Gå til innhold

Er dette normalt eller er kjæresten ugrei mot dyr?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en ordentlig byjente og har ikke peiling på dette her. Vær vennlig å ikke døm meg, har nesten ikke vært utenfor Oslo og ikke lenger ut på landet enn Lillestrøm :flau: 

Jeg har fått meg en kjæreste fra «landet». Vi bor hos foreldrene hans denne uka, og hjelper til litt på gården. Jeg synes han er ugrei mot dyra her. Har litt klump i halsen når jeg ser han behandle en av hestene her ganske røft :( 

Jeg har prøvd å si det til han, men han sier at man må vise så store dyr hvem som er sjefen. Jeg fikk litt vondt i magen av det utsagnet der. 

Men har han rett? Er jeg dum som synes at man ikke skal piske dyr? Og sparke en gravid hest i magen, mens han rir? 

Anonymkode: da055...349

Videoannonse
Annonse
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Spør du virkelig om det er normalt å mishandle dyr !!!!???!!!!

Skrevet

Hva tror du? 

Så klart dette ikke er greit. Synes du bør anmelde ham. 

Anonymkode: bbdc8...217

• Liker 3
Skrevet

Keg har drevet med hest fra jeg var 6år til godt over 30. Nei man skal ikke piske dyr, ikke sparke gravide hester i magen. Og man trenger ikke "vise store dyr hvem som er sjefen".

Anonymkode: e3cd1...2b2

• Liker 10
Skrevet

Dette sier seg vel selv, ts. Det er dyremishandling.

• Liker 5
Skrevet

Synes du bør kutte ham ut først som sist. Han har tydeligvis allerede manipulert deg såpass at du tviler på din egen fornuft. Det er skremmende. Hva blir det neste. 

Anonymkode: bbdc8...217

• Liker 5
Skrevet

Overhodet ikke normalt. Du burde anmelde han til politiet, og du kan si ifra til han "at jeg anmelder deg for mishandling av dyrene. Hesten er gravid, du skal ikke sparke en gravid hest i magen - og du skal faktisk ikke RI med en gravid hest heller" (ikke noe særlig isåfall). Da kan han tenke seg om først, jeg hadde ikke brydd meg om forholdet gikk føyken her. Dette sier mye om han.

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, Rosatoast skrev:

Overhodet ikke normalt. Du burde anmelde han til politiet, og du kan si ifra til han "at jeg anmelder deg for mishandling av dyrene. Hesten er gravid, du skal ikke sparke en gravid hest i magen - og du skal faktisk ikke RI med en gravid hest heller" (ikke noe særlig isåfall). Da kan han tenke seg om først, jeg hadde ikke brydd meg om forholdet gikk føyken her. Dette sier mye om han.

Du kan fint ri en drektig hest. 

Anonymkode: acfcf...370

• Liker 13
Skrevet (endret)

Hester (og alle andre dyr for den del) er ikke gravide. De er drektige. Makan til vås.

TS sier jo at hun er byjente uten det minste peiling. Tenk om kjæresten hadde tatt henne med på elgjakt, rådyrjakt eller slakting. Da hadde vel kommentarfeltet gått amok.

Endret av Resignert
  • Liker 5
Skrevet

Han har vokst opp med at man skal tvinge dyr med ubehag og makt for at de skal gjøre som han vil. Han vet ikke bedre. Han burde vite bedre.

Magefølelsen din har rett. Du ser at han er ugrei mot hestene, og det gir deg en uggen følelse. Hester samarbeider gjerne med mennesker, og man trenger ikke å bruke vold mot de for å verken trene eller bruke de i hverdagen. Det er ikke bare unødvendig, det er dårlig oppførsel. Hva skjer om du fortsetter i forholdet, og dere en gang i fremtiden skaffer dere katt eller hund? Vil du klare å se på at han bruker vold som korreksjon på uønsket adferd? Det tror jeg ikke. Du er kanskje ei byjente som ikke er vant til dyr, men du ser likevel at det han gjør ikke er greit. At han, som har vokst opp med dyr på landet, ikke ser det, er urovekkende. 

Anonymkode: c7a78...483

• Liker 7
Gjest Maxwell
Skrevet

Nei det er ikke normalt og heller ikke greit. 

Skrevet

Hva mener du med pisk og spark da? Altså en ridepisk og bena sammen for å få hesten til å gå? Tror du må utdype litt 

Anonymkode: 27d90...629

• Liker 19
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med pisk og spark da? Altså en ridepisk og bena sammen for å få hesten til å gå? Tror du må utdype litt 

Dette. Du må utdype hva du legger i pisk og spark. Å bruke pisken som hjelper (det innebærer ikke å slå, men å «tappe» lett med den for å styre hestens bevegelse) er ikke dyremishandling. Å klemme hælene i siden på hesten er heller ikke dyremishandling. Faktisk er det veldig vanskelig å «sparke» en hest du sitter oppå.   
Her må du utdype hva du mener.

Anonymkode: 4f862...0b4

• Liker 16
Skrevet

Har de gård med hester?

Anonymkode: 1272c...6e7

Skrevet

Nå er jo «pisking» og «sparking» ganske vanskelig å forholde seg til når man bare leser slik. Er det å slå hesten med pisken, eller bruker han den til å korrigere (altså uten å slå), sparker han, eller bruker han beina for å korrigere ved å gi et lite dult? Du må rett og slett utdype litt hva du mener med pisk og spark, for pisk i seg selv er ikke «fy», kun hvis det ikke brukes korrekt.

Anonymkode: f5be1...e6b

• Liker 7
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han sparker bena inn mot magen til hesten mens han rir/sitter på den. Slår med pisken mens han rir.

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har de gård med hester?

Mest kyr. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mest kyr. 

Kyr og hester?

Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette. Du må utdype hva du legger i pisk og spark. Å bruke pisken som hjelper (det innebærer ikke å slå, men å «tappe» lett med den for å styre hestens bevegelse) er ikke dyremishandling. Å klemme hælene i siden på hesten er heller ikke dyremishandling. Faktisk er det veldig vanskelig å «sparke» en hest du sitter oppå.   
Her må du utdype hva du mener.

Anonymkode: 4f862...0b4

Det er veldig lett å sparke en hest man sitter oppå. Mange lærer det på rideskolen samtidig som de avlærer empati. «Hogg hælene inn i siden på hesten!»

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han sparker bena inn mot magen til hesten mens han rir/sitter på den. Slår med pisken mens han rir.

Dessverre er dette vanlig og ganske sosialt akseptert. Det gjør ikke at det er ok, noe mer enn oppdragervold mot barn er ok. Man kan fint ei og kontrollere en hest med lette signaler. Når han bruker pisken, hvor hardt slår han? Hadde han kunnet slå deg på kinnet med pisken i samme styrke som han slår hesten, uten at du får vondt? si så fall synes jeg det er ok bruk av pisk. Svært mange slår hestene sine veldig mye hardere enn det.

Jeg synes heller ikke det er greit å sitte og sparke med beina mens han rir. Jeg vet at mange gjør det, og får alltid vondt i magen av å se på dem. Man kan fint få hesten til å gå frem ved å bare vibrere lett med leggene eller hælene. En som ser på skal ikke kunne se at du gjør det. Hvis man må sparke hesten for å få den til å få må man begynne helt på nytt med innlæring av signaler.

Så jeg tror ikke kjæresten din er hverken ond eller skummel, jeg tror at han i likhet med svært mange andre ryttere har fått avlært empatien sin med dyr, og helt oppriktig tror at det han gjør er nødvendig, riktig og greit. Akkurat som at de fleste foreldre fra en kultur som bedriver oppdragervold ikke liker å slå barna sine, men de tror det er nødvendig for å oppdra dem. (Så finnes det sadister, men jeg tviler på det er saken her).

• Liker 3
Skrevet

En mann som er stygg mot dyr  hadde ikke jeg kalt min kjæreste. Det er sier veldig mye om hans personlighet... 

Anonymkode: 2faed...d45

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...