Gå til innhold

Når badet dere baby første gang hjemme? Sykehuset sier vi skal vente så lenge vi kan, men hvor lenge er det?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

En baby er bitteliten. Hva er problemet med å klutevaske ungen?

Anonymkode: 021f6...db8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi badet allerede på sykehuset, par dager etter fødsel. Gikk nok noen dager etter hjemkomst før det ble nytt bad 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare å vente. Så lenge dere er nøye på hygiene nedentil og ansikt/øyne, samt hold baby ren og spesielt tørr i hudfolder. De har godt av å beholde fettlaget på huden etter fødsel så lenge som mulig. Vent gjerne noen uker.

Anonymkode: 24396...a81

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo bare å vente. Så lenge dere er nøye på hygiene nedentil og ansikt/øyne, samt hold baby ren og spesielt tørr i hudfolder. De har godt av å beholde fettlaget på huden etter fødsel så lenge som mulig. Vent gjerne noen uker.

Anonymkode: 24396...a81

Noen uker?? Fettlaget har jo trukket inn etter noen få dager, det gjorde det på vår i hvert fall. Hva med blod i hår og sånn?? Det var pga masse størknet blod i håret vi badet vår etter et par dager på sykehuset 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi fikk beskjed om å vente med bad til navlestumpen hadde falt av 
Dette er mange år siden, og anbefalingene har sikkert endret seg siden da, men poenget var at det ikke er noen krise å vente 1-2 uker slik anbefalingen var før, men at du får ta vurderingen underveis. 

Gratulerer med nyfødt!  :)

Anonymkode: 46f76...6fa

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen dager etter at navlestrengen var falt av og det var fint.

Bader maks 1-2 ganger i uka med olje i vannet. Selv eldste på 3. Synes mange badet de små altfor ofte! Stakkars hud når de blir større. 

Anonymkode: 56e59...00a

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje rundt to uker? Navlestumpen var falt av for lengst da. Ikke noe i veien for å bade når dere vil. Det er gjerne anbefalt å vente en dag eller to etter fødsel, men altså, de sier jo på barsel at de kan hjelpe deg å bade babyen der for å vise deg. Så du trenger ikke vente dritlenge om du føler for å vaske babyen før. 

Anonymkode: 366f8...6c8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 uker her med begge barna. Vasket stumpen under springen når det var bæsj men ellers var jo ikke babyen akkurat skitten.

Anonymkode: 071c7...483

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen dager etter at navlestrengen var falt av og det var fint.

Bader maks 1-2 ganger i uka med olje i vannet. Selv eldste på 3. Synes mange badet de små altfor ofte! Stakkars hud når de blir større. 

Anonymkode: 56e59...00a

Noen tåler det helt fint. At dine barn ikke gjør det, betyr ikke at andres barn har like ømtålelig hud. Foreldre kjenner barna sine best. Vår tåler helt fint å bli badet både annenhver og til og med hver dag. Det ser man helt selv. Jeg lar ikke være å bade mitt barn fordi andres barn får eksem av å bade ;)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen tåler det helt fint. At dine barn ikke gjør det, betyr ikke at andres barn har like ømtålelig hud. Foreldre kjenner barna sine best. Vår tåler helt fint å bli badet både annenhver og til og med hver dag. Det ser man helt selv. Jeg lar ikke være å bade mitt barn fordi andres barn får eksem av å bade ;)

Tørr hud da? Det er ikke bra for huden å bade hver dag. Hverken som baby, barn eller voksen. 

Anonymkode: 59a62...631

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tørr hud da? Det er ikke bra for huden å bade hver dag. Hverken som baby, barn eller voksen. 

Anonymkode: 59a62...631

Ikke alle får tørr hud av å bade hver dag ;) Spesielt ikke om man ikke bruker såpe, men kun olje i  vannet. 

Og som sagt: Det SER foreldrene selv... At ditt barn får tørr hud, betyr ikke at mitt barn får det. At du får tørr hud av å dusje hver dag, betyr ikke at jeg får det - jeg dusjer hver eneste dag, med mild såpe, og får kun tørr hud på hendene - og det kommer nok mer av all håndvaskingen enn av dusjingen.. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje rundt to uker? Navlestumpen var falt av for lengst da. Ikke noe i veien for å bade når dere vil. Det er gjerne anbefalt å vente en dag eller to etter fødsel, men altså, de sier jo på barsel at de kan hjelpe deg å bade babyen der for å vise deg. Så du trenger ikke vente dritlenge om du føler for å vaske babyen før. 

Jeg fikk ikke badet babyen på sykehuset på grunn av korona. Så ikke alle som får hjelp på sykehuset. Ventet 4 dager fra vi kom hjem. 

Anonymkode: c3eb7...d97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagen etter vi kom hjem. 

Største badet ofte, minste hadde mer sensitiv hud så måtte redusere. 

Stol på deg selv 🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Babyen min ble badet av de ansatte på nyfødtintensiven da hun var ca ett døgn, jeg lå på oppvåkningen over døgn etter keisersnitt.

Nå bader vi hver kveld. Ikke lenge, og med olje egnet for hennes hus (ikke sånn ekkel babyolje som legger seg utenpå huden og gjør ungen til et såpestykke).

Anonymkode: 440c3...e14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi måtte bade babyen allerede dagen etter fødsel for å vise at vi kunne gjøre det. Når vi var kommet hjem ventet vi til navlestumpen flat av. 

Klutevask funket veldig bra frem til da :)

Anonymkode: 9b3e4...e24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...