 

• Liker 2
Skrevet

Flott at du vil lære hennes språk! Tipper det blir litt gebrokkent i starten, men du kommer til å klare det.

Jeg har samlet en del tips her - håper du finner noe du kan bruke. 💜

Og som flere over skriver: sitt inntil, hold hender, kyss, klem osv. Begynn gjerne med noen småting og bygg på gradvis når det blir mer naturlig. 

Sannsynligvis har hun flere språk, men hvis fysisk berøring er et av dem hun snakker mest flytende og samtidig er et av dine fremmedspråk, så er det nok lurt å legge innsats her.

Jeg heier på deg!

• Liker 1
Skrevet

Kanskje du vil like det godt selv etterhvert når du blir vant til det? Kjenner folk som måtte lære "å kose", og som elsker det nå. Vil tro at en del får mer sex også, om de liker å bli litt mer fysiske gjennom hele dagen, og ikke bare når de selv ønsker sex. Men det er bare min personlige teori altså. 

Anonymkode: affb9...017

• Liker 1
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har dere bare ett språk?

Jeg har alle 5 kjærlighetsspråkene jeg. Jeg har flere også. Å compartmentalize kjærlighet synes jeg blir for snevert egentlig.

Det handler ikke om å kompartmentalisere (som det heter på norsk), det handler om at mennesker har ulike språk. Men du mener muligens at svensk og engelsk og finsk er tegn på at man har kompartmentalisert verden?

Anonymkode: 626f9...17b

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det handler ikke om å kompartmentalisere (som det heter på norsk), det handler om at mennesker har ulike språk. Men du mener muligens at svensk og engelsk og finsk er tegn på at man har kompartmentalisert verden?

Hvis du vil tro på den slags så. Hva blir det neste, vil du ha folk til å tro på spaghettimonstre?

Folk har ikke ulike kjærlighetsspråk fordi alle er bare mennesker, som ikke er noe spesielt heller for alle er bare levende vesen i samme univers, men folk har ulik erfaring med og kunnskap om kjærlighet. Ingen tvil om det.

Skrevet

Hva er vitsen med dette krampeaktige greiene der man skal klamre seg til personer man ikke kan være seg selv med?

"Kjærlighetsspråk"og blablabbal selvhjelpsbok i tråd etter tråd..som om noe menneske kan eller bør basere et forhold på å late som de er noe de ikke er. Like barn leker best.

Anonymkode: 03d4b...e4a

• Liker 4
Skrevet

One Love ❤

Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du vil tro på den slags så. Hva blir det neste, vil du ha folk til å tro på spaghettimonstre?

Folk har ikke ulike kjærlighetsspråk fordi alle er bare mennesker, som ikke er noe spesielt heller for alle er bare levende vesen i samme univers, men folk har ulik erfaring med og kunnskap om kjærlighet. Ingen tvil om det.

Nei, det neste blir vel en ordsalat og traumer og ego og empati og kjærlighet :P 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det neste blir vel en ordsalat og traumer og ego og empati og kjærlighet :P 

Oi, så abstrakt og der ute. Ingen forholder vel seg til sånt i løpet av en dag eller livet. Vet du mye om sånt da?

Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er vitsen med dette krampeaktige greiene der man skal klamre seg til personer man ikke kan være seg selv med?

"Kjærlighetsspråk"og blablabbal selvhjelpsbok i tråd etter tråd..som om noe menneske kan eller bør basere et forhold på å late som de er noe de ikke er. Like barn leker best.

Hvordan kan noen tro at dette er en god idé?

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig. Man burde ha et kjærlighetsspråk som er kompatibelt. Det er det man ser hos par som har holdt gnisten, lidenskapen, den romantiske kjærligheten og vennskapet i flerfoldige år. Det er noen par der ute som er såpass heldig. Men så finnes det noen skal prøve og prøve, det funker ikke, det lyser igjennom at man ikke er komfortabel med å være falsk over tid. Gjøre noe som føles ubehagelig, bare for å please partner. Sånn skal det ikke være. Et sånt forhold ender oftest. Eller man surner i et forhold bare for å "holde sammen for barna". Det er alltid en unnskyldning man kommer med om man ikke ønsker å innse realiteten, eller om man ikke er selvstendig, ikke har økonomi, ikke klarer å oppdra barn alene 50%, mens partner som vil ut blir holdt igjen pga. dårlig samvittighet ovenfor barna. Som skilsmissebarn er jeg glad mine foreldre er lykkelig med hver sin kompatible partner, og deres skilsmisse har ikke ført til varig men. Så, våkn opp TS. Er du ikke lykkelig, så gå. Man har kun ett liv. Ta vare på deg selv.

Anonymkode: 6ea2d...9b5

• Liker 1
Skrevet

Den siste der traff meg litt hardt. Er ulykkelig i et langt forhold (tosifret år) med barn. Og til tross for flere prater og en runde i terapi ender vi alltid tilbake til der vi er nå hvor vi kommuniserer forbi hverandre.

Anonymkode: e7210...692

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...