AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #21 Skrevet 4. november 2020 På 2.11.2020 den 15.45, AnonymBruker skrev: I moderne hjem henger man vel klutene til tørk, for så å hive de videre i skittentøysdunken for kokvask? Nå fikk jeg veldig ubehagelige flashback til besteforeldre-bad der vaskeklutene hang til tørk for neste gangs bruk.... Anonymkode: ca892...087 Hvordan håndterer du slike mengder kluter? Frokost - tørke over bord og fjøl - kaste klut til vask? Lunsj på hjemmekontoret - 1 klut til Middag - 1 klut til tilberedingen, 1 til oppvasken? Kvelds - enda en klut? Barna lager seg snack - 2-5 daglige kluter til? Eller bruker du tørkepapir til alt dette, og tenker at haugen med avfall det medfører er etisk ok? Ikke at mikrofiberkluten din er etisk ok, altså. La oss ikke påstå slike idiotiske ting. Kluter satt sammen av mikroskopisk plast er selvsagt veldig ugreit. Spesielt når du tørker over bordet med det, og så lar ungene spise plastpartiklene til lunsj. Anonymkode: a198e...a90 3
Million Skrevet 4. november 2020 #22 Skrevet 4. november 2020 På 2.11.2020 den 15.18, AnonymBruker skrev: Nei, det er feil. Det er såpe som løser opp fett og annet smuss, det har ingenting med temperatur på vann å gjøre. Anonymkode: b26d5...637 Det er feil å si at det "har ingenting med temperatur" å gjøre. Det har det. Fett løses opp og smelter bort i varme. Skyll en stekepanne med stivnet fett i under kaldtvannskrana, så ser du. Det blir bare stivere og sitter fast i pannen. Prøver du med varmtvann i stedet, smelter alt og renner ut av pannen med en gang. 2
Nerine_ Skrevet 4. november 2020 #23 Skrevet 4. november 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan håndterer du slike mengder kluter? Frokost - tørke over bord og fjøl - kaste klut til vask? Lunsj på hjemmekontoret - 1 klut til Middag - 1 klut til tilberedingen, 1 til oppvasken? Kvelds - enda en klut? Barna lager seg snack - 2-5 daglige kluter til? Eller bruker du tørkepapir til alt dette, og tenker at haugen med avfall det medfører er etisk ok? Ikke at mikrofiberkluten din er etisk ok, altså. La oss ikke påstå slike idiotiske ting. Kluter satt sammen av mikroskopisk plast er selvsagt veldig ugreit. Spesielt når du tørker over bordet med det, og så lar ungene spise plastpartiklene til lunsj. Anonymkode: a198e...a90 Bruker ikke ungene dine tallerken til maten sin? 🤷♀️
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #24 Skrevet 4. november 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan håndterer du slike mengder kluter? Frokost - tørke over bord og fjøl - kaste klut til vask? Lunsj på hjemmekontoret - 1 klut til Middag - 1 klut til tilberedingen, 1 til oppvasken? Kvelds - enda en klut? Barna lager seg snack - 2-5 daglige kluter til? Eller bruker du tørkepapir til alt dette, og tenker at haugen med avfall det medfører er etisk ok? Ikke at mikrofiberkluten din er etisk ok, altså. La oss ikke påstå slike idiotiske ting. Kluter satt sammen av mikroskopisk plast er selvsagt veldig ugreit. Spesielt når du tørker over bordet med det, og så lar ungene spise plastpartiklene til lunsj. Anonymkode: a198e...a90 Hvordan i alle dager er det mulig å lage så mye søl, selv med små barn? Om det en sjelden gang er søl etter frokost, egen (!) lunsj på hjemmekontoret eller kvelds så brukes et-par lag torky, ja. Alternativet er jo en fuktig klut, med stadig flere matrester, som ligger og marinerer i romtepmeratur hele dagen. Det høres fullstendig ufyselig ut. Vi bruker omtrent en Torky rull i måneden (papir, ikke plast). For å slippe en evig fuktig klut som drar med seg søl og bakterier rundt i huset. Det er vårt valg. Synes du det er uetisk får du ta et annet valg. Anonymkode: ca892...087
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #25 Skrevet 4. november 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan i alle dager er det mulig å lage så mye søl, selv med små barn? Om det en sjelden gang er søl etter frokost, egen (!) lunsj på hjemmekontoret eller kvelds så brukes et-par lag torky, ja. Alternativet er jo en fuktig klut, med stadig flere matrester, som ligger og marinerer i romtepmeratur hele dagen. Det høres fullstendig ufyselig ut. Vi bruker omtrent en Torky rull i måneden (papir, ikke plast). For å slippe en evig fuktig klut som drar med seg søl og bakterier rundt i huset. Det er vårt valg. Synes du det er uetisk får du ta et annet valg. Anonymkode: ca892...087 Kluten trenger ikke å henge i romtemperatur. Faktisk så bør den skylles i kaldt vann etter bruk og legges i en blanding av eddik og sitron. Det er mer miljøvennlig og hygienisk enn å vaske med såpe og vann eller vaske hver klut i maskina etter bruk! Problem solved 😃 Anonymkode: 67949...c2d 1
Djungelvrål Skrevet 4. november 2020 #26 Skrevet 4. november 2020 Microfiber er ikke magi. Som skrevet over her så stivner fett i kaldt vann, så det man da gjør med kun microfiber og kaldt vann er å smøre fetter utover. Liker varmt vann og zaloen min jeg.
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #27 Skrevet 5. november 2020 På 3.11.2020 den 23.41, Kaisamaia skrev: Men mikrofiber skal ikke vris opp.. Sa han i butikken.. Hva er rett? 🤪 Blir veldig forvirret av alt.. Trenger ikke vri, bruk klut rett fra sentrifugen. Da er den passe våt. Og brett den i fire, da har du mange rene sider å bruke. Anonymkode: b26d5...637
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #28 Skrevet 5. november 2020 På 4.11.2020 den 14.06, Million skrev: Det er feil å si at det "har ingenting med temperatur" å gjøre. Det har det. Fett løses opp og smelter bort i varme. Skyll en stekepanne med stivnet fett i under kaldtvannskrana, så ser du. Det blir bare stivere og sitter fast i pannen. Prøver du med varmtvann i stedet, smelter alt og renner ut av pannen med en gang. Men jeg sa kuldslått vann, ikke kaldt. Prøv kuldslått med og uten såpe så ser du hva som løser opp fettet. Såpen løser opp molekyl i smuss Anonymkode: b26d5...637
jabx Skrevet 5. november 2020 #29 Skrevet 5. november 2020 På 2.11.2020 den 15.15, AnonymBruker skrev: Det har ingenting å si. På nivå med venninna min som ble sjokkert når jeg ikke vasket hendene i varmt vann - jeg måtte jo drepe virus og bakterier. (javel, da får du dyppe hendene i 100 grader varmt vann i ett minutt) Anonymkode: ca892...087 Varmt (lunkent) vann er mer effektivt enn kaldt vann fordi det lettere løser opp ting. Men det utgjør visst ingen forskjell på selve bakteriene og virusene (selv om det å bedre kunne løse opp olje og slikt kanskje gjør at bakterer og virus fjernes mer effektivt).
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #30 Skrevet 16. januar 2021 Min mor driver også og terper på at mikrofiberkluter skal brukes med kaldt vann når man skal vaske/tørke opp «skitt», og at man skal skylle den i varmt vann for å la fibrene «miste» skitten de holder på. Tror det er noe hun har fra et homeparty hvor det ble solgt hele mikrofiber-system for hele huset 🙄 altså at i den grad mikrofiber trekker til seg støv og skitt, bør det være kaldt vann. ikke vet jeg... Anonymkode: 15bbc...456 1
Nerine_ Skrevet 16. januar 2021 #31 Skrevet 16. januar 2021 Apocalypte skrev (På 4.11.2020 den 20.51): Microfiber er ikke magi. Som skrevet over her så stivner fett i kaldt vann, så det man da gjør med kun microfiber og kaldt vann er å smøre fetter utover. Liker varmt vann og zaloen min jeg. Zalo etterlater en hinne med bakterier🙂 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #32 Skrevet 16. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Min mor driver også og terper på at mikrofiberkluter skal brukes med kaldt vann når man skal vaske/tørke opp «skitt», og at man skal skylle den i varmt vann for å la fibrene «miste» skitten de holder på. Tror det er noe hun har fra et homeparty hvor det ble solgt hele mikrofiber-system for hele huset 🙄 altså at i den grad mikrofiber trekker til seg støv og skitt, bør det være kaldt vann. ikke vet jeg... Anonymkode: 15bbc...456 Når man skal tørke støv med microfiberklut, skal den være tørr. Da er den statisk, trekker til seg støvet og holder på det. Anonymkode: 114c8...f56 2
