Gå til innhold

Har ikke Bergen en østkant/vestkant?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det slik det Bergen ikke har rene rikmannsområder eller arbeiderstrøk?

Anonymkode: 17a36...4cd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fana og Fjellsiden har vel vært sett på som "finere" enn Laksevåg og Slettebakken. Ikke sikker...

Anonymkode: aa95c...9b5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samfunnets bunnslam er jevnt spredt utover alle områder i Bergen. Til og med det som pleide å være fine områder har slumelementer i seg nå.

Det er helt forjævlig, fordi at man aldri kan slippe helt unna slammet, sånn som man kan i Oslo. Med mindre man flytter langt utenfor bygrensene.

Anonymkode: ee214...6bd

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Samfunnets bunnslam er jevnt spredt utover alle områder i Bergen. Til og med det som pleide å være fine områder har slumelementer i seg nå.

Det er helt forjævlig, fordi at man aldri kan slippe helt unna slammet, sånn som man kan i Oslo. Med mindre man flytter langt utenfor bygrensene.

For et språk. Skjerp deg

Anonymkode: be360...abf

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

🤣 jøss jeg må ta meg en tur til Bergen for å se denne bunnslamen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

For et språk. Skjerp deg

Hvorfor frykter du sannheten om samfunnets realiteter?

Lurer på hva slags språkbruk du har, når narkisene bryter seg inn i huset ditt og tenner opp et bål midt på stuegulvet. Eller stjeler alle lekene til barna dine fra hagen/boden/garasjen.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på hva slags språkbruk du har, når narkisene bryter seg inn i huset ditt og tenner opp et bål midt på stuegulvet. Eller stjeler alle lekene til barna dine fra hagen/boden/garasjen.

Så lenge du ikke er naboen min er jeg fornøyd.

Anonymkode: 48465...d05

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det slik det Bergen ikke har rene rikmannsområder eller arbeiderstrøk?

Anonymkode: 17a36...4cd

Nærme sentrum er det nok bare Bellevue, Kalvedalsveien og Kalfaret som kvalifiserer til betegnelsen rikmannsområder. Generelt sett blir sørlige deler av Bergen ansett som fine og det er mye villastrøk. Men med en del unntak naturligvis. 

Anonymkode: 1aded...8de

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig gate for gate i denne byen. Generelt er Fjellsiden og Sollien bedre enn Løvstakksiden, men det varierer altså... Enkelte gater på Hjellestad, Marmorneset og Hop er "fine" adresser, men er ikke mange meter til "normale" folk. Synes det er en av de positive sidene med Bergen, jeg. Man har godt av å møte litt ulike mennesker og ulike perspektiver i oppveksten (og som voksen). 

Anonymkode: 6123f...240

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, Bergen har både rikmannsområder og "slumområder", men de er nok ikke like geografisk store som i Oslo. Jeg er oppvokst i Bergen og har bodd her mesteparten av livet, og kan si at det er områder der jeg helt klart ikke ville bosatt meg, i alle fall ikke med barn. Nå har jeg jobbet mange år innen helsevesenet der man får innblikk i ulike sosiale problemer i byen, og det er ikke uten grunn at enkelte adresser/strøk har fått et dårlig rykte. Men det meste av byen er heldigvis midt på treet og helt greie steder å bosette seg. 

Anonymkode: d182c...ecd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

H*n er snill og humanistisk, fordi h*n ikke har hatt dem som naboer. Lett å være tolerant og ikke dømmende på avstand

Anonymkode: 140e5...cd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ytrebygda, Fana, Kalfaret, Sandviken, Nordnes, Fjellsiden - finere områder.

Loddefjord, Slettebakken, Løvstakksiden, Lakseåg/Damsgård - not so much.

Minde, Paradis, Nesttun, Gamle Bergen, Fyllingsdalen, Bønes - kommer seg.

Anonymkode: 4f587...37b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bergen har definitivt "høystatus-områder" og "lavstatusområder". Men de er mer spredt og mindre enn i Oslo. 

Mesteparten av Laksevåg og Fyllingsdalen er på uff-listen. Men i begge bydeler er det riksmannsstrøk, med store, fancy eneboliger. Jeg er oppvokst på Laksevåg, og bor nå i Fyllingsdalen, og her jeg bor nå har naboen svømmebasseng, to stk tesla model x, en svær porsche, en gigantisk bobil, og au-pair, mens knappe femti meter nedi gaten er det ni-triste sletne blokker og skikkelig lav-statusstrøk. 

Kalfaret, Bellevue, Fjellsiden, deler av Skjold og Titlestad, og andre steder i Fana, er "fancy". 

Anonymkode: c6ea1...7ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, AnonymBruker said:

H*n er snill og humanistisk, fordi h*n ikke har hatt dem som naboer. Lett å være tolerant og ikke dømmende på avstand

Anonymkode: 140e5...cd5

Jeg har bodd 6 år på Nygårdshøyden mens parken var i fri dressur. Har i høyeste grad hatt narkomane som nabo til både studiested og hjem. Ville ikke bodd i Bergen sentrum nå grunnet hyblifisering, ikke narkomane.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bodd 6 år på Nygårdshøyden mens parken var i fri dressur. Har i høyeste grad hatt narkomane som nabo til både studiested og hjem. Ville ikke bodd i Bergen sentrum nå grunnet hyblifisering, ikke narkomane.

Hva mener du er de negative konsekvensene av hyblifisering? 

Anonymkode: 011a3...2a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hæhæh🤪 hows your life trolleyboy!?

Anonymkode: bfec7...d01

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er skrevet side opp og side ned om i bt... Festbråk, forslumming siden ingen passer på ytre/indre vedlikehold, bare studenter og ingen andre barnefamilier, helt ubalanse i befolkningen, osv osv osv. 

Anonymkode: c6ea1...7ce

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Mas og fest i helger og studiestart/slutt. Ingen som investerer i nabolaget, kun utleiere som tenker profitt. Dødt om sommeren. Har som sagt bodd på Nygårdshøyden i 6 år. Men jeg syns Møhlenpris har blitt veldig koselig de siste 5 årene. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...