AnonymBruker Skrevet 2. november 2020 #1 Del Skrevet 2. november 2020 Skjønte jeg kom til å spise for mye, men sååå mye? Hvorfor klarer jeg ikke stoppe? I helgen mens barna spist godterier osv så sto jeg i mot. Men i kveld når barna var lagt og jeg var alene klarte jeg ikke stoppe. Kjente jeg var sulten, så jeg laget meg en skive. Var fortsatt litt sulten, tok en frukt. Da jeg fortsatt var sulten, spiste jeg litt nøtter. Også ble det for tørt eller noe (ikke reel tørste, jeg drakk mye vann innimellom dette). Tok dermed helt av, pinneis og sjokolade, mye! Og nå føles det som magen sprenges! Som den bokstaveligtalt utvider seg. Forferdelig følelse. Før jeg spiste is, spurte jeg liksom meg selv også. Vil du dette? Vil du våkne 2kg tyngre i morgen liksom? Svaret var uansett ikke «nei». Så oppgitt over meg selv! Hva gjør jeg hvis/når jeg kommer i slik situasjon igjen? Anonymkode: ae5e0...9dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2020 #2 Del Skrevet 2. november 2020 Det er fordi du "står imot" (og er stolt av det?), og så bebreider deg selv når du ikke klarer å "stå imot", og tenker at det er noe galt med deg. Er det noe galt med 90% av befolkningen? Du må gjøre noe lenge før du kommer i den situasjonen igjen. Hvis ikke, kommer du garantert i den situasjonen igjen. Du trenger å begrense eksponering og sette grenser, og reflektere litt over ting. Feks, er det normalt at voksne spiser lørdagsgodt? Eller er det noe barn spiser? Spiser jeg nok til måltidene? Når jeg spiser, kjenner jeg i det hele tatt hvordan det smaker, eller er jeg for redd og sint til det? Anonymkode: e84db...fb3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2020 #3 Del Skrevet 2. november 2020 Kan si meg enig i det du sier. Men mener du at voksne aldri spiser sjokolade, tar et glass vin eller en drink osv? For jeg blir ikke «utsatt» for kaker og lignende resten av uka. Så når helgen kommer, har jeg lyst på noe søtt og/eller annet kaloririkt. Jeg sto over, tenkte jeg skulle ned et par kg. Men det gikk liksom bare frem til i dag. ts Anonymkode: ae5e0...9dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2020 #4 Del Skrevet 2. november 2020 Ikke kjøp mer snop/is enn det ungene spiser opp. Ikke ha noe hjemme. Anonymkode: 80d40...47c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2020 #5 Del Skrevet 2. november 2020 Jeg var som deg. Spiste godteri til jeg sprakk! Fant alternative goder (sunne snacks) - søk på Google. No klarer jeg ikke smaken av for mye e-stoffer! Liker ikke sjokolade, smågodt osv lengre. Anonymkode: 1b665...1c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2020 #6 Del Skrevet 2. november 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan si meg enig i det du sier. Men mener du at voksne aldri spiser sjokolade, tar et glass vin eller en drink osv? For jeg blir ikke «utsatt» for kaker og lignende resten av uka. Så når helgen kommer, har jeg lyst på noe søtt og/eller annet kaloririkt. Jeg sto over, tenkte jeg skulle ned et par kg. Men det gikk liksom bare frem til i dag. ts Anonymkode: ae5e0...9dd Selvfølgelig spiser voksne sjokolade. Men det er ikke den sjeldne sjokoladen som er problemet. Det er å overspise som er problemet. Og overspising er en helt normal og naturlig reaksjon på å pålegge seg selv for strenge restriksjoner. Anonymkode: e84db...fb3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tjukk Skrevet 2. november 2020 #7 Del Skrevet 2. november 2020 Jeg holder en finger på at du ikke klarer stoppe fordi du rettferdiggjør overspisingen. Det var en utfordring for deg når ungene spiste godteri i helgen, du valgte å stå imot men tillot deg selv å overspise ved en senere anledning. Sliter du generelt med overspising eller skjer dette bare "en gang i blant"? Eller er det noe som gjentar seg stadig vekk? Du må spise enorme mengder mat om du skal våkne opp 2 kg tyngre dagen etterpå. På en annen side kan man spise ganske mye når man først overspiser, og følelsen man sitter igjen med, er ikke god. Dessverre er ikke den følelsen nok til at man slutter på dagen, dette blir snarere en handling som gjentar seg igjen og igjen. Der er mange enkle ting du kan gjøre som i utgangspunktet kanskje kan være utfordrende. Ikke ha godteri hjemme, ikke handle på butikken når du er sulten, forhold deg til en handleliste som du skriver på forhånd (når du ikke er sulten eller fysen på godteri og snacks), kose deg en gang i blant med moderate mengder og tillate deg selv å spise. Ja, med det siste mener jeg at du spiser med god samvittighet og også koser deg med sjokolade i helgen med god samvittighet - igjen, i moderate mengder. Bare fordi man kan spise alt betyr ikke det at man burde. Og om du har spist en liten sjokolade, så betyr ikke det at du har ødelagt alt og at du kan og burde spise enda mer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2020 #8 Del Skrevet 2. november 2020 Jeg sliter med overspising og greier ikke stoppe. Føler du en slags escape når du spiser? Anonymkode: 776de...aa7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #9 Del Skrevet 3. november 2020 Jeg har nesten utelukket levd på snop siden fredag. I dag er det tirsdag, så det blir 4 dager. Trøsten er at det er aldri for sent å snu. Hvorfor har jeg gjort det? Aner ikke, har vært utslitt og uten apetitt så det har nok vært kroppen sin måte å ha hode over vannet. Det er i allefall noe vi må reflektere over, for at det ikke skal skje for ofte. Anonymkode: 1f3e1...069 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #10 Del Skrevet 3. november 2020 8 timer siden, Tjukk skrev: Du må spise enorme mengder mat om du skal våkne opp 2 kg tyngre dagen etterpå. Dette stemmer nok ikke for alle. Noen av oss suger til oss som en svamp når vi spiser salte ting og vannet veier en del og tar sin tid før det er ute igjen. Anonymkode: a3c39...d6d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Navani Skrevet 3. november 2020 #11 Del Skrevet 3. november 2020 Tenk over hvorfor du havnet der. Du må ha spist lite eller feil tidligere på dagen eller dagen før? Får du i deg nok næringsrik mat? Proteiner, fett, karbohydrater? Jeg kan bli så sulten om jeg har spist lite en dag (da merker jeg det dagen etter), eller hvis jeg spiste for lite middag. Kjente det faktisk i går, når middagen var i hovedsak karbohydrater, ikke så balansert som vanlig. Løsningen er ikke å gå i godteriskapet. Lag deg heller to skiver med egg på, eller lag en god porsjon havregryn med frukt. Få i deg proteiner. Og drikk vann. Så venter du i 20 min, er du ikke sulten lengre? Ok, bra. Da gir du deg. I stedet for å "stå over" godteri i helga som tydeligvis var tungt for deg, bestem deg for å ta noen biter sjokolade eller godteri. Så holder det med det Å nekte seg selv matvarer er det enkleste måten å spise mer av det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tjukk Skrevet 3. november 2020 #12 Del Skrevet 3. november 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette stemmer nok ikke for alle. Noen av oss suger til oss som en svamp når vi spiser salte ting og vannet veier en del og tar sin tid før det er ute igjen. Anonymkode: a3c39...d6d Å legge på seg 2 kg fett og 2 kg vann er ikke det samme, så det sier seg selv at 2 kg vann er null stress mens 2 kg fett er det litt verre med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #13 Del Skrevet 3. november 2020 Vet så godt hvordan det der føles. Jeg trener hardt, spiser sunt og min bmi sier at jeg er undervektig. Men det bor en overspiser inni meg som jeg hele tiden må holde under kontroll. Løsningen for meg er å spise meg god og mett på kalorifattig mat. Og så må jeg ha alternativer til søtt når søtsuget melder seg. Kun ha sunne matvarer, så dersom jeg går på en smell spiser jeg kun litt for mye av mat jeg vanligvis spiser. Det er vanskelig, når sjokolade og bakevarer frister mest. Men om du visualiserer overspisingen og den følelsen som kommer etterpå, før du overspiser så kanskje det er motivasjon nok? Og hvis ikke, så er det bare å ta seg sammen dagen etter 😊 Anonymkode: ff174...506 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #14 Del Skrevet 3. november 2020 Det er binge-restrict-tankegangen som ødelegger, den "usunne" maten (som jeg heller vil kalle kaloririke og energifattige), blir "demonisert" og forbudt, og da blir du i eget hode mer og mer slem og selvødeleggende når du spiser det. For meg har det funka å ha noe "usunt" hver dag, faktisk. Jeg vet at den sjokoladen eller den lille skåla med potetgull eller noe kommer, den er tilgjengelig, den er ikke forbudt eller spart vekk. Da tar jeg litt av makta vekk fra den maten. Det kan fortsatt skje at jeg spiser sjokoladepålegg med skje eller kjøper 200 gram smågodt, men av og til er greit, gå videre neste dag. Det å skylde på seg selv, bli sint, straffe seg selv med mindre mat osv, er utrolig selvutslettende og ødeleggende. Å ta makta vekk fra en type mat gjør at det blir mindre "fælt" å gjøre det. Når du driver med binge restirct (overspising og overbegrensning) blir det ille. Og så gjør du som du gjorde nå der du spiste masse ting du egentlig ikke hadde lyst på for å stagge sulten/cravingen, og så spiste du det du egentlig hadde lyst på likevel til slutt. Så du kan enten: - Spise et stort måltid som faktisk gjør deg mett, vente en halvtime, se om du fortsatt er sulten, og så spise litt godteri. - Spise litt godteri og spise det sakte og nyte det, og så spise ordentlig mat etterpå og se om du blir mett. Og du går ikke opp 2 kilo over natta, det er vannvekt, så det er ikke krise med en sjelden dag med skikkelig skikkelig overspising heller, det går bra! Anonymkode: 08a9d...f38 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå