Gå til innhold

Er dette ett realistisk matbudsjett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har sløst altfor mye med matutgiftene i det siste. Får helt vondt inni meg når jeg tenker på hvor mye penger som har gått til mat den siste tiden. Jeg har tenkt å utfordre meg selv litt og kutte drastisk i budsjettet. Målet er å handle for MAX 600kr i uka. 

Jeg begynner med den kommende uka. Da skal vi kun handle for 500kr. Vi har mye mat liggende. 2 middagsglass (baby), grøt, fruktmos. 3-4 kyllingfileter, fiskepinner, bønner og linser. 

Er dette realistisk for en familie på 3, to voksne og en baby som spiser babymat og mme. 

Anonymkode: 7ea4c...cab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo mulig å overleve, men det blir mye havregrøt kokt på vann, ertersuppe uten kjøtt og billigkneip med first price-syltetøy på dere. 

Anonymkode: 2032b...bcc

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor ikke bruke litt mer? Jeg og kjæresten (tidlig 20-årene) har felles matkonto hvor vi bruker 6000 i mnd. Dere trenger ikke bruke så mye, men livet blir så veldig kjipt om man spiser kjip mat

Anonymkode: d28e2...a09

• Liker 4
Skrevet

600 kroner i uka høres trist ut med mindre du virkelig må leve så sparsommelig. 

• Liker 2
Skrevet

Hva har du i fryser og kjøleskap. Vi har alltid en liten tøm frysen kampanje gående, dvs at når vi skriver handleliste ser vi om vi har noe i frysen som kan brukes.  F.eks diverse kjøtt eller fisk ( kjøper mye kjøtt i nedsatt i pris pga dato)  Vi ser også hva vi har av tørrvarer og i kjøleskap.  krever litt arbeid i begynnelsen, men vi har løst det med en bok. Noter uke menyen og har lage en liste bak i boka med oversikt i frysen og tørrmatskap.  Etter 20 år har jeg fått mannen til å følge systemet også...

vi lager alltid ukemeny og holder oss til den.   Supper og gryteretter lager jeg alltid slik at vi har en restemiddag til å fryse ned. 

Vi har mange uker vi ukeshandler for rundt 500 kr( kjøper bare grønnsaker og meieri), men så har vi fisk, kjøtt og gjerne en restemiddag i frysen.  Andre uker handler vi for 1500, men i snitt ligger vi på rundt 1000 kr i uka for to voksne.

Du bør legge deg på rundt 1000 kr i uka, dere skal leve litt også.  Med planlegging bør det gå helt fint. 

Anonymkode: 89179...6f4

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor MAT er det folk først kutter ned på om det er noe de skal kutte på. Mat er viktig. Hvis man rett og slett ikke har råd så skjønner jeg det, eller om man spiser ute til stadighet, men jeg ville ikke hatt dårlig samvittighet for å unne meg og familien et godt og sunt kosthold. 

Anonymkode: 4f17f...9d6

• Liker 9
Skrevet

Hvis dere slutter med middagsglass til babyen og heller gir vanlig mat så sparer dere mye bare der.

Anonymkode: 0c789...445

• Liker 2
Skrevet

600 klarer ikke jeg å leve på alene engang.

Anonymkode: b40b0...71d

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville ha begynt i den andre enden, og stilt andre spørsmål:
Hva er et realistisk matbudsjett for en familie på to voksne og ett spedbarn?
Hvor er det vi bruker unødvendig mye penger?
Hvilke tiltak er både realistiske og effektive?

Anonymkode: 499f6...0bc

• Liker 3
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville ha begynt i den andre enden, og stilt andre spørsmål:
Hva er et realistisk matbudsjett for en familie på to voksne og ett spedbarn?
Hvor er det vi bruker unødvendig mye penger?
Hvilke tiltak er både realistiske og effektive?

Anonymkode: 499f6...0bc

Dette! Og så kan du følge @fattigstudent på Instagram, hun legger ut ukemenyer med masse god, sunn og rimelig mat :) 

Skrevet
1 minutt siden, Roci skrev:

Dette! Og så kan du følge @fattigstudent på Instagram, hun legger ut ukemenyer med masse god, sunn og rimelig mat :) 

Ukesmenyene hennes ligger på rundt 230 kr for 4 dager med middag, altså ca. 400 kr i uka kun for middag. Jeg ville ikke regnet middagene hennes som rimelige (men nå er jeg en student) 

Anonymkode: 6ae33...d4a

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ukesmenyene hennes ligger på rundt 230 kr for 4 dager med middag, altså ca. 400 kr i uka kun for middag. Jeg ville ikke regnet middagene hennes som rimelige (men nå er jeg en student) 

Anonymkode: 6ae33...d4a

Middagene hennes er kanskje ikke rimelig for en student, da har man jo gjerne et svært lavt budsjett. Jeg vil likevel tro at TS kan finne inspirasjon der til hvordan hun kan spare penger, spesielt i forhold til å planlegge slik at man unngår matsvinn - bare der kan jo de fleste husholdninger spare en god del :)

Skrevet

Du kan klare deg godt på mat med å ikke bruke all verdens. Det er utrolig hvor mye du kan lage på råvarer. 600 KR vet jeg nå ikke. særlig nå etter Covid hvor prisene har økt veldig.

Men det er mye å spare på mat, en tips er å følge med på tilbud og kjøpe i forskjellige butikker. Mange butikker lokker jo med tilbud, så ender man opp med å kjøpe masse annet.

Kjøp heller tilbudene, ta turen innom flere butikker, kutt de unødige matvarene som man kjøper. Men 600 nja jeg vet ikke. Det finnes jo masse blogger der ute med tips osv. 

Skrevet

Det kommer an på hva dere spiser, men jeg vil ærlig talt si at dette ikke er realistisk. Selv ikke deltakerne i Luksusfellen blir satt på slike matbudsjetter. Hvorfor skal en vanlig familie leve så urealistisk stramt når selv ikke økonomiske sløsefanter og vimsebøtter med millioner i forbruksgjeld forventes å leve slik? 

SIFO-budsjettet er på 7750 kroner per måned for deres familie. Da satte jeg inn at babyen var 6-11 mnd gammel. 7750 kr per mnd tilsvarer drøyt 1800 kroner per uke. Dette er basert på at dere skal få i dere sunn mat og nok næring, og samtidig være i fysisk aktivitet.

Det går an å klare seg på mindre enn SIFO-budsjettet hvis man er bevisst, men det er alltid grenser for hvor mye mindre man bør satse på å bruke. Et matbudsjett på 600 kroner per uke for dere tilsvarer under 2600 kroner per mnd. Når man prøver å spise for bare en tredjedel av normalbudsjettet vil sannsynligheten for feil- eller underernæring øke.

Det kan selvsagt gå for noen uker hvis det kniper, men fungerer neppe på langt sikt.  

• Liker 1
Skrevet

Det GÅR an. 
Jeg kjører en luksusfellen for å bli kvitt gjeld etter eksen. Jeg har budsjett på mat = 500 kr pr uke, da er det meg og en 14-åring i budsjettet. Men det blir kjipt i lengden, jeg har gjort dette i to år nå. Gjelden krymper, men det gjør jaggu jeg og! 😅 Han er 50% hos meg, jeg prioriterer bra mat når han er hos meg. 

Anonymkode: f4637...790

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

600 klarer ikke jeg å leve på alene engang.

Anonymkode: b40b0...71d

Har du ingenting i fryseren?

Denne uken blir matbudskjettet mitt på 0.- 

Neste uke må jeg nok handle litt igjen. Men det blir da brød, melk og grønnsaker. Kommer godt under 500.- 

Anonymkode: f632c...e4b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...