Gå til innhold

Noen som har erfaring med startlån? Noen tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal søke startlån og muligens etableringstilskudd. Jeg er varig ufør uten noe kausjonist, sikkerhet etter egenandel. Enslig og 28 år gammel. 

Jeg har hørt noe om at det kan lønne seg å søke i desember siden kommunen får mer å dele ut på nyåret, stemmer det? 

Tar imot alle tips 😊

Anonymkode: b183d...582

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det stemmer. 

Ring til ditt boligkontor og hør hva som kreves. De er forskjellige kriterier fra kommune til kommune. 

Så kan du starte jobben med å hente inn den dokumentasjon de krever. 

Jeg tipper det er 1 eller 2 avslag på boliglån i egen bank. Og du må ha en uttalelse fra helsevesenet. 

Du må også ha noen argumenter i selve søknaden om hvorfor du søker. F.eks at du har varig nedsatt inntekt. Du trenger en sånn og slik leilighet fordi du er sånn og slik uføre. Og du kan skrive at det er belastende for deg å være leietaker fordi og sånn. 

Anonymkode: 5b22d...796

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det stemmer. 

Ring til ditt boligkontor og hør hva som kreves. De er forskjellige kriterier fra kommune til kommune. 

Jeg tipper det er 1 eller 2 avslag på boliglån i egen bank. Og du må ha en uttalelse fra helsevesenet. 

Du må også ha noen argumenter i selve søknaden om hvorfor du søker. F.eks at du har varig nedsatt inntekt. Du trenger en sånn og slik leilighet fordi du er sånn og slik uføre. Og du kan skrive at det er belastende for deg å være leietaker fordi og sånn. 

Uttalelse fra helsevesenet har jeg aldri hørt om.

Anonymkode: 560e9...19c

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det stemmer. 

Hvor i all verden har du fått det fra at man må ha uttalelse fra helsevesenet? Dette stemmer overhodet ikke. 

Anonymkode: 94a17...41c

• Liker 7
Skrevet

Skjemaet på nett er veldig enkelt. Hvis du har noen særskilte årsaker til at du burde få lån (f.eks skader som gjør at du trenger en spesielt egnet bolig etc), så kan du legge ved lege-/psykologerklæring.

Her i kommunen fikk de påfyll fra husbanken i høst fordi de var tomme for midler. Men i utgangspunktet er det litt ut på nyåret de får tildelt midler.

Anonymkode: 277fc...a29

Skrevet

Jepp, stemmer at de går tomme for penger i løpet av året, så søk tidlig :) 

Anonymkode: d3b2e...779

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uttalelse fra helsevesenet har jeg aldri hørt om.

Anonymkode: 560e9...19c

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor i all verden har du fått det fra at man må ha uttalelse fra helsevesenet? Dette stemmer overhodet ikke. 

Vel, den ble lagt ved min søknad. Hvorfor skal jeg lyve? Jeg skriver at det varierer fra kommune til kommune. Min ville ha en slik. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg snakket med en rådgiver i kommunen nå. I følge han "hang det igjen fra gammelt av" dette med at de gikk tomme for midler på slutten av året. Det stemte visst ikke lenger. Han forklarte hvorfor, men fikk det dessverre ikke helt med meg. 

• Liker 1
Skrevet

Kan man søke i flere kommuner samtidig? Jeg bor i Oslo, og har null sjangs til å kjøpe noe her, men tenker å prøve i kommunene i nærheten.

Anonymkode: a624f...aba

Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg snakket med en rådgiver i kommunen nå. I følge han "hang det igjen fra gammelt av" dette med at de gikk tomme for midler på slutten av året. Det stemte visst ikke lenger. Han forklarte hvorfor, men fikk det dessverre ikke helt med meg. 

Det kommer helt an på kommunen og er veldig individuelt. I vår kommune er pengene hvert år borte et par måneder maks etter midlene har kommet inn (i mars). I år var det faktisk slutt på midlene før vi rakk å komme oss inn i mai måned. Aldri kommet inn noe mer midler her enn den éne gangen i året. Samme gjelder nabokommunen vår. 

Skrevet

Jeg har akkurat fått 2,3 mill i boliglån fra kommunen, startlån ☺️

Anonymkode: 661b2...23e

• Liker 1
Skrevet
På 4.11.2020 den 0.18, AnonymBruker skrev:

Kan man søke i flere kommuner samtidig? Jeg bor i Oslo, og har null sjangs til å kjøpe noe her, men tenker å prøve i kommunene i nærheten.

Anonymkode: a624f...aba

Nei, du får ikke søke utenfor Oslo. Jeg ønsket selv å flytte utenfor Oslo, men finn beskjed i alle kommunene rundt Oslo (og jeg ringte maaaange) at man måtte ha bodd der så og så lenge før man kunne søke om startlån der. Men jeg fikk til slutt innvilget i Oslo. Du skal aldri si aldri!

På 4.11.2020 den 0.12, AnonymBruker skrev:

Det stemmer at midlene til startlån nå blir utdelt jevnt over hele året. I hvertfall i Oslo, men er usikker på om dette stemmer over hele landet. Jeg søkte i hvertfall startlån i oktober og fikk innvilget i november i fjor. 

Til TS: Jeg la ved en legeerklæring som forklarte helsesituasjonen min og hvor viktig en egnet bolig var for meg. Jeg tror det hadde stor betydning for søknaden min. 

Anonymkode: 5f61a...f44

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har akkurat fått 2,3 mill i boliglån fra kommunen, startlån ☺️

Kan jeg spørre hva du har i inntekt og hva du evt hadde klart å spare opp selv? Føler «alle» bare får 1,8-1,9 mill, og jeg blir aldri å finne en leilighet i den prisklassen her hvor jeg bor.. Så håper selv på 2,3 mill, helst 2,4 når jeg skal søke neste år.

Anonymkode: b99a3...4ef

• Liker 1
Skrevet
På 2.11.2020 den 18.46, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber i helsevesenet og skriver ofte uttalelser i forbindelse med søknad til husbanken for mine pasienter. 

Anonymkode: ef3e7...aec

Skrevet
På 2.11.2020 den 18.46, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med at det ikke stemmer? Kan du forklare litt hvorfor du er så bastant i dine uttalelser?
Jeg sendte med uttalelse fra barnevernet og helsevesenet. Det var ønskelig å ha med på grunn av den situasjonen jeg var i. Alle saker er forskjellige, og det som er riktig for noen er ikke noe som trenger å være riktig for andre. 

Anonymkode: 98bf7...8f0

Skrevet
På 9.11.2020 den 8.02, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre hva du har i inntekt og hva du evt hadde klart å spare opp selv? Føler «alle» bare får 1,8-1,9 mill, og jeg blir aldri å finne en leilighet i den prisklassen her hvor jeg bor.. Så håper selv på 2,3 mill, helst 2,4 når jeg skal søke neste år.

Jeg er lærling og får utbetalt 80% lønn frem til Juni. 
Deretter full lønn som fagarbeider som ligger på 450.000 - 500.000 ☺️
I min Kommune så de på hva inntekten min ville ligge på 5 år frem i tid, det var det de tok utgangspunktet i når de regnet på hvor mye jeg kunne få. 
Har også tre barn, to av dem er hos meg 50% og eldste er hos meg 100%

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er lærling og får utbetalt 80% lønn frem til Juni. 
Deretter full lønn som fagarbeider som ligger på 450.000 - 500.000 ☺️
I min Kommune så de på hva inntekten min ville ligge på 5 år frem i tid, det var det de tok utgangspunktet i når de regnet på hvor mye jeg kunne få. 
Har også tre barn, to av dem er hos meg 50% og eldste er hos meg 100%

En helsefagarbeider har ikke 500 000 i året.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

*fagarbeider

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jodda. Med helg og kveld og full annsinitet og vidreutdanning har jeg utbetalt nærmere 500.000. Det er jo med røde dager, mye kvelder, netter osv. Grunnlønnen min er 423000..

Anonymkode: be04b...d33

Skrevet

Vær forberedt på avslag! Husbanken er bare vås! De skal liksom hjelpe såkalte vanskeligstilte på boligmarkedet men de driter langt i å gidde å hjelpe folk som trenger hjelp! Jeg søkte, la med fem avslag fra vanlige banker, likevel gav de meg avslag fordi jeg hadde litt for mye egenandel... egenandel burde jo bare være positivt, men neida!

Anonymkode: 83688...d2d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...