Gå til innhold

Jeg sier nei til Fortnite til førsteklassingen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men til faren får han spille. Men bare «litt» som faren sier. Jeg har vært streng på det, så får jeg vite at han har latt førsteklassingen spille med broren nå og da, men «bare litt». 

Det er ikke spillingen i seg selv som jeg synes er det verste, men det faktum at han viser de at det jeg har sagt ikke er så farlig. At han ikke viser meg mer respekt ovenfor de. Hva hadde dere syntes om det? 

Anonymkode: 0d817...755

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns det er bra du sier nei. Den dritten er avhengighetsskapende. Faren er dum.

Anonymkode: d7a36...992

• Liker 8
Skrevet

Fortnite har 12-årsgrense.

Anonymkode: 16349...2ce

• Liker 8
Skrevet

Vel, det er ofte dessverre slik at reglene blir ulike når hjemmene er ulike. Han ser ikke noe galt i at han får spille litt sammen med broren, mens du er har nulltoleranse for fortnite. Det er enklere med sånne felles kjøreregler når foreldrene bor sammen, men  du kan egentlig ikke bestemme over sånne regler når barna er hos far. 

Når det er sagt er jeg helt enig med dine regler. Det er anbefalt 12års aldersgrense på spillet, så jeg ville nok prøvd å holde barnet unna 2-3 år til i det minste. Men jeg skjønner at det blir vanskeligere, når det er en eldre bror som spiller spillet.

Anonymkode: 468c3...8d1

• Liker 4
Skrevet

Jeg hadde blitt skikkelig skuffa, og sinna. Det er ikke et spill for seksåringer, det er mye annet de heller kan velge i. Men istedet må den ene forelderen gjøre seg til den morsomme, det er for dumt.

Anonymkode: 1c057...aad

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, det er ofte dessverre slik at reglene blir ulike når hjemmene er ulike. Han ser ikke noe galt i at han får spille litt sammen med broren, mens du er har nulltoleranse for fortnite. Det er enklere med sånne felles kjøreregler når foreldrene bor sammen, men  du kan egentlig ikke bestemme over sånne regler når barna er hos far. 

Når det er sagt er jeg helt enig med dine regler. Det er anbefalt 12års aldersgrense på spillet, så jeg ville nok prøvd å holde barnet unna 2-3 år til i det minste. Men jeg skjønner at det blir vanskeligere, når det er en eldre bror som spiller spillet.

Anonymkode: 468c3...8d1

Vi bor i samme hus.. Det er når jeg er borte han lar han få lov...

Skrevet

Ingen i min sønns klasse får lov til dette. Han går i 2.klasse.

Anonymkode: f1af1...853

• Liker 4
Skrevet

Fortnite er noe dritt.

Anonymkode: fe3cc...38a

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Fortnite er noe dritt.

Anonymkode: fe3cc...38a

At du syntes det er dritt, har ikke noe med tema å gjøre.

Hvorfor skal din mening være viktigere enn far sin ts?

• Liker 3
Gjest Blinkie
Skrevet

Flott! Fortnite har ingen 6 åring noe med å spille. Våre to yngste barn, hadde ikke fått lov til å spille fortnite, 6 år gammel !

Skrevet

Regner med at dette barnet har eldre søsken? 
hos meg har vi ikke fortnite. Skal heller ikke ha det på maaange år. (Eldste går i andre klasse)

Anonymkode: 897b8...7c2

Skrevet

Spillet har 12års grense. Det er ikke "tøft" at en 6åring spiller dette og det er heller ikke uskyldig morro. Spillet og rammene rundt det inneholder elementer som mindre barn ikke er modne nok til å utsettes for. I tillegg bidrar dette til gruppepress blant gjevnaldrende. 

Min 5.klassing får ikke spille Fortnite. 

• Liker 3
Skrevet

Nå ser jeg ikke helt problemet med fortnite, selv om jeg holdt sønnen min unna til 3. klasse. Selve spillet er jo ikke så realistisk akkurat, det er vel hellere dette med at man kan komme i kontakt med fremmede folk som er grunn til aldersgrensen. Tror ikke en 6-åring som spiller i blant med broren sin tar skade av det eller får mareritt.

Det er far som bestemmer når barna er der, du kan lage regler når barna er hos deg. Så lenge ikke barna lider noen nød synes jeg du skal svelge kamelen - det er ikke verdens største kamel akkurat. Det er verre om han tillater Snapchat eller tiktok før aldersgrensen tenker jeg!

