AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #1 Skrevet 3. november 2020 Jeg hadde hoste og vond hals. Ringte jobben og ble pålagt karantene og sendt til covid-test. Jeg var da borte fra jobben i 2 dager. Ikke fordi jeg var for syk til å jobbe, men pga coronareglene som tilsier at man blir hjemme og testes -dvs arbeidsgiver satt meg i karantene. Går dette fraværet inn under vanlig egenmelding? (altså at mine egenmeldingsdager/perioder brukes på dette? Eller er det "eget, lovlig fravær med lønn" da det jo er arb.giver som beordrer karantene? For hvis det går av de vanlige egenmeldingsdagene, hva da om man på nytt må bli hjemme av samme årsak FØR det har gått 14 nye dager? (er vel det som normalt er kravet -at man må jobbe i 2 uker før man evnt kan bruke ny egenmelding. Det andre er jo at man da lett "bruker opp" egenmeldingsdagene" og senere må til lege for ting man normalt ville brukt de på -feks omganssyke eller lignende.. Synes vel generelt at når det er arb.giver som pålegger karantene at dette ikke rammer egenmeldingsdagene -men hva er riktig praksis her? Anonymkode: 38347...30e
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #2 Skrevet 3. november 2020 Du ble ikke pålagt karantene av arbeidsgiver. Det er staten som sier du skal holde deg hjemme ved luftveissymptomer. Om du blir syk igjen må du til legen for sykmelding. Anonymkode: 508c1...e19
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #3 Skrevet 3. november 2020 Egenmelding er det riktige. Ved senere sykdom er det sykmelding som gjelder Anonymkode: 35b55...936
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå