Gå til innhold

Håpets Marked

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har sett første episode?

Sterke historier. Skjønner at man blir desperat og ser til utlandet,  Ville jo sikkert gjort det samme selv. Men, det er skummelt hvordan de f.eks. ser på smittevern (ref stamcellebursdag og pizzabestilling) og hvis det oppstår komplikasjoner er det skummelt å ikke være i Norge.

Synes Lisa gjorde en god jobb som programleder. 

Anonymkode: a06d1...4f1

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Smittevern er i aller høyeste grad ivaretatt i Moskva. Husk at dette ble laget før hele verden har hatt smittevern fremst i panna. Korona-tiltakene var ikke så kjent på den tiden, så man skvetter jo litt til når man ser folk klemmer osv. 
Da jeg var der for ett år siden så var det aldri snakk om kle pizza-fest. Men vi klemte alle sammen, og ingen ble syke. 
Hun i serien kunne blitt syk hvor som helst, også hjemme i Norge. 

Anonymkode: 61562...91b

• Liker 3
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen som har sett første episode?

Sterke historier. Skjønner at man blir desperat og ser til utlandet,  Ville jo sikkert gjort det samme selv. Men, det er skummelt hvordan de f.eks. ser på smittevern (ref stamcellebursdag og pizzabestilling) og hvis det oppstår komplikasjoner er det skummelt å ikke være i Norge.

Synes Lisa gjorde en god jobb som programleder. 

Anonymkode: 

Jeg la merke til ringer, øredobber, armbånd og klokker... Helt vilt med tanke på smittevern.

• Liker 3
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Smittevern er i aller høyeste grad ivaretatt i Moskva. Husk at dette ble laget før hele verden har hatt smittevern fremst i panna. Korona-tiltakene var ikke så kjent på den tiden, så man skvetter jo litt til når man ser folk klemmer osv. 
Da jeg var der for ett år siden så var det aldri snakk om kle pizza-fest. Men vi klemte alle sammen, og ingen ble syke. 
Hun i serien kunne blitt syk hvor som helst, også hjemme i Norge. 

Anonymkode: 61562...91b

Ja, man blir nok sikkert ekstra på vakt etter covid. Var du der for stamcelletransplant, slik som Heidi Alice? Godt å høre at det har godt bra med deg:)

Gleder meg til episoden om ME. Det blir interessant 

• Liker 2
Skrevet

Veldig interessant program. Jeg syntes også Lisa gjorde en god jobb som programleder. Fælt at de ikke får den behandlingen i Norge.

• Liker 4
Skrevet

Veldig fint program og bra laget. Lisa setter prikken over i`en.
Men det er ett spørsmål som jeg stiller meg gjennom hele første programmet!
Hvorfor reiser dem ikke til Sverige og gjør denne transplantasjonen om den er tilgjengelig der?
Mellom å bruke 500 000 på å reise til Russland(!) eller melde adresseendring til Sverige for kanskje ett år, så hadde valget mitt vært ganske klart!!

Kostnaden Sverige VS Russland så hade ikke det kostet 500 000 om man så hadde leid en leil i ett helt år i Sverige..

Anonymkode: 44b70...e64

• Liker 4
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Veldig fint program og bra laget. Lisa setter prikken over i`en.
Men det er ett spørsmål som jeg stiller meg gjennom hele første programmet!
Hvorfor reiser dem ikke til Sverige og gjør denne transplantasjonen om den er tilgjengelig der?
Mellom å bruke 500 000 på å reise til Russland(!) eller melde adresseendring til Sverige for kanskje ett år, så hadde valget mitt vært ganske klart!!

Kostnaden Sverige VS Russland så hade ikke det kostet 500 000 om man så hadde leid en leil i ett helt år i Sverige..

