Gå til innhold

Har du fått noen rare/morsomme/uforståelige kommentarer fra psykolog eller terapeut?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Daryl Dixon skrev:

Voksne menn har ikke psykiske problemer. Sa min første psykolog. Var privat så byttet til en annen på samme kontor, møtte hun første i gangen og hun sa at det var synd jeg ikke ville ha god hjelp, som var nok et stikk til hennes kollega. 

Der motsa hun seg selv da. Hva skulle du trenge " god hjelp " til når menn ikke har psykiske problemer? :klo:

Anonymkode: 5cf96...642

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Daryl Dixon
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Der motsa hun seg selv da. Hva skulle du trenge " god hjelp " til når menn ikke har psykiske problemer? :klo:

Anonymkode: 5cf96...642

Ble aldri klok på henne. Føltes som en muntlig eksamen hver gang jeg var der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsebæra

Jeg hadde gått 7 mnd i Behandling privat, i regi av DPS (fristbrudd) men psykologen min sluttet, så jeg fikk en ny. Hun var kvinnelig, utenlands og litt gebrokkent. Akkurat i skiftet var jeg midt i et brudd med en avstandskjæreste. Vært sammen i 13 mnd. Han hadde møtt sønnen min én gang, en mnd tidligere, altså etter ett år sammen. Dette var første kjæresten etter faren hans. 

Vi hadde samtale om at det var ca sjelig med kjærlighetssorg, attpåtil med et barn med ADHD og mye styr med barnehagen og tilrettelegging. 

"Ja, men det er ikke rart han sliter når du introduserer han for mange nye menn hele tiden". Dette ble gjentatt flere ganger, selvom jeg gjentok flere ganger at det var én mann, og han hadde møtt han én gang! Jeg følte meg så skitten, som verdens verste mor, og min kjærlighetssorg ikke var viktig oppi dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei bekjent fikk høre av en psykiater at hun var veldig egoistisk fordi hun prøvde å ta livet sitt/ville dø, og fordi hun ikke skrev et selvmordsbrev til kjæresten. 

Jeg fått høre ting som «du irriterer meg» av en psykiater og en psykolog. En annen psykolog sa at hu var lei av meg, men hun sa også at hun tenkte mye på meg etter jobb, bekymret seg for meg og at hun brydde seg om meg. Hun fortalte også at hun ble såret fordi hun følte at jeg ikke brydde meg så mye om henne. Fikk ingenting ut av timene med henne. Ellers er det jo alltid de legene/psykologene som ikke forstår hvorfor du vil dø «Når du er så vakker» osv. Jeg skjønner ikke hvordan noen kan mane at man kan være for pen, intelligent, flink til noe etc til å ville dø. Fikk også høre at jeg ikke kunne ha emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse fordi jeg ikke var manipulerende, krevende og vanskelig. Psykiateren hadde rett, jeg hadde ikke eupf, men at en psykiater kan mene noe slikt om en hel pasientgruppe er rart. 

Anonymkode: 484f6...c9b

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Uatskillelig skrev:

Jeg delte at jeg følte meg som to personer, og en terapeut besvarte det med å si at jeg ikke var schizofren. Schizofreni og dissosiativ lidelse er ikke det samme, men det virket ikke som den terapeuten kjente til forskjellen. Nå har jeg ingen av diagnosene, og det var en forbigående tilstand, men det undret meg at en som jobber med psykisk helse ikke visste forskjell på dissosiasjon og psykoselidelse.

Så du tror virkelig ikke at han visste forskjellen.. Eller kan det være at han bare pratet folkelig, og brukte det ordet fordi folk flest bruker det i sammenheng med flere personligheter. 

Man skal være god på seg selv når man overprøver en person med god fagutdannelse.. Og faktisk selv tror man behersker begreper bedre enn fagpersonenen. 

Artig du Uatskillelig 

Anonymkode: bddcc...66e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han sa at jeg ikke forstår ironi fordi jeg har Asperger. Jeg sa at jeg forstår ironi selv om jeg har det, nei svarte han, du gjør ikke det når du har Asperger. Rar og litt sårende kommentar egentlig. Kanskje jeg ikke har det da siden jeg forstår ironi...

Anonymkode: a2525...187

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Kirsebæra skrev:

"Ja, men det er ikke rart han sliter når du introduserer han for mange nye menn hele tiden". Dette ble gjentatt flere ganger, selvom jeg gjentok flere ganger at det var én mann, og han hadde møtt han én gang! Jeg følte meg så skitten, som verdens verste mor, og min kjærlighetssorg ikke var viktig oppi dette. 

Jeg forstår ikke all denne feilplasserte moralismen!

De færreste som går til psykolog trenger mer skyldfølelse, spesielt når grunnlaget er så tynt som her.

Anonymkode: 9cf1d...435

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Nå har vi snakket nok om moren din."

Jeg følte meg alltid skikkelig dritt etter å ha vært hos den psykologen. Som om jeg feilet fullstendig fordi jeg ikke tok meg sammen. Gikk hos ham et halvt år før han konkluderte med at han ikke kunne hjelpe meg. 

I ettertid har jeg hatt en annen, helt fantastisk psykolog som har hjulpet meg med å bearbeide omsorgssvikten jeg ble utsatt for som barn, og ettervirkningene av den. 

Anonymkode: 7a138...012

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde i ungdomsårene en psykolog som var veldig freudianer. Husker jeg fortalte at min bestefar nettopp hadde dødd, og at jeg hatet ham fordi han var veldig upassende mot meg. Hun bare kontra med "Men hvor ofte tar du på deg selv?"
Veldig besatt av teorier om onani og at psykiske lidelser kommer av undertrykte seksuelle følelser.

Anonymkode: 27862...607

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsebæra
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han sa at jeg ikke forstår ironi fordi jeg har Asperger. Jeg sa at jeg forstår ironi selv om jeg har det, nei svarte han, du gjør ikke det når du har Asperger. Rar og litt sårende kommentar egentlig. Kanskje jeg ikke har det da siden jeg forstår ironi...

Anonymkode: a2525...187

Sønnen min er autist og forstår både ironi og han slå av en vits. Er dog visse grader av ironier og vitser han ikke forstår. Dette viser seg å være svært vanskelig å forstå for mange! Akkurat som at det ikke trenger å ''autist'' i panna hans 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde i ungdomsårene en psykolog som var veldig freudianer. Husker jeg fortalte at min bestefar nettopp hadde dødd, og at jeg hatet ham fordi han var veldig upassende mot meg. Hun bare kontra med "Men hvor ofte tar du på deg selv?"
Veldig besatt av teorier om onani og at psykiske lidelser kommer av undertrykte seksuelle følelser.

😲

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den psykologen høres jo nesten ut som en Herman Flesvik-karakter 😅

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fikk en rar kommentar en gang.. vil ikke si den var morsom.. 

fortalte psykologen at jeg skulle bli tante og gledet meg. Så svarer psykologen... håper barnet er ønsket da. Jeg bare 😳 

ønsket for faen?? Min bror og kona ventet sitt 3 barn. 
svarte: skulle det ikke være ønsket? 

Anonymkode: 17f73...936

Det er faktisk mange barn som kommer uønsket til verden. Så der ikke hvorfor du hadde slik reaksjon. Mange barn er uønskede barn. Abort er ikke mulig pga mange ombestemmer seg for sent, eller ting skjer i livet g man vil egentlig ikke ha barn/barnet likevel. Som psykolog så tipper jeg vedkommende har hatt mye med slike foreldre å gjøre som har fått barn de ikke ønsker. 

Anonymkode: 41819...450

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er en kontrollfreak på grensen til tvang, tok opp dette med en psykolog. Da fikk jeg vite at de som var så kontrollerende over sine omgivelser, var ekstremt egoistisk. 

Det med selvskading, at tanken om å skade meg selv alltid slo inn når jeg var sint på andre, var en tvangstanke. Så da kunne jeg like godt finne på en ny tvang for å slutte med selvskading. 

Psykiater begynte å lete frem i bøker og ba meg lese avsnitt for å finne løsning på egne problemer. 

Har ellers opplevd at psykiater/psykolog har sjekket meg opp på sosiale medier, for å se om vi har felles venner. 

Anonymkode: a0dac...d48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den psykologen høres jo nesten ut som en Herman Flesvik-karakter 😅

Eller en eller annen i serien parterapi 

Anonymkode: f6f81...525

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en vikarlege en gang, kom dit med alvorlig selvskading (blant annet) han sier til meg «hvis jeg har kommet til deg og sagt at jeg knuste kneskålene mine med hammer, hva ville du sagt til meg da?» jeg svarte jo at det hørtes jo ikke helt lurt ut. Han svare «så bra, så da kan jeg si til deg at det er ikke lurt at du skader deg selv, så da slutter du, ikke sant» 

hadde også skolepsykolog på vgs. Han var en særing og jeg klarte egentlig ikke snakke så mye med han om vanskelige ting, men vi snakket litt om utdanning. han spurte hva jeg ville bli. Jeg svarte skuespiller eller veterinær (16 år, men faglig sterk forøvrig) han lo høyt og bare «det kommer aldri til å skje» 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En annen psykolog sa at hu var lei av meg, men hun sa også at hun tenkte mye på meg etter jobb, bekymret seg for meg og at hun brydde seg om meg. Hun fortalte også at hun ble såret fordi hun følte at jeg ikke brydde meg så mye om henne. 

Det jeg har uthevet her synes jeg er litt urovekkende. At psykologen ga uttrykk for at hun var spesielt engasjert i deg, og at hun trengte bekreftelser fra deg.

Det er ikke sunt for henne som behandler dersom hun får for mye medfølelse med pasientene. Det er oppskriften på emosjonell burnout. Det kan også bli forvirrende og vanskelig for deg som pasient. Du risikerer å bli sittende med ansvaret for at relasjonen ikke skal bli for familiær eller privat. Dersom du hadde gitt uttrykk for at du brydde deg om henne, hadde nok det forverret hele situasjonen. 

Anonymkode: 472ef...dce

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min psykiater er litt sånn faktisk. Jeg liker ikke så godt å snakke om eget sexliv, selv om jeg vet at det blir påvirket av tidligere traumer. Men akkurat onani har jeg klart å unngå å svare på, og jeg tror han merket at vi går ikke dit.

Anonymkode: ac4ed...43e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helsepersonell skal ikke si slike ting, uansett om de mister besinnelsen eller blir irriterte. Det er helt uakseptabelt.

Det eneste som er positivt her, er at det virker som at du forstår selv at dette var dårlig oppførsel fra legens side. Jeg er sikker på at det er noen pasienter som ville ha tatt det som en selvfølge at legen hadde rett i dette, fordi han er en «autoritet».

Jeg har ikke respekt for autoriteter og tar aldri noens ord for god fisk pga generell mangel på tillit til mennesker. Men det såret. Han var ikke sint, det kom helt ut av det blå. Derav overraskelsen. 

Anonymkode: 9d1d7...30b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ei bekjent fikk høre av en psykiater at hun var veldig egoistisk fordi hun prøvde å ta livet sitt/ville dø, og fordi hun ikke skrev et selvmordsbrev til kjæresten. 

Jeg fått høre ting som «du irriterer meg» av en psykiater og en psykolog. En annen psykolog sa at hu var lei av meg, men hun sa også at hun tenkte mye på meg etter jobb, bekymret seg for meg og at hun brydde seg om meg. Hun fortalte også at hun ble såret fordi hun følte at jeg ikke brydde meg så mye om henne. Fikk ingenting ut av timene med henne. Ellers er det jo alltid de legene/psykologene som ikke forstår hvorfor du vil dø «Når du er så vakker» osv. Jeg skjønner ikke hvordan noen kan mane at man kan være for pen, intelligent, flink til noe etc til å ville dø. Fikk også høre at jeg ikke kunne ha emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse fordi jeg ikke var manipulerende, krevende og vanskelig. Psykiateren hadde rett, jeg hadde ikke eupf, men at en psykiater kan mene noe slikt om en hel pasientgruppe er rart. 

Oi..  

Først: 1) selvmord er aldri egoistisk. 2) avskjedsbrev er en stor tabbe. Går forsøket dritt så er det garantert noen som vil minne deg på hva du har skrevet gjentatte ganger. 

Ting som" du irriterer meg og jeg er lei av deg" er noe en behandler aldri skal si.og hun skal hvertfall aldri ansvarliggjøre deg for noen følelser hun måtte ha. I en behandling er behandlerens følelser noe du ikke skal trenge å tenke på. Du trenger ikke engang å like henne og hun skal likevel gi deg behandling og forholde seg nøytral til det. Uprofesjonell og vær glad du er kvitt henne. 

Anonymkode: 9d1d7...30b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...