AnonymBruker Skrevet 2. november 2020 #1 Skrevet 2. november 2020 Til helgen skal jeg endelig besøke veninnen min som fikk barn i starten av august. Barnet er nå snart 3 mnd gammel. Jeg kjøpte inn barselgave rett etter fødsel (klær i str 56) men desverre er baby for stor for disse klærne nå. Jeg har ikke kunnet besøkt veninnen tidligere da hun ikke har følt seg klar. Men nå har jeg endelig fått beskjed om å komme på besøk Da lurer jeg på. Skal jeg gi henne denne gaven som er for liten? Som jeg brukte 700,- på. Eller skal jeg droppe gave? Personlig vil jeg ikke bruke mer penger på barselgave da det ikke er min skyld at jeg ikke fikk besøke Anonymkode: 50b28...5bc
AnonymBruker Skrevet 2. november 2020 #2 Skrevet 2. november 2020 Kan den ikke byttes? Du høres litt bitter ut 😉 så bra at venninnen din har turt å sette seg selv og babyen først. Anonymkode: 86af0...cb1 9
AnonymBruker Skrevet 2. november 2020 #3 Skrevet 2. november 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan den ikke byttes? Du høres litt bitter ut 😉 så bra at venninnen din har turt å sette seg selv og babyen først. Anonymkode: 86af0...cb1 Jeg har prøvd å bytte, men da det er over 3 mnd siden gaven ble kjøpt er det ikke lengre bytterett. Hvorfor høres jeg bitter ut? Jeg respekterer valget hennes med å vente med besøk. Og er glad for at jeg nå får besøke henne og babyen, jeg spør bare angåande gave. Selv er jeg 20 år pg student og har ikke allverdens med penger. Anonymkode: 50b28...5bc
AnonymBruker Skrevet 2. november 2020 #4 Skrevet 2. november 2020 Det holder lenge å ta med en liten oppmerksomhet. Hvorfor byttet du ikke klærne tidligere? Anonymkode: 72d4d...58a 6
AnonymBruker Skrevet 2. november 2020 #5 Skrevet 2. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det holder lenge å ta med en liten oppmerksomhet. Hvorfor byttet du ikke klærne tidligere? Anonymkode: 72d4d...58a Fordi veninnen min hele tiden utsatte besøket. Anonymkode: 50b28...5bc
AnonymBruker Skrevet 2. november 2020 #6 Skrevet 2. november 2020 Nå har du lært på den harde måten, neste gang du skal kjøpe gave til en nyfødt kjøper du i minst str 62, helst større, babyer vokser som regel fort!😉 Anonymkode: a4c5e...992 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2020 #7 Skrevet 2. november 2020 Du kan jo selge babyklærene på finn eller noe? du kan ikke finne noe på H & M til et par hundre kr? Anonymkode: 47739...c5a 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2020 #8 Skrevet 2. november 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå har du lært på den harde måten, neste gang du skal kjøpe gave til en nyfødt kjøper du i minst str 62, helst større, babyer vokser som regel fort!😉 Anonymkode: a4c5e...992 Om jeg hadde kjøpt 62 hadde denne også blitt for liten nå. Babyen bruker allere str 74. Planen var jo egentlig at jeg skulle besøke henne første uken, så utsatte hun uke etter uke etter uke, og nå 3 mnd etterpå passer det med besøk. Anonymkode: 50b28...5bc
AnonymBruker Skrevet 2. november 2020 #9 Skrevet 2. november 2020 Du gir selvsagt ikke klærne du vet er for små, da er det bedre å komme uten gave! Anonymkode: 3be85...232 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2020 #10 Skrevet 2. november 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om jeg hadde kjøpt 62 hadde denne også blitt for liten nå. Babyen bruker allere str 74. Planen var jo egentlig at jeg skulle besøke henne første uken, så utsatte hun uke etter uke etter uke, og nå 3 mnd etterpå passer det med besøk. Anonymkode: 50b28...5bc Du kunne jo bare ha lagt gaven i postkassen... Anonymkode: a4c5e...992 5
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #11 Skrevet 3. november 2020 Hvorfor brukte du 700 på nyfødt klær? 😂 Anonymkode: ccea2...8fd 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #12 Skrevet 3. november 2020 Litt tafatt å ikke bare sende gaven. Og nei, du bør da selvsagt ikke gi en gave du VET er for liten... Om du ikke får byttet gaven, kan du selge den på finn. Så kan du heller ta med deg en billig gave (altså 700 kr er helt på trynet dyrt, jeg har brukt kanskje max 200 kr på barselgave til venninner..), og noe å spise. Anonymkode: e65fc...58b 3
Pås Skrevet 3. november 2020 #13 Skrevet 3. november 2020 (endret) Det høres ut som du ønsker å straffe henne som ikke har orket besøk ennå! SELVSAGT tar du ikke med deg babytøy i str 56 til en baby på tre måneder, du får heller spare de til neste gang en venninne er får barn. Og du vet faktisk ikke hvorfor hun ikke har følt seg klar før, det kan være veldig travelt med nyfødte, en kan føle seg ustelt og lite lysten på å treffe andre, hun kan være redd for korona osv. Bitterheten over at du først får komme nå må du legge igjen hjemme. Endret 3. november 2020 av Pås 4
