Gå til innhold

Snart jul. Skal du jobbe eller ha fri?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den evinnelige diskusjonen som kommer når jul nærmer seg, spesielt for oss dom jobber i helsevesenet.

• Skal du jobbe i julen?
  • Ofrer du din julefri for barnefamilier?
  • Synes du barnefamilier skal ha førstepri for fri spesielt på julaften, men også juledagene?

Jeg skal ikke jobbe i julen, men det er fordi at jeg er sykemeldt. Men jeg har tatt mine vakter på julaften, juledagene og nyttårsaften - også når jeg hadde små barn.

Jeg hadde ikke ofret min julefri for andre. 

Jeg mener at det mest rettferdige er at det rulleres på å jobbe de ugunstige vaktene. Det er like viktig å kunne feire jul med sine for Per og Kari med fri, selv om de har valgt bort barn, for Oskar og Lene som ikke kan få barn, for Hanne og Knut som har voksne barn.

Det har alltid vært kjipt og måtte dra fra familien på julaften for å jobbe, men det har gått greit når man først har kommet på jobb. Også må man bare legge opp til litt ekstra hygge med familien når man kan. Barn er tilpasningsdyktige og aksepterer at mor eller far må jobbe. 

Anonymkode: edd55...3f6

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den evinnelige diskusjonen som kommer når jul nærmer seg, spesielt for oss dom jobber i helsevesenet.

• Skal du jobbe i julen?
  • Synes du barnefamilier skal ha førstepri for fri spesielt på julaften, men også juledagene?

Jeg skal ikke jobbe i julen, men det er fordi at jeg er sykemeldt. Men jeg har tatt mine vakter på julaften, juledagene og nyttårsaften - også når jeg hadde små barn.

Jeg mener at det mest rettferdige er at det rulleres på å jobbe de ugunstige vaktene. Det er like viktig å kunne feire jul med sine for Per og Kari med fri, selv om de har valgt bort barn, for Oskar og Lene som ikke kan få barn, for Hanne og Knut som har voksne barn.

Det har alltid vært kjipt og måtte dra fra familien på julaften for å jobbe, men det har gått greit når man først har kommet på jobb. Også må man bare legge opp til litt ekstra hygge med familien når man kan. Barn er tilpasningsdyktige og aksepterer at mor eller far må jobbe. 

Er jo en stor diskusjon i en slik tråd, hvorfor opprette ny?

Anonymkode: 7ff00...d69

• Liker 4
Skrevet

Er 100% alenemor med 1 barn. Må jobbe i romjulrn og har beredskapsvakt, 24/7, hele julen. Jobber i barneverntjenesten 

Anonymkode: 77fe6...7bc

• Liker 1
Skrevet

Jeg har alltid fri i jula. Mannen min jobber turnus og vet ikke ennå når han må jobbe. Han har ønsket seg fri julaften og sagt han kan jobbe nyttårsaften, men vi får se. 

Anonymkode: ddd2e...a70

• Liker 1
Skrevet

Alle har like mye rett på julefri, enten man har småbarn eller ei. 

Jeg er småbarnsmor, og jeg er såpass heldig at jeg får fri hele julen. Jeg må muligens være på ringevakt, altså kan drift ringe meg om det er problemer, men det kan jeg løse hjemmefra. 

Og nei, jeg hadde blånektet å ofre min julefri for folk med barn, studenter, o.l. 

Anonymkode: ccc59...612

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

• Skal du jobbe i julen?

Ikke helsevesen, men svarer likevel. 

Har meldt meg til å jobbe, men ikke fått vaktlistene ennå. 

Nei, det gjør jeg ikke. 

Nei, selvfølgelig ikke. Jobbet i forfjor og året før det (frivillig) ble spurt om å jobbe i fjor så mødrene kunne være hjemme med barna sine. Sa nei, for det var første gang på 7 år at jeg feiret jul med min bror. Det var jeg ikke villig til å ofre. 

• Liker 5
Skrevet

1. Jeg jobber i det private så tar 14 dager fri, som vanlig. Mannen er i helsevesenet, så jobber helgen før jul, og 2-3 dager i romjulen.

2-3. Nei, absolutt ikke. Jula vil vi ha sammen. Barn ble det aldri på oss. Men han stiller alltid opp vinter- og høstferie, samt i fellesferien på sommeren. (da det uansett er rolige dager på jobb, og rimeligere å reise på ferie når skolene ikke er stengt)

Anonymkode: 96034...d5e

• Liker 3
Skrevet

I jula må man rullere på hvem som får fri og ikke, da alle selvsagt ønsker å feire med familiene sine. 

Jeg jobbet julaften hvert år før jeg fikk barn, og skal også jobbe hele jula nå som jeg har barn 🤦‍♀️ Men jeg jobbet ikke julaften i fjor. For da var jeg syk. 

Anonymkode: 40e33...8b7

• Liker 3
Skrevet

Før jeg fikk barn jobbet jeg gjerne ekstra julaften for at de med små barn skulle ha fri, da ville jeg heller ha fri på nyttårsaften. 

Når det er sagt, er min erfaring at de fleste ikke klager voldsomt på å jobbe julaften så lenge det rulleres på vaktene slik at det blir rettferdig fordelt. Små barn tilpasser seg de voksne slik at det blir muligheter til å lage hyggelig julefering uansett. 

Anonymkode: 37570...254

• Liker 4
Skrevet

Er heldigvis i mammaperm 🙏

Jobber i helsevesenet og syns det er like fælt hvert år og måtte jobbe i julen. Håper på og skifte beite snart. 

Anonymkode: 3b3ec...94d

• Liker 2
Skrevet
  • Skal du jobbe i julen?
  • Ja
  • Både og, kan godt jobbe ekstra 1 og 2 dag, hele romjulen og nyttårsaften. Men har jeg fri julekvelden så jobber jeg ikke den kvelden, har voksne barn og mann og er ikke som vi ser hverandre hver dag lengre. Så mer avhengig av de dagene vi kan samles.
  • Synes du barnefamilier skal ha førstepri for fri spesielt på julaften, men også juledagene
  • Nei, alle har en grunn som er mer en god nok for å ha fri. Min er ikke mer, eller har vært viktigere enn andre sine.

Anonymkode: a8632...c68

• Liker 1
Skrevet

Jeg er kronisk syk, og antar jeg blir sykemeldt ut desember også. 

Mannen skal ha litt fri i romjula, men ellers jobbe. Gleder meg til han har fri, håper vi får noen gode dager sammen.

Jeg har ofret alle ferier før for at foreldre skal få fri, men jeg syns egentlig det er en uting. Det kan gå på rullering. Var student når jeg gjorde det, og fikk ekstra penger i påske og jul, så da var det ok. Men å forvente eller kreve at de med barn skal ha fri hver jul, mens barnløse jobber, det blir helt galt.

Anonymkode: 4213e...0e8

• Liker 3
Skrevet

Skal jobbe natt til julaften og har langfri i romjulen. 

Skrevet

Jobber ikke i helsevesenet, men jeg skal jobbe i romjula likevel. Trives på jobb og det er bare halve dager. Slipper å bruke avspaseringstida mi på det når jeg like greit kan være på jobb. Har barn, men har en pappa som blir hjemme med ham. 

Jeg jobbet i helsevesenet før, og hadde jeg trivdes i helsevesenet så hadde jeg nok fint kunne tatt en vakt eller to slik at en mamma med småbarn kunne vært hjemme i jula. Men jeg hata det og ble utbrent, så jeg trengte de fridagene jeg hadde 😅

Anonymkode: 94dc4...509

Skrevet

Jeg har to barn 50/50 og jobber dobbelt hele julen slik at andre kan få fri (barna er hos far). Man må gi og ta tenker jeg, neste gang blir det min tur å få fri. 

Anonymkode: 79da0...708

Skrevet

Både jeg og mannen har fri fra skoleferien starter til den slutter hver jul ☺️ 

Anonymkode: 5cc94...79a

Skrevet

Jobber i helsevesen og jobber alltid frivillig i julen da vi ikke feirer jul. Dette setter sjefen veldig pris på for da er det en som ønsker fri kan få det.

Anonymkode: 3b98b...e8a

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har to barn 50/50 og jobber dobbelt hele julen slik at andre kan få fri (barna er hos far). Man må gi og ta tenker jeg, neste gang blir det min tur å få fri. 

Anonymkode: 79da0...708

Men har du da avtale med andre med småbarn (eller syke foreldre, eller andre hensyn) om at det skal gis tilbake neste jul? 

Anonymkode: 96034...d5e

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobber de dagene som ikke er røde. Er heldigvis ikke i en situasjon av jeg må ta hensyn til andre ang fri men jeg vil bare si at man kan ha behov på ferie på bestemte dager selv om man ikke har barn som er små. Så nei ; jeg er egoist og vil ha ferie når det er passende for MEG: 

Anonymkode: 59421...f3e

Skrevet

Jobber annenhver jul (ikke i helsevesenet), og har hjemme-jul i år. Jeg har ikke noe problem med å ofre meg hvis makkeren min har et sterkt ønske om å være hjemme i jula, men det må være basert på 100% frivillighet og gjerne en gjentjeneste. Jeg gir ikke fra meg jula gratis bare fordi jeg er barnløs. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...