Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har baby på 3 uker som sover svært lite om natta. Det er snakk om 2-3t sammenhengende fra vi legger oss (hvis jeg er heldig), etterfulgt av en lengre våkenperiode, så kun noen få korte soveintervaller på 15-30 min frem til vi står opp. Mye uro og kaving og amming.

Jeg har såpass lite overskudd om nettene at jeg orker ikke være sosial og godsnakke med baby. Det blir til at jeg skifter bleier å prøver å roe han uten at jeg orker å si særlig mye. 

Er redd for at barnet skades emosjonelt av trøttheten min, og manglende kontakt på natta, rett og slett. 😅 Hva tror dere? 

Helt ærlig så kunne jeg gitt han bort gratis hver natt. Er så sliten. Heldigvis er dagene litt bedre. 

Anonymkode: ff9bb...91a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barnet skades ikke av at det ikke stimuleres sosialt om natten. Det får trøst og sine behov dekket. God kontakt er ikke avhengig av masse pludring og sosial aktivitet om natten, så lenge barnet får dekket dette på dagtid.

Anonymkode: c445c...863

• Liker 2
Skrevet

Tenker du gjør lurt i å ikke stimulere den mye om natten. Han/hun skal jo lære seg at det er natt. Jeg ville bare ammet og trøstet, men ikke lagt opp til noe mer.

Anonymkode: 959cb...bb0

• Liker 8
Skrevet

Det er ingen fare for babyen. Jeg har flere barn som alle har sovet svært lite. Om natten er jeg så trøtt pga søvnmangel så det eneste de får er kos, mat og ren bleie. Sier ingenting og klarer knapt åpne øynene. Ettersom de heller ikke har sovet på dagen får de mer enn nok timer med stimuli på dagtid 

Anonymkode: a5a2a...e93

Skrevet

Det har vært en regel hos oss med alle barna, ikke noe stimuli på natt. Vi har gitt barna nærhet på natt, bleie og mat om det trengs, men ikke øyekontakt, snakking eller andre ting. Har også passet på bruk av lys. Kan være tilfeldig, men vi har tre barn som raskt har kommet inn i gode rutiner med tanke på nattsøvn.

Anonymkode: 74f3d...020

• Liker 2
Skrevet

i den alderen der trenger de aller mest din nærhet og trygghet og hudkontakt, ikke samtale. er jo ikke lenge siden krabaten lå i magen din tett omsluttet.

Anonymkode: 51160...f7b

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har baby på 3 uker som sover svært lite om natta. Det er snakk om 2-3t sammenhengende fra vi legger oss (hvis jeg er heldig), etterfulgt av en lengre våkenperiode, så kun noen få korte soveintervaller på 15-30 min frem til vi står opp. Mye uro og kaving og amming.

Jeg har såpass lite overskudd om nettene at jeg orker ikke være sosial og godsnakke med baby. Det blir til at jeg skifter bleier å prøver å roe han uten at jeg orker å si særlig mye. 

Er redd for at barnet skades emosjonelt av trøttheten min, og manglende kontakt på natta, rett og slett. 😅 Hva tror dere? 

Helt ærlig så kunne jeg gitt han bort gratis hver natt. Er så sliten. Heldigvis er dagene litt bedre. 

Anonymkode: ff9bb...91a

Det går nok helt fint med nærhet, mat og bleie på natta :)

men jeg tenker nok at dere gjør lurt i å prøve å finne årsaken til uroen. Det gøres feks typisk ut for refluks/stille refluks blant annet. Sier ikke at det er dét, men det er ofte en grunn til at de er urolige 😊

Skrevet

Altså, det finnes ofte en årsak til uro er det jeg mener. Rap, promp, bæsj, behov for å samle seg (armer inntil kroppen og knærne opp med støtte rundt kroppen, feks ved svøping), behov for kroppskontakt/hud mot hud, hyppig diing osv 😊 Ellers kan de jo slite med låsninger

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...