AnonymBruker Skrevet 2. november 2020 #1 Skrevet 2. november 2020 Hei, Jeg arvet en bolig for noen år siden, som jeg eier uten gjeld. Jeg sparer i BSU og BSU 2.0 - har samlet ca 240 000 stående her. Den originale planen var å fortsette å spare i BSU, da denne ordningen var gunstig og vi mest sanssynlig kom til å flytte i løpet av noen år. Nå ser det ut til at vi blir boende, og vi ikke lenger får noen fordeler av denne kontoen. Hvordan får jeg løst ut denne kontoen? Må jeg ta opp et boliglån for så å nedbetale det? Anonymkode: 390d1...a84
AnonymBruker Skrevet 2. november 2020 #2 Skrevet 2. november 2020 Ja, hvis du bare løser ut nå, så utløser det skatt og du må tilbakebetalte det du har fått i skattelette alle disse årene. Du får jo fortsatt fordel ved at BSU-kontoen har mye bedre rente enn andre sparekontoer. Jeg ville avventet. Kanskje dere har behov for å låne opp penger for oppussing f.eks og da kan du bruke BSU til å nedebetale det igjen. Anonymkode: 66c1d...1ce 1 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2020 #3 Skrevet 2. november 2020 For å ikke måtte betale tilbake skattefordelen må du ta opp lån på boligen og betale ned dette med bsu. Jeg fikk god hjelp av min bank til dette når jeg skulle løse inn min bsu, det var en ganske omfattende prosess. Anonymkode: 4a5c2...5ca
Rosatoast Skrevet 2. november 2020 #4 Skrevet 2. november 2020 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, Jeg arvet en bolig for noen år siden, som jeg eier uten gjeld. Jeg sparer i BSU og BSU 2.0 - har samlet ca 240 000 stående her. Den originale planen var å fortsette å spare i BSU, da denne ordningen var gunstig og vi mest sanssynlig kom til å flytte i løpet av noen år. Nå ser det ut til at vi blir boende, og vi ikke lenger får noen fordeler av denne kontoen. Hvordan får jeg løst ut denne kontoen? Må jeg ta opp et boliglån for så å nedbetale det? Anonymkode: 390d1...a84 Du ringer banken din og sier du vil ha BSU innløst til din brukskonto. Da får du som svar at du aldri kan opprette BSU i ditt navn igjen, da bekrefter du bare at dette er greit. Også får du pengene innbetalt på kontoen din neste dag. Har gjort det selv, og det er enkelt.
Humlemora Skrevet 2. november 2020 #5 Skrevet 2. november 2020 Jeg jeg ringte banken min om det samme for litt siden. Du får ikke løst ut pengene på andre måter enn å bruke det til nedbetaling av boliglån eller kjøp av bolig. Oppussing får du heller ikke brukt det på. Jeg fikk satt opp trekk fra bsu som gikk til nedbetaling av boliglånet hver mnd, også tok jeg de pengene fra brukskonto som jeg ellers ville brukt på lånet, og satt på sparekonto. Disse skal brukes til oppussing:) 1
Rosatoast Skrevet 2. november 2020 #6 Skrevet 2. november 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, hvis du bare løser ut nå, så utløser det skatt og du må tilbakebetalte det du har fått i skattelette alle disse årene. Du får jo fortsatt fordel ved at BSU-kontoen har mye bedre rente enn andre sparekontoer. Jeg ville avventet. Kanskje dere har behov for å låne opp penger for oppussing f.eks og da kan du bruke BSU til å nedebetale det igjen. Anonymkode: 66c1d...1ce Mange som sier dette, men jeg fikk innbetalt BSU pengene til brukskonto i fjor - og måtte ikke betale en eneste krone
AnonymBruker Skrevet 2. november 2020 #7 Skrevet 2. november 2020 5 minutter siden, Humlemora skrev: Jeg jeg ringte banken min om det samme for litt siden. Du får ikke løst ut pengene på andre måter enn å bruke det til nedbetaling av boliglån eller kjøp av bolig. Oppussing får du heller ikke brukt det på. Jeg fikk satt opp trekk fra bsu som gikk til nedbetaling av boliglånet hver mnd, også tok jeg de pengene fra brukskonto som jeg ellers ville brukt på lånet, og satt på sparekonto. Disse skal brukes til oppussing:) Men utfordringen er at jeg ikke har noe boliglån å nedbetale dem til 😛 Anonymkode: 390d1...a84
AnonymBruker Skrevet 2. november 2020 #8 Skrevet 2. november 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, hvis du bare løser ut nå, så utløser det skatt og du må tilbakebetalte det du har fått i skattelette alle disse årene. Du får jo fortsatt fordel ved at BSU-kontoen har mye bedre rente enn andre sparekontoer. Jeg ville avventet. Kanskje dere har behov for å låne opp penger for oppussing f.eks og da kan du bruke BSU til å nedebetale det igjen. Anonymkode: 66c1d...1ce Jeg investerer pengene mine isteden, og sammenlignet med det har BSU en ganske dårlig rente. Vi kommer aldri til å måtte låne penger til oppussing... Anonymkode: 390d1...a84
AnonymBruker Skrevet 2. november 2020 #9 Skrevet 2. november 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: For å ikke måtte betale tilbake skattefordelen må du ta opp lån på boligen og betale ned dette med bsu. Jeg fikk god hjelp av min bank til dette når jeg skulle løse inn min bsu, det var en ganske omfattende prosess. Anonymkode: 4a5c2...5ca Det var dette jeg fryktet Men takk Anonymkode: 390d1...a84
AnonymBruker Skrevet 2. november 2020 #10 Skrevet 2. november 2020 23 minutter siden, Rosatoast skrev: Mange som sier dette, men jeg fikk innbetalt BSU pengene til brukskonto i fjor - og måtte ikke betale en eneste krone Da hadde du vel enten så lite på BSU at du ikke merket det på skatten, eller så får du en jævlig smell neste år. For hver 25 000 du tok ut av BSUen må du betale tilbake 5 000. Du kan ta ut pengene du satt inn samme år uten at det betyr noe. Og om man har betalt inn på BSU uten å betale skatt, så må man heller ikke betale tilbake skattefradraget da man ikke har hatt noe skatt å få fradrag for. Anonymkode: 4d67f...cc4 5
Knirke Skrevet 2. november 2020 #11 Skrevet 2. november 2020 Jeg tok ut mine BSU penger for to år siden. Jeg måtte betale tilbake 24.000 kr i skattefordel, men jeg anser det som penger som aldri har vært mine og dermed ikke utgjør noe tap. Jeg sendte bare en mail til banken, og måtte skrive under på at jeg brøt BSU avtalen. Enkelt og greit, og fikk pengene på brukskonto i løpet av noen dager. 1
newman01 Skrevet 2. november 2020 #12 Skrevet 2. november 2020 BSU kan i utgangspunktet kun benyttes til å betale ned boliglån tatt opp etter at BSU-konto er opprettet. Man kan heller ikke opprette lån på tidligere (gjeldsfri) eid bolig for å løse ut BSU på den måten. Kanskje banken din har noen kreative metoder? Ring og hør. Alternativt må du bare la dem stå til du kjøper noe i fremtiden. Eller terminere kontoen og tilbakebetale skattefordelen 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2020 #13 Skrevet 2. november 2020 6 timer siden, Rosatoast skrev: Mange som sier dette, men jeg fikk innbetalt BSU pengene til brukskonto i fjor - og måtte ikke betale en eneste krone Banken din gjorde nok en runde med pengene dine som gjør at du ikke måtte betale skatt som du ikke fikk med deg. Anonymkode: 886bf...a42 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2020 #14 Skrevet 2. november 2020 Invester i en utleiebolig hvis du har mulighet og lyst til å ta opp boliglån. Anonymkode: 0ceae...529
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #15 Skrevet 25. juli 2022 Knirke skrev (På 2.11.2020 den 13.21): Jeg tok ut mine BSU penger for to år siden. Jeg måtte betale tilbake 24.000 kr i skattefordel, men jeg anser det som penger som aldri har vært mine og dermed ikke utgjør noe tap. Jeg sendte bare en mail til banken, og måtte skrive under på at jeg brøt BSU avtalen. Enkelt og greit, og fikk pengene på brukskonto i løpet av noen dager. Hvor mye hadde du i bsu? 😊 Anonymkode: fdc87...eeb
Knirke Skrevet 27. juli 2022 #16 Skrevet 27. juli 2022 On 7/25/2022 at 4:07 PM, AnonymBruker said: Hvor mye hadde du i bsu? 😊 Anonymkode: fdc87...eeb 150.000 ca, husker ikke helt nøyaktig😉
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #17 Skrevet 27. juli 2022 Knirke skrev (1 minutt siden): 150.000 ca, husker ikke helt nøyaktig😉 - Hadde ca. 210.000kr, sjekket gjennom skattemeldingene. Må betale ca 30.000 Anonymkode: fdc87...eeb
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #18 Skrevet 28. juli 2022 en jeg kjente påstod ovenfor banken at han ønsket å bygge en ny garasje eller uthus på eiendommen sin, men at man trenge en viss kapital til dette. Dermed tok han opp nøyaktig like mye i lån som det han hadde stående på BSU-kontoen sin. En stund etter dette kontaktet han banken igjen, og spurte om det var mulig å bruke BSU-pengene til å betale for dette lånet. Voila, så kunne han beholde alle pengene fra lånet på selve bank-kontoen (eventuelt på den vanlige spare-kontoen sin) samtidig som han klarte å "løse ut" alle BSU-pengene, ved å bruke dette til å betale for hele lånet. Men jeg har ikke peiling på om han eventuelt måtte betale noen ekstra renter på bolig-lånet altså. Men dette var vel for flere år siden, og jeg har ikke peiling på om dette faktisk kunne ha fungert på denne måten i dag. Anonymkode: 4948e...6b3
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2022 #19 Skrevet 29. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 2.11.2020 den 19.11): Banken din gjorde nok en runde med pengene dine som gjør at du ikke måtte betale skatt som du ikke fikk med deg. Anonymkode: 886bf...a42 Tipper at vedkommende bare er lite opplyst og ikke skjønner så mye av ting i tillegg tik å ikke var mye på konto slik at hun derfor tilbakebetalte skatten med vanlig skattetrekk. Anonymkode: 5621d...a0b
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2022 #20 Skrevet 29. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 2.11.2020 den 19.16): Invester i en utleiebolig hvis du har mulighet og lyst til å ta opp boliglån. Anonymkode: 0ceae...529 Du kan ikke bruke bsu til sekundærbolig, men det går selvfølgelig an å låne opp på primærbolig og bruke pengene til sekundærbolig. Humlemora skrev (På 2.11.2020 den 13.02): Jeg jeg ringte banken min om det samme for litt siden. Du får ikke løst ut pengene på andre måter enn å bruke det til nedbetaling av boliglån eller kjøp av bolig. Oppussing får du heller ikke brukt det på. Jeg fikk satt opp trekk fra bsu som gikk til nedbetaling av boliglånet hver mnd, også tok jeg de pengene fra brukskonto som jeg ellers ville brukt på lånet, og satt på sparekonto. Disse skal brukes til oppussing:) Det er fullt mulig og lovlig å bruke BSU på oppussing så det er bare tull. Anonymkode: 5621d...a0b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå