jordbær86 Skrevet 2. november 2020 #1 Skrevet 2. november 2020 Hva gjør du da? Og tror du det blir sånn? Selvfølgelig er det viktigst å få ned smitten. Og det er viktigst at folk holder seg friske. Men merker jeg tenker litt på dette likevel. Ser for meg vakter overalt som passer på at folk ikke reiser noe sted. Bot hvis man greier å smugle seg hjem til familie og det blir oppdaget, osv osv... Ønsker ikke hets. Er bare et generelt spørsmål og mine tanker om saken. Er ikke noe annet jeg vil mer en at alle kjente og ukjente skal holde seg friske. Så er nøye med å sprite hender og holde avstand. Håper de fleste er det selv om desverre noen sikkert driter i det. 2
anno1 Skrevet 2. november 2020 #2 Skrevet 2. november 2020 Er på god vei dit ja, siden de fleste gir f. 22
Gjest Optimo Skrevet 2. november 2020 #3 Skrevet 2. november 2020 Et slikt "besøksforbud" i jula er det ingen som kommer til å overholde uansett. Da er det mange som ville sittet alene, og det skjer bare ikke.
jordbær86 Skrevet 2. november 2020 Forfatter #4 Skrevet 2. november 2020 31 minutter siden, Guile skrev: Et slikt "besøksforbud" i jula er det ingen som kommer til å overholde uansett. Da er det mange som ville sittet alene, og det skjer bare ikke. Håper du har rett... 3
rosemarin Skrevet 2. november 2020 #5 Skrevet 2. november 2020 Vakter som passer på at folk ikke reiser noe sted...høres ikke ut som det er Norge du bor i. Det kommer neppe til å skje. 37
Example Skrevet 2. november 2020 #6 Skrevet 2. november 2020 Hadde feiret jul uansett. Det tror jeg er de fleste vil gjøre. Derfor de forsøker å stenge ned nå, for et hvert forsøk på å hindre julefeiringen vil ødelegge legitimteten til tiltakene. Det er ikke noe poeng å iverksette tiltak folk ikke vil følge. 12
jordbær86 Skrevet 2. november 2020 Forfatter #7 Skrevet 2. november 2020 14 minutter siden, Example skrev: Hadde feiret jul uansett. Det tror jeg er de fleste vil gjøre. Derfor de forsøker å stenge ned nå, for et hvert forsøk på å hindre julefeiringen vil ødelegge legitimteten til tiltakene. Det er ikke noe poeng å iverksette tiltak folk ikke vil følge. Ja jeg og. Om jeg så må smugle meg selv til fots gjennom skogen i tung snø. Men du har vel rett, kan vel ikke bli sånn. Jeg har en tendens til å overtenke. 3
Wenda Skrevet 2. november 2020 #8 Skrevet 2. november 2020 Dersom jeg ikke kan reise til min familie for å feire jul så blir jeg rett og slett bare hjemme. Har ingen problemer med å feire jul med bare min samboer. Har gjort det før og det har blitt ganske koselig det og (har også feiret helt alene noen ganger) 18
KvinneguidenBruker Skrevet 2. november 2020 #9 Skrevet 2. november 2020 1 time siden, rosemarin skrev: Vakter som passer på at folk ikke reiser noe sted...høres ikke ut som det er Norge du bor i. Det kommer neppe til å skje. Heldigvis har politiet fått droner 3
Kemila Skrevet 2. november 2020 #10 Skrevet 2. november 2020 Slipper heldigvis å reise bort i jula, men kommer til å feire med storfamilien uansett hvilke regler som gjelder . Vi har vært sammen flere ganger i uka siden mars. Feriert sammen osv. Så dette er min selvbestemte kohort. 2
jordbær86 Skrevet 2. november 2020 Forfatter #11 Skrevet 2. november 2020 8 minutter siden, KvinneguidenBruker skrev: Heldigvis har politiet fått droner Ja da blir det litt værre... 2
tussi84 Skrevet 2. november 2020 #12 Skrevet 2. november 2020 (endret) Norge har ikke kapasitet til å se etter at alle holder seg hjemme i egen hustand på juleaften. Det vil heller ikke være mulig da noen barn feks må kanskje feire jul hos andre fammedlemmer da mamma/pappa kanskje jobber juleaften. Noen er også helt ensomme, og er sjeldent sammen med familien bortsett fra i høytider. Det som i verste fall blir anbefalt er antall gjester man kan ha på juleaften i privat hustand. Feks 5 eller 10 i tillegg til dem som bor der. I tillegg til de vanlige anbefalingene som avstand, hygiene og hjemme hvis syk. Men viktig å gjenta er at alt dette er anbefalinger. Så derfor kommer folk til å feire jul med familie og venner som vanlig med god mat og gaveåpning, men stor forskjell på å være 8 samlet inkl de som bor der enn 15.. Endret 2. november 2020 av tussi84 3