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #14 Skrevet 3. november 2020 6 minutter siden, Pås skrev: Det høres ut som du ønsker å straffe henne som ikke har orket besøk ennå! SELVSAGT tar du ikke med deg babytøy i str 56 til en baby på tre måneder, du får heller spare de til neste gang en venninne er får barn. Og du vet faktisk ikke hvorfor hun ikke har følt seg klar før, det kan være veldig travelt med nyfødte, en kan føle seg ustelt og lite lysten på å treffe andre, hun kan være redd for korona osv. Bitterheten over at du først får komme nå må du legge igjen hjemme. Jeg er ikke bitter i det hele tatt. Jeg spør om råd. Men som jeg ser det er skrevet, kan jeg spare gaven til andre får barn og heller kjøpe noe til feks 200,- Jeg er ikke bitter. Som sagt det har vært planlagt flere ganger å dra på besøk men veninnen min har avlyst gang på gang. Hun viste at jeg hadde kjøpt gave men ville få den personlig. Er dere alle slike? Da dere er flere som kaller meg bitter? Skal man som veninne godta å bli satt til side i mange mnd når veninnen får barn? Skal man ikke få komme en liten tur i barselbesøk? Kjenner jeg gruer meg til jeg blir mor hvis det er vanlig å la veninnenene sine ikke få komme på besøk den første tiden. Da tror jeg veninnene mine kutter meg ut. Anonymkode: 50b28...5bc
Pås Skrevet 3. november 2020 #15 Skrevet 3. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Skal man som veninne godta å bli satt til side i mange mnd når veninnen får barn? I snart tre måneder? Svaret er ja! 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #16 Skrevet 3. november 2020 Du høres dritsær ut. Å ta med en gave du vet ikke passer og som ikke kan byttes, er bare tåpelig. Å komme uten gave er passe uhøflig. Kjøp en gave, spar den du har til nestemann som får baby. Dette kan du virkelig ikke skylde på noen andre. Anonymkode: 6be45...b74 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #17 Skrevet 3. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke bitter i det hele tatt. Jeg spør om råd. Men som jeg ser det er skrevet, kan jeg spare gaven til andre får barn og heller kjøpe noe til feks 200,- Jeg er ikke bitter. Som sagt det har vært planlagt flere ganger å dra på besøk men veninnen min har avlyst gang på gang. Hun viste at jeg hadde kjøpt gave men ville få den personlig. Er dere alle slike? Da dere er flere som kaller meg bitter? Skal man som veninne godta å bli satt til side i mange mnd når veninnen får barn? Skal man ikke få komme en liten tur i barselbesøk? Kjenner jeg gruer meg til jeg blir mor hvis det er vanlig å la veninnenene sine ikke få komme på besøk den første tiden. Da tror jeg veninnene mine kutter meg ut. Anonymkode: 50b28...5bc Nå høres du barnslig og umoden ut i tillegg til bitter. Ja, det er vanlig at man som nybakt mor ikke orker besøk! Helt, helt vanlig. Og tenk deg LITT om: det er koronatid... Hun har en nyfødt baby, som har umodent immunforsvar. Hun selv har ansvar for babyen, og vil da selvsagt heller ikke bli syk. Du velger HELT selv om du ønsker å invitere folk når du får barn. Anonymkode: e65fc...58b 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #18 Skrevet 3. november 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke bitter i det hele tatt. Jeg spør om råd. Men som jeg ser det er skrevet, kan jeg spare gaven til andre får barn og heller kjøpe noe til feks 200,- Jeg er ikke bitter. Som sagt det har vært planlagt flere ganger å dra på besøk men veninnen min har avlyst gang på gang. Hun viste at jeg hadde kjøpt gave men ville få den personlig. Er dere alle slike? Da dere er flere som kaller meg bitter? Skal man som veninne godta å bli satt til side i mange mnd når veninnen får barn? Skal man ikke få komme en liten tur i barselbesøk? Kjenner jeg gruer meg til jeg blir mor hvis det er vanlig å la veninnenene sine ikke få komme på besøk den første tiden. Da tror jeg veninnene mine kutter meg ut. Anonymkode: 50b28...5bc Jo, det er du. Det tok to måneder før jeg greide å ta imot besøk av venninner, jeg var fullstendig utmattet. Tiden går vanvittig fort når man nettopp har fått barn, og bare det å holde hodet over vannet krevde mye av meg. Det er personen i den sårbare situasjonen som skal få bestemme når hun vil ta imot besøk. Anonymkode: 10c8b...1f5 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #19 Skrevet 3. november 2020 Du kan jo forøvrig prøve å sette deg LITT inn i hvordan hverdagen kan være for en nybakt mor med nyfødt. Babyen kan ha kolikk - dvs at babyen hyler utrøstelig i timesvis hver. eneste. kveld/natt. Babyen kan sove veldig dårlig. Mor kan streve veldig med amming. Mor kan ha smerter i underliv og bekken og overalt etter fødselen. Jeg var helt ødelagt de første tre månedene med baby. Kolikk, store ammeproblemer, ble sydd i to timer etter fødsel og slet med smerter i lang tid etterpå, babyen gulpet og gulpet og gulpet og hylte og hylte og hylte, og måtte bæres og bysses konstant - og sov knapt sammenhengende mer enn en time om gangen, hele døgnet. Jeg sov kanskje 2-3 timer i døgnet, og den søvnen var oppstykket. Jeg var full i gulp og lakk melk hele tiden, og ville bare grine. Hadde jeg lyst på besøk..? NEI! Anonymkode: e65fc...58b 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #20 Skrevet 3. november 2020 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er dere alle slike? Da dere er flere som kaller meg bitter? Skal man som veninne godta å bli satt til side i mange mnd når veninnen får barn? Skal man ikke få komme en liten tur i barselbesøk? Alvorlig talt, dette handler ikke om deg. Slutt å være så sær. Selv lå jeg i dyp fødselsdepresjon og hadde problemer med å se andre mennesker enn min mann og min mor. Traff ikke et menneske på mange måneder. Heldigvis var mine venninner forståelsesfull da jeg til slutt kom meg opp igjen. Anonymkode: abf4b...9e1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå