Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

På jobben min har jeg som våken nattevakt ofte vakt med ansatte som sover på sine våkne nattevakter. De slår av lyset,legger seg til med dyner og puter,og sover store deler av vakten. De snorker høylytt.

Jeger ikke fast ansatt,og går derfor stille i dørene. Jeg ønsker heller ikke ødelegge forholdet til hyggelige kollegaer. Burde jeg likevel melde ifra? Om noe skjer og makkeren ikke er våken,er det jo veldig synd for meg og andre ansette som også jobber med disse personene? Ikke minst for de andre beboerne som kan stå i fare i en farlig situasjon.

Dette er på en type bolig.

Anonymkode: 4cd55...e5d

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

På jobben min har jeg som våken nattevakt ofte vakt med ansatte som sover på sine våkne nattevakter. De slår av lyset,legger seg til med dyner og puter,og sover store deler av vakten. De snorker høylytt.

Jeger ikke fast ansatt,og går derfor stille i dørene. Jeg ønsker heller ikke ødelegge forholdet til hyggelige kollegaer. Burde jeg likevel melde ifra? Om noe skjer og makkeren ikke er våken,er det jo veldig synd for meg og andre ansette som også jobber med disse personene? Ikke minst for de andre beboerne som kan stå i fare i en farlig situasjon.

Dette er på en type bolig.

Dette opplevde jeg ofte da jeg jobbet i tillegg til studier. Og morgenrapporten ble gitt av den sovende sykepleieren. Rolig natt, ingenting spesielt som har skjedd. Mens realiteten var at jeg sprang beina av meg å tok klokker, fulgte pasienter på do, hentet drikke, roet ned, tørket urin og avføring osv. Den gangen var jeg for feig til å si noe. Dagen jeg fikk autorisasjon og fast stilling, ga jeg klar beskjed om at neste gang blir det skrevet avvik og rapportert videre. Så mitt råd er å si i fra, dette er en uting. 

Anonymkode: 8a8c9...987

• Liker 10
Skrevet

Dette er i type omsorgsbolig, sant? Er det våken nattevakt, så skal man jo selvfølgelig ikke sove. Det er stor forskjell lønnsmessig på våken og sovende nattevakt og det er jo en grunn for at de da har valgt å ha våken nattevakt. Jeg hadde meldt fra.

Anonymkode: bf12a...3d2

• Liker 9
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er i type omsorgsbolig, sant? Er det våken nattevakt, så skal man jo selvfølgelig ikke sove. Det er stor forskjell lønnsmessig på våken og sovende nattevakt og det er jo en grunn for at de da har valgt å ha våken nattevakt. Jeg hadde meldt fra.

Anonymkode: bf12a...3d2

Vi er to våkene ja. Nei jeg mener jo at man ikke skal sove.

Skrevet

Du melder fra med en eneste gang.

Anonymkode: d654c...104

• Liker 1
Skrevet

Så lenge det er tid for å slappe litt av, så ser jeg ikke noe i veien med å lukke øynene litt. Nattevaktsarbeid er belastende på kroppen. Men det forutsetter at det er rolig for alle og at de(n) som er våken ikke løper og gjør alt alene som en over her skriver, og at man kan våkne raskt dersom noen trenger hjelp. 

Anonymkode: 8e5ef...523

• Liker 8
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge det er tid for å slappe litt av, så ser jeg ikke noe i veien med å lukke øynene litt. Nattevaktsarbeid er belastende på kroppen. Men det forutsetter at det er rolig for alle og at de(n) som er våken ikke løper og gjør alt alene som en over her skriver, og at man kan våkne raskt dersom noen trenger hjelp. 

Stor forskjell på å slappe av litt, og benke seg til med dyner og puter for å aktivt sove seg igjennom vakta. Klarer man ikke å holde seg våken på nattevakt, er kanskje ikke det jobben for den det gjelder. 

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stor forskjell på å slappe av litt, og benke seg til med dyner og puter for å aktivt sove seg igjennom vakta. Klarer man ikke å holde seg våken på nattevakt, er kanskje ikke det jobben for den det gjelder. 

Jeg skrev ikke slappe av. Klart man skal det,men ikke snorke som et sagbruk.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg legger meg ofte til med tepper og puter, men jeg fryser veldig om natten. Dette er vel og merke etter alle arbeidsoppgaver er unnagjort og jeg vet at kollegaen min har landet sine oppgaver. Også har jeg vekkerklokker på så jeg ikke sovner dypt, og våkner generelt fort av lyder eller hvis det er noe som må gjøres.

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke greit og legge seg til for å sove. Å duppe av er greit, når det er rolig, og da hører man gjerne alarmer og gåing/ uro i gangene.

Jeg hadde meldt fra til leder. 

Anonymkode: 0fce5...86b

• Liker 3
Skrevet (endret)
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skrev ikke slappe av. Klart man skal det,men ikke snorke som et sagbruk.

Vedkommende Svarte den som skrev at det måtte være greit å slappe av 😊

Endret av panzerpølsa
Skrevet

Ta det opp med en annen kollega, eller noen som jobber der som du føler du stoler på? 

Skrevet

Meld fra! Det er det rette å gjøre

Anonymkode: 6669d...3e8

Skrevet
3 minutter siden, panzerpølsa skrev:

Ta det opp med en annen kollega, eller noen som jobber der som du føler du stoler på? 

Tror nok det er bedre å ta det med leder. Tar man det med kollega kan det fort bli snakk og slarv i gangene, og det vil man ikke ha på arbeidsplassen. Leder har jo ikke lov til å navngi den som rapporterer, og ingen andre trenger å vite det, sånn at det ikke blir en snakkis. 

Anonymkode: 0fce5...86b

• Liker 3
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er to våkene ja. Nei jeg mener jo at man ikke skal sove.

Dette er jo så feil på mange plan, først ovenfor de kollegaene som faktisk er våkne og jobber mens andre sover og får samme lønn, videre ovenfor arbeidsgiver og også indirekte storsamfunnet som betaler lønn til noen som ikke jobber og sist men ikke minst brukere og pasienter som ikke får de tjenestene de har krav på.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...