Milky Skrevet 2. november 2020 #13 Skrevet 2. november 2020 Mtp at de familiemedlemmene vi skal feire med bor 1 min unna med bil så kommer vi til å dra dit, forbud eller ei. Sannsyneligheten for å bli tatt det minuttet i bilen, eller at politiet tilfeldigvis banker på akkurat det huset vil jeg si er tilnærmet 0 2
skrue Skrevet 2. november 2020 #14 Skrevet 2. november 2020 Her i huset hadde oppfordringen blitt fulgt. For min egen del hadde det spilt liten rolle da julefeiring med slekta har jeg vært med på et utall år og klarer lett et unntak fra reglen. 7
Minerwa Skrevet 2. november 2020 #15 Skrevet 2. november 2020 Hvis det hadde blitt en anbefaling/oppfordring hadde jeg selvsagt fulgt den. Hadde skravlet masse med familien på telefon, og kost oss på hvert vårt sted. En enkelt jul, går det helt fint. Så får man heller ta igjen det tapte senere. Det er noe med å gjøre det beste ut av situasjonen, i stedet for å svartmale alt, sutre og synes synd på seg selv. Har opplevd å være helt alene flere juler jeg pga yrket mitt. Ikke optimalt, men kos det og. Instiller man seg på noe, så går det helt fint. Og noen politipatruljer som går rundt og sjekker, blir det jo ikke, selv om det kanskje kunne trenges. 10
velociraptor Skrevet 2. november 2020 #16 Skrevet 2. november 2020 5 timer siden, rosemarin skrev: Vakter som passer på at folk ikke reiser noe sted...høres ikke ut som det er Norge du bor i. Det kommer neppe til å skje. At man er pålagt å gå med munnbind i Oslo, at man kan sperres inne i sitt eget hjem på ubestemt tid, at det skulle bli ulovlig å oppholde seg på sin egen hytte, at det skulle bli ulovlig å invitere til barnebursdag, at det skulle bli forbudt å reise rundt å undervise, eller holde konserter, at det skulle bli forbudt å klippe håret til folk eller å bedrive idrett - dette høres heller ikke ut som det Norge jeg har bodd i i 40 år. Jeg sier ikke at alle tiltakene har vært feil, men jeg tenker ikke lenger «det kunne ikke skjedd her i Norge» om noe som helst. 12
kflu Skrevet 2. november 2020 #17 Skrevet 2. november 2020 Tenk hvor mye smitten vil eksplodere etter jul. Folk gir hverandre julegaver som man selv har pakket inn, bakteriene følger med papiret osv 😅 Hvor lenge kan bakteriene "henge igjen" på papir? 5
Gjest KGbrukerny Skrevet 2. november 2020 #18 Skrevet 2. november 2020 Hvis ikke folk greier seg et år uten en normal julefeiring synes jeg oppriktig synd på dem. Dette er en unntakstilstand hvor alle burde prøve å gjøre det beste de kan for fellesskapet slik at dette ikke blir dratt ut i åresvis. Det er 705!!!!!!!!! nye smittetilfeller siste døgnet og det sier jo sitt. Så farlig er det ikke med en anderledes-jul en gang. Det greier man hvis man har lyst, gidder og ikke bare driter i hele situasjonen vi står i nå. Europa er tross alt blodrødt igjen.
Gjest KGbrukerny Skrevet 2. november 2020 #19 Skrevet 2. november 2020 2 timer siden, skrue skrev: Her i huset hadde oppfordringen blitt fulgt. For min egen del hadde det spilt liten rolle da julefeiring med slekta har jeg vært med på et utall år og klarer lett et unntak fra reglen. 👍
Gjest KGbrukerny Skrevet 2. november 2020 #20 Skrevet 2. november 2020 2 timer siden, Minerwa skrev: Hvis det hadde blitt en anbefaling/oppfordring hadde jeg selvsagt fulgt den. Hadde skravlet masse med familien på telefon, og kost oss på hvert vårt sted. En enkelt jul, går det helt fint. Så får man heller ta igjen det tapte senere. Det er noe med å gjøre det beste ut av situasjonen, i stedet for å svartmale alt, sutre og synes synd på seg selv. Har opplevd å være helt alene flere juler jeg pga yrket mitt. Ikke optimalt, men kos det og. Instiller man seg på noe, så går det helt fint. Og noen politipatruljer som går rundt og sjekker, blir det jo ikke, selv om det kanskje kunne trenges. 👍
Anbefalte innlegg