Gå til innhold

Får man noe info i forkant av bhg-start?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nærmer seg barnehagestart her i huset og hu’ mor er en tanke nervøs og stressa. Får man noe info i forkant av oppstart? Tenker på hva de trenger å ha med seg (bleier, tøy, etc), barnehagens døgnrytme (får de frokost, når er det hviletid, kjernetid?) osv. Får man noe slags infoskriv eller infomøte på forhånd? Lurer på en del praktiske ting :) 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her fekk vi ingen info, bortsett fra oppstartdato i barnehagen. Så det var bare å møte opp.  Skuffande.  For foreldre som har null erfaring med barnehage, kunne det har vore greitt med eit par linjer på eit ark. 🙂 Dei fleste barnehagar gir vel ut litt info på forhand, vil eg tro. 

Anonymkode: ea682...f03

Skrevet

Hos oss har vi en mappe som deles ut til nye barn i forkant av oppstart. Her er det mye praktisk info, barnehagens årsplan og et brev fra gruppa barnet skal begynne i. I tillegg har vi foreldremøte på forsommeren for de som da er tildelt plass. Pedagogen som er ansvarlig for barnet, ringer også hjem for å avtale oppstart. Da kan man også spørre om ting man lurer på. Normalt inviteres også nye barn på besøk før oppstart,  men det utgår nå pga smittevernshensyn. 

Anonymkode: c3cba...827

• Liker 1
Skrevet

Vi gikk masse info, både skriftlig og møte med pedagogen før start. Kan du ikke bare ringe dem og høre hva planen er?

Anonymkode: 32a12...d3d

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Her fekk vi ingen info, bortsett fra oppstartdato i barnehagen. Så det var bare å møte opp.  Skuffande.  For foreldre som har null erfaring med barnehage, kunne det har vore greitt med eit par linjer på eit ark. 🙂 Dei fleste barnehagar gir vel ut litt info på forhand, vil eg tro. 

Anonymkode: ea682...f03

Huff, ja det er akkurat det. Er mitt eneste barn så jeg aner jo egentlig ingenting 🤷🏽‍♀️

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hos oss har vi en mappe som deles ut til nye barn i forkant av oppstart. Her er det mye praktisk info, barnehagens årsplan og et brev fra gruppa barnet skal begynne i. I tillegg har vi foreldremøte på forsommeren for de som da er tildelt plass. Pedagogen som er ansvarlig for barnet, ringer også hjem for å avtale oppstart. Da kan man også spørre om ting man lurer på. Normalt inviteres også nye barn på besøk før oppstart,  men det utgår nå pga smittevernshensyn. 

Anonymkode: c3cba...827

Takk for svar! Håper jeg også får noe lignende snart, hørtes ut som akkurat det jeg er litt på jakt etter :) 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi gikk masse info, både skriftlig og møte med pedagogen før start. Kan du ikke bare ringe dem og høre hva planen er?

Anonymkode: 32a12...d3d

joda det kan jeg jo, men er ennå en mnd til oppstart så tenkte jeg skulle gi dem litt mer tid. Jeg aner jo ikke hva som er vanlig.

Skrevet

Vi skulle ha fått en e-post i forkant, men fikk aldri noe. Da jeg ringte noen uker før oppstart, fikk vi det.

Men et lite tips: Noen barnehager har en del nyttig på hjemmesidene sine også, så verdt å sjekke ut 🙂

Anonymkode: bd5b3...794

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns ped.leder på min avdeling var alt for dårlig til å gi ut informasjon i forkant av barnehagestart, noe foreldrene ga tilbakemdling om. Jeg er barnehagelærer, og burde vel strengt tatt bli inkludert i prosessen, men det ble jeg altså ikke. Hadde jeg vært ped.leder hadde jeg sendt ut masse info, for jeg vet foreldrene setter pris på det.

Anonymkode: e0bb0...e94

Skrevet

Vi fikk en e-post med en del info-skriv et par måneder i forkant. Ting som utstyrsliste, oversikt over dagsplan, rutiner også videre. 

Da oppstartsdato nærmet seg tok ped-leder kontakt for å avtale nærmere tidspunkt.

Jeg ville nok tatt kontakt med barnehagen for å høre. En måned er jo kort tid når det kommer til eventuelle innkjøp. Og det er jo også greit å vite om man trenger vogn for soving osv. 

Anonymkode: 8a788...728

• Liker 1
Skrevet

Vi fikk en lang mail med info om slike ting. Jeg tror de sendte ut en mail for alle de som skal begynne i løpet av høsten i juli. Sånn at de som starter nå fikk den samtidig som de som startet i aug. 

Ville sendt en mail å hørt om du kunne få litt praktisk info så du kunne forberede dere :) 

Anonymkode: 8a3e6...f8e

Skrevet

Jeg jobber som pedleder, og hos oss er det vanlig at foreldrene får en del skriv i et oppstartsbrev fra styrer. Og det er eget foreldremøte for nye foreldre på våren (er ikke eget til de som begynner midt i året dessverre) hvor foreldrene får møte pedlederene, får informasjon og mulighet til å spør om det de lurer på. De får også tilbud om oppstartssamtale noen uker før barnet starter. En slags mild foreldresamtale hvor vi snakker om barnet slik at barnehagen skal være best mulig forberedt til å møte barnet når det begynner. 
er noen som ikke ønsker noe av dette, eller ikke har mulighet, og da tar pedleder en telefon når det nærmer seg for å høre om det er ting de lurer på osv. 

men vet at det er veeeeldig ulik praksis rundt omkring. Hvis det er ting du lurer på så ringer du eller sender mail til barnehagen. Lykke til med oppstart!

Anonymkode: b581f...908

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...