Djungelvrål Skrevet 16. januar 2021 #33 Skrevet 16. januar 2021 Nerine_ skrev (6 timer siden): Zalo etterlater en hinne med bakterier🙂 Er det bakterier i zalo? Zalo virker fettløsende og vasker dermed bakterier bort, er ikke noe mål å ha et bakteriefritt hus med mindre det bor folk i huset med nedsatt immunforsvar.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #34 Skrevet 16. januar 2021 Apocalypte skrev (51 minutter siden): Er det bakterier i zalo? Zalo virker fettløsende og vasker dermed bakterier bort, er ikke noe mål å ha et bakteriefritt hus med mindre det bor folk i huset med nedsatt immunforsvar. Nei, men det er kok bakterier på benken din😉 Jeg har jobbet lenge i helsevesenet, og det er regelmessig hygienekontroller, der det blir målt med ATP måler. Har noen vasket av benken på kjøkkenet med zalo får vi "kjeft". Det etterlater mye mer bakterier enn mikrofiber med vann. Mikrofiberklut med vann er det beste alternativet for rengjøring. Og akkurat på kjøkkenet foretrekker vel folk flest at det er rent? Anonymkode: 1bc2e...714 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #35 Skrevet 16. januar 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Min mor driver også og terper på at mikrofiberkluter skal brukes med kaldt vann når man skal vaske/tørke opp «skitt», og at man skal skylle den i varmt vann for å la fibrene «miste» skitten de holder på. Tror det er noe hun har fra et homeparty hvor det ble solgt hele mikrofiber-system for hele huset 🙄 altså at i den grad mikrofiber trekker til seg støv og skitt, bør det være kaldt vann. ikke vet jeg... Anonymkode: 15bbc...456 Jegbtror at den forrige sjefen min ( jobbet på hotell da) var på samme homepartyet!! En dag kom hun med en bunke microfiberkluter og en bøtte med kaldt vann og isbiter... dette skulle brukes overalt for dette var fremtiden!! Anonymkode: 50233...37c
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #36 Skrevet 17. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 3.11.2020 den 23.46): Kaldt vann hindrer oppblomstring av bakterier, eller andre mikroorganismer. Det er derfor man ikke bør drikke lunkent vann. Disse anbefalingene gjelder forsåvidt verden over. I tillegg kan varmt vann inneholde tungmetaller fra berederen eller avløpssystemet. Mikrofiberkluter har også en tendens til å surne ved bruk av varmtvann og sørger igjen for god grobunn for uønskede organismer. Anonymkode: 67949...c2d Det er ikke farlig å drikke lunkent vann 😄 På varme sommerdager når man trenger mye væske kan mange få magetrøbbel av å drikke for mye iskaldt vann. Da er det snillere mot systemet med romtemperert vann, men du skal ikke bruke varmtvann fra springen til hverken mat eller drikke. Anonymkode: bb43e...b16 2
Perelandra Skrevet 18. januar 2021 #37 Skrevet 18. januar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (På 16.1.2021 den 12.11): Min mor driver også og terper på at mikrofiberkluter skal brukes med kaldt vann når man skal vaske/tørke opp «skitt», og at man skal skylle den i varmt vann for å la fibrene «miste» skitten de holder på. Tror det er noe hun har fra et homeparty hvor det ble solgt hele mikrofiber-system for hele huset 🙄 altså at i den grad mikrofiber trekker til seg støv og skitt, bør det være kaldt vann. ikke vet jeg... Anonymkode: 15bbc...456 Enjo? Jeg har flere Enjo-produkter og lærte også at man skulle bruke kaldt vann når man vasker over flater, og varmt vann for å skylle kluten/moppen etterpå . Tror først og fremst det gjelder slike lodne kluter og mopper som på bildene under. Kaldt vann gjør fibrene stive og skitten holdes på plass inni kluten. Varmt vann får fibrene til å slippe skitten fra seg. Jeg har en som likner den grønne på bildet, men av eldre modell. Den bruker jeg først og fremst til å gjøre rein fettete panner og gryter. Den fungerer best med kaldt vann. Endret 18. januar 2021 av Perelandra
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå