Gå til innhold

Vennegruppe i barneskolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en i 1 klasse og en i 3 klasse og har litt blanda følelser for dette med vennegrupper. De er fem på hver gruppe, og når min sønn inviterte var det kun oss og foreldrene til en elev til som inviterte. Altså 3 stk Foreldre som ikke gadd/kunne/ville... det samme når hun gikk i 1 klasse. 

Vet det er lavterskel, og man ikke skal styre med noe, men litt planlegging er det jo, og når folk sender ungene på vennegruppe til oss men aldri inviterer tilbake så blir jeg litt irritert. For da forsvinner jo mye av poenget med det.

Nå er det førsteklassingen sin tur til å arrangere, og jeg håper det går bedre denne ganga...

Hva er deres erfaring? For eller i mot?

Anonymkode: f1cff...e3b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke helt for. Nå har vi ikke så stor plass, men jeg fant ut at det bare ble herjing og styr da min førsteklassing hadde 3 gutter på besøk. Det hadde ingen effekt på det sosiale miljøet tror jeg. 

Anonymkode: caef2...e83

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker at det kan være greit i 1. klasse slik at alle kan bli kjent med hverandre. Etter det ser jeg ikke poenget. Her gjennomførte de fleste.

Anonymkode: cda26...34e

• Liker 2
Skrevet

I 1.kl fungerte venneguppa vår fint. Vi hadde ute på en strand siden vi ikke hadde så stor plass hjemme. Vi foreldrene var også med på treffene. Ble veldig hyggelig og så fint å bli kjent med foreldre. I 2.kl fungerte det ikke. Da var vi på gruppe med noen andre. Vi var førstemann ut, men siden det var blitt okt/nov før gruppeinndelingen kom, så sendte vi melding til de fire andre på gruppa om at vi ønsket å ta det på våren siden vi skulle ha det ute, og at vi håpte noen andre hadde muligheten nå. Ikke én av de fire andre familiene svarte. Ikke én! Vi var altså så skuffa. Og dagene og ukene og etterhvert månedene gikk, det ble aldri noe treff. Og ja meldingene hadde kommet frem for jeg spurte det ene foreldrepar da jeg traff på de flere måneder etterpå.

Vi hadde stemt for ja til slike grupper igjen. For når de fungerer så er det veldig hyggelig og bra for store og små. 

Anonymkode: c9c8d...650

Skrevet

Vi hatt grupper i tre år. Noen år har det fungert fint, andre ganger kjempedårlig. Fint tiltak i utgangspunktet, men så er det disse barna som barnet ditt ikke har noe som helst til felles med og som herjer så voldsomt at ingen vil være med de. Må si at jeg ikke liker å ha de på besøk jeg heller. Men disse gruppene faller jo fort fra hverandre når senile fungerer uansett.

Her vil de dra i gang vennegrupper nå midt i pandemien (Oslo), vet ikke helt om jeg har trua på det altså...

Anonymkode: 871e8...4b1

• Liker 1
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I 1.kl fungerte venneguppa vår fint. Vi hadde ute på en strand siden vi ikke hadde så stor plass hjemme. Vi foreldrene var også med på treffene. Ble veldig hyggelig og så fint å bli kjent med foreldre. I 2.kl fungerte det ikke. Da var vi på gruppe med noen andre. Vi var førstemann ut, men siden det var blitt okt/nov før gruppeinndelingen kom, så sendte vi melding til de fire andre på gruppa om at vi ønsket å ta det på våren siden vi skulle ha det ute, og at vi håpte noen andre hadde muligheten nå. Ikke én av de fire andre familiene svarte. Ikke én! Vi var altså så skuffa. Og dagene og ukene og etterhvert månedene gikk, det ble aldri noe treff. Og ja meldingene hadde kommet frem for jeg spurte det ene foreldrepar da jeg traff på de flere måneder etterpå.

Vi hadde stemt for ja til slike grupper igjen. For når de fungerer så er det veldig hyggelig og bra for store og små. 

Dere har ikke plass til fem unger hjemme? Her må jeg si du opptrådte like ille som dem som ikke svarte.

Anonymkode: 43b10...be5

• Liker 9
Skrevet

Hva er dette? Noe alle skoler arrangerer?

Anonymkode: 46f5a...812

Skrevet

Jeg synes vennegrupper er kjempesmart i 1.klasse. Som helt nye i en allerede etablert barnegruppe og foreldregruppe så var det kjekt å opprette kontakt med foreldre og barn som vi ikke kjente så godt.

Anonymkode: 26995...f25

• Liker 2
Skrevet

Her har det fungert fint. Syns 5 på gruppen var litt mange.. 

Anonymkode: a92df...459

• Liker 1
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde jublet over en slik melding og tenkt at når de dropper det kan vi også.

Anonymkode: 491ab...396

• Liker 8
Skrevet

Pga korona så faller vennegruppen bort i år. 

I fjor/ tidligere i år så synes vi at det var koselig, de var da på første trinn. De var i gruppe på fem. Alle hadde gruppa hjemme bortsett fra siste mann som skulle ha i april, det ble avlyst pga pandemien. 

Læreren passet på å minne foreldre på å levere ut innbydelse uken før. Vi fikk lapp med hvem som var på gruppa og datoer for når hver enkelt skulle ha gruppen hjemme. Dagen gruppen var så passet også læreren på at det var leksefri. 

Skrevet

Her er det omtrent halvparten som gjennomfører vennegruppe. så det er ganske synd at en del bare melder seg ut, men det er nå en gang slik at noen gir blaffen i sin rolle når det gjelder klassemiljø. Jeg synes vennegruppe er bra i 1. klasse eller ved nye klassesammensetninger. Fint for både barn og foreldre å bli bedre kjent. Senere opp i trinnene, når man har mer etablerte vennskap, opplever jeg ikke at det har samme funksjon. 

Skrevet
11 minutter siden, Arkana skrev:

Her er det omtrent halvparten som gjennomfører vennegruppe. så det er ganske synd at en del bare melder seg ut, men det er nå en gang slik at noen gir blaffen i sin rolle når det gjelder klassemiljø. Jeg synes vennegruppe er bra i 1. klasse eller ved nye klassesammensetninger. Fint for både barn og foreldre å bli bedre kjent. Senere opp i trinnene, når man har mer etablerte vennskap, opplever jeg ikke at det har samme funksjon. 

For foreldre i travle jobber og som gjerne har flere barn, kan det fort skje at de ikke rekker arrangere vennegruppe. Uten at det dermed betyr at de gir blaffen. 

• Liker 4
Skrevet

Vi har tre barn, minste går i 1.klasse nå. Her er vennegruppene avlyst pga korona. Jeg har aldri vært noe stor fan, men har invitert og barna har også prioritert vennegruppene foran fritidssysler. For den midterste holdt vi på vennegrupper helt til 4.klasse, minst to år for lenge for vår del. Jeg synes det har vært ganske stress fordi det har vært en litt unaturlig miks av barn- spesielt de siste to årene. 
Jeg forstår at det kan være et positivt tiltak for barn som synes det sosiale er litt vanskelig, og for barn som ikke har så mye fritidsaktiviteter. Derfor har jeg vært positiv og invitert når vi skulle. Men mine barn har ikke hatt så stort utbytte av det.

Anonymkode: 58d6b...79c

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For foreldre i travle jobber og som gjerne har flere barn, kan det fort skje at de ikke rekker arrangere vennegruppe. Uten at det dermed betyr at de gir blaffen. 

Jo, det betyr det. Det er ikke så vanskelig at den ene forelderen tar med seg andre søsken ut og den andre forelderen koker pølser og spiller et spill. 

Anonymkode: 2e477...a26

• Liker 5
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har tre barn, minste går i 1.klasse nå. Her er vennegruppene avlyst pga korona. Jeg har aldri vært noe stor fan, men har invitert og barna har også prioritert vennegruppene foran fritidssysler. For den midterste holdt vi på vennegrupper helt til 4.klasse, minst to år for lenge for vår del. Jeg synes det har vært ganske stress fordi det har vært en litt unaturlig miks av barn- spesielt de siste to årene. 
Jeg forstår at det kan være et positivt tiltak for barn som synes det sosiale er litt vanskelig, og for barn som ikke har så mye fritidsaktiviteter. Derfor har jeg vært positiv og invitert når vi skulle. Men mine barn har ikke hatt så stort utbytte av det.

Anonymkode: 58d6b...79c

Her har skolen eller FAU, vet ikke hvem, tvunget frem vennegruppe til og med siste året på barneskolen. Kan også være enig i at første klasse kan være greit.  Men i 2 klasse rev noen av guttene bokstavelig talt ned huset ( 2 leker ble ødelagt med vilje) Takk og pris for at vi var to voksne, for den ene måtte holde konstant øye med 2 av guttene. Når foreldrene til disse ikke gidder invitere i retur blir jeg rett og slett irritert. 

ts

Anonymkode: f1cff...e3b

• Liker 2
Skrevet

Vi har hatt to vennetreff til nå. Alle barna har møtt hver gang. Må si det var utrolig gøy å ha det hos oss! Masse latter og lek og ikke minst kjekt for meg å bli litt kjent med klassevennene. Det er et viktig tiltak, særlig for førsteklassingene. 

Anonymkode: cb55f...1f3

• Liker 1
Skrevet (endret)

Alltid en eller annen overentusiastisk forelder som gnåler om vennegruppe, hvert jævla år. Og hvert år så er det det mennesket som dropper å ha det selv... Altså...wtf!!

Men jeg har nå den gruppa over i min måned så for de andre styre med sitt. Men guttungen har jo ikke lyst til å ha vennegruppe for det blir jo bare tull og de andre følger det sjelden opp. Meningsløst for store og små.

Må bare legge til at første året funket det bra, andre året var det ræva, tredje året droppet vi det (halleluja) nå fjerde året "må" vi ha for det er ny klassesammensetning... Uff... Men det er bare å få det overstått... Er jo disse foreldrene som vil ha det, ikke barna,

Endret av FrøkenMånestråle
La til noe... :)
Skrevet

Har ikke erfaring med vennegrupper. Her er barn mer frivillig sammen på fritiden. Ellers har fau ansvar med å arrangere et par aktiviteter i året. Det høres slitsomt ut å bli påtvunget på denne måten å være med barns foreldre. Forstår viktigheten av å være litt omgjengelig rundt barns venner og foreldre. Da ber jeg heller barnet med hjem og melder eller prater med foreldrene der og da. Er litt mer en introvert person, som trives best med de jeg selv ønsker å omgåes. Har ei heller et stort sosial behov. 

Anonymkode: 356c1...5ce

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det betyr det. Det er ikke så vanskelig at den ene forelderen tar med seg andre søsken ut og den andre forelderen koker pølser og spiller et spill. 

Anonymkode: 2e477...a26

Og hvor tenker du eventuelt at den andre forelderen skal ta med seg en ettåring og en fireåring når det nærmer seg leggetid for disse?

Og hva om ett av de andre barna er syke? Invitere til vennegruppe likevel?

Kanskje mor eller far har eget firma og jobber mye overtid?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...