Gå til innhold

Jeg måtte testes, og vaktene ble om til egenmelding?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg måtte testes for Covid-19 da jeg hostet litt, og da måtte jeg være borte fra jobb (3 arbeidsvakter). Jeg er student, jobber kun deltid, og jeg er avhengig av hver eneste vakt for å klare meg. Nå ser jeg at de vaktene ble registrert som egenmelding. Jeg trodde det skulle bli sykemelding automatisk, da jeg testet meg? Har jeg krav på sykepenger? Vet jeg kan spørre sjefen, men hører med dere først.

Anonymkode: 55783...2c7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal få betalt av jobben uavhengig om du bruker egenmelding eller sykemelding. 

Anonymkode: 07ff4...5bf

• Liker 3
Skrevet

Når det blir satt egenmelding så får du jo betalt for vaktene. Hvilke sykepenger tenker du på?

Anonymkode: b5ca1...a40

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Når det blir satt egenmelding så får du jo betalt for vaktene. Hvilke sykepenger tenker du på?

Anonymkode: b5ca1...a40

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du skal få betalt av jobben uavhengig om du bruker egenmelding eller sykemelding. 

Anonymkode: 07ff4...5bf

Åja, det visste jeg ikke.. Da var det bra jeg sjekket her først vertfall! flaut

• Liker 2
Skrevet

Ingenting blir sykemelding automatisk, du må få sykemelding av en lege som sender denne elektronisk til NAV, deg og arbeidsgiver. Deretter fyller man ut søknad om sykepenger på nav.no. Men dette må altså initieres av en lege, ikke noe som skjer av seg selv eller du selv kan gjøre.

Egenmelding er når du selv sier til jobben at du må være borte pga. sykdom men ikke har sykemelding fra lege. Det er riktig som de andre sier at du også får lønn/sykepenger når du har brukt egenmelding, det utbetaler arbeidsgiver som vanlig lønn. Det er bare et visst antall egenmeldinger du kan bruke per år, det varierer mellom arbeidsgivere men det vanligste er at du kan bruke maks 3 dager på rad (helg telles med) og maks 4 ganger i en 12 måneders periode. (Men igjen det kan variere litt)

Anonymkode: 21320...7ab

• Liker 1
Skrevet

Det riktige er egenmelding. Du får betalt for vaktene

Anonymkode: 97bb0...c9c

Skrevet

... Hvem mener du skulle skrevet sykemeldingen egentlig (siden du ikke har vært hos lege)? 

Anonymkode: ab732...35b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...