Gå til innhold

Gått ned 40 kilo, ingen kommenterer det

Anbefalte innlegg

Skrevet

Av ren nysgjerrighet: hvorfor ikke? Ville du kommentert det?

Anonymkode: d5d66...186

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, jeg ville ikke ha kommentert det. Grunnen til det er at vekt er et ømtålig tema for de fleste. Jeg kommenterer slikt kun til de jeg vet ønsker slike kommentarer (og ikke er spiseforstyrret), og det gjelder vel kun søsteren min. 

Anonymkode: 8c908...8b7

• Liker 47
Skrevet

Oj, jo det hadde jeg kommentert, iallefall til de jeg kjenner, kollegaer e.l. 40 kg er jo mye, jeg fikk masse positive kommentarer når jeg gikk ned 25 kg. 

Anonymkode: 9170e...c64

• Liker 10
Skrevet

Om du var en venninne/ venn som selv hadde snakket om at du jobbet med vektnedgang og at det var viktig for deg så hadde jeg kommentert det. Om ikke så kommenterer jeg ikke folks kropper. 

Anonymkode: 36548...b9d

• Liker 35
Skrevet

Man kommenterer ikke andres vekt uoppfordret. Hvis du hadde sagt «jeg har klart å gå ned 40 kilo nå!» så hadde jeg jo vært glad på dine vegne. Men man veit aldri hvorfor noen har gått ned i vekt, det kan alltids være en sykdom man sliter med som man ikke ønsker å snakke om. 

Anonymkode: 82097...c8f

• Liker 31
Skrevet

Nei, hadde ikke kommentert. Synes det er en uting å kommentere andres kropper generelt. Det kan også hende at det kommer av sykdom etc.

Anonymkode: 0f250...5de

• Liker 25
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oj, jo det hadde jeg kommentert, iallefall til de jeg kjenner, kollegaer e.l. 40 kg er jo mye, jeg fikk masse positive kommentarer når jeg gikk ned 25 kg. 

Man aner jo ikke hva som ligger til grunn for vektnedgangen, med mindre de forteller det selv. En ung og tilsynelatende frisk gutt gikk ned 70 kg (ja, du leste riktig) på grunn av sykdom i mage-tarm. Oppsøkte først sykehus da han kastet opp blod. Tenker man må være litt forsiktig. Kreftsykdom er også typisk noe som gjør at folk raser ned i vekt. 

• Liker 6
Skrevet

Hadde nok ikke kommentert det med mindre jeg visste at det var noe du ønsket, og at du var frisk. Måtte kjent deg godt, også. Ikke så veldig hyggelig å få kommentarer om kropp og vekt fra ukjente hvis det er noe man sliter med.

Hvis du var en god venn, og du hadde snakket om hvordan du ønsket å gå ned i vekt, så hadde jeg selvfølgelig sagt "bra jobba"! Men det handler jo ikke bare om resultater, da kunne jeg sagt "bra jobba" her gang du tok sunne valg for deg selv! 

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Man aner jo ikke hva som ligger til grunn for vektnedgangen, med mindre de forteller det selv. En ung og tilsynelatende frisk gutt gikk ned 70 kg (ja, du leste riktig) på grunn av sykdom i mage-tarm. Oppsøkte først sykehus da han kastet opp blod. Tenker man må være litt forsiktig. Kreftsykdom er også typisk noe som gjør at folk raser ned i vekt. 

Joda, men når kreftsykdom begynner å gi vektreduksjon da ser ikke personen frisk ut.  

• Liker 1
Skrevet

Nei, hadde ikke kommentert. Jeg kommenterer ikke andres vekt :)

Hadde du selv sagt "jeg har gått ned 40 kg" så hadde jeg sagt så kult, bra jobba osv, men jeg ville ikke ha innledet den samtalen :) Jeg har selv vokst opp med SÅ mange kommentarer på "så tynn du er, nå må du spise mer osv" at jeg syns det er en uting å kommentere kropp, uansett. Er en lettelse å være normalvektig og få kommentarer sjeldnere.

Så - bra jobba, men folk lar vær å kommentere for å være høflige.

• Liker 13
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Av ren nysgjerrighet: hvorfor ikke? Ville du kommentert det?

Hvorfor skal man kommentere det? For å snu det på flisa; ville du hatt kommentarer dersom du gikk opp 40 kg på samme tid?

Og hvem har du egentlig gått ned i vekt for, deg selv eller andre?

Skrevet
1 minutt siden, Navani skrev:

Jeg har selv vokst opp med SÅ mange kommentarer på "så tynn du er, nå må du spise mer osv" at jeg syns det er en uting å kommentere kropp, uansett. Er en lettelse å være normalvektig og få kommentarer sjeldnere.

Helt enig. Jeg veide veldig lite for høyden min til tross for at jeg forsøkte å spise masse, men jeg spiste rett og slett ikke nok sett opp mot aktivitetsnivået mitt på den tiden, så jeg var veldig spinkel. Det er ikke noe hyggeligere for psyken å høre at man er så tynn enn å høre at man er overvektig, sånn egentlig. Nå er jeg normalvektig, og ingen kommenterer det. De blir bare overrasket over hvor mye jeg faktisk veier dersom samtalen dreier seg inn på det, fordi de ikke tenker over at jeg er tung fordi jeg er høy og normalvektig.

Skrevet

Du har jo gått ned en liten person i vekt, og må ha endret utseende drastisk.

Det hadde jeg nok ikke kommentert, i frykt for at det skulle være sykdomsrelatert, eller at personen feks hadde vært slankeoperert. Erfaringsmessig vil ikke alle snakke om det.

Kommenterer i det hele tatt ikke kroppsstørrelse, kan være et ømtålig tema enten man er liten eller stor.

Anonymkode: 5e36e...758

• Liker 7
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda, men når kreftsykdom begynner å gi vektreduksjon da ser ikke personen frisk ut.  

Dette stemmer overhodet ikke. Uforklarlig vektnedgang er typisk noe som man skal oppsøke lege for da det er et vanlig kreftsymptom. 

• Liker 7
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Jeg kan bare svare for meg selv, jeg kommenterer aldri andres vekt.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette stemmer overhodet ikke. Uforklarlig vektnedgang er typisk noe som man skal oppsøke lege for da det er et vanlig kreftsymptom. 

Nå snakker jeg om 40 kg vektnedgang som TS skriver, går du ned 40 kg og ikke har kommet deg til lege for 30 kg siden og har kreft, da ser du sjuk ut, og ligger dårlig an.

• Liker 3
Skrevet

Da jeg bestemte meg for å gå ned i vekt nevnte jeg til et par personer i omgangskretsen at jeg hadde begynt å veie maten og trene. Det er egentlig disse jeg lurer på hvorfor ikke har sagt noe. Jeg ville heller ikke kommentert vekta til noen som ikke har sagt noe om det selv.

TS

• Liker 3
Skrevet

I vennegjengen vår kommenterer vi det aldri. Det er kjempefint om noen går ned mye i vekt på grunn av helsa, men det gjør jo ingenting med personen. Det er den samme fantastisk gode vennen uansett hvordan hun/han ser ut. 

Anonymkode: 27798...be3

• Liker 7
Skrevet

God å se at det ser ut til å være slik at de fleste ikke kommentere slikt. 

Jeg ville heller ikke kommentert. Det kan være så mye som ligger bak en vektnedgang, og er et vanvittig personlig anliggende. 

Hilsen en som sliter med spiseforstyrrelser, og hvor kommentarer på kropp er det verste jeg kan få. 

Anonymkode: 03f8c...909

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...