Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger tips/råd, er så utrolig vanskelig å få seg venner i voksen alder. Jeg er en ung dame i starten av 20 årene. Jeg hadde flere nære venninner da jeg gikk på vgs, og hadde alltids noen å finne på noe med. Etter vgs flyttet de fleste rundt om kring i landet mens jeg ble i hjembyen, jeg flyttet sammen med kjæresten, vi kjøpt leilighet og fått barn. Nå sitter jeg her og føler at den eneste vennen jeg har er mannen min.. har fortsatt kontakt med mine venninner men de bor jo ikke her så kan bare finne på noe når de er hjemme på ferie. Det er utrolig ensomt og kjedelig. Hvis jeg skal finne på noe må jeg enten dra alene eller sammen med mannen min. Føler at jeg har ingen å prate med lengre. Siden jeg har barn drar jeg heller ikke ut på byen og slikt lengre. Hvordan får man seg venner i voksen alder? 

Anonymkode: 94a43...58e

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Finn deg en narsissist, så får du ikke lov å ha venner eller bruke tid på noen andre.

Så er ikke det noe problem lenger. Hvem trenger vel venner?

Anonymkode: ddba4...edc

• Liker 1
Skrevet

Hey girl «stedsnavn» på Facebook er et fint sted å begynne. Evt start på kurs/ trening/ hobby hvor du møter folk med samme interesse. 

Anonymkode: 06354...689

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Finn deg en narsissist, så får du ikke lov å ha venner eller bruke tid på noen andre.

Alle trenger venner. 

• Liker 1
Skrevet

vil ikke si at 20 er en voksen alder. En voksen alder vil være over 25+ eller rundt 30.

Og få seg venner i 20 års alderen burde ikke være noe problem. Gå ut, gå på byen, snakk med folk.

Anonymkode: 711ec...230

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Alle trenger venner. 

Neida, ikke når man har en sånn kjæreste.

Skrevet
På 2.11.2020 den 16.17, AnonymBruker skrev:

Å være ensom er like skadelig for helsa som å røyke 15 sigg om dagen. Artikkel i går på nettet.

Anonymkode: c7de5...bcc

• Liker 1
Skrevet

Skaff deg hobbyer og finn grupper som driver med disse i nærmiljøet.

Anonymkode: 6cd18...93a

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ei alenemor på over 30.  
Har ingen venner og de voksne jeg snakker med er de ansatte de få minuttene under henting/levering i barnehagen og de i kassa på butikken. :( 
vær takknemmlig for at du har en samboer i det minste! 

Anonymkode: 95689...2f8

• Liker 5
Skrevet

Hvor bor du? Bor i Bergen og har samme problemet. Mange venner før men nå har alle barn og har aldri tid, i tillegg bodde jeg borte i flere år 

Anonymkode: 75c35...3d1

• Liker 1
Skrevet

Hei dere, har det på akkurat samme måte. Men jeg er mye eldre enn dere, slutten av tredveårene. Da jeg var yngre hadde jeg masse venninner, men så har hele livet skjedd og alle har flyttet til alle kanter, og kontakten med gamle kjente har gradvis blitt borte. Så er stort sett bare med mannen min jeg og.

Jeg har prøvd litt forskjellig, meldt meg inn i diverse foreninger etc, men det har bare blitt med bekjentskaper og mer overfladiske relasjoner. Det er forferdelig vanskelig å etablere nye vennskapsforhold i voksen alder, forferdelig vanskelig. I det siste har jeg faktisk tatt kontakt med veldig gamle venner som jeg ikke har snakka med på over ti år. De bor jo på andre kanter av landet, men tenkte å ha litt telefonkontakt ihvertfall... Blir jo rimelig stusselig å ikke ha venner. Vi nordmenn er vel et grusomt folkeslag når det kommer til slikt. Tåler bare folk som er "forhåndsgodkjent" av noen vi allerede kjenner, og slipper sjelden nye folk inn i varmen. Det er synd. 

Anonymkode: 501ce...8e6

• Liker 5
Skrevet

Jeg har fått alle mine nåværende gode venninner i voksen alder, fra 20-årene og oppover. De jeg er i omgangskrets med til daglig nå ble jeg kjente med midt i 30-årene og frem til nå (jeg er i beg av 40-årene)

Men, spør deg selv, hva gjør DU selv for å skaffe deg relasjoner? Tar du initiativ til å bli kjent med nye mennesker? Hilser du og slår av en prat når du møter nye som bare er "bekjente" ? Spør du om naboen vil ta en kaffe eller ett glass vin med deg for å bli bedre kjent? Spør du en mor i barnehagen om dere skal gjøre noe sammen en dag sammen med barna... Det er mange måter å invitere på og vise interesse. 

Ofte er det greit å stille seg selv disse spørsmålene, for det er en selv om faktisk må ta i ett tak for å bli kjent med nye mennesker. For hvor ofte er det du tenker på å invitere den nye i gata på noe om vedkommende aldri viser noen interesse for å bli kjent med deg? Eller den nye moren i barnehagen som bare kommer innom, henter og reiser igjen, uten å si noe annet enn "Hei", Bare som ett eksempel :)

Jeg flyttet selv til helt nytt sted i voksen alder og husker jeg måtte gjøre en innsats for å bli kjent med andre og bli en del av gjengen, også på fritiden utenom de gangene vi møttes i andre sammenhenger ( i hovedsak fritidsaktiviteter og noe jobb). Og jeg har vært i ledelsen i en liten bedrift med flere lærlinger, hvor vi flere ganger har tatt disse samtalene med lærlinger som har flyttet langt og føler seg utenfor. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg har ikke klart å få nye venner i voksen alder. Jeg har bare kontakt med de jeg ble venner med på skolen og studier. De fleste bor langt unna og ser de sjelden. Jeg er i slutten av 30-årene har samboer og barn. Jeg har to venner i byen der jeg bor nå og jeg ser de kanskje annenhver uke for jeg vil ikke mase for mye. Jeg vet ikke hvordan man får venner som voksen så skjønner hva du mener! 

Anonymkode: 789e5...264

Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ei alenemor på over 30.  
Har ingen venner og de voksne jeg snakker med er de ansatte de få minuttene under henting/levering i barnehagen og de i kassa på butikken. :( 
vær takknemmlig for at du har en samboer i det minste! 

Anonymkode: 95689...2f8

På jobben da?

Anonymkode: 29b0e...2a3

• Liker 1
Skrevet

Hvor er du ifra TS? Sliter med det samme og er i samme aldersgruppe.

Skrevet

Prøv å komme i kontakt med andre som har barn. Det er enklere å finne på noe med venner om vennene også har barn - helst omtrent på samme alder :) Om dere ikke er helt jevngamle gjør det ikke noe, aldersforskjell blir mindre jo eldre man blir. 

Foreldre i barnehagen kan være et greit sted å begynne (om barnet har begynt i barnehagen), barselgruppe, åpen barnehage, noen steder har kirken ting man kan være med på med barna sine (du trenger ikke være kristen for å delta vil jeg tro). 

Anonymkode: 78ec3...b3b

• Liker 3
Skrevet

De vennene jeg har fått i voksen alder er enten kolleger eller foreldre til barn som ungene er sammen med😊 Inviter hjem på «playdate» eller ta initiativ til en korona vennlig aktivitet med noen du liker på jobb. 

Skrevet

Jeg er 38, og har slitt med å få venner hele mitt voksne liv. Studievennene ble spredt for alle vinder, barndomsvennene lige så. 

Har ikke klart få venner via organisert idrett eller jobb. Hadde håp om å kanskje få venner via barna da de kom, barselgruppe, barnehage, o.l., men null kjemi med de på barselgruppen (de var alle nesten ti år yngre enn meg..), og i bhg hilser folk knapt på meg.. og nå er det jo korona, så alt av arrangementer er avlyst, og vi får ikke engang komme inn i garderoben så treffer ikke andre foreldre der heller. 

Så du er langt ifra om å være alene om dette, det ER vanskelig å få nye venner i voksen alder. Alle har nok med sitt. 

Anonymkode: f194c...210

• Liker 3
Skrevet
På 2.11.2020 den 16.17, AnonymBruker skrev:

Men hva i all verden er dette slags svar, da? Herregud.

Anonymkode: 2855d...db9

• Liker 4
Skrevet
På 2.11.2020 den 15.46, AnonymBruker skrev:

Jeg trenger tips/råd, er så utrolig vanskelig å få seg venner i voksen alder. Jeg er en ung dame i starten av 20 årene. Jeg hadde flere nære venninner da jeg gikk på vgs, og hadde alltids noen å finne på noe med. Etter vgs flyttet de fleste rundt om kring i landet mens jeg ble i hjembyen, jeg flyttet sammen med kjæresten, vi kjøpt leilighet og fått barn. Nå sitter jeg her og føler at den eneste vennen jeg har er mannen min.. har fortsatt kontakt med mine venninner men de bor jo ikke her så kan bare finne på noe når de er hjemme på ferie. Det er utrolig ensomt og kjedelig. Hvis jeg skal finne på noe må jeg enten dra alene eller sammen med mannen min. Føler at jeg har ingen å prate med lengre. Siden jeg har barn drar jeg heller ikke ut på byen og slikt lengre. Hvordan får man seg venner i voksen alder? 

Anonymkode: 94a43...58e

På akkurat samme måte som barn får seg venner - man byr seg frem og tåler avslag. 

La oss ta utgangspunkt i det enkleste: barnet. Gjennom barn møter du andre med barn i samme alder. Dette er folk du kan diskutere oppdragelse og våkenetter med, bytte barnepass og gå trilleturer med. Blir de dine nærmeste fortrolige? Kanskje ikke. Men de er til nytte. Så by på deg selv til foreldre i barnehagen, inviter til treff på lekeplasser, hjem i hagen eller på trilletur. Avslår de så fortsetter du med å invitere bredt, mange og uforpliktende. Gjør det samme med folk du treffer på lekeplassen, i trillegruppe, på trening for småbarnsforeldre, i sanggrupper etc. 

Så kan vi se på deg. Du har helt sikkert minst en hobby. Søk opp facebook-grupper, meld deg inn i lokallag, snakk med folk du treffer som driver med det samme og vær rett og slett litt frempå. 

Du kan også fint invitere naboene på en kopp kaffe på terrassen eller folk fra jobben med på en øl fredag etter jobb. 

Men det er viktig, ts, at du anerkjenner at det er DU som leter etter venner. Det er derfor DU som må invitere ,bjuda på og ta initiativ. Og du må regne med å dra lasset helt alene. 

Anonymkode: aae49...335

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...