Anonymkode: 6cc77...bbd

• Liker 3
Skrevet

Min 3. klassing får heller ikke lov 😊

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, Pappi skrev:

Spillet har 12års grense. Det er ikke "tøft" at en 6åring spiller dette og det er heller ikke uskyldig morro. Spillet og rammene rundt det inneholder elementer som mindre barn ikke er modne nok til å utsettes for. I tillegg bidrar dette til gruppepress blant gjevnaldrende. 

Min 5.klassing får ikke spille Fortnite. 

5-klassing? Nå er vel populariteten på akkurat fortnite redusert litt, men synes du ikke det er litt synd når noen barn holdes unna av prinsipp mens alle vennene spiller sammen? Det er veldig sosialt disse spillegreiene, barna prater om det og møtes for å spille her i hvert fall (4. klassen men vært sånn lenge). Er man ikke med på det er man utenfor...

• Liker 3
Skrevet

Hadde ungen vært 10 år så skulle jeg ikke sagt noe på det om han hadde spilt det sammen med faren osv, men en 6åring trenger ikke spille det. Det er tross alt 12års grense på det.

Anonymkode: 295d6...270

• Liker 1
Skrevet
På 2.11.2020 den 8.10, AnonymBruker skrev:

Men til faren får han spille. Men bare «litt» som faren sier. Jeg har vært streng på det, så får jeg vite at han har latt førsteklassingen spille med broren nå og da, men «bare litt». 

Det er ikke spillingen i seg selv som jeg synes er det verste, men det faktum at han viser de at det jeg har sagt ikke er så farlig. At han ikke viser meg mer respekt ovenfor de. Hva hadde dere syntes om det? 

På 2.11.2020 den 8.33, AnonymBruker skrev:

Vi bor i samme hus.. Det er når jeg er borte han lar han få lov...

Det ungene lærer, er at det er andre reglet for spilling når mamma ikke er hjemme. Akkurat som mange lærer at cola og chips på en tirsdag er helt greit når man spyr, eller at tv hele dagen er greit når man har feber, selv om det til vanlig ikke er greit. 

Ungene lærer altså fleksibilitet, samt at mennesker er ulike og setter ulike grenser. De lærer ikke at de kan drite i hva du mener - for du er ikke der.

Anonymkode: c0148...e79

• Liker 3
Skrevet (endret)
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

5-klassing? Nå er vel populariteten på akkurat fortnite redusert litt, men synes du ikke det er litt synd når noen barn holdes unna av prinsipp mens alle vennene spiller sammen? Det er veldig sosialt disse spillegreiene, barna prater om det og møtes for å spille her i hvert fall (4. klassen men vært sånn lenge). Er man ikke med på det er man utenfor...

En 5klassing er 9-10 år og du kan jo sjekke hva barnevakten.no sier om sosiale medier og den aldersgruppen. 

Fortnite, og en rekke andre online spill regnes på lik linje som andre sosiale medier. 

Nå er vi heldige i den forstand at flertallet på alderstrinn på vår skole ikke får spille Fortnite, veldig få av vår 5klassings venner gjør det. Jeg ser at det kan være vanskelig å stå på disse prinsippene når man har barn som faller utenfor osv.

Tenker da at det i hvertfall er viktig at foreldre har et aktivt forhold til hva barna gjør online., hvilke kompiser de spiller med og at de ikke utelater noen gjennom å spille. 

Endret av Pappi
Skrevet
1 minutt siden, Pappi skrev:

En 5klassing er 9-10 år og du kan jo sjekke hva barnevakten.no sier om sosiale medier og den aldersgruppen. 

Fortnite, og en rekke andre online spill regnes på lik linje som andre sosiale medier. 

Nå er vi heldige i den forstand at flertallet på alderstrinn på vår skole ikke får spille Fortnite, veldig få av vår 5klassings venner gjør det. Jeg ser at det kan være vanskelig å stå på disse prinsippene når man har barn som faller utenfor osv.

Tenker da at det i hvertfall er viktig at foreldre har et aktivt forhold til barna gjør online., hvilke kompiser de spiller med og at de ikke utelater noen gjennom å spille. 

Det er jo ikke på lik linje med alle andre sosiale medier. Ikke om de bare spille iaf - de ser hvor de andre er i spillet og starter derfra. Jeg ser med i blant og vi har strenge regler på å ikke bli venner med noen som man ikke kjenner (ser også over vennelisten, det er klassekompiser). 

Du kan ikke sammenligne Fortnite med Snapchat og tiktok som bare handler om tale- bilde- og videodeling der man fremstiller seg selv på en bestemt måte og der mange mobbes i det skjulte. Spillene har iaf et element som bare er å spille sammen - og dette liker og bruker gutta uten å mobbe hverandre.

• Liker 1
Skrevet

Dere har fått med dere at hun og faren bor i samme hus?

Anonymkode: db142...7cf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...