Gå til innhold

Må man bruke egenmelding ved pålagt karantene av arb.giver?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde hoste og vond hals. Ringte jobben og ble pålagt karantene og sendt til covid-test. Jeg var da borte fra jobben i 2 dager. Ikke fordi jeg var for syk til å jobbe, men pga coronareglene som tilsier at man blir hjemme og testes -dvs arbeidsgiver satt meg i karantene.

Går dette fraværet inn under vanlig egenmelding? (altså at mine egenmeldingsdager/perioder brukes på dette? Eller er det "eget, lovlig fravær med lønn" da det jo er arb.giver som beordrer karantene? For hvis det går av de vanlige egenmeldingsdagene, hva da om man på nytt må bli hjemme av samme årsak FØR det har gått 14 nye dager? (er vel det som normalt er kravet -at man må jobbe i 2 uker før man evnt kan bruke ny egenmelding. Det andre er jo at man da lett "bruker opp" egenmeldingsdagene" og senere må til lege for ting man normalt ville brukt de på -feks omganssyke eller lignende.. Synes vel generelt at når det er arb.giver som pålegger karantene at dette ikke rammer egenmeldingsdagene -men hva er riktig praksis her?

Anonymkode: 38347...30e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du ble ikke pålagt karantene av arbeidsgiver.  Det er staten som sier du skal holde deg hjemme ved luftveissymptomer.  Om du blir syk igjen må du til legen for sykmelding.

 

Anonymkode: 508c1...e19

Skrevet

Egenmelding er det riktige. Ved senere sykdom er det sykmelding som gjelder

Anonymkode: 35b55...936

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...