Gå til innhold

Hvordan beregner banken egenkapital andre gang man kjøper bolig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dersom man for eksempel kjøper en leilighet til 2 mill, og dermed gir banken (15%) egenkapital på 300 000 for å få lånet, og selger denne leiligheten etter et par år til nøyaktig det samme, altså 2 mill, har man "brukt opp" denne gamle egenkapitalen eller kan man bruke den på nytt i tillegg til nye oppsparede penger slik at man har mer egenkapital ved neste kjøp? Håper noen vet hvordan dette fungerer! Takker for eventuelle svar.

Anonymkode: 68170...771

Skrevet

Hvis lånet er 1.7 mill (2 mill. - EK 300 000) og salgsprisen er 2 mill., så vil selger sitte igjen med de 300 000 etter at lånet er innløst. Egenkapitalen blir da de 300 000 + oppsparte midler + avdrag betalt de to årene.

Anonymkode: 33ea3...4c7

• Liker 1
Skrevet

Om du kjøper en leilighet til 2 millioner og har egenkapital på 300'000 vil du sitte igjen med et lån på 1,7 millioner. Egenkapitalen blir ikke borte. 

Om du selger for 2 millioner noen år senere brukes salgssummen til å betale ned ditt lån (som er på 1,7mill), og du sitter igjen med 300'000. 

Regnestykket blir ikke helt korrekt, siden du antagelig har betalt avdrag på lånet i de årene du eide. Og så må du trekke fra meglerkostnader, det blir jo fort 50'000 eller mer. 

Skrevet

Fikk nylig finansieringsbevis, og da er regnestykket:

+ Takst på bolig (e-takst gitt av en eiendomsmegler) 

- 5 prosent av verdien i taksten (kompenserer for usikkerhet knyttet til takst)

- 100 000 til megler

- resterende huslån

= Egenkapital fra eksisterende bolig

Anonymkode: b5879...6d9

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fikk nylig finansieringsbevis, og da er regnestykket:

+ Takst på bolig (e-takst gitt av en eiendomsmegler) 

- 5 prosent av verdien i taksten (kompenserer for usikkerhet knyttet til takst)

- 100 000 til megler

- resterende huslån

= Egenkapital fra eksisterende bolig

Anonymkode: b5879...6d9

Dette er korrekt måte å beregne ny finansiering om man kjøper før man selger. De fleste banker har dog 10 - 20 % fratrekk av e-takst for sikkerhet (men i pressområder kan de ta 5%). Noen trekker også fra 100 000 i kjøpsomkostninger, selv om dette er helt avhengig av hvilken boligtype man kjøper. 

Så om man har lite EK, eller er nødt til å utnytte alle rammer for hvor mye man kan låne, bør man selge før man kjøper. Selger du først vet banken nøyaktig hvor mye EK du har, og du får et finansieringsbevis for en høyere sum.

Ta meg som eksempel: min bolig er taksert til 4 mill. Jeg har 3.2 i lån. De trekker fra 10% i sikkerhet og 100 000 kr til megler. Da sitter jeg igjen med 300 000 i EK i bankens øyne. Det sier seg selv at jeg ikke har tenkt å kjøpe leilighet til 2 mill. Skal jeg be om midlertidig kausjon må jeg låne 500 000 kr ekstra, men det får jeg ikke, da Sifo-budsjettet økte kraftig i år. Ergo må jeg selge først, og bo i leid bolig frem til jeg finner ny bolig. Dette er høl i huet spør du meg. 

Anonymkode: d9109...d93

Skrevet

Husk også at hvis du kjøper noe som er selveid må du fort ut med 100.000 i dokumentavgift. Selger du er det også rundt 100.000 for megler og slikt, så å bytte bolig koster 200.000 som du ikke får lån for å dekke. Du må derfor ha EK slik andre har beskrevet til ny bolig, og cash til å løse ut tinglysning og megler separat. Det er en ekstra kostnad jeg tror noen glemmer i iveren, men håper ikke det.

Anonymkode: 4ff78...d34

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Husk også at hvis du kjøper noe som er selveid må du fort ut med 100.000 i dokumentavgift. Selger du er det også rundt 100.000 for megler og slikt, så å bytte bolig koster 200.000 som du ikke får lån for å dekke. Du må derfor ha EK slik andre har beskrevet til ny bolig, og cash til å løse ut tinglysning og megler separat. Det er en ekstra kostnad jeg tror noen glemmer i iveren, men håper ikke det.

Anonymkode: 4ff78...d34

Ja er klar over det, vi betalte jo dokumentavgiften når vi kjøpte huset så neste kjøper betaler vel på nytt for dette huset. Planen for neste bolig er leilighet i borettslag da vi flytter til en mye dyrere plass, da blir i alle fall ikke dokumentavgiften så stor. Men vi må fortsatt ut med utgiftene for megler.

Anonymkode: 68170...771

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...