Anonymkode: 44b70...e64

På Skype med den svenske legen spurte jo Lisa om prisen for dette i Sverige, og han sa en nordmann ville måtte betale oppimot 1 million svenske kroner.  Så er jo en del mer, særlig nå ned negativ kronekurs

• Liker 7
Skrevet

Andre episode: surrogati. Der har du jaggu meg toppen av egoisme. 🤢

Anonymkode: aaeb8...7e4

• Liker 11
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Andre episode: surrogati. Der har du jaggu meg toppen av egoisme. 🤢

Og kynisk utnyttelse av kvinner i fattigere land. 

• Liker 11
Skrevet

Skulle ønske de fokuserte på hvorfor de to enslige mennene valgte som de gjorde. Ville de ikke ha en partner i fremtiden? De begge var vel også forholdsvis unge.

Og hvorfor surrogati fra land som Columbia og Kina? Er det fordi man som enslig mann har begrensede muligheter, og dermed må velge typiske land med mye fattigdom og som dermed godtar dette?

Ble litt sjokkert da Eirik viste den nettsiden med ulike surrogatmor-kandidater. Lignet en datingapp. Må innrømme at jeg så på han som litt mindre oppegående da han kommenterte at han kunne se på baby-og barnebildene av surrogatmoødrene om enkelte trekk i ansiktet var medfødt (feks markerte kinnbein), eller om dette skyldtes fillers :balltre:

Måten han snakket om prosessen på virket nærmest ''hverdagslig'' og noe som var helt normalt

Anonymkode: 31d7e...3f5

• Liker 17
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Andre episode: surrogati.

Jeg har ikke sett episoden enda, men trodde den handlet om eggdonasjon? Er det ikke en enslig mann som får barn, og han har vel ikke noe eget egg akkurat?

Anonymkode: 5a02e...4d1

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke sett episoden enda, men trodde den handlet om eggdonasjon? Er det ikke en enslig mann som får barn, og han har vel ikke noe eget egg akkurat?

Anonymkode: 5a02e...4d1

Enslige menn er jo også avhengig av et annens egg og en livmor. Det tredje var et heterofilt par som hadde to barn fra før..... 

Jeg synes alle tre parene rasjonaliserer sine valg og fortrenger det faktum at det er en bestilling på et barn og desperasjon hos fattige. 

Canada har det sånn at man ikke tjener på det, og det skal være en altruistisk gjerning. Det er da noe, selv om jeg ikke er direkte positiv til det heller. 

• Liker 8
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skulle ønske de fokuserte på hvorfor de to enslige mennene valgte som de gjorde. Ville de ikke ha en partner i fremtiden? De begge var vel også forholdsvis unge.

Og hvorfor surrogati fra land som Columbia og Kina? Er det fordi man som enslig mann har begrensede muligheter, og dermed må velge typiske land med mye fattigdom og som dermed godtar dette?

Ble litt sjokkert da Eirik viste den nettsiden med ulike surrogatmor-kandidater. Lignet en datingapp. Må innrømme at jeg så på han som litt mindre oppegående da han kommenterte at han kunne se på baby-og barnebildene av surrogatmoødrene om enkelte trekk i ansiktet var medfødt (feks markerte kinnbein), eller om dette skyldtes fillers :balltre:

Måten han snakket om prosessen på virket nærmest ''hverdagslig'' og noe som var helt normalt

Minst en av dem (Wei) var homofil, tror jeg?  

Anonymkode: 85e86...fc6

• Liker 4
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Minst en av dem (Wei) var homofil, tror jeg?  

Anonymkode: 85e86...fc6

Begge gutta var homofile. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg ble i hvert fall ikke mindre skeptisk til surrogati etter å ha sett dette programmet. 

• Liker 12
Skrevet

Si hva du vil om surrogati, men det var rørende når han ene kom hjem med Alba 😭

Syns Canada har et greit system, der det blir gjort på mer veldedig basis. Jeg kunne godt vært surrogat på et altruistisk grunnlag, som 10 år yngre...
Hadde sympati for alle involverte jeg, både de fattige kvinnene og guttene som desperat ønsket seg barn. Ikke minst det heterofile paret som hadde mista....vært der selv. 
Barnløshet kan bli en besettelse.
Bra programleder!

