Gå til innhold

Uføretrygd og jobb

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har lov å tjene 40.000 i året ved siden av trygd. Har ingen utdannelse, men har gått helse og sosialfag. Hvilke jobber kan jeg søke på? Ønsker meg noe innen helse/barn og ungdom. Hvordan skal jeg gå frem?

Anonymkode: 74d48...224

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har lov å tjene, ja, men hvis du har arbeidsevne så burde du jobbe utover det, og ikke bruke 40.000 som en hvilegrense. 

Søk deg ut i butikker. Du har ingen utdannelse, og må som regel ha utdannelse for å jobbe med helse og barn/ungdom. Du kan alltids søke på kommunale jobber, men det er så mange om beinet at sjansen er små. Men kanskje er du heldig å får deg en helgejobb eller lignende. 

Anonymkode: 98a3c...a0c

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har lov å tjene, ja, men hvis du har arbeidsevne så burde du jobbe utover det, og ikke bruke 40.000 som en hvilegrense. 

☝️Dette 👏👏👏

Anonymkode: 112d7...487

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har lov å tjene 40.000 i året ved siden av trygd. Har ingen utdannelse, men har gått helse og sosialfag. Hvilke jobber kan jeg søke på? Ønsker meg noe innen helse/barn og ungdom. Hvordan skal jeg gå frem?

Anonymkode: 74d48...224

Nei, du har lov å tjene 40.000.000.000 kroner ved siden av trygd, om du greier det. Grensa på 40.000 er bare en fribeløpsgrense, så det eneste som skjer hvis du går over den grensa er at trygda reduseres midlertidig for det året det gjelder, utifra den individuelle beregningsprosenten du har. Men du kan tjene 40 milliarder kroner i teorien. 

Hvis du skal jobbe med det du ønsker, så må du ta noe utdanning. Da låner du bare av Lånekassen. Låner du får et semester i året og samtidig har mindre enn ca 293.000 kroner brutto i året i uføretrygd for 2021, så får du også noe stipend. 

Her er inntektsgrensene - og låner du for et semester i løpet av 2021, så er inntektsgrensa for uføretrygd på ca 293.000 kr. Da kan du få noe stipend hvis du består og ikke stryker på alt. 

Lån kan du få uansett, selv uten stipend, selv om du skulle hatt over 293.000 kr brutto i året i uføretrygd.

https://lanekassen.no/nn-NO/stipend-og-lan/utdanning-i-noreg/hoyere-og-annen-utdanning/inntekt-og-formue-/trygd/

Anonymkode: 0fd7f...97e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Søk deg ut i butikker. Du har ingen utdannelse, og må som regel ha utdannelse for å jobbe med helse og barn/ungdom. Du kan alltids søke på kommunale jobber, men det er så mange om beinet at sjansen er små. Men kanskje er du heldig å får deg en helgejobb eller lignende. 

Hva om en ønsker å bruke 40000 som hvilegrense? Skal man få bestemme dette selv, eller la andre bestemme det for seg?

Anonymkode: d403a...571

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om en ønsker å bruke 40000 som hvilegrense? Skal man få bestemme dette selv, eller la andre bestemme det for seg?

Jeg tenker at arbeidsevne og arbeidsmarked bør bestemme dette. Det sier litt om uføretrygdede som sier nei fordi dem ikke skal bikke en viss inntjeningsgrense. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at arbeidsevne og arbeidsmarked bør bestemme dette. Det sier litt om uføretrygdede som sier nei fordi dem ikke skal bikke en viss inntjeningsgrense. 

Jeg mener de skal få bestemme dette selv. De er uføre, og bør ha den rettigheten.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger også denne. Lurer på hva slags type jobb vi med ufør kan få

Anonymkode: 1400b...629

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke rart, at enkelte er for syke til å jobbe - helt til de får uføretrygd. Da har de plutselig arbeidsevne.

Ts, når du plutselig har fått arbeidsevne og ikke har utdanning, kan du kanskje få jobb i butikk eller bensinstasjon. Helsevesenet skriker etter folk, så du kan sikkert jobbe som pleieassistent, men det er et veldig tungt yrke. 

Anonymkode: 5b751...71a

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke rart, at enkelte er for syke til å jobbe - helt til de får uføretrygd. Da har de plutselig arbeidsevne.

Ts, når du plutselig har fått arbeidsevne 

Nei, det er ikke rart i det hele tatt, og man ser nå hvor denne tråden kommer til å eskalere. Igjen mistenkeliggjøring og hets mot uføre. 

TS tror bare at hen kan tjene 40.000 kr. Om TS faktisk greier å tjene 40.000 kr er en helt annen sak. For det er ofte slik at en del uføre TROR at de kan greie noe mer, men når de starter på noe, så kollapser de bare. 

Det er også urealistisk at man skal kunne finne en arbeidsgiver som tillater at en skal kunne tjene akkurat 40.000 kr brutto. Arb.givere gidder ikke engang å gi uføre sjanse som det er, derfor så er det enda mer urealistisk at man får en "skreddersydd stilling" som sier at du kan komme på jobb og tjene akkurat 40.000 kr brutto, eller rettere sagt, PRØVE å se om det "hodet ditt sier at du kan klare", skjer i praksis. 

Om en i det hele tatt får et tilbud av en arbeidsgiver deltid, så er det like stor sjanse for at arb.giveren sier at behovet av den jobben er på 20.000 kr bare eller at behovet for jobben er 150.000 kroner - så du får ikke velge 40.000 kr bare sånn uten videre. Det er bare fantasi.

Under gamle regler (før 2015) var det kun jobbkarantene i ett år. Da kunne man jobbe da også, og tjene betydelig mer enn 40.000 kr før trygda ble redusert. Da var det 1G - 100.000 kr en kunne tjene før man ble revurdert og man fikk ingen reduksjon i trygden. I tillegg fikk man bostøtte.

Så jeg skjønner ikke hva du vræler om, når en rekke ting ble verre for de uføre etter 2015.

Det eneste positive er at man kan tjene "så mye en vil" i teorien, men de færreste får det til. Men det er viktig å ha denne muligheten åpen likevel, for de få som kanskje etterhvert kan tjene mer enn 40.000 kr uten å bli plaget og revurdert og whatever du har oppe i hodet ditt som du mener er "smart" å foreslå å plage de uføre med.

Anonymkode: 0fd7f...97e

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Dette er i og for seg riktig. Men Erna & Co truer med revurdering av uførhet, om folk tjener penger. Da blir dette veldig ugreit for de som kan være på topp i en ganske kort periode, for så å klappe sammen (nokså systematisk).

Jeg tør ikke ta sjansen på det. Trist men sant.

Anonymkode: 9cfeb...2a8

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener de skal få bestemme dette selv. De er uføre, og bør ha den rettigheten.

Dem har jo rettigheten. Det er ikke det. Men jeg mener dem er altfor opphengt i denne grensen. Jeg vet om uføretrygdede som jobber fra januar til mai hvert år, men som da takker nei til jobb resten av året fordi dem ikke skal bikke denne grensen. Selv om dem kunne jobbet og kanskje tjent det dobbelte. 

Rettigheten har dem. Valget har dem. Men det er ingen grunn til å være opphengt i 40.000 kr grensa. For noen år siden så jobbet mange av disse opptil 100.000 i året, når grensa var der. Men så snart grensa ble flyttet nedover, så jobbet dem mindre. Det er jo ulogisk, for trygdesystemet er lagt opp til at jo mer du jobber jo mer tjener du. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan ta de råtne holdningene deres om uføre og dra rakt åt helvete. 

Anonymkode: 2e289...79d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er i og for seg riktig. Men Erna & Co truer med revurdering av uførhet, om folk tjener penger. Da blir dette veldig ugreit for de som kan være på topp i en ganske kort periode, for så å klappe sammen (nokså systematisk).

Jeg er klar over det. Det er synd, og dårlig politikk. Da skviser man uføre helt ut fra arbeidslivet. Synes 0,4G og tilsvarende trygdesystem er greit nok. 1G var ærlig talt for høyt. Men 0,4G er ikke det. Det er en knapp månedslønn for en normal i gata. Men så driver Erna med heksejakt på samfunnets svakeste grupper, så jeg skjønner godt at folk holder seg unna også i gode perioder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger også denne. Lurer på hva slags type jobb vi med ufør kan få

Anonymkode: 1400b...629

Ikke noe å følge, du bestemmer selv hva slags jobb du vil prøve deg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, når du plutselig har fått arbeidsevne og ikke har utdanning, kan du kanskje få jobb i butikk eller bensinstasjon. Helsevesenet skriker etter folk, så du kan sikkert jobbe som pleieassistent, men det er et veldig tungt yrke. 

Det er ikke rart, men et velkjent faktum som også regjeringen legger til rette for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må vise til denne truingen av Erna & Co.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dem har jo rettigheten. Det er ikke det. Men jeg mener dem er altfor opphengt i denne grensen. Jeg vet om uføretrygdede som jobber fra januar til mai hvert år, men som da takker nei til jobb resten av året fordi dem ikke skal bikke denne grensen. Selv om dem kunne jobbet og kanskje tjent det dobbelte. 

Rettigheten har dem. Valget har dem. Men det er ingen grunn til å være opphengt i 40.000 kr grensa. For noen år siden så jobbet mange av disse opptil 100.000 i året, når grensa var der. Men så snart grensa ble flyttet nedover, så jobbet dem mindre. Det er jo ulogisk, for trygdesystemet er lagt opp til at jo mer du jobber jo mer tjener du. 

Du har så rett. Rettigheten har dem. Valget har dem. Da er vi enige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan ta de råtne holdningene deres om uføre og dra rakt åt helvete. 

Anonymkode: 2e289...79d

Ingen her har utvist råtne holdninger mot uføre. Men du ønsker det nok.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har så rett. Rettigheten har dem. Valget har dem. Da er vi enige.

Har aldri poengtert noe annet. Men når dem både kan jobbe og får tilbud om å jobbe, så er det ingen grunn til å stoppe på 40.000,- i inntjening. Som er mitt poeng. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...