Gå til innhold

Hva er det verste med å sitte i fengsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har sett  dokumentaren "breaking the cycle" om hvordan norsk kriminalomsorg er overlegen amerikansk når det kommer til antall tilbakefall. Her er den på 20 prosent i USA nærmere 70. Det finnes ingen indikasjoner på at jo jævligere fengselet  jo mindre tilbakefall.  Norske fanger lever tilsynelatende  i sus og dus i Halden fengsel, mens amerikanske fanger sitter i celler med gitter på, og blir behandlet som dyr. " Prison is not supposed to to be comfy" hører jeg den ene fengselsbetjenten si etter å ha besøkt  Halden fengsel

Vil en person som lever isolert fra før av, bli veldig preget av å sitte i Halden fengsel?  Om personen ikke har familie, så vil hn ikke føle det som et stort tap, å tilbringe mindre tid med dem.  

Hvis jeg havnet i fengsel nå, hva ville vært mest inngripende for meg? Å bli satt til å gjøre ting jeg ikke hadde lyst til? sosialisere med andre som jeg ikke har noe til overs for? Oppleve et fengselshierarki.

At jeg fikk begrenset tilgang til mobil og data tror jeg hadde vært bra for meg, da jeg er skjermjunkie. 

Har dere selv vært i fengsel? Hvordan opplevde dere det?

https://www.youtube.com/watch?v=OaXWT2tsFlA

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Har hatt 2 kamerater som har sittet i buret. Han ene for grov vold på fest og en annen for å ikke ha betalt regninger på 10 år. Disse to kosa seg men samtidig så var de unge. Ikke så fett og heller flaut for en mere voksen person å sitte inne.

Så det blir jo individuelt. En voksen person med unger, jobb og hus vil neppe synes det er koselig å bruke noe tid av livet i et fengsel og vil nok synes det er nogså flaut.

Norske fengsler er best i rehabilitering men har ikke tatt i betraktning disse som er blottet for emosjonelle følelser og som nyter andres lidelse.

Endret av kikkana
  • Liker 4
Skrevet

Menn har det topp, men kvinnefengsler er av lavere standard, man må som regel dele celle, er ikke så gøy å bo med en 120 kg lesbisk kvinne fra østeuropa.

Anonymkode: 5e818...665

• Liker 7
Skrevet

Å sitte i fengsel er nok uansett grusomt da de ikke har friheten til å kunne bevege seg fritt i samfunnet. Å miste friheten må være det verste er det mange som sier. 
De som lever i harde kriminelle miljø med mye rus vil nok ha det bedre i fengsel med rutiner og trygghet. Men de som har gjort mindre forbrytelser vil nok oppleve det verre.
etter jeg såg programmet Petter i fengsel synes jeg synd på de innsatte.. de har jo alle en historie. 
men tenker det er bra at norske fengsel satser på å rehabilitere de innsatte enn å bure de inne i 50 år og bli enda sykere i hodet. 

Anonymkode: 66442...e2b

• Liker 9
Skrevet (endret)

.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 5
Skrevet

Det verste må jo være at man blir institusjonalisert, og dermed mindre i stand til å takle utenomverdenen når man slipper ut.

Anonymkode: 93328...60c

• Liker 11
Skrevet

Jeg satt inne i kvinnefengsel, med mange restriksjoner. Ikke lov med besøk, telefon, media og data.  Satt ikke fengslet lenge, men følte meg rar da jeg ble løslatt. Det tok meg lang tid å lande. Det var rett og slett jævlig å dele rom med masse rusmisbrukere som fikk metadon inne i fengselet, felles rom med 4 senger, buser på veggene og felles toalett og dusj🤢

Anonymkode: 9ba0b...834

• Liker 18
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Å sitte i fengsel er nok uansett grusomt da de ikke har friheten til å kunne bevege seg fritt i samfunnet. Å miste friheten må være det verste er det mange som sier. 
De som lever i harde kriminelle miljø med mye rus vil nok ha det bedre i fengsel med rutiner og trygghet. Men de som har gjort mindre forbrytelser vil nok oppleve det verre.
etter jeg såg programmet Petter i fengsel synes jeg synd på de innsatte.. de har jo alle en historie. 
men tenker det er bra at norske fengsel satser på å rehabilitere de innsatte enn å bure de inne i 50 år og bli enda sykere i hodet. 

Anonymkode: 66442...e2b

Jeg har jobbet i fengsel og med innsatte, og kan bekrefte dette.  For de som var rusavhengige  og husløse var fengselet som en ferie.  De hadde det varmt og godt og fikk mat servert.  Dophodene ble de kalt, og hadde lavest status av alle. Mange hadde sonet mange ganger, og vi visste at disse ville komme tilbake. For disse er det avhengigheten av rus som er problemet.  De er lavest på rangstigen både innenfor og utenfor, og har ikke mer skam å tape.  

Anonymkode: 97bff...643

• Liker 4
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg satt inne i kvinnefengsel, med mange restriksjoner. Ikke lov med besøk, telefon, media og data.  Satt ikke fengslet lenge, men følte meg rar da jeg ble løslatt. Det tok meg lang tid å lande. Det var rett og slett jævlig å dele rom med masse rusmisbrukere som fikk metadon inne i fengselet, felles rom med 4 senger, buser på veggene og felles toalett og dusj🤢

Det er en skam om det fortsatt er norske fengsler av denne standarden!  Å ha eget rom med vask og toalett, bør være minste minimum.Det dreier seg om renslighet og verdighet, som er viktig å ta vare på for dem som ligger nede.  

• Liker 10
Skrevet
42 minutter siden, Uatskillelig skrev:

For meg ville nok det verste i et fengsel vært å bli strippet naken, og frykten for å bli utsatt for vold og overgrep av andre innsatte. 

I norske fengsler er det kvinnelige ansatte som ser deg strippet og evt. undersøker deg.  De gjør det med hensyn.  

Tror forresten at du ville være mer beskyttet for vold og overgrep i et norsk fengsel, enn på Karl Johans gate i Oslo :)  

• Liker 7
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva satt du inne for?

Anonymkode: 26fbc...cb1

Skrevet (endret)

.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 3
Skrevet

Som kvinne er det verste all seksuell trakassering og sexpress blant mannlige innsatte.

Anonymkode: 3a53f...32b

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det snakkes mye (også internasjonalt) om hvir "bra" norske fengsler er. Mye frihet, rehablitering, tilbake til samfunnet etc etc. Men dette dreier seg utelukkende om mannlige fanger.

Det er 40-50 år mellom kriminalomsorgen mellom kvinner og menn. Kvinner i fengsel blir behandlet på en måte "vi" aldri hadde godkjent at mannlige fanger ble behandlet.

• Liker 17
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som kvinne er det verste all seksuell trakassering og sexpress blant mannlige innsatte.

Anonymkode: 3a53f...32b

Kan du være så snill å utdype?

Anonymkode: d15e6...277

• Liker 4
Skrevet

Det er det samme i USA, for hjemløse er fengsel rene hotelloppholdet. Rusavhengige blir ofte trappet veldig brutalt ned på metadonen om de blir fengslet i USA. Så den gruppen blir veldig dårlig behandlet. Kommer vel an på hvilken delstat dog. 

• Liker 1
Skrevet

Enda en dokumentar som er helt på jordet. Disse mytene kommer aldri til å dø ut.

Amerikaneske fanger har høyere tilbakefall på grunn av fattigdom. Det har ingenting med fengselsforholdene eller lengden på straffen å gjøre. Det er fattigdom.

I USA er havner de i fengsel fordi de kommer fra fattige kår. Npr de slipper ut, så er de tilbake i samme fattige kårene.

I Norge får man trygd, bolig og jobb-støtte. Dermed er det mindre sjanse for å havne i fengsel i det hele tatt, og mindre sjanse til å havne tilbake fordi man ikke slipper ut til fattigdom.

Norges 20% tilbakefall hadde vært akkurat det samme om vi hadde byttet ut halden-luksus med amerikanske rottehull. Og amerikanerne hadde hatt 70% tilbakfall også hvis de hadde hatt halden-luksus.

Anonymkode: 41895...7c1

• Liker 9
Skrevet

Min bror satt inne i flere år. Det verste var bl.a. maten, begrenset frihet- fikk ikke permisjon til viktige hendelser i familien (bryllup/konfirmasjon),  i perioder å dele rom, måtte oppholde seg sammen m pedofile. Ifølge han var disse lavest på rangstigen, ikke dophodene. 

Anonymkode: 50803...24b

• Liker 12
Skrevet

Ellers kommer det an på hvor du havner og hvor du soner. Seksualforbrytere blir klappet til så ofte de andre innsatte får mulighet til, etter hva jeg hører. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...