• Liker 7
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skulle ønske de fokuserte på hvorfor de to enslige mennene valgte som de gjorde. Ville de ikke ha en partner i fremtiden? De begge var vel også forholdsvis unge.

De to enslige mennene er homofile. Så deres eventuelt fremtidige partnere vil ikke kunne bære frem barn.

• Liker 5
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, eller da Lisa Tønne prøvde å stille noen kritiske spørsmål, blant annet om han ikke syntes situasjonen var litt vanskelig og han så noen problemer rundt dette med at barnet ble tatt fra mor rett etter fødselen, og han bare parerte "Neida, jeg får en sykepleier tilgjengelig jeg, så det går bra!" Har sympati med barneønsket og han virket som en veldig dedikert og god far, men han virket veldig meg, meg, meg.

Ellers enig med deg, jeg skulle ønske Lisa hadde gravd litt mer i alternativene. Jeg har en homofil eks-kollega som fikk barn med et lesbisk par, det var vel en AP-politiker som gjorde det også? Jeg har også to homofile vennepar som har adoptert, det er fullt mulig og ventetiden er ikke lang. Adopsjon hadde også vært et alternativ for det heterofile paret. Før var det lange køer for å få adoptere, nå sliter norske adopsjonsforeninger med å få nok søkere. Med tanke på hvor mye etisk grums som finnes i surrogatibusinessen sliter jeg med å ha sympati for at man på død og liv skal lage sin egen baby, koste hva det koste vil.

Ellers et veldig fint og aktuelt programkonsept, og jeg synes Lisa Tønne gjør en fin jobb! Spent på neste episode.

Anonymkode: 93ed1...ca3

• Liker 12
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, eller da Lisa Tønne prøvde å stille noen kritiske spørsmål, blant annet om han ikke syntes situasjonen var litt vanskelig og han så noen problemer rundt dette med at barnet ble tatt fra mor rett etter fødselen, og han bare parerte "Neida, jeg får en sykepleier tilgjengelig jeg, så det går bra!" Har sympati med barneønsket og han virket som en veldig dedikert og god far, men han virket veldig meg, meg, meg.

Ellers enig med deg, jeg skulle ønske Lisa hadde gravd litt mer i alternativene. Jeg har en homofil eks-kollega som fikk barn med et lesbisk par, det var vel en AP-politiker som gjorde det også? Jeg har også to homofile vennepar som har adoptert, det er fullt mulig og ventetiden er ikke lang. Adopsjon hadde også vært et alternativ for det heterofile paret. Før var det lange køer for å få adoptere, nå sliter norske adopsjonsforeninger med å få nok søkere. Med tanke på hvor mye etisk grums som finnes i surrogatibusinessen sliter jeg med å ha sympati for at man på død og liv skal lage sin egen baby, koste hva det koste vil.

Ellers et veldig fint og aktuelt programkonsept, og jeg synes Lisa Tønne gjør en fin jobb! Spent på neste episode.

Jeg har 2 venner som har fått egg fra fattige donorer, og de sier at å adoptere blir ikke det samme selv for barnet har ikke deres trekk. Egoistisk? Ja men man blir ganske desperat i jakten på et barn som ligner på seg selv. 

Anonymkode: 9a752...deb

• Liker 2
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har 2 venner som har fått egg fra fattige donorer, og de sier at å adoptere blir ikke det samme selv for barnet har ikke deres trekk. Egoistisk? Ja men man blir ganske desperat i jakten på et barn som ligner på seg selv. 

Anonymkode: 9a752...deb

Surrogati og eggdonasjon kan ikke helt sammenlignes, det førstnevnte er veldig mye mer inngripende enn det siste. Du leier en kropp i ni måneder for å gjøre en jobb, og surrogatmoren setter jo liv og helse på spill. Jeg synes ikke argumentet om at barnet skal ligne en selv er tungt nok til å veie opp for en slik framgangsmåte, rett og slett. 

• Liker 13

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...