Sarabi Skrevet 1. august 2005 #1 Skrevet 1. august 2005 Søstra til samboeren min har to kjempe flotte tvillingjenter på 7 år. Hjemmet de vokser opp i er heller dårlig. Etter et brullup for en mnd siden der søstra til sambo fikk seg kraftig juling av sin mann har det kommet frem at han har banket henne mange ganger. Hun har ved flere anledninger kommet med blåttøye, blåleppe og bitemerke på kinnet og påstått at hun har ramla eller sprunget i noe. Vi har bare ventet på håndfaste bevis. Det er for jævlig at tvillingene skal vokse opp i et hjem der stefar banker mamma hver gang han tar seg ei øl. Det merkes godt på jentene at de ikke har det bra... De spiser stort sett ingenting. To tugger av ei skive, to tugger av kjempe god middag, så blir de helt stille og sitter bare å ser ned på fatet. De prater med "søring" dialekt og babyspråk. Dette gjør de hele tiden. Moren har sagt at de må slutte med det men de hører ikke hva hun sier. De bråker konstant og helst rett rundt ørene på de voksne som er til stede. Det går ikke ant å si ifra til de for å få de til å være stille. Det når rett og slett ikke fram. Jeg kunne godt tenke meg å passe tvillingene ei helg, men kan ikke gjøre det når de ikke hører på noe de voksne sier. Er alle disse tingene tegn på at de ikke har det bra? At de gjemmer seg bak babyspråk og bråker for å slippe å høre andre? Hva kan jeg som tante gjøre? Vi har prøvd å snakke med moren for å få henne til å skjønne at hun kan ikke leve i et slikt ekteskap, men det når ikke inn... Bør barnevernet kontaktes?
Gjest porselen Skrevet 1. august 2005 #2 Skrevet 1. august 2005 Helt klare tegn på at de ikke har det bra etter min mening. Hvis stefar ikke er grei mot mor så er han kanskje ikke grei mot barna heller, og noen ganger reagerer usikre barn med å bli mere utagerende, noen reagerer med å bli innadvendt og sky - det er forskjellig fra barn til barn. Og det kan hende at de innerst inne er sinte på mor som har utsatt dem for et slikt forhold og derfor oppfører seg slik og ikke vil høre etter henne, men mangler andre måter å vise det på. Det kommer nok en dag da mor har fått nok og flytter, men ikke fordi at dere har sagt at hun må komme seg vekk - det er som regel andre ting som skal til og det er også noe som varierer fra person til person. Jeg skulle ønske det hadde vært så enkelt at man bare kunne si at " det der må du ikke finne deg i, flytt fra dusten", men dessverre så viser utallige mishandlingsforhold at det ikke er så enkelt. Jeg syns godt du kan ta sjansen på å ha barna på besøk en helg eller flere, det er ikke sikkert at de oppfører seg på samme måte hos deg uten mor eller stefar til stede. Og det kan være godt for barna å knytte trygge kontakter som kan gjøre det mulig for dem å fortelle hva som skjer hjemme etterhvert. Jeg ville ha forhørt meg litt hos f.eks helsesøster om hva du bør gjøre sånn rent generelt før du tar kontakt med BV.
Litt Lost Skrevet 1. august 2005 #3 Skrevet 1. august 2005 Jeg ville absolutt kontaktet barnevernet. Hva negative effekter vil det ikke ha å se mamma bli slått av stefar? Å være vitne til vold er noe barn skal slippe. Og nå når de har vært vitne til det, er det noe de må få bearbeidet. Selv om de kanskje ikke direkte har sett stefar slå mamma, er de likevel vitne til det ved at de "vet" det, de ser og hører ting som voksne lett kan tro de ikke får med seg, barn kan føle stemninger. La disse barna slippe å leve slik stort lenger. Å ta dem hjem til deg en helg trenger ikke være så ille. De kan få en helt annen atferd i ditt hjem hvor de finner en helt annen trygghet. Eller kanskje de blir mer redde. Hva skjer med mamma når de ikke er der? Jeg hadde kontaktet barnevernet.
liv Skrevet 1. august 2005 #4 Skrevet 1. august 2005 Jeg synes du skal si til barnas mor at enten tar hun seg sammen og flytter ut fra denne mannen som ødelegger familien eller så melder du til barnevernet. For det som skjer da er at vi prøve å presse mor til å gå fra mannen. De vil kunne hjelpe med bolig, penger og andre til.
Sarabi Skrevet 1. august 2005 Forfatter #5 Skrevet 1. august 2005 Barna oppfører seg likedan om de er uten mor og stefar... Den andre søstra til samboeren min som er barnevernspedagog klarer ikke ha tvillingene i mere enn ei natt pga ulydighet og bråk. Tvillingenes bestemor truet datteren med å melde fra til barnevernet etter sist gang hun fikk juling, men det har ikke hjulpet. Hun forsvarer mannen sin og har ikke kontakt med familien (bortsett fra oss). Det skaper splid i en ellers veldig koselig familie. Jeg tror helt ærlig ikke at hun kommer til å flytte fra han uansett hva som hender. De giftet seg for et år siden og allerede da banket han henne.. Hun er alt for sta og har alt for mye stolthet til å gi opp å forlate han. Hun har en gang sagt at hun kan ikke forlate han.. de har jo et hus sammen Hun er ei intelligent dame, så hun burdte egentlig forstå at barna tar skade av et slikt hjem....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå