AnonymBruker Skrevet 2. november 2020 #1 Skrevet 2. november 2020 Jeg pleier alltid å bruke lunkent eller varmt vann når jeg bruker mikrofiberkluter til å vaske på kjøkken, etc. Svigermor hevder at det skal man ikke gjøre. Man skal bruke kaldt vann. Jo kaldere, jo bedre. Hun oppgir ikke noen grunn. Bare at det er sånn? Har hun rett? Hvorfor skal man i så fall bare bruke kaldt vann? 🤔 Anonymkode: 23f8c...70e
AnonymBruker Skrevet 2. november 2020 #2 Skrevet 2. november 2020 Det har ingenting å si. På nivå med venninna min som ble sjokkert når jeg ikke vasket hendene i varmt vann - jeg måtte jo drepe virus og bakterier. (javel, da får du dyppe hendene i 100 grader varmt vann i ett minutt) Anonymkode: ca892...087 8
AnonymBruker Skrevet 2. november 2020 #3 Skrevet 2. november 2020 Det har fint lite å si. Bruker du kaldt vann, sparer du miljøet siden du ikke bruker energi på å varme opp vannet. Skal du vaske fettete flekker, kan varmt vann hjelpe å løse fettet opp bedre, derimot. Så gjør som du vil, og om svigermor maser, be henne om å komme med kilder selv Anonymkode: 1b661...0a7 5
AnonymBruker Skrevet 2. november 2020 #4 Skrevet 2. november 2020 Jo, det stemmer visst. Jeg googlet kjapt, og fant ut at kulda gjør mikrofiberne hardere, og derfor virker de bedre. Anonymkode: 89ac6...bb9 10
AnonymBruker Skrevet 2. november 2020 #5 Skrevet 2. november 2020 Du dreper ikke mer virus og bakterier om du bruker kokende vann. Kuldslått vann, dvs litt under lunkent er det som er mest anbefalt å vaske med. Men du bruker ikke mye vann uansett med microfiber, til og med mot korona holder det med oppvridd fuktig klut med bare vann. Ingen såpe. Anonymkode: b26d5...637
AnonymBruker Skrevet 2. november 2020 #6 Skrevet 2. november 2020 Så lenge vannet ikke er så varmt at fiberne endrer struktur, spiller det ingen rolle. Badevannstemperatur er ok, i alle fall. Det er et gammelt råd at kluter skal skylles i kaldt vann etter bruk, før de henges til tørk. Dette gjør at bakterier får dårligere forhold. Moderne kluter tørker så raskt at jeg tviler på om dette er noe poeng, men jeg vet ikke sikkert. Anonymkode: 0b7fb...2a8
AnonymBruker Skrevet 2. november 2020 #7 Skrevet 2. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det har fint lite å si. Bruker du kaldt vann, sparer du miljøet siden du ikke bruker energi på å varme opp vannet. Skal du vaske fettete flekker, kan varmt vann hjelpe å løse fettet opp bedre, derimot. Anonymkode: 1b661...0a7 Nei, det er feil. Det er såpe som løser opp fett og annet smuss, det har ingenting med temperatur på vann å gjøre. Anonymkode: b26d5...637 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2020 #8 Skrevet 2. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei, det er feil. Det er såpe som løser opp fett og annet smuss, det har ingenting med temperatur på vann å gjøre. Anonymkode: b26d5...637 Det er ikke feil, nei Ja, såpe løser opp fett, men det gjør varmt vann også. Fett blir hardt i kulde, og løst i varme, og er da ofte lettere å få vekk om man har varme på det. Anonymkode: 1b661...0a7 20
AnonymBruker Skrevet 2. november 2020 #9 Skrevet 2. november 2020 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så lenge vannet ikke er så varmt at fiberne endrer struktur, spiller det ingen rolle. Badevannstemperatur er ok, i alle fall. Det er et gammelt råd at kluter skal skylles i kaldt vann etter bruk, før de henges til tørk. Dette gjør at bakterier får dårligere forhold. Moderne kluter tørker så raskt at jeg tviler på om dette er noe poeng, men jeg vet ikke sikkert. Anonymkode: 0b7fb...2a8 I moderne hjem henger man vel klutene til tørk, for så å hive de videre i skittentøysdunken for kokvask? Nå fikk jeg veldig ubehagelige flashback til besteforeldre-bad der vaskeklutene hang til tørk for neste gangs bruk.... Anonymkode: ca892...087 1
Skogkløver Skrevet 2. november 2020 #10 Skrevet 2. november 2020 (endret) 5 timer siden, AnonymBruker skrev: I moderne hjem henger man vel klutene til tørk, for så å hive de videre i skittentøysdunken for kokvask? Nå fikk jeg veldig ubehagelige flashback til besteforeldre-bad der vaskeklutene hang til tørk for neste gangs bruk.... Anonymkode: ca892...087 Tar du ny kjøkkenklut hver gang du vasker av kjøkkendisken for smuler? 🤔jeg regner med at ts snakker om kjøkkenklut til kjøkken og ikke vaskeklut til å vaske seg nedentil. Vi bruker kjøkkenkluten 2-3 dager med mindre den er brukt på rått kjøtt. Da hives den til vask så snart den er tørr. Kluter på badet hives til vask etter hver bruk. Endret 2. november 2020 av Skogkløver 7
AnonymBruker Skrevet 2. november 2020 #11 Skrevet 2. november 2020 Jeg bruker tørkepapir. Mvh klutenallergiker uten fordommer mot klutenfolket Anonymkode: da51c...cc9 5
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #12 Skrevet 3. november 2020 20 timer siden, Skogkløver skrev: Tar du ny kjøkkenklut hver gang du vasker av kjøkkendisken for smuler? 🤔jeg regner med at ts snakker om kjøkkenklut til kjøkken og ikke vaskeklut til å vaske seg nedentil. Vi bruker kjøkkenkluten 2-3 dager med mindre den er brukt på rått kjøtt. Da hives den til vask så snart den er tørr. Kluter på badet hives til vask etter hver bruk. Hver kveld etter middag. Bruker Torky ved søl og et tørt handkle ved smuler. Så kluten er ikke skitten før den har vært "gjennom" en middag. Bruker uansett ikke mikrofiber på kjøkkenet da det vil lage små riper i ovnsdører og induksjonstopp. Anonymkode: ca892...087
Djungelvrål Skrevet 3. november 2020 #13 Skrevet 3. november 2020 Bruker varmt vann men noen dr Zalo på kluten for å vaske kjøkkenbenker. Kjøper ikke at det blir rent med kaldt vann uten såpe. Bytter 1-2 g i uka.
Nerine_ Skrevet 3. november 2020 #14 Skrevet 3. november 2020 3 timer siden, Apocalypte skrev: Bruker varmt vann men noen dr Zalo på kluten for å vaske kjøkkenbenker. Kjøper ikke at det blir rent med kaldt vann uten såpe. Bytter 1-2 g i uka. Det blir faktisk mindre rent når du har zalo på kluten, zalo etterlater en hinne som holder på bakteriene. 3
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #15 Skrevet 3. november 2020 På 2.11.2020 den 15.18, AnonymBruker skrev: Så lenge vannet ikke er så varmt at fiberne endrer struktur, spiller det ingen rolle. Badevannstemperatur er ok, i alle fall. Anonymkode: 0b7fb...2a8 Høres rart ut at fibrene skal endre struktur av varmtvann? Da ville de jo blitt ødelagt i kokevask 😏 Anonymkode: b72f0...32f
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #16 Skrevet 3. november 2020 2 timer siden, Nerine_ skrev: Det blir faktisk mindre rent når du har zalo på kluten, zalo etterlater en hinne som holder på bakteriene. Bruker det for det, blir ikke rent uten såpe Anonymkode: faf22...406
Kaisamaia Skrevet 3. november 2020 #17 Skrevet 3. november 2020 På 2.11.2020 den 15.17, AnonymBruker skrev: Du dreper ikke mer virus og bakterier om du bruker kokende vann. Kuldslått vann, dvs litt under lunkent er det som er mest anbefalt å vaske med. Men du bruker ikke mye vann uansett med microfiber, til og med mot korona holder det med oppvridd fuktig klut med bare vann. Ingen såpe. Anonymkode: b26d5...637 Men mikrofiber skal ikke vris opp.. Sa han i butikken.. Hva er rett? 🤪 Blir veldig forvirret av alt..
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #18 Skrevet 3. november 2020 Kaldt vann hindrer oppblomstring av bakterier, eller andre mikroorganismer. Det er derfor man ikke bør drikke lunkent vann. Disse anbefalingene gjelder forsåvidt verden over. I tillegg kan varmt vann inneholde tungmetaller fra berederen eller avløpssystemet. Mikrofiberkluter har også en tendens til å surne ved bruk av varmtvann og sørger igjen for god grobunn for uønskede organismer. Anonymkode: 67949...c2d 1
Nerine_ Skrevet 4. november 2020 #19 Skrevet 4. november 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Bruker det for det, blir ikke rent uten såpe Anonymkode: faf22...406 Leste du ikke hva jeg skrev...? Det ligger igjen mere bakterier om du bruker zalo fremfor mikrofiber med bare vann. Hva du selv føler og tror er en annen sak. 1
Nerine_ Skrevet 4. november 2020 #20 Skrevet 4. november 2020 14 timer siden, Kaisamaia skrev: Men mikrofiber skal ikke vris opp.. Sa han i butikken.. Hva er rett? 🤪 Blir veldig forvirret av alt.. Den "perfekte" vannmengden i en mikrofiberklut er etter setrifugering på høy hastighet. Men folk flest gjør jo ikke det hver gang de skal tørke av benken, så vrir ut så mye vann som mulig🙂 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå