AnonymBruker Skrevet 2. november 2020 #1 Skrevet 2. november 2020 Er det noen som vet om det er mulig å låne mer enn 5 ganger inntekt dersom noen stiller sikkerhet eller som medlånetaker på lånet? Gjelder boliglån Vet selv at vi har råd til lånet da det er utleieleilighet i boligen som drar inn 8.000 kr i måneden, men tror ikke banken tar hensyn til dette. Skal til banken og høre, men tenkte kanskje noen her visste noe om dette, så jeg vet litt mer før møte med rådgiver. Anonymkode: 79059...8c5
AnonymBruker Skrevet 2. november 2020 #2 Skrevet 2. november 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det noen som vet om det er mulig å låne mer enn 5 ganger inntekt dersom noen stiller sikkerhet eller som medlånetaker på lånet? Gjelder boliglån Vet selv at vi har råd til lånet da det er utleieleilighet i boligen som drar inn 8.000 kr i måneden, men tror ikke banken tar hensyn til dette. Skal til banken og høre, men tenkte kanskje noen her visste noe om dette, så jeg vet litt mer før møte med rådgiver. Anonymkode: 79059...8c5 Tror det skal gå når du har kausjonist, eller medlåner. Da tas vel inntekten til medlåner med i beregningen. Anonymkode: ce8b0...206
AnonymBruker Skrevet 2. november 2020 #3 Skrevet 2. november 2020 Jeg fikk mer. Men jeg har sikkert i mange øyne et unormalt forhold til penger. Jeg har full kontroll og vel så det, og kunne vise til budsjetter og en ryddig lønnskonto. Jeg har fond, aksjer, pensjonsparing, buffer og de forsikringer jeg trenger. Jeg hadde tålt mer enn hva jeg fikk også. Så, prøv å bevis ovenfor banken at du klarer det. Anonymkode: aa194...8ba 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2020 #4 Skrevet 2. november 2020 https://dnbeiendom.no/altombolig/kjop-og-salg/boligokonomi/boliglan/boliglansforskriften2017 "Bankene har rom til å bruke skjønn i 8 prosent av andelen lån de gir i Oslo, og 10 prosent i resten av landet." Anonymkode: f2021...26c
Million Skrevet 2. november 2020 #5 Skrevet 2. november 2020 Som linken ovenfor her viser, kan banken bruke skjønn og gi mer lån i opptil 8-10% av lånetilfellene. Det som er litt dumt her i dette tilfellet, er at vi nå er på slutten av året, og banken har sannsynligvis kanskje alt brukt opp "kvoten" de har lov til å gjøre unntak fra 5x-regelen for. Hvis huset dere har sett dere ut er til salgs nå, så er det jo liten hjelp i å si til deg at dere bør vente til etter 1. januar, når banken får ny kvote med 8-10% unntak å rutte med.
The_Stig Skrevet 2. november 2020 #6 Skrevet 2. november 2020 (endret) 1 time siden, Million skrev: Som linken ovenfor her viser, kan banken bruke skjønn og gi mer lån i opptil 8-10% av lånetilfellene. Det som er litt dumt her i dette tilfellet, er at vi nå er på slutten av året, og banken har sannsynligvis kanskje alt brukt opp "kvoten" de har lov til å gjøre unntak fra 5x-regelen for. Hvis huset dere har sett dere ut er til salgs nå, så er det jo liten hjelp i å si til deg at dere bør vente til etter 1. januar, når banken får ny kvote med 8-10% unntak å rutte med. Det er ikke kvote pr år, men pr kvartal - så det er absolutt ikke et problem før hypotetisk helt i slutten av kvartalet (dvs i slutten av desember). Nå har vel bankene også fått lov å gi unntak til flere pga korona - og er vel nå 20% både i Oslo og resten av landet (mot "normalt" 8 % i Oslo, og 10% i resten av landet) Fra 1 januar kan dette bli dramatisk endret (til 5% av søknadene, samt maks lån kan bli endret fra 5 ganger til 4,5 ganger inntekt) Sak fra i dag: https://www.finansfokus.no/2020/11/02/strengere-laneregler-pa-vei/ Endret 2. november 2020 av The_Stig
AnonymBruker Skrevet 2. november 2020 #7 Skrevet 2. november 2020 Hvis du ikke har bil eller barn, og det er utleie, så kan det gå Snakk med banken. Utleie er vel et av få unntak som gjør at du kan låne mer, men de regner inntekt på det 10 av 12 måneder i året. Anonymkode: 05a74...bfc 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2020 #8 Skrevet 2. november 2020 Hvis du kan vise (-dokumentere) til fornuftig/sparsom pengebruk over en lengre periode, så kan det tippe avgjørelsen i din favør. Jeg fikk et ganske høyt lån alene pga ovennevnte. (Her inne på KG fikk jeg tilbakemelding om at jeg aldri kom til å få lån 😉) Anonymkode: e03d6...086 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2020 #9 Skrevet 2. november 2020 Banken regner med utleieinntektene. Ta kontakt med banken og hør med dem. Anonymkode: 99554...a13
AnonymBruker Skrevet 2. november 2020 #10 Skrevet 2. november 2020 Noen banker tar hensyn til leieinntekter, andre banker gjør det ikke. Jeg byttet bank sist jeg byttet bolig akkurat fordi gammel bank ikke tok med leieinntekter, og ny bank gjør det. Jeg har hele 17000 kr mnd i leieinntekter, siden både hybel og mann som leier, ikke eier, i bolig kun jeg eier, så utgjør jo mye for min del, og ble stor differanse i hva jeg kunne få i lån fra bank som ikke tok det med i beregning, i forhold til bank som gjorde det. Anonymkode: fed98...442
Eneri Skrevet 2. november 2020 #11 Skrevet 2. november 2020 Da vi søkte lån til kjøp av hus med utleie, tok banken med leieinntekter tilsvarende ti av tolv måneder. Dvs i ditt tilfelle økt årsinntekt på 8.000*10=80.000 kr.
AnonymBruker Skrevet 2. november 2020 #12 Skrevet 2. november 2020 Mannen og jeg har lånt 6 ganger inntekten vår, og har ingen problemer med å betjene det. Vi la frem et systematisk Excel oppsett over alle utgiftene våre. Vi måtte ha mer i egenkapital. Anonymkode: 54ec9...6c7
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #13 Skrevet 3. november 2020 Banker tar hensyn til utleiebolig. Hvis du har medlånetaker får du selvsagt låne mer, da deres inntekt også tas med i beregningen Anonymkode: 885f6...655
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #14 Skrevet 3. november 2020 På 2.11.2020 den 14.09, AnonymBruker skrev: Er det noen som vet om det er mulig å låne mer enn 5 ganger inntekt dersom noen stiller sikkerhet eller som medlånetaker på lånet? Gjelder boliglån Vet selv at vi har råd til lånet da det er utleieleilighet i boligen som drar inn 8.000 kr i måneden, men tror ikke banken tar hensyn til dette. Skal til banken og høre, men tenkte kanskje noen her visste noe om dette, så jeg vet litt mer før møte med rådgiver. Anonymkode: 79059...8c5 Avhenger vel av: hvor sikre jobber dere har, hvor store faste utgifter dere har, om dere bor i et områder der etterspørselen av leietakere er stor. Og viktigst, om dere kan betale lån og andre faste utgifter på en inntekt. Mange som ikke tenker på dette. Min eks var i toppform men ble påkjørt. Ble nødt til å gå over på AAP. Hadde vi hatt et lån 5 ganger inntekt hadde vi måttet selge. Anonymkode: fe87f...fa6 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #15 Skrevet 3. november 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Avhenger vel av: hvor sikre jobber dere har, hvor store faste utgifter dere har, om dere bor i et områder der etterspørselen av leietakere er stor. Og viktigst, om dere kan betale lån og andre faste utgifter på en inntekt. Mange som ikke tenker på dette. Min eks var i toppform men ble påkjørt. Ble nødt til å gå over på AAP. Hadde vi hatt et lån 5 ganger inntekt hadde vi måttet selge. Anonymkode: fe87f...fa6 Dette du sier på slutten her er så viktig. Selv om de fleste mener at man ikke kan tenke på at man kan bli syk eller havne i en ulykke siden de er unge friske så har jeg erfart hvor uforutsigbart dette er. Jeg ble alvorlig syk noen mnd. etter at jeg fylte 30 år. Måtte plutselig gå fra 100% jobb til AAP med 66% inntekt. Heldigvis hadde vi ikke rukket å kjøpe hus slik vi hadde tenkt, men bodde i rekkehus som vi eide. Dermed hadde vi «råd» til at jeg var syk. Vi slapp belastning ved økonomisk usikkerhet i tillegg til alvorlig sykdom. Dessuten ble plutselig fint hus veldig lite viktig midt oppi alt dette. Vi fikk et helt annet perspektiv på hva som virkelig er viktig i livet. Å bo helt greit og heller bruke penger på reiser og kos. Nå, 8 år sener bor vi fortsatt i samme rekkehuset😊 Anonymkode: 80a0e...cef 1
Pappi Skrevet 3. november 2020 #16 Skrevet 3. november 2020 Det er også slik at jo høyere inntekt du har jo mer kan du låne i forhold til inntekt. En husholdning med 2mnok i årlig inntekt har større sjans for å få låne 10mnok+ enn det en husholdning med 1mnok i årlig inntekts sjans for å få låne 5mnok+
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #17 Skrevet 3. november 2020 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette du sier på slutten her er så viktig. Selv om de fleste mener at man ikke kan tenke på at man kan bli syk eller havne i en ulykke siden de er unge friske så har jeg erfart hvor uforutsigbart dette er. Jeg ble alvorlig syk noen mnd. etter at jeg fylte 30 år. Måtte plutselig gå fra 100% jobb til AAP med 66% inntekt. Heldigvis hadde vi ikke rukket å kjøpe hus slik vi hadde tenkt, men bodde i rekkehus som vi eide. Dermed hadde vi «råd» til at jeg var syk. Vi slapp belastning ved økonomisk usikkerhet i tillegg til alvorlig sykdom. Dessuten ble plutselig fint hus veldig lite viktig midt oppi alt dette. Vi fikk et helt annet perspektiv på hva som virkelig er viktig i livet. Å bo helt greit og heller bruke penger på reiser og kos. Nå, 8 år sener bor vi fortsatt i samme rekkehuset😊 Anonymkode: 80a0e...cef Så bra dere greide beholde rekkehuset! Håper helsen din er bedre nå. Ja man lærer virkelig hva som er viktig i livet. Vi trengte kanskje den oppvekkeren, vi var igang med den samme møllen som de fleste nordmenn. Aldri helt fornøyd, skulle alltid hige etter noe mer. Men hadde heldigvis vært fornuftige når vi tok opp lån. Eksen er tilnærmet frisk nå. Økonomisk usikkerhet i tillegg til alvorlig sykdom er et grusom kombinasjon, vi veldig stresset i starten. Men det gikk fint selv om vi som du mistet 40% av inntekten. Det kan skje alle. Vi er så vant til å ha det godt i Norge og få tenker risiko når de tar opp lån. Anonymkode: fe87f...fa6
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #18 Skrevet 3. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dette du sier på slutten her er så viktig. Selv om de fleste mener at man ikke kan tenke på at man kan bli syk eller havne i en ulykke siden de er unge friske så har jeg erfart hvor uforutsigbart dette er. Jeg ble alvorlig syk noen mnd. etter at jeg fylte 30 år. Måtte plutselig gå fra 100% jobb til AAP med 66% inntekt. Heldigvis hadde vi ikke rukket å kjøpe hus slik vi hadde tenkt, men bodde i rekkehus som vi eide. Dermed hadde vi «råd» til at jeg var syk. Vi slapp belastning ved økonomisk usikkerhet i tillegg til alvorlig sykdom. Dessuten ble plutselig fint hus veldig lite viktig midt oppi alt dette. Vi fikk et helt annet perspektiv på hva som virkelig er viktig i livet. Å bo helt greit og heller bruke penger på reiser og kos. Nå, 8 år sener bor vi fortsatt i samme rekkehuset😊 Anonymkode: 80a0e...cef Man forsikrer seg jo selvfølgelig for dette. Anonymkode: 4b6b3...99e
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #19 Skrevet 3. november 2020 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man forsikrer seg jo selvfølgelig for dette. Anonymkode: 4b6b3...99e Det er dessverre mange sykdommer du ikke får forsikret deg mot.. om man har uføreforsikring kan det ta mange år fra man blir syk til man får innvilget uførhet og man evt får forsikring utbetalt. Er dessverre veldig vanlig at man får økonomiske problem i denne venteperioden. Anonymkode: 174cb...a77 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #20 Skrevet 3. november 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er dessverre mange sykdommer du ikke får forsikret deg mot.. om man har uføreforsikring kan det ta mange år fra man blir syk til man får innvilget uførhet og man evt får forsikring utbetalt. Er dessverre veldig vanlig at man får økonomiske problem i denne venteperioden. Anonymkode: 174cb...a77 Nei, har du uføreforsikring med månedlige utbetalinger i et skikkelig selskap så får du utbetaling på måned 13 når du går over på aap uansett årsak. Anonymkode: 4b6b3